شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ساعت ۲۳:۵۸

تکیه گاه امام سجاد علیه السلام و زینب کبری سلام الله علیها در اسارت، جهاد اباعبدالله علیه السلام بود

در ایام اسارت کاروان اهلبیت اباعبدالله الحسین علیه السلام، جلسه هفتگی هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم جمعه 5 مرداد 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

در ایام اسارت کاروان اهلبیت اباعبدالله الحسین علیه السلام، جلسه هفتگی هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم جمعه 5 مرداد 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

فرمانروایان برای سلطه بر مردم، آنها را ذلیل می کنند

نفس قیام اباعبدالله علیه السلام حرکتی عزتمندانه است

إِنَّهُ مِنْ سُلَيْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ أَلَّا تَعْلُوا عَلَيَّ وَأْتُونِي مُسْلِمِينَ قَالَتْ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ أَفْتُونِي فِي أَمْرِي مَا كُنْتُ قَاطِعَةً أَمْرًا حَتَّى تَشْهَدُونِ قَالُوا نَحْنُ أُولُو قُوَّةٍ وَأُولُو بَأْسٍ شَدِيدٍ وَالْأَمْرُ إِلَيْكِ فَانْظُرِي مَاذَا تَأْمُرِينَ قَالَتْ إِنَّ الْمُلُوكَ إِذَا دَخَلُوا قَرْيَةً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّةَ أَهْلِهَا أَذِلَّةً وَكَذَلِكَ يَفْعَلُونَ وَإِنِّي مُرْسِلَةٌ إِلَيْهِمْ بِهَدِيَّةٍ فَنَاظِرَةٌ بِمَ يَرْجِعُ الْمُرْسَلُونَ(نمل 35-30). پادشاهان و فرمانروایان و حکمرانان وقتی وارد سرزمینی می شوند و قدرت را بدست می گیرند، قاعده اینگونه است که عزت مردم آن سرزمین را تبدیل به ذلت می کنند. أَلَّا تَعْلُوا عَلَيَّ وَأْتُونِي مُسْلِمِينَ. مردم فی نفسه ذلیل نیستند: لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ(اسراء 70). فرزندان آدم گرامی داشته شده اند. پادشاهان و فرمانروایان برای اینکه مردم را تحت امر خود در بیاورند، آنها را ذلیل می کنند.

در نقطه مقابل، حاکمیت الهی است: اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیْکَ فِی دَوْلَهٍ کَرِیمَهٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ. دولت کریمه یعنی دولتی که بر اساس کرامت و بزرگواری مردم بنا شده، اولین اثرش عزت اهل دین است. رغبت ما به خدا از باب دولت کریمه است. بعضی ها انسانهای خوار و ذلیل هستند؛ امید و همتی در زندگی ندارند، لذا تلاش و کوششی هم در زندگی ندارند.

نفس حرکت اباعبدالله علیه السلام برای تغییر حاکمیت، یک هدف والا و حرکت عزتمندانه است. تغییر حاکمیت ظالم، یک انگیزه بالا می خواهد. شرایط زمان امام حسین علیه السلام را حتی با شرایط قبل از انقلاب اسلامی هم نمی توان مقایسه کرد. قبل از انقلاب اسلامی حکومت فاسد بود، اما مردم ما فاسد نبودند. قیام کردند و این حکومت فاسد را کنار زدند. اما زمان امام حسین علیه السلام مردم فاسد بودند. راضی بده بودند به فعل حاکمیت ظالم. امام حسین علیه السلام در چنین شرایطی برای تغییر حاکمیت قیام می کند. این قیام و حرکت انرژی خیلی بالایی لازم دارد.

 

در صورت پذیرفتن خواسته غرب، تمام عزت 45 سالمه مان تبدیل به ذلت می شود

فریاد امام علیه کاپیتولاسیون مردم را پای کار انقلاب آورد

شام خیلی سخت تر از کربلا بود

بقافله اسرا همین روزها از کوفه به سمت شام حرکت می کند. یاران امام حسین علیه السلام از اقوام مختلفی بودند. در خبرها آمده اقوام دیگر غیر از هاشمیون، اسرای خانواده و اقوام خود را از زندان اسارت کوفه آزاد کردند. فقط اسرای خاندان هاشمیون باقی ماندند! از کربلا دشوارتر، مسیر اسارت تا کوفه است. از کوفه دشوارتر، مسیر اسارت شام است. برخی در این روایت امام سجاد علیه السلام تردید ایجاد می کنند که فرمود «شام سخت تر از کربلا بود». شما عقلتان نمی رسد. کربلا یک صبح تا غروب جنگ بود و مصیبت. اما برای امام سجاد علیه السلام شهادت پدر و عمو و برادرانش سخت تر است، یا بی حرمت شدن ناموس پیغمبر؟! اگر امام سجاد علیه السلام روز عاشورا یکبار آرزوی مرگ کرد، در شام هر لحظه و ساعت آرزوی مرگ می کرد.

نقش حضرت زینب سلام الله علیها در اسارت نقش خیلی عظیمی بود. فقط رساندن پیام کربلا نبود. درگیری با دشمن درجه یک حسین بن علی علیهماالسلام و دشمن دین، نقش بی بدیل حضرت زینب سلام الله علیها بود. این نقش خیلی بزرگتر از رساندن پیام عاشوراست. پیام عاشورا هیهات منا الذله است. حضرت زینب سلام الله علیها علاوه بر رساندن این پیام، می جنگد و مبارزه می کند. جان دو امام را حفظ می کند، و عزت خاندان پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله  را حفظ می کند.

خدای متعال در سوره مبارکه نمل می فرماید حکام جور عزت مردم را تبدیل به ذلت می کنند، تا بتوانند بر آنها حکومت کنند. هرچه نظام اسلامی در طول این 45 سال عزت پیدا کرده، در صورت پذیرش میل غرب و استکبار تبدیل به ذلت می شود. وقایع مراکز اسلامی آلمان و مسجد امیرالمومنین علیه السلام هامبورگ را داریم می بینیم. قطره ی مسلمانان آلمان و هامبورگ، متصل به دریای امت اسلامی است؛ جلو چه را می خواهید بگیرید؟ مردم اروپا نمی خواهند حاکمیت شما را بپذیرند. مردم غرب متوجه شده اند عزت آن چیزی است که اسلام به مسلمانان بخشیده. مردم غزه و رفح و خان یونس آب و غذا و خانه و زندگی ندارند، اما مثل کوه ایستاده اند. پیام عزت موافق فطرت مردم دنیاست، لذا به این عزت گرایش دارند.

حکومت طاغوت اجازه نشر معارف اسلامی را نمی دهد؛ پس چطور شد در حکومت پهلوی مردم ما به قیام حضرت امام اقبال نشان دادند؟ وقتی حضرت امام مقابل کاپیتولاسیون ایستاد و بخاطر ذلت مردم فریاد زد، مردم پای کار انقلاب آمدند. مطلبی که مردم را به حرکت وادار کرد، بیدار کردن روح عزت مردم بود. چند هزار مستشار غربی هر بلایی بخواهند سر شما و ناموس شما بیاورند، و شما دم بر نیاورید؟ پیام حضرت امام از جنس پیام عزت حسینی بود. حضرت امام پرچم کربلا که عزت بود را بلند کرد. مردم را با عزت حسینی به میدان آورد. جوانان غرب امروز پیام عزت مردم فلسطین را پسندیده اند. بخاطر حمایت از مردم فلسطین دارند هزینه می دهند. ما شعار عزت را دادیم، مردم غزه دارند به این شعار عمل می کنند.

 

پرچمدار مقاومت ایران است؛ چطور انتخابات ما به جبهه مقاومت ربطی ندارد؟!

عزت جمهوری اسلامی برآمده از مبارزه جبهه مقاومت است

شمشیر اباعبدالله علیه السلام به اسلام بخشیده، نه خون اباعبدالله علیه السلام

رهبر معظم انقلاب دوباره در دیدار با نمایندگان مجلس گفتند مسئله اصلی امروز دنیای اسلام غزه و مقاومت است. لعنت خدا بر کسیکه کاری کند که حرف ولایت به حاشیه برود؛ کاری کند که جریان مقاومت و غزه برای انقلابی ها تبدیل به مسئله حاشیه ای شود. در این انتخابات برخی انقلابی ها گفتند انتخابات ما به جریان مقاومت چه ارتباطی دارد، که در انتخابات ما چیزی را بپسندند؟ پرچمدار جریان مقاومت اسلامی جمهوری اسلامی است؛ چطور میدان انتخابات ما به مبارزین خط مقدم ربط ندارد؟ اگر آنها در خط مقدم نجنگند، شما کشوری ندارید که بخواهید دنبال پست و موقعیت باشید؛ این که هیچ، شما ناموس هم نخواهید داشت!

