جلسه نهم رمضان ۹۸ - وفات حضرت خدیجه(س): خدیجه کبری(س) به هرآنچه پیامبر(ص) آورد ایمان آورد و از درون به حقانیت دین اسلام رسید. پیامبر(ص) فرمود خدیجه(س) وقتی من را تصدیق کرد که همه تکذیب کردند. پس ازدواج با پیامبر(ص) تمام دارایی اش را تقدیم کرد. ایثار و اخلاص یعنی این. خدیجه کبری(س) این مقام رفیع را از اخلاصش بدست آورد.
در شب وفات ام المومنین حضرت خدیجه کبری(س) جلسه نهم مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۸ در آستان امامزاده علی بن جعفر(ع) قم در کنار مزار شهدا با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.
کار، گمشده دولت ما
شب گذشته رهبرانقلاب گله هایی که از فضای اقتصادی و برخی زمینه ها داشتند. چندسال است رهبرانقلاب مسائل مختلف اقتصادی که آقای رییس جمهور عنوان میکنند را تایید میکنند، و تاکید میکنند که اینها جزو وظایف دولت است که باید به این امور رسیدگی کند.
روزنامه های اصلاح طلب هم به آقای روحانی اعتراض کرده اند که کجا دست شما بسته است؟ ۶ سال از دولت شما گذشته، حال میگویید دست ما بسته است؟! جلو رهبرانقلاب می ایستد و میگوید باید در اقتصاد این کارها را انجام دهیم! شما باید این باید و نبایدها را انجام دهید، و گزارش عملکردتان را ارائه کنید. بسیاری از کارگاه ها و کارخانه ها تعطیل شده اند. رهبرانقلاب به این اعتراض میکنند و میگویند باید مواد اولیه خریداری شود و در اختیار کارخانه ها قرار گیرد. مواد اولیه خریداری میشود، اما در اختیار تولیدکننده قرار نمیگیرد.
و العدل فی الرعیة. مسلمانی ما در گرو عدل با رعیت است. شعار عدالت اصل و پایه دین ماست. خدیجه (س) کبری بعنوان اولین بانوی مسلمان باید عدل در اسلام را بپذیرد و نسبت به رعایت آن تعهد دهد. أَيْنَ مِثْلُ خَدِيجَةَ صَدَّقَتْنِي حِينَ كَذَّبَنِي النَّاسُ. پیامبر(ص) فرمود خدیجه(س) وقتی من را تصدیق کرد که همه تکذیب کردند. وَ وَازَرَتْنِي عَلَى دِينِ اللَّهِ وَ أَعَانَتْنِي عَلَيْهِ بِمَالِهَا. حضرت خدیجه(س) ابتدا خودش را هزینه کرد در یاری پیغمبر(ص)، بعد مالش را در راه دین اسلام داد.
ایام اصلاحات هشت سال کشور و دولت دستشان بود، کار نکردند. خاتمی با دو شعار آزادی بیان و توسعه سیاسی، کار کردن را به فراموشی سپرد. بعد گفتند ما مدلهای مختلف اسلام داریم. به عدد انسانها راههای مختلف بسمت خدا وجود دارد. این چه دینی است که شما میگوید پیغمبر و امامش معصوم نیستند، و این دین قابلیت مدیریت جامعه را ندارد. اصلا پیغمبر و امام برای اداره جامعه آمده اند. إِنَ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلاَمُ(آل عمران ۱۹). دین نزد خدا یکی است.
رجوع به امام، شرط مسلمانی
بمحض ازدواج پیامبر(ص) با حضرت خدیجه(س)، خدیجه تمام زندگی و دارایی اش را به پیغمبر(ص) تقدیم کرد. ایثار و اخلاص یعنی این. خدیجه کبری(س) معصوم نبود، اما پیغمبر(ص) فرمود وجود خدیجه محل امنی برای ائمه هدی ست. خدیجه کبری(س) این مقام رفیع را از اخلاصش بدست آورد.
آمنت و صدقت و رضیت و سلمت. خدیجه کبری(س) به هرآنچه پیامبر آورد هم ایمان آورد و پذیرفت، و هم تصدیق کرد و از درون به حقانیت دین اسلام و نبوت پیامبر(ص) رسید. در جنگ تحمیلی خیلی ها حرف امام(ره) را پذیرفتند، اما چون امام گفته بود پذیرفتند، اما خودشان به حرف امام نرسیدند. و بعد خدیجه کبری(س) خدمت پیامبر(ص) عرض کرد با همه توان در خدمت شما و دین اسلام هستم.
امیرالمومنین(ع) پس از تصدیق حضرت خدیجه(س) عرض کرد: انا علی ذلک. من هم همانطور که خدیجه کبری(س) گفت ایمان آوردم و تصدیق میکنم. این علی بن ابیطالب(ع) است، میگوید هرچه خدیجه کبری(س) گفته من هم همان را میگوییم. حتی یک کلمه به جملات خدیجه کبری(س) اضافه نکرد. مقام خدیجه کبری(س) چنین مقامی است.
و القسم بالسویة و الوقوف عند الشبهة و رفعها إلى الإمام. این جملات اول اسلام آوردن خدیجه کبری(س) است. هنگام شبهه باید به امام مراجعه کنیم. این حرف اول اسلام است. جایی که تردید کردیم، قدم از قدم برندایم و به امام مراجعه کنیم. این مثل نماز و روزه واجب است.
یک روحانی در تلویزیون میگوید فقط امام معصوم است که حق حکومت دارد. روی چه حسابی شما این حرف را میزنید؟ شما که سابقه جنگ دارید، چرا شبهه درست میکنید؟ امام صادق(ع) فرمود امام والی دارد، والی امام والی دارد، والی والی امام هم والی دارد، هم در زمان حضور امام و هم در زمان غیبت امام. ابلهانه ترین حرفی که انجمن حجتیه اوایل انقلاب میگفت این بود که تشکیل حکومت قبل از ظهور امام عصر(عج) رد است. الان همین حرف باطل در عراق گفته میشود. پس فَیوَطِّئونَ لِلمَهدی سُلطانَه چه میشود؟ برهانهای محکم علمای شیعه در ۱۴۰۰ سال را چه کنیم؟ همه اشتباه کرده اند و شما درست میگویید؟
خدیجه کبری(س) وقتی میخواهد دین اسلام را بپذیرد باید تعهد دهد هنگام شبهه توقف کند و به امامش رجوع کند. در زمان غیبت چگونه این کار را باید بکنیم؟ کسیکه میخواهد مسلمان شود باید این قواعد را بپذیرند. خدیجه کبری(س) فقط بخاطر انفاق داریی اش به این مقام نرسید. چه بسا انسانهای دارایی که دارایی شان را در راه خدا میدهند، اما آنجایی که باید به انقلاب و نیروهای انقلابی کمک کنند، دست نگه میدارند. جایی هزینه میکنند که منافعشان برگردد. هشت سال است مقتل الشهدای فاطمیه که محل شهادت هجده زن و بچه شهید در روضه حضرت زهراست، به همه گفتیم اینجا را بسازیم و آباد کنیم برای تکریم مقام شهدا. تمام داراها و مسئولین شهرقم آمدند و دیدند و شنیدند و رفتند، اما کمکی که باید نکردند. فإنه لا شبهة عنده. در نظر امام شبهه ای نیست. امام حرفش از روی یقین و فصل الخطاب است.
چرا به ترسوها مسئولیت میدهیم؟
و طاعة ولی الأمر بعدی و معرفته فی حیاتی و بعد موتی و الأئمة من بعده واحد بعد واحد و موالاة أولیاء الله و معاداة أعداء الله. خدیجه کبری(س) برای مسلمان شدن باید عهد ببندد که با دشمن خدا دشمنی کند. رهبرانقلاب باز در جمع مسئولین گفتند برخی ترسو هستند و از آمریکا میترسند. چرا این ترسوها بین مسئولین هنوز هستند؟ چرا ما مردم به این ترسوها پست و مقام میدهیم؟ بازهم رهبرانقلاب گفتند جنگ نخواهد شد، مذاکره هم نمی کنیم. هم عقول و هم مردم دنبال مذاکره نیستند، اما چهل سال است عده ای قلیل دنبال مذاکره بوده و هنوز هم هستند. ۱۲ شرطی که ترامپ برای مذاکره عنوان کرد را ببینید. اروپا هم پشت آمریکا ایستاده. حیثیتمان را از دست بدهیم که چه؟ پس دشمنی با دشمن خدا کجای زندگی ماست؟ اگر مسلمان هستیم باید با دشمن خدا دشمنی کنیم نه مذاکره. همانطور که نماز علامت مسلمانی است، دشمنی با دشمن خدا هم علامت و شرط مسلمانی ست.
و البراءة من الشیطان الرجیم و حزبه و أشیاعه. هم باید از شیطان برائت بجوییم هم از حزب و گروه و هم از اعوان و انصار شیطان، از جن و انس. و البراءة من الأحزاب تیم و عدی و أمیة و أشیاعهم و أتباعهم. خدیجه کبری(س) باید از دو حزب مخالف پیامبر(ص) در زمان خودش هم برائت بجوید.
و الحیاة على دینی و سنتی و دین وصیی و سنته إلى یوم القیامة و الموت على مثل ذلک. باید به سنت رسول خدا(ص) و دین رسول الله(ص) پایبند باشی. سنت رسول الله(ص) چیست؟ بفرموده خودشان شمشیر. چه انقلاب میشد یا نمیشد، چه ما خودمان را انقلابی بدانیم چه ندانیم، شرط مسلمانی ما دشمنی با آمریکاست.
و ترک شرب الخمر و ملاحاة الناس یا خدیجة فهمت ما شرط ربک علیک قالت نعم و آمنت و صدقت و رضیت و سلمت قال علی و أنا على ذلک. چرا جبراییل امین و پیغمبراکرم(ص) سوالاتشان را ابتدا از خدیجه کبری(س) پرسیدند نه از امیرالمومنین(ع)؟ فقال یا علی تبایعنی على ما شرطت علیک قال نعم قال فبسط رسول الله ص کفه و وضع کف علی ع فی کفه و قال بایعنی یا علی على ما شرطت علیک و أن تمنعنی مما تمنع منه نفسک فبکى علی ع و قال بأبی و أمی لا حول و لا قوة إلا بالله فقال رسول الله ص اهتدیت و رب الکعبة و رشدت و وفقت أرشدک الله. پیامبر دست علی(ع) را در دست خود گذاشت و فرمود با من بیعت کن و همانطور که مراقب خود هست مراقب من هم باش و از من مثل خودت حفظ جان کن. علی(ع) در این هنگام گریست و فرمود پدر و مادرم فدای شما. بعد پیامبر(ص) از خدیجه کبری(س) نیز بیعت گرفت.
نام
پست الکترونیک
* کد امنیتی
* نظر