یکشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ساعت ۱۶:۳۹

اسلام بوسیله عزتِ امام، هیمنه ائمه کفر را از بین می برد

هفتمین روز مراسم عزاداری دهه اول محرم 1403 هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم شنبه 23 تیرماه با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در رواق امام خمینی حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) برگزار شد.

هفتمین روز مراسم عزاداری دهه اول محرم 1403 هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم شنبه 23 تیرماه با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در رواق امام خمینی حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) برگزار شد.

عبدِ خدا از غیرخدا بی نیاز می شود؛ این یعنی عزت

بندگی خدای عزیز نهایت عزت است

جوانان اروپایی مجذوب حماسه و عزت مردم غزه شده اند

ألا وَ إنَّ الدَّعيَّ ابنَ الدَّعيِّ قَد رَكَّزَ بَينَ اثنَتينِ بَينَ السُلَّهِ وَالذِلَّةِ وَهَيهاتَ مِنّا الذِلَّةُ. عزت یکی از مهمترین و محکم ترین مبانی دین مبین اسلام است. هم در زندگی فردی و هم اجتماعی یک اصل مهم است. کربلا تجلی تام و تمام عزت است. