یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ - ساعت ۱۵:۵۱

شک به امام جامعه، ما را مستحق عذاب الهی می کند

مراسم عزاداری شب اول ایام اربعین حسینی در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم جمعه 2 شهریور 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

مراسم عزاداری شب اول ایام اربعین حسینی در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم جمعه 2 شهریور 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

باید در طول سال برای ایام اربعین محتوا آماده کنیم

جای کارهای محتوایی در حماسه پیاده روی اربعین خالیست

اتفاقی که در ایام اربعین در امت اسلام دارد اتفاق می افتد، اتفاقی الهی است. این کار، کار بشر نیست. دست قدرت الهی در این مسئله پیداست. راجع به این مسئله در جای خودش باید خیلی صحبت کنیم. این حماسه اربعین با همه عظمتش، تنها گوشه ای از برکت حرکت و حماسه اباعبدالله علیه السلام در روز عاشوراست.

باید خیلی بیشتر درباره اهلبیت با مردم صحبت کنیم. برخی زائران را در سامرا دیدیم، که نمی دانستند اینجا قبر کدام امام است! ما هنوز از همه ظرفیت های اربعین بهره مند نشده ایم. این مردم با این سرمایه محبت که به زیارت می آیند، باید با آرمان اباعبدالله علیه السلام آشنا شوند. اُریدُ اَن اَمُرَ بالْمَعْروف وَاَنْهی عَنِ الْمُنْکَر. اباعبدالله علیه السلام اصلا برای تبیین حرکت کرد. زائر اباعبدالله علیه السلام در اربعین باید کلام امام را بشود. با همان خستگی راه، در کنار اسکان و پذیرایی، باید کلام اباعبدالله علیه السلام برای زائرین بیان شود. جای کار رسانه ای خوب برای انتقال محتوای قیام اباعبدالله علیه السلام در حماسه اربعین خیلی خالیست. اگر ما کار خوب نکردیم، دیگران فضا را به دست می گیرند.

مَن لَم يَعرِف سوءَ ما اُوتِيَ إلَينا مِن ظُلمِنا وذَهابِ حَقِّنا وما نُكِبنا بِهِ فَهُوَ شَريكُ مَن أتى إلَينا فيما وَلِيَنا بِهِ. اگر شیعه نفهمد چه ظلمی به ائمه شده و چگونه حق ائمه سلب شده، با کسیکه این ظلم را کرده شریک است. نمی شود زائر ائمه با ظالمین به ائمه شریک باشد. باید دست زائرین را پر کنیم. از لحاظ محتوایی با قیام اباعبدالله علیه السلام آشنا شوند. هدف این قیام را بشناسند.

این بار و مسئولیت روی دوش هیئت هاست. وظیفه ذاتی هیئت، پرداختن به امر اهلبیت است؛ آشنا کردن مردم با آرمان و زندگی و اهلبیت. باید در طول سال محتوا آماده کنیم، برای تبیین قیام اباعبدالله علیه السلام در ایام پیاده روی اربعین. كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ(آل عمران 110). باید محتوا جمع کنیم، و این محتوا را به سایر مردم منتقل کنیم. این رسالت عظیمی است.

 

ملاقات کنندگان خدا که دچار عذاب الهی شدند!

شک به امام جامعه، ما را مستحق عذاب الهی می کند

وَاخْتَارَ مُوسَى قَوْمَهُ سَبْعِينَ رَجُلًا لِمِيقَاتِنَا فَلَمَّا أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ. حضرت موسی هفتاد نفر را جمع کرد برای ملاقات خدا. اما هدف آنها ملاقات با خدا نبود؛ آنها به حرفهای حضرت موسی شک داشتند، و بخاطر این شک می خواستند خدا را ببینند تا از صحت ادعای رسالت حضرت موسی مطمئن شوند. شما باور ندارید موسی از طرف خدا حرف می زند؟ این همه آیه و حجت و معجزه از موسی دیده اید، بازهم اطمینان نمی کنید؟ صاعقه ای آمد و همه این هفتاد نفر را هلاک کرد! اینها ظلم و جنایت نکرده بودند که مستحق عذاب الهی باشند. فقط پیامبر خدا را باور نداشتند، و به همین خاطر مستحق عذاب الهی شدند.

حضرت موسی عرض کرد: قَالَ رَبِّ لَوْ شِئْتَ أَهْلَكْتَهُمْ مِنْ قَبْلُ وَإِيَّايَ أَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ السُّفَهَاءُ مِنَّا. اگر می خواستی آنها را هلاک کنی، از قبل می گفتی! آیا بخاطر سفاهت این افراد آنها را هلاک کردی؟ إِنْ هِيَ إِلَّا فِتْنَتُكَ تُضِلُّ بِهَا مَنْ تَشَاءُ وَتَهْدِي مَنْ تَشَاءُ. تو هرکس را بخواهی هدایت و هرکس را بخواهی گمراه می کنی. أَنْتَ وَلِيُّنَا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الْغَافِرِينَ(اعراف 155). ما را ببخش. وَاكْتُبْ لَنَا فِي هَذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ إِنَّا هُدْنَا إِلَيْكَ. ما هدایت شده ایم به سمت تو.

قَالَ عَذَابِي أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشَاءُ. خداوند در پاسخ به موسی فرمود من هرکس را بخواهم عذاب می کنم! وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ. رحمت من همه عالم را در بر می گیرد. فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ. رحمت من نصیب متقین می شود. وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ. کسانیکه زکات می دهند. وَالَّذِينَ هُمْ بِآيَاتِنَا يُؤْمِنُونَ(اعراف 156). کسانیکه به آیات ما ایمان می آورند. به موسی شک دارند؟ مراقب باشیم به امام جامعه شک نکنیم.

الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ. اهل ایمان کسانی هستند که از رسول من و از نبیّ امیّ تبعیت می کنند. «نبیّ امیّ» یعنی رسولی که برای همه امت ها فرستاده شده. تمام امت ها باید به او ایمان بیاورند: إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ(اعراف 19). باید انقدر ایمان قوی به رسول خدا صلی الله علیه و  آله داشته باشیم، که در توحید به یقین برسیم: مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِكُمْ. بحث ایمان به ولیّ خدا انقدر مهم است که اگر ذره ای تردید به ولی خدا پیدا کنیم، مستحق عذاب می شویم؛ هر چند عذاب نشویم.

 

برخی بخاطر جذب مردم، از احکام دین کم می گذارند

دین بی خاصیت مردم را جذب نمی کند

تنها کسی رستگار می شود که ولی حق را یاری کند

الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ. حلال و حرام را نبیّ امیّ تعیین می کند. او امر به معروف و نهی از منکر می کند. غل و زنجیر را از گردن مردم باز می کند. کسیکه به ولایت فقیه ایمان نیاورد، مستحق عذاب الهی است. انقلاب اسلامی ما را از کجا به کجا رساند. برده آمریکا و غرب بودیم. این غل و زنجیر را چه کسی از دست و پا و گردن ما باز کرد؟ بعضی موکب های ایرانی حتی عکس امام و رهبری را هم در موکبشان نصب نمی کنند، که مبادا به کسی بر بخورد.

فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ. اهل ایمان کسانی هستند که به رسول من ایمان بیاورند، و در رکاب او شمشیر بزنند و او را یاری کنند. وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ. کسانیکه به نور رسول ایمان داشته باشند؛ یعنی قرآن. بعضی از این نور به امیرالمومنین علیه السلام و ولایت هم تعبیر کرده اند. أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ(اعراف 157). تنها اینها هستند که رستگارند. کسیکه اسم مسلمانی را یدک بکشد اما نصرت دین و رهبری الهی نداشته باشد، رستگار نمی شود.

بعضی روحانیون انقدر از دین می زنند، بخاطر اینکه مردم مشتری دین شوند؛ اما مردم وقتی می بینند این دین انقدر بی خاصیت است، کلا دین را رها می کنند و می روند! اگر قرار بود انقدر از دین بزنیم برای خوشامد مردم، امیرالمومنین علیه السلام همین کار را می کرد. 1400 سال صبر کرده ایم تا دین به عزت برسد؛ بازهم هم می خواهند شاخ و برگ این دین را بزنند، مبادا به کسی بر بخورد.

امام حسین علیه السلام از حرف خدا کوتاه نیامد. مردم نیامدند، تنها ماند و کشته شد و خانواده اش اسیر شدند؛ اما کوتاه نیامد. این یعنی عزت حسینی. پیغمبراکرم صلی الله علیه و  آله فرمود اگر حاکم ظالم جائری حاکم شد، باید به مخالفت با او بلند شد و برای زائل کردن او قیام کرد. اباعبدالله علیه السلام 72 نفر یار دارد، پس قیام می کند. أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ. فقط حسین علیه السلام و یارانش به رستگاری رسیدند؛ دیگران که از شاخ و برگ دین زدند همه جهنمی شدند.

 

خدا فقط خالق و رازق نیست؛ مالک آسمانها و زمین است

قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ. بگو من رسولِ خدایی هستم که مالک زمین و آسمانهاست. برخی خدا را فقط خالق جهان و روزی دهنده می شناسند. خدا فقط خالق و رزاق نیست، که اگر در روزی به مشکل خوردیم سراغ خدا برویم و بس. خدا مالک آسمانها و زمین است. لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ الَّذِي يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَكَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ(اعراف 158). پس به خدا و رسول امیّ او ایمان بیاورید؛ به کسیکه به خدا و کلماتش ایمان دارد و از خدا اطاعت می کند؛ باشد که هدایت شوید.

وَلِلَّهِ العِزَّةُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنينَ(منافقون 8). عزت برای خدا و رسول و مومنین است. این عزت انقدر مهم است که امام حسین علیه السلام بخاطر عزت دین و پیغمبراکرم صلی الله علیه و  آله انقدر مصیبت تحمل کرد. بعد هم فرمود: و لکم فیّ أسوه. همه ما باید مثل امام حسین علیه السلام برای عزت دین خدا و رسول الله صلی الله علیه و  آله همه هستی مان را فدا کنیم.

زینب کبری سلام الله علیها بعد از همه مصیبت ها و اسارت ها، باز راه کربلا را انتخاب کرد. یزید دست از سر ما برداشت، اما ما دست از سر یزید برنمیداریم. تا آتش قیام توابین و مختار را روشن نکنم، دست از کربلا بر نمی دارم. جابر با بعضی جوانان بنی هاشم اربعین به کربلا آمدند، سرافکنده و شرمنده؛ زینب کبری سلام الله علیها هم اربعین به کربلا آمد. آنها را رها نکرد. کسانیکه حسین علیه السلام را تنها گذاشتند، باید ببینند چه بر سر امام و یارانش و خانواده اش آمد.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

ورودیه حضرت معصومه علیهاسلام
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۶ مهرماه از ساعت ۱۹
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، مدیحه سرائی)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است