شهادت امام عسکری(ع) 25 آبان 97: دغدغه امروز برخی حزب اللهی های ما این است که دهه محسنیه بگیریم یا نه. این بازی در میدان دشمن است. مسئله اصلی امروز بلندکردن فریاد امیرالمومنین(ع) و صدیقه کبری(س) است. تعداد مجالس عزاداری مسئله اول نیست؛ مسئله مهم روح عزاداری است. کسیکه میدان مبارزه و مجاهده را رها کند، گریه و عزاداریش هم راهگشا نخواهد بود.
مراسم عزاداری شهادت امام حسن عسکری(ع) هیئت محبین اهلبیت(ع) قم جمعه 25 آبان ۹۷ با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(س) برگزار شد.
قرآن کشتی نجات
فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها(روم 30). دین حنیف دینی است که میتوان به آن تکیه کرد. به قرآن باید خیلی بیشتر از اینها اهتمام داشته باشیم. دنیای امروز مثل دریای پرتلاطم است، که بدون تمسک به قرآن نمیتوان از آن سالم عبور کرد. باید بدانیم که اگر اصول و محکمات قرآن را نفهمیم، حتما زمین میخوریم و در این دریای پرتلاطم غرق خواهیم شد. لازم است تدبر و تامل در آیات قرآن را وارد زندگیمان کنیم.
وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى(نجم 3و4). اهلبیت مبین و مفسر قرآن هستند. انسان مدتی که با قرآن انس بگیرد، کم کم زبان و بیان قرآن را متوجه میشود.
الَّذينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ82وَ تِلْکَ حُجَّتُنا آتَيْناها إِبْراهيمَ عَلي قَوْمِهِ نَرْفَعُ دَرَجاتٍ مَنْ نَشاءُ إِنَّ رَبَّکَ حَکيمٌ عَليمٌ(انعام 82و83). کسانیکه لباس ظلم بر تن ایمانشان نکنند، در امان هستند و اینها هدایت یافتگانند. امنیت و هدایت در پرتو ظلم نکردن بدست می آید. نظام ارزشی اسلام به میزان پای بندی ما به امام استوار است.
نسل ائمه(ع) نسل پاک و طاهر
وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ کُلاًّ هَدَيْنا وَ نُوحاً هَدَيْنا مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَيْمانَ وَ أَيُّوبَ وَ يُوسُفَ وَ مُوسي وَ هارُونَ وَ کَذلِکَ نَجْزِي الْمُحْسِنينَ84وَ زَکَرِيَّا وَ يَحْيي وَ عيسي وَ إِلْياسَ کُلٌّ مِنَ الصَّالِحينَ(انعام 84و95). در سلسله انبیاء یک پیامبر ناصالح وجود ندارد. کسانیکه ادعای حاکمیت جهان دارند، ببینند گذشتگانشان چکاره بوده اند. همین پادشاهان کشور خودمان ایران، چه مصیبتهایی که بر سر کشور ما نیاوردند. یک آموزشگاه در پردیسان قم مشق ایام تعطیلی دانش آموزان را تحقیق در خصوص کوروش معین کرده. چرا دانش آموزان ما باید با کوروش آشنا شوند؟ مگر کوروش کیست؟
ما اگر پیرو امام زمان(عج) هستیم، در سلاله ایشان تا پیغمبراکرم(ص) و قبل از ایشان تا حضرت ابراهیم(ع)، یک فرد خطاکار پیدا نمیکنیم: کل من الصالحین. این ادعای بزرگی است. دشمنان به ائمه(ع) و پیغمبراکرم(ص) و حتی پیامبران گذشته دروغ و تهت نسبت میدهند، برای اینکه در افکار مردم نسبت به عدالت و صلاحیت ایشان برای مدیریت جامعه شک و تردید ایجاد کنند.
وَ إِسْماعيلَ وَ الْيَسَعَ وَ يُونُسَ وَ لُوطاً وَ کلاًّ فَضَّلْنا عَلَي الْعالَمينَ(انعام 86). سلسله امامت و رهبری جامعه بدست کسانی است که بر تمام عالمیان برتری دارند، در تمامی ابعاد. اگر این باورها در مردم تقویت شود، هر کسی نمیتواند وارد عرصه انتخابات شود و رأی مردم را به خود جلب کند. برتری و فضیلت به حزب و گروه نیست. خدا باید به انسان برتری و تفضل بدهد. ملاک مدیریت جامعه، صلاحیت و استعداد فردی، و داشتن برتری الهی است.
