پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳ - ساعت ۱۴:۰۴

نظر انقلابی ها با رهبر انقلاب تفاوت دارد، چون فکرشان بر اساس قرآن شکل نگرفته

مراسم عزاداری شب چهارم ایام اربعین حسینی در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم دوشنبه 5 شهریور 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

مراسم عزاداری شب چهارم ایام اربعین حسینی در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم دوشنبه 5 شهریور 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

زیاد قرآن بخوانیم، تا درست فکر کنیم

برای ادامه مبارزه و بندگی، باید برنامه ریزی کنیم

رهبر معظم انقلاب گفتند برنامه ریزی نیاز به فکر دقیق و درست دارد. یعنی درست اندیشیدن. فکری که می خواهد برنامه ریزی کند، باید درست فکر کند، تا برنامه درستی بریزد. برای فکر درست، باید به قرآن مراجعه کنیم. قرآن، جهان بینی دقیقی به انسان می دهد، و بر طبق آن می توان درست برنامه ریزی کرد. چرا باید زیاد به قرآن مراجعه کنیم؟ چون قرآن قدرت تنظیم فکر دارد. امثال علامه طباطبایی و شهید مطهری و حضرت امام و مقام معظم رهبری، موفقیت و توفیقاتشان بخاطر این بوده و هست که مبنای فکری شان بر اساس قرآن شکل گرفته.

وقتی فکر درست شد، سایر مسائل هم درست می شود. از آن طرف هم اولین جایی که شیطان به آن راه نفوذ دارد، فکر انسانهاست. هرچه در فکر ما جای بگیرد، بر قلب ما اثر می گذارد. شیطان راههای مختلفی برای نفوذ به فکر انسان دارد. یکی از این راهها خیالات است. جنس خیال از جنس اندیشه است. کسیکه اهل خیالبافی است، فکر می کند مشغول اندیشیدن است. یکی از راههای نفوذ شیطان به فکر انسانها، تصویرسازی است. این تصویرسازی، فکر را هدایت می کند. هرچه ببینی، فکرت همانطور شکل می گیرد.

لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ(حجر 39). شیطان دیدنی ها را برای انسانها زیبا جلوه می دهد. با این کار فکر انسانها را بسمتی که می خواهد می کشاند. به هرچه نگاه می کنیم، یک علاقه ای در دلمان به آن پیدا می کنیم. این کار شیطان است. پدر و مادرها برای اینکه بچه شان دست از سرشان بردارد، گوشی موبایل را به دستش می دهند، و او را با فضای مجازی رها می کنند. این فرزند دیگر فرزند تو نیست؛ فرزند فیس بوک و اینستاگرام و بازیهای اینترنتی است. سرمایه این بچه فکرش است. اگر فکرش را تو ساختی، آینده خواهد داشت. اما اگر فکرش را شبکه های مجازی ساختند، آینده اش سیاه می شود. بدون پرورش فکر، نمی توان روح را هم اصلاح کرد.

رهبر معظم انقلاب به دانشجویان گفتند باید برای مبارزه برنامه ریزی کنید: حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ اِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ. مبارزه تا قیامت ادامه دارد، در قالب های مختلف. هدف این مبارزه رسیدن به بندگی است. این مبارزه برنامه ریزی لازم دارد. برنامه ریزی فکر درست نیاز دارد. فکر درست با مراجعه به قرآن به دست می آید. باور نکنید احدی برنامه درستی برای کشور ما ارائه بدهد، اما اهل قرآن نباشد. چون فکر درستی نخواهد داشت. قرآن ملاک و معیار است. باید به قرآن تمسک بجوییم. قرآن ثقل اکبر است. یکی از هزاران خصوصیت قرآن این است که فکر ما را درست می کند. اگر درست فکر نکنیم، درست برنامه ریزی نمی کنیم، و درست عمل نمی کنیم، و در نتیجه به موفقیت نمی رسیم.