این ایام به شهر کرمان رفته بودیم؛ شرایط کاملا امنیتی بود. جریان داعش تهدید جدی کرده بود. صدها تروریست داعشی در این ایام دستگیر کرده اند! چقدر مهمات از این افراد گرفته اند. شورای تأمین استان کرمان در دهه اول محرم اعلام رسمی کرده هیچ مجلسی در فضای باز نباید برگزار شود. همین هم باعث شد خیلی از مجالس در حسینه و تکایا هم تعطیل شود. شرایط کاملا امنیتی است. بعد برخی انقلابی ها می گویند نتیجه انتخابات ما به مقاومت چه ربطی دارد؟

عزت جمهوری اسلامی برآمده از مبارزه جبهه مقاومت است. مسلئه جنگ از همه مسائل مهمتر است. جریانهای انقلابی ما به تنها چیزی که فکر نمی کنند این جنگ است. مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ. صبر کنید، به زودی بیدار می شوید. از این غفلت بیدار می شود، اما با لگد دشمن! داعش مراسمات محرم شما را در کرمان تهدید کند؟ این به ما ربطی ندارد؟!

حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: الْجَهادَ عِزّاً لِلْاِسْلامِ. جهاد مایه عزت است. ملتی که به جهاد پشت کند، پست و حقیر خواهد شد. شمشیر اباعبدالله 1400 سال است به اسلام و مسلمین عزت بخشیده؛ شمشیر اباعبدالله علیه السلام، نه خون اباعبدالله علیه السلام. خون اباعبدالله علیه السلام هم اگر بیداری می آفریند، به برکت شمشیر اباعبدالله علیه السلام است. بَينَ السُلَّهِ وَالذِلَّةِ. اباعبدالله علیه السلام بین عزت و مبارزه، مبارزه و جهاد را انتخاب کرد. شمشیر اباعبدالله علیه السلام اسلام را حفظ کرد. مظلومیت امام حسین علیه السلام به بازار اتصال مردم به این دستگاه رونق بخشید، اما جهاد و مبارزه اباعبدالله علیه السلام بود که اسلام را حفظ کرد.

 

تکیه گاه امام سجاد علیه السلام و زینب کبری سلام الله علیها در اسارت، جهاد اباعبدالله علیه السلام بود

مشکلاتمان را برای دیگران بیان نکنیم، تا به خدا بدبین نشوند

زینب کبری سلام الله علیها به عبدالله فرمود: لئن جرت علی الدواهی مخاطبتک، انی لاستصغر و قدرک، و استعظم تقریعک و اسثتکثر توبیخک، لکن العیون عبری، و الصدور حری. الا فالعجب کل العجب لقتل حزب الله النجباء بحزب الشیطان الطلقاء. من کسر شأن خود می دانم که با تو حرف بزنم یابن مرجانه. تو که هستی که من با تو حرف بزنم؟ ایمان و علم حضرت زینب سلام الله علیها به جای خود، اما تکیه گاه حضرت زینب سلام الله علیها به حماسه ای است که اباعبدالله علیه السلام آفریده. امام سجاد علیه السلام هم در شام فرمود: أنَا بْنُ مَنْ قُتِلَ صَبْراً، وَ کَفی بِذلِکَ فَخْراً. تکیه گاه امام سجاد علیه السلام هم حماسه حسینی است.

عبیدالله از کلام زینب کبری سلام الله علیها عصبانی شد، گفت: خدا را شکر که شما را مفتضح کرد و شما را کشت و دروغ شما را نمایان کرد. زینب کبری سلام الله علیها پاسخ داد: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَکرَمَنَا بِنَبِیهِ مُحَمَّدٍ ص وَ طَهَّرَنَا مِنَ الرِّجْسِ تَطْهِیراً. خدا را شکر که ما را بواسطه رسول اعظم صلی الله علیه و آله گرامی و بزرگ داشت، و ما را پاک و پاکیزه قرار داد. وَ إِنَّمَا یفْتَضِحُ الْفَاسِقُ وَ یکذِبُ الْفَاجِرُ وَ هُوَ غَیرُنَا. خدا فاسق و فاسد را مفتضح کرد، و او غیر ماست. ابن زیاد گفت: کار خدا را با اهلبیت شما چطور دیدی؟ حضرت زینب سلام الله علیها فرمود: مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا. در رابطه آنچه خدا با ما انجام داد، جز زیبایی ندیدم. زینب کبری سلام الله علیها دست خدا را در ماجرای کربلا می بیند.

ما که ایمانمان ضعیف است، در پستی و بلندی های زندگی، اعتمادمان به خدای متعال کم می شود. حکمت آنچه خداوند برای ما در نظر گرفته را نمی فهمیم، لذا بی صبری می کنیم. بلایا، در محاصره ی کرامات الهی است. محال ممکن است که بلایی باشد، اما صدها برابر آن کرامات نباشد. در روایات هست قیامت اهل ایمان از خداوند می خواهند ما را به دنیا برگردان، تا فقط بلا و مصیبت ببینیم. یکی از شیعیان به امام صادق علیه السلام در رابطه با سختی سفرش تا مدینه و ملاقات امام گفت. امام صادق علیه السلام فرمود چرا از خدا گله می کنی؟ وقتی تو اینگونه از مشکلات و سختی های سفر حرف می زنی، داری خداوند را متهم می کنی.

غالب روضه هایی که ما می شنویم، زبان حال است. اینطور نبوده که اهلبیت این گلایه ها را کرده باشند. حضرت زهرا سلام الله علیها فقط یکبار گله کرد، آن هم از شرایطی که بر امیرالمومنین علیه السلام تحمیل شده بود. اگر ایمانمان انقدر نیست که به قضای الهی راضی، و حتی شاکر هم باشیم، لااقل بی ایمانی مان را فریاد نزنیم. اگر نمی توانیم برای خدا دوست پیدا کنیم، لااقل برای خدا دشمن ایجاد نکنیم! مشکلاتمان را برای دیگران بیان نکنیم، تا به خدا بدبین نشوند.

 

جهاد مایه عزت اسلام است

حضرت زینب سلام الله علیها به ابن زیاد فرمود: کتَبَ اللَّهُ عَلَیهِمُ الْقَتْلَ. این جماعت شهادت برایشان حتمی بود. در لوح محضوظ مقدر شده بود: اُخرُج بِقوم إلی الشهاده. شهادت برای اباعبدالله علیه السلام و یارانش نوشته شده بود. فَبَرَزُوا إِلَى مَضَاجِعِهِمْ. آنها هم رفتند به جایی که باید می رفتند و آنجا آرام گرفتند. وَ سَیجْمَعُ اللَّهُ بَینَک وَ بَینَهُمْ فَتُحَاجُّونَ إِلَیهِ وَ تَخْتَصِمُونَ عِنْدَهُ. اما شما هستید که باید پاسخ جنایتتان را بدهید. روز قیامت در محاکمه شما، خداوند با خصومت با شما برخورد خواهد کرد. فانظر لمن يكون الفلج، هبكتك امك با ابن مرجانه. آن روز ببین چه کسی پیروز است؛ مادرت به عزایت بنشیند یابن مرجانه! عزت را ببینید.

زینب کبری سلام الله علیها بگونه ای صحبت می کند که گویا همین فردا قیامت است. هرچه ایمان بالاتر باشد، قیامت را نزدیک تر می بینی. گویا همین فردا بناست عبیدالله محاکمه شود. عزت برآمده از ایمان و جهاد و مبارزه اینجا کارآیی دارد. به جریانهای انقلابی بفهمانید اگر مبارزه حماس و مقاومت و همین جوانان بیدار شده غربی نباشد، شما انقلابی ها ذره ای عزت نخواهید داشت. همه عزت خود را مدیون این خط مقدم مبارزه اید. جهاد مایه عزت اسلام است.

عبیدالله عصبانی شد، خواست جسارتی به حضرت زینب سلام الله علیها کند، اطرافیانش اجازه ندادند. از حرص و عصبانیت گفت: من با بلایی که خدا بر سر اهلبیت شما آورد شفا پیدا کردم. زینب کبری سلام الله علیها اینجا گریه کرد، و فرمود: لَعَمْرِی لَقَدْ قَتَلْتَ کهْلِی وَ أَبَدْتَ‏ أَهْلِی وَ قَطَعْتَ فَرْعِی وَ اجْتَثَثْتَ أَصْلِی فَإِنْ یشْفِک هَذَا فَقَدِ اشْتَفَیتَ. تو بزرگ ما را کشتی، ریشه ما را خشک کردی، اصل و شاخه و برگ ما را زدی، بعد می گویی شفا پیدا کردم؟ اگر این شفای توست، باشد. در نسخه دیگری آمده: انی لاعجب ممن یشتفی بقتل ائمته و یعلم انهم منتقمون منه فی آخرته. تعجب می کنم کسی از شفا حرف می زند، و می داند که خداوند آخرت از او انتقام می گیرد.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

ورودیه حضرت معصومه علیهاسلام
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۶ مهرماه از ساعت ۱۹
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، مدیحه سرائی)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است