گرفتن یا نگرفتن دهه محسنیه اولویت امروز نیست
برخی از مردم آمریکا بخاطر شخصیت ترامپ پرچم کشورشان آمریکا را به آتش میکشند. چقدر این شخص در یمن به کمک آل سعود خبیث قتل و جنایت میکند. فساد و ظلم را به نهایت رسانده اند. یک نسل در قحطی و گرسنگی و بیماری درحال نابود شدن است، یک میلیار و نیم مسلمان هم کار خاصی نمیکنند. اگر از ظرفیتهای دین استفاده شود، این ظلم ها برچیده میشود. 1200 سال است دین غریب است، و پرچمدار خود را نمی یابد. »تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ«، امام زمان(عج) وقتی تشریف بیاورند به این دین عزت میدهند.
دغدغه مردم اروپایی هم امروز رهایی مردم یمن از ظلم و کشتار شده و برعلیه جنایات آمریکا و آل سعود راهپیمایی میکنند، اما مسلمین هنوز هم حرکت خاصی انجام نداده اند. دغدغه امروز برخی حزب اللهی های ما این است که دهه محسنیه بگیریم یا نه؟! این بازی در میدان دشمن است. اولویت امروز عالم اسلام و حضرت زهرا(س) این مسئله نیست. مسئله امروز بلندکردن فریاد حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین(ع) است. امنیت یافتن مظلومین فریاد علی(ع) بود.
حضرت زهرا(س) صبح و شام گریه میکرد، اما در کنار این گریه با طواغیت مبارزه میکرد و با تبیین حق و باطل مردم را بیدار میکرد. أین الفاطمیون. یاران مهدی(عج) فاطمیون هستند. فاطمیون کجایند که داد مظلومین جهان را از ظالمین بستانند. تعداد مجالس عزاداری مسئله نیست؛ مسئله مهم روح عزاداری است. دردِ برآمده از ایمان در دلها مهم است. در فرهنگ جبهه، روضه یک اصل بود. اما تفاوت این بود که رزمندگان در میدان تکلیف حاضر بودند. کسیکه میدان مبارزه و مجاهده را رها کند، گریه و عزاداریش هم راهگشا نخواهد بود.
معضل «شبه ولایت» ها
وَ مِنْ آبائِهِمْ وَ ذُرِّيَّاتِهِمْ وَ إِخْوانِهِمْ وَ اجْتَبَيْناهُمْ وَ هَدَيْناهُمْ إِلي صِراطٍ مُسْتَقيمٍ(انعام 87). کسی باید مدیر جامعه شود که به صراط مستقیم هدایت شده باشد. صراط مستقیم راهی است که »استقام علیها«، یعنی مسیری که در این راه استقامت صورت بگیرد، و در مقصد و هدف هیچ تغییری ایجاد نشود. صراط مستقیم راهی است که ولایت به آن اشاره میکند. رهبرانقلاب گفتند مذاکره نباید انجام بگیرد، اما هر دو دولت فعلی و گذشته بر این کار اصرار کردند. کسی در جامعه اسلامی باید مسئولیت بپذیرد که راه ولایت را طی کند.
ذلِکَ هُدَي اللَّهِ يَهْدي بِهِ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ(انعام 88). هدایت در این ملاک است: صلاحیت، برتری، و استقامت. با این ملاکها میتوان سنجید و انتخاب کرد. ما امروز دچار شبه ولایت های زیادی هستیم؛ یعنی ولیجه ها. ولیجه در بیان قرآن کسی است که میخواهد جای امام را در جامعه بگیرد؛ اولویت میسازد، جهت دهی میکند، تعیین تکلیف میکند. نزدیک انتخابات میگویند ما فکر میکنیم این دوره دولت باید اینگونه باشد. شما که هستید که بجای ولایت تعیین تکلیف میکنید؟ «باید» را فقط ولایت تعیین میکند.
در منزل باید یک «باید» باشد تا بچه ها درست تربیت شوند. اختلاف بین پدر و مادر تربیت فرزند را خراب میکند. این فرزند دچار تزلزل رأی میشود. تصمیم نهایی را باید یک نفر بگیرد، حتی اگر خطا بود. در جامعه هم «باید» را یکنفر مشخص میکند. وقتی میگوید همه باید به قانون عمل کنند، برای همه لازم الاجراست.
ظهور چگونه محقق خواهد شد؟
وَ لَوْ أَشْرَکُوا لَحَبِطَ عَنْهُمْ ما کانُوا يَعْمَلُونَ(انعام 88). اگر کنار ولایت شخصی دیگر را قرار دهیم، تمام اعمالمان نابود خواهند شد. امام حسن عسکری(ع) در روایتی به نقل از رسول الله(ص) میفرمایند: أحبِب فِی اللّه ِ ، وأبغِض فِی اللّه ِ ، ووالِ فِی اللّه ِ ، وعادِ فِی اللّه ِ ؛ فَإِنَّهُ لا تُنالُ وِلایَةُ اللّه ِ إلاّ بِذلِکَ ، ولا یَجِدُ الرَّجُلُ طَعمَ الإِیمانِ ـ وإن کَثُرَت صَلاتُهُ وصِیامُهُ ـ حَتّی یَکونَ کَذلِکَ . وقَد صارَت مُؤاخاةُ النّاسِ یَومَکُم هذا أکثَرُها فِی الدُّنیا ؛ عَلَیها یَتَوادّونَ ، وعَلَیها یَتَباغَضونَ ، وذلِکَ لا یُغنی عَنهُم مِنَ اللّه ِ شَیئا.
میفرماید دوستی و دشمنی ما باید بخاطر خدا باشد. اما مردم دوستی و دشمنی در راه خدا ندارند. مومن طعم ایمان را نمیچشد مگر با ولایت، هرچند نماز و روزه زیاد بگذارد. کسیکه سرسپرده آمریکا و انگلستان است، میلیاردها دینار هم برای اربعین خرج کند، اعمالش حبط و نابود است. شما ولی فقیه را قبول ندارید، خیلی خوب، کسی را معرفی کنید که صلاحیت نیابت امام زمان(عج) را داشته باشد. چنین کسی ندارید، که اگر داشتید که تابحال فریادش را بلند میکردید.
فَقالَ الرَّجُلُ : یا رَسولَ اللّه ِ ، فَکَیفَ لی أن أعلَمَ أنّی قَد والَیتُ وعادَیتُ فِی اللّه ِ ؟ ومَن وَلِیُّ اللّه ِ عز و جل حَتّی اُوالِیَهُ ، ومَن عَدُوُّهُ حَتّی اُعادِیَهُ ؟ فَأَشارَ لَهُ رَسولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله إلی عَلِیٍّ علیه السلام ، فَقالَ : أتَری هذا ؟ قالَ : بَلی . قالَ : وَلِیُّ هذا وَلِیُّ اللّه ِ ؛ فَوالِهِ ، وعَدُوُّ هذا عَدُوُّ اللّه ِ ؛ فَعادِهِ ، ووالِ وَلِیَّ هذا ولَو أنَّهُ قاتِلُ أبیکَ ووَلَدِکَ ، وعادِ عَدُوَّ هذا ولَو أنَّهُ أبوکَ و وَلَدُکَ.
فردی پرسید چه کسی را دوست و چه کسی را دشمن بداریم؟ پیغمبر(ص) فرمود علی ولی توست. تحت ولایت او قرار بگیر، حتی اگر او پدر و فرزندت را کشت. امروز ما نمیتوانیم اینگونه حرف بزنیم. سطح جامعه پیغمبر(ص) چقدر بالاست، که اینگونه با آنها سخن میگوید. میفرماید با دشمن علی دشمنی کن حتی اگر پدر یا فرزندت بود.
فردا آغاز امامت حضرت حجت(عج) است، اما هنوز بعد از 1200 سال این ولایت تحقق نیافته. هرگاه این اتفاق افتاد، ولایت امام زمان(عج) محقق خواهد شد. کسی نگوید اگر فلان عمل را انجام دادیم، امام زمان(عج) خواهند آمد؛ اینگونه نیست. »وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ«(مائده 56). تشکیل حکومت امام زمان(عج) بدست کسانی است که تولای خدا و رسول خدا و معصومین در وجودشان هست. تا اینگونه نباشیم، ظهور محقق نخواهد شد. هرکس حرفی غیر از این حرف زد، از خودش حرف زده.
أُولئِکَ الَّذينَ آتَيْناهُمُ الْکِتابَ وَ الْحُکْمَ وَ النُّبُوَّةَ فَإِنْ يَکْفُرْ بِها هؤُلاءِ فَقَدْ وَکَّلْنا بِها قَوْماً لَيْسُوا بِها بِکافِرينَ أُولئِکَ الَّذينَ هَدَي اللَّهُ فَبِهُداهُمُ اقْتَدِهْ(انعام 80و90). میفرماید من جماعتی را می آورم که مثل گذشتگان انبیا را تکفیر نمیکنند. این انبیاء و اوصیا کسانی هستند که خدا آنها را هدایت کرده، پس به این هدایت شده ها اقتدا کن.
قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِکْري لِلْعالَمينَ90وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ(انعام 90و91). کسانیکه انبیاء و اولیای خدا را رها میکنند و سراغ دیگران میروند، اینها قدرنشناس خدایند.
حزب اللهی های بی بصیرت
امام عسکری(ع) در روایتی میفرمایند: »الناس علی طبقات مختلفین شتی، فالمستبصر علی سبیل نجاه متمسک بالحق فیتعلق بفرع أصیل غیر شاک ولامرتاب، لا یجد عنی ملجأ«. میفرماید مردم چند طبقه هستند: یک طبقه از مردم بابصیرت ها هستند. اینها در مسیر نجاتند و متمسک به حق هستند. نه اینکه برای حل مشکلات کشور سراغ اسناد بالادستی آمریکا مثل سند 2030 و FATF بروند. میفرماید اینها به شاخه ای متمسک میشوند که این شاخه به تنه و ریشه محکمی استوار است. اینها شک و تردید نمیکنند، و بجز شجره طیبه به دیگری پناه نمی برند.
«وطبقه لم یأخذ الحق من أهله فهم کراکب البحر». طبقه دوم کسانی هستند که بدنبال حق هستند، اما حرف حق را از اهلش نمی گیرند. مصداق این دسته در جامعه امروز ما زیاد است. در جریان انقلابی ما انحرافی ایجاد شده، که بجای ولی فقیه دنبال افراد دیگر میروند و حرف آنها را بر رهبری ترجیح میدهند. رهبرانقلاب ملاکها را عنوان میکنند، اما اینها بدنبال افراد دیگری میروند که حرفشان غیر از ولایت است. اینهایی که مردم بجای ولایت سرسپرده آنها هستند، دم از ولایت میزنند، اما حرف خودشان را به کرسی می نشانند و به خواسته خود را به مردم تلقین میکنند. میگوید نظر رهبری بر مذاکره است. از کجا این حرف را میزنی؟ حزب اللهی هایی که میخواهند حق را از غیرحق بگیرند، همیشه به بیراهه میروند. علت ناکامی انتخابات ما همین مسئله است.
«یموج عند موجه ویسکن عند سکونه». میفرماید اینها مانند کسانی هستند که در کشتی سوارند، و اراده ای از خود ندارند؛ هر سمتی که کشتی برود میروند. برخی حزب اللهی های ما با موج حرکت میکنند. وقتی موج ایجاد شد، حرت میکنند، و وقتی دیگران ایستادند، آنها هم می ایستند.
«و طبقه استحوذ علیهم الشیطان شأنهم الرد علی أهل الحق ودفع الحق بالباطل حسدا من عند أنفسهم». طبقه سوم کسانی هستند که شیطان بر آنها چنبره انداخته. هیچ اراده ای در برابر شیطان ندارند. کار اینها رد کردن اهل حق و ولایت است، و بوسیله باطل حق را از عرصه حذف میکند. ریشه این امر هم حسادت است.
«فدع من ذهب یمینا وشمالا کالراعی إذا أراد أن یجمع غنمه جمعها بأدون السعی». زمان امام حسن عسکری(ع) تشتت بین شیعیان و گروههای حزب اللهی زیاد بود. امام میفرمایند چپ و راست را رها کن؛ نه سراغ بی بصیرتها برو، و نه سراغ اهل شیطان. مثل چوپانی باش که گله را در یک مسیر مشخص هدایت میکند. پیرو ولایت بودن کار را آسان میکند و مسیر را روشن میسازد.
روند انقلاب ما بعد از جنگ کُند شد. چگونه باید بابت این امر از امام زمان(عج) عذرخواهی کنیم؟ این انقلاب که بدست امام زمان(عج) ایجاد شد و تا کنون بدست ایشان حفظ شده، امانت در دست ماست. کندی ما کار ظهور را به مشکل انداخته. امروز به اشاره امام زمان(عج) جریان مقاومت در کشورهای اسلامی در حال مبارزه و ایستادگی مقابل طاغوت هستند. اما ما آنگونه که امام زمان(عج) توقع دارند، در میدان مبارزه نیستیم. مسئله اصلی زندگی ما حزب اللهی ها امام زمان(عج) نیست.
نام
پست الکترونیک
* کد امنیتی
* نظر