 

برخی می خواهند فکر غلطشان را با قرآن به اثبات برسانند

عقل دیگران به لزوم داشتن قدرت موشکی نرسید، چون اهل قرآن نبودند

وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ(انفال 60). این آیات در ارتباط با جنگ بدر است. می فرماید هرچه می توانید بر علیه دشمن بکار ببندید، تا از شما بترسند. یکی از جنبه های قدرت جمهوری اسلامی، قدرت موشکی است. رهبر معظم انقلاب به حرف هیچکدام از دولتها توجه نکردند، و موشکی کشور را با قدرت پیش بردند. عقل دیگران به لزوم قدرت موشکی نرسید، چون اهل قرآن نبودند.

وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ(انفال 61). اگر دشمن روی خوش نشان داد، شما هم روی خوش نشان دهید، و به خدا توکل کنید. این آیه مبنای یک تفکر بین برخی مسئولین ما شده، که از دهه شصت این آیه را مبنای مذاکره و گفتگو با دشمن قرار داده اند. سراغ آیه ای می روند که جزو آیات زمان دار است؛ قاعده کلی نیست. امیرالمومنین علیه السلام فرمود این آیه برای قبل از جنگ بدر است. مراجعه این افراد به قرآن و استفاده از قرآن، بر اساس فکر غلطی است که با قرآن مأنوس نیست. می خواهند فکر غلطشان را با قرآن به اثبات برسانند.

بلافاصله بعد از این آیه خداوند می فرماید: وَإِنْ يُرِيدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ(انفال 62). اگر دشمن روی خوش نشان داد، اما خواست به شما خیانت کند، خدا برای شما کافیست؛ خدا تو را با نصرت خود و بوسیله مومنین یاری خواهد کرد. یک آیه را می گیرند، آیه قبل و بعدش را نادیده می گیرند. آمریکایی ها خودشان اعتراف کردند هفتاد سال است پای هیچ معاهده ای نایستاده اند. بعد ما انتظار داریم پای برجام و مذاکرات بایستند؟ هم دولت انقلابی و هم دولت غیرانقلابی قائل به این بودند که می توانند با مذاکره به نتیجه برسند. هیچکدام اهل قرآن نبودند.

 

نظر انقلابیها با رهبر انقلاب تفاوت دارد، چون فکرشان بر اساس قرآن شکل نگرفته

کسانی همفکر و همدل می شوند، که فکرشان تابع قرآن باشد

ایجاد وحدت و همدلی فقط کار خداست و بس!

وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ. خداوند می فرماید من بین مومنین اتحاد قلبی ایجاد می کنم. جهان اسلام را امروز می بینیم، نزدیک به سه میلیارد مسلمانیم، چند میلیون صهیونیست جان مسلمانان را به لب رسانده اند. این سه میلیارد مسلمان باهم به اتحاد نمی رسند، تا این دشمن اسلام را سر جایش بنشانند. اختلاف کمر امیرالمومنین علیه السلام را شکست. قرآن تصریح می کند که امامت و رهبری جامعه برای رفع اختلافات است. خداوند در این آیه می فرماید من اختلاف بین امت را حل می کنم، و اینگونه تو را یاری می کنم.

لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ(انفال 63). اگر همه آنچه در زمین است را انفاق کنی، نمی توانی بین مردم الفت ایجاد کنی؛ اما من این الفت را بین امت ایجاد می کنم. اگر به نیروهای انقلابی باشد، هیچوقت باهم وحدت نمی کنند! ایجاد وحدت در جبهه انقلاب فقط کار خداست. سال 92 رهبر معظم انقلاب گفتند مقاومت با رأی سدید اتفاق می افتد. اما چهار کاندید انقلابی ما سر حرف رهبر معظم انقلاب به وحدت نرسیدند. بعضی از این آقایان در جلسه می گفتند ما کنار می رویم، اما بعضی آقایان دیگر به آنها می گفتند نباید کنار بروید! نه خودشان کنار رفتند، نه اجازه دادند دیگران کناره گیری کنند. وحدت بین امت فقط کار خداست. امیرالمومنین علیه السلام هم نتوانست بین امت وحدت ایجاد کند. حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً لِلْفُرْقَة. مردم گوش ندادند. چرا وحدت نمی کنند؟ چون هرکدام یک طور فکر می کنند. کسانی همفکر می شوند که فکرشان تابع خدا و قرآن است. شما فکر کردید حرف رهبر معظم انقلاب را کنار بگذارید و وحدت نکنید، موفق می شوید؟

