چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ساعت ۱۳:۵۶

شرافت ما به اتصالمان به امام است؛ حتی نه فقط اطاعت امام

مراسم عزاداری عاشورای حسینی در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم سه شنبه 26 تیرماه 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در رواق امام خمینی حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) برگزار شد.

مراسم عزاداری عاشورای حسینی در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم سه شنبه 26 تیرماه 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در رواق امام خمینی حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) برگزار شد.

امام حسین علیه السلام را شیعیانش خوار کردند

گویا قتل اباعبدالله علیه السلام مقدر الهی بود، و ما مردم در این واقعه نه دخالتی داشتیم، و نه بعد از آن باید تدارکی ببینیم

انتقام خون اباعبدالله علیه السلام باید از منافقین امت گرفته شود، نه فقط قتله امام

وَ إِذِ ابْتَلى‌ إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً(بقره 124). امامت امت هزینه بردار است. بیشترین هزینه را امام امت پرداخت می کند. دین اسلام چنین دینی است. دیگران برای رسیدن به پول و مقام و پست و موقعیت، سراغ ریاست بر مردم می روند. اما در اسلام اینطور نیست؛ هزینه امام از سایر مردم بیشتر است. حضرت ابراهیم برای امامت امت باید فرزند جوانش را در این راه قربانی کند. خدای متعال در عوض قربانی کردن اسماعیل، ذبح عظیم را از اباعبدالله الحسین علیه السلام پذیرفت. قیمت امامت، واقعه عاشوراست. خدای متعال در لوح محفوظ برای اباعبدالله علیه السلام مکتوب کرده: اُخرج بقوم إلى الشهادة، فلا شهادة لهم إلا معك.

بعد از عزای اباعبدالله علیه السلام نباید سراغ زندگیمان برویم. اگر اینطور شد بعد از 1400 سال هنوز انتقام خون اباعبدالله علیه السلام گرفته نمی شود. غروب عاشورا اباعبدالله علیه السلام به فرزند سجاد علیه السلام فرمود: یا وَلَدی یا عَلیّ وَاللهِ لا یَسْکُنُ دَمی حَتّی یَبْعَثَ اللهُ الْمَهدیَّ فَیَقْتُلَ عَلی دَمی مِنَ الْمُنافِقینَ الْکَفَرَةِ الْفَسَقَةِ سَبْعینَ اَلْفاً. خون من از جوشش نمی افتد تا اینکه خدای متعال مهدیِ ما را برانگیزد، و به انتقام خون من هفتاد هزار منافق را هلاک کند. انتقام خون اباعبدالله علیه السلام باید همان ابتدا از منافقین گرفته می شد، اما گرفته نشد. مختار از قتله اباعبدالله علیه السلام انتقام گرفت، اما انتقام خون امام از منافقین امت هنوز گرفته نشده.

جریان نفاق در جامعه اسلامی باعث شد خون اباعبدالله علیه السلام مباح شود. مردم همه منافق نبودند، اما به منافقین میدان دادند. همه شان در خون سیدالشهدا علیه السلام سهیمند. همان کسانیکه با اباعبدالله علیه السلام همراهی نکردند، یا میانه راه امام را تنها گذاشتند. فرمود: قد خذلنا شيعتنا؛ شیعیان اباعبدالله علیه السلام امام را تنها گذاشتند و خوار کردند. بعد از شهادت امام هم مطالبه خون امام را به عقب انداختیم تا به امروز. کم کم داریم عادت می کنیم که برای حسین علیه السلام گریه کنیم، صفا کنیم، گناهانمان بخشیده شود، اما از کنار خون اباعبدالله علیه السلام عبور کنیم و به ادامه زندگیمان برسیم. گویا قتل اباعبدالله علیه السلام مقدر الهی بود، و ما مردم در این واقعه نه دخالتی داشتیم، و نه بعد از آن باید تدارکی ببینیم.

 

خون اباعبدالله علیه السلام با گریه تنها تدارک نمی شود

آنچه به اسلام عزت می بخشد، جهاد و مبارزه است

شیطان از تعظیم مقام ولایت سر باز زد

اگر در مصیبت اباعبدالله علیه السلام بمیریم، بازهم خون اباعبدالله علیه السلام تدارک نمی شود. انتقام خون اباعبدالله علیه السلام با گریه بر حسین علیه السلام گرفته نمی شود. ما شیعیان در طول 1400 سال نتوانستیم فضایی ایجاد کنیم که سیدالشهدا علیه السلام خونش آرام بگیرد. جهاد عزت است. شهادت عزت است. حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: الجِهادَ عِزّا لِلإسـلامِ. آنچه به اسلام عزت می بخشد، جهاد و مبارزه است. اباعبدالله علیه السلام به اسلام قدرت و عزت بخشید. اگر بعد از 1400 سال هنوز از حق حرف می زنیم، این را حسین علیه السلام به ما داده.

شب عاشورا امام حسین علیه السلام به یارانش نگاه کرد، فرمود حرفی بزنم که قلبتان قوی شود؟ برخی یاران امام باید قوت قلب پیدا کنند برای واقعه سخت عاشورا. همه شهدا در یک سطح نیستند. حضرت فرمود: ان الله تعالی لما خلق آدم و سواه و علمه اسماء کل شیء وعرضهم علی الملائکه ان الله لما خلق آدم و استواه و علمه اسماء كل شی ء، و عرضهم علی الملائكة، جعل محمدا و علیا و فاطمة و الحسن و الحسین اشباحا خمسة فی ظهر آدم. شب عاشوار اباعبدالله علیه السلام از فلسفه خلقت صحبت می کند. امام حسین علیه السلام می خواهد علت جهاد و مبارزه اش را به یارانش بگوید، تا انگیزه و قدرت مضاعف پیدا کنند.

روزی که خدای متعال حضرت آدم را خلق کرد، نور اشباح خمسه را در پشت آدم قرار داد. و كانت انوارهم، تضی ء فی الافاق من السموات و الحجب و الجنان و الكرسی و العرش، فامر الملائكة بالسجود لادم تعظیما له انه قد فضله، بان جعله وعاء لتلك الاشباح التی قد عم انوارها الافاق. بخاطر اینکه آدم شرافت پیدا کرد که نور پنج تن آل عبا در وجود او قرار بگیرد، خدای متعال به همه ملائکه دستور داد به آدم سجده کنند. نه بخاطر آدم، بلکه بخاطر نور پنچ تن آل عبا. بخاطر مقام ولایت و امامت امت. شیطان از این سجده سر باز زد.

 

شرافت ما به اتصالمان به امام است، نه فقط اطاعت امام

اگر اتصالمان به امام قطع شد، دیگر شرافت انسانی نداریم

مسئله شیطان مقامِ آدم بواسطه اتصالش به ولایت بود

فسجدوا الا ابلیس ابی ان یتواضع لجلال عظمة الله؛ و ان یتواضع لانوارنا اهل البیت، و قد تواضعت لها الملائكة كلها، و استكبر و ترفع، و كان بابائه ذلك و تكبره من الكافرین. شیطان نخواست عظمت خدا را سجده کند، و عظمت ما اهلبیت را برنتابید. مسئله شیطان آدم نبود. مسئله شیطان مقام آدم بواسطه اتصالش به امام بود. اگر من و شما اتصالمان به اماممان قطع شد، دیگر شرافت انسانی نداریم. دیگر بشری نیستیم که خداوند به ملائکه دستور داد به او سجده کنند. عظمت و شرافت ما به اتصالمان به امام است، نه فقط اطاعت امام. باید به اماممان متصل شویم.

یاران حسین علیه السلام باید بدانند برای چه کسی دارند فدا می شوند. یاران اباعبدالله علیه السلام بعد از شنیدن این کلام امام، در پوست خود نمی گنجیدند. با این عزتی که اباعبدالله علیه السلام بواسطه پرده برداری از حقیقت خلقتشان به آنها داد، چه کسی می تواند روز عاشورا جلودار آنها شود؟ حسین علیه السلام به ما عزت و آبرو و قدرت داد. ما در این 1400 سال از این قدرت چقدر استفاده کردیم؟

کلمه ولایت برای اطاعت وضع نشده. ولایت از قبل از اسلام در عرب بوده. اطاعت یکی از شعبه های ولایت است. وقتی ریسمان ها به هم بافته شوند، طوری که نشود این ریسمان را از هم جدا کرد، عرب به این می گوید ولایت. اگر حجابها را کنار زدیم و آلودگی ها را پس زدیم و در اطاعت به مقام یقین رسیدیم و شهود پیدا کردیم و حق را دیدیم، آنگاه عظمت خودمان را پیدا می کنیم و به عزت می رسیم. این گمشده بشریت امروز است.1400 سال است شیطان و شیطان سفتان به مغز ما می کوبند، و می گویند نمی شود، نم یتوانید. به اباعبدالله می گفتنند به کربلا نرو، نمی توانی مقابل یزید بایستی.

 

حسین علیه السلام عاشق زیاد داشت، اما همراه نداشت

سرمایه عظیم حسینی را بشناسیم

روز عاشورا اباعبدالله علیه السلام به سپاه عمرسعد فرمود: انتم ابن حرب و اشیاعه تعتمدون و ایانا تخذلون. شما به ابن حرب و شیعیانش اعتماد کردید، و ما را تنها گذاشتید. حسین علیه السلام عاشق زیاد داشت، اما همراه نداشت. یار نداشت. کوفیان فقط بر کاروان اسرا گریه کردند، اما برای آزادی اسرا هیچ حرکتی انجام ندادند.

از خودمان سوال کنیم چرا از کربلا تا شام و مجلس یزید، سر بی بدن اباعبدالله علیه السلام هفت مرتبه بالای نیزه سخن گفت و هر بار فقط آیات قرآن را تلاوت کرد؟ برای اثبات کدام حقانیت؟ 1400 سال از قتل اباعبدالله علیه السلام می گذرد، هنوز مسلمانان باور نمی کنند که در صورت اتصال به امام زمان ارواحنا فداه، قدرت مطلق هستی خواهند شد. امام صادق علیه السلام فرمود مهدیِ ما در پرده غیبت است چون امنیت ندارد. مسلمانان در خودشان نمی بینند برای امامشان امنیت ایجاد کنند. این اسلام حسینی نیست. اسلام حسینی اسلام بُریر و ظُهیر و عابس و عباس و علی اکبر علیهماالسلام است. اسلامِ متصل امام.

سرمایه مان را ببینیم. انقلاب اسلامی یک قطره اشک بر حسین بن علی علیهماالسلام است. آیت الله مرعشی می گفت حضرت امام بیشترین گریه و بی تابی را در روضه اباعبدالله علیه السلام داشت. کسیکه به حسین علیه السلام وصل شده باشد، انقلاب اسلامی کار سختی برایش نیست. ما قدرتی داریم که تک تک زخم های اباعبدالله علیه السلام ما را به این قدرت راهنمایی می کند. زخم بر میداشت، اما لبخند می زند. خم به ابرویش نمی آورد. این آرامش و صلابت و عزت اباعبدالله علیه السلام باعث خشم و ناتوانی دشمن شده بود.

 

حق را با چهره های سیاسی نشناسیم؛ با ولایت بشناسیم

مراقب دزدهای جایگاه ولایت باشیم

وقایع این سالها نتیجه عدم توجه به تذکر رهبرانقلاب است

اباعبدالله علیه السلام فرمود: مثل لقمه ای شده اید برای دزد. چه ذلتی! جوانان مراقب باشیم ما را ندزدند. کسیکه در امت ولیجه می شود، دزدی است از اهل نفاق که حق امام جامعه را غصب کرده. مراقب باشیم برده کسی نشویم. فقط به ولی فقیه اتصال داشته باشیم. به هیچ کسی دیگر اعتماد نکنیم.

رهبر معظم انقلاب سال 89 در قم گفتند امیرالمومنین علیه السلام فرمود: لا يُعرَفُ الحقُ بالرِّجالِ بَلْ بآيَةِ الحقِّ. حق را با چهره های سیاسی نشناسید. امروز ما حق را با چهره ها می شناسیم. برای همین باهم دعوا داریم؛ چون همه خود را حق می دانیم. حق با آیت حق شناخته می شود. رهبر معظم انقلاب سال 89 این تذکر را دادند، اما ما توجه نکردیم. سیلی پشت سیلی خوردیم. اختلاف و کدورت و دشمنی بین ما ایجاد شد. نتیجه اش را هم داریم در طول این سالها می بینیم.

امام حسین علیه السلام فرمود شما کسی هستید که لقمه آماده برای غاصبین هستید. راحت از شما استفاده می کنند. شما با من عهد بستید، چرا عهد شکستید؟ لا وَإنَّ الدَّعيَّ ابنَ الدَّعيِّ قَد رَكَّزَ بَينَ اثنَتينِ بَينَ السُلَّهِ وَالذِلَّةِ وَهَيهاتَ مِنّا الذِلَّةُ. این سخن اباعبدالله علیه السلام باید با خون سیدالشهدا علیه السلام به گوش عالم برسد. این حرامزاده فرزند حرامزاده مرا بین مبارزه و ذلت قرار داده، و هیهات و ماالذله. آیا امامت امام حق تمام عزت نیست؟

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

دهه اول محرم
 
با سخنرانی حجت الاسلام
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از یکشنبه ۱۷ تیر به مدت ۱۰ روز
ساعت ۱۶
مکان:
شبستان امام حرم مطهر
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است