رهبر معظم انقلاب در اربعین می گوید اهل قرآن شوید تا قرآن فکر شما را هدایت کند. نقطه مشترک مومنین قرآن است. وگرنه اگر قرار باشد هرکس خودش فکر کند چه چیزی درست است، هیچگاه وحدت شکل نمی گیرد. رهبر معظم انقلاب همیشه حرفهایشان بر مبنای آیات قرآن بوده. اگر انقلابی ها حرف و نظرشان با رهبر معظم انقلاب تفاوت دارد، چون فکرشان بر اساس قرآن شکل نگرفته.

 

اگر جریانهای انقلابی به قرآن برگردند، با امام جامعه به وحدت می رسند

اختلاف جایی پیش می آید که فکر ما با فکر خداوند فرق دارد

عاشورا پدید آمد، چون فکر مردم با فکر امام حسین علیه السلام یکی نبود

إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ(انفال 63). خداوند برای الفت ایجاد کردن بین قلوب مومنین، از عزت و حکمت خود استفاده می کند. با عزت و سرسختی، قلوب مومنین را به تسخیر خود در می آورد، بر اساس حکمت. يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَسْبُكَ اللَّهُ وَمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ(انفال 64). پیغمبر، خدا برای تو کافیست، و برای کسانیکه از تو تبعیت می کنند.

اگر جریانهای انقلابی به خدا و قرآن برگردند، با امام جامعه به وحدت می رسند. خداوند برای امام جامعه و مومنین کافیست. کافیست فکرمان را با فکر خدا تنظیم کنیم. باید به قرآن مراجعه کنیم. دعوا و اختلاف جایی پیش می آید که فکر ما با فکر خداوند فرق می کند. مصلحت اندیشی های ما بر اساس فکر و نظر خودمان است، نه نظر و حکم خدا.

مسئله اصلی اباعبدالله علیه السلام چه بود؟ إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّه جَدّی. امت باید اصلاح شود. نگاه مردم باید نسبت به ظالم اصلاح شود. نگاه مردم به ظالمی مثل یزید اصلاح نشد، و اباعبدالله علیه السلام به قتلگاه رفت. نزدیک شش ماه حرکت اباعبدالله علیه السلام از مدینه تا کربلا به طول انجامید. در طول مسیر بارها حضرت با مردم صحبت کردند. کما اینکه سالهای قبل هم در موقف حج با مردم صحبت کردند. اما فکر مردم با فکر امام حسین علیه السلام یکی نبود و نشد. یعنی فکرشان با فکر خدا تنظیم نشد. هرچه هم امام حسین علیه السلام صحبت کردند، فایده نداشت؛ چون مردم با خدا کاری نداشتند. از میان انقلابی ها و مجاهدان و رزمندگان کوفه و مکه و مدینه، فقط 72 نفر با امام حسین علیه السلام ماندند.

امروز بعد از 1400 سال قیام عاشورا دارد نتیجه می دهد. چون خداوند وارد میدان شده: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ(مائده 54). وسط این درگیریهای داخلی سیاسی، لشکر مقاومت در جهان اسلام گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب است. فکر رزمندگان جبهه مقاومت مطابق فکر امام مسلمین است. این کار خداست. صدر اسلام هم خدا به میدان آمد، و پیروزی جنگ صدر نصیب مسلمین شد. آخرالزمان هم خداوند پیروزی نهایی را نصیب لشکر حزب الله خواهد کرد: فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ(مائده 52).

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

ورودیه حضرت معصومه علیهاسلام
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۶ مهرماه از ساعت ۱۹
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، مدیحه سرائی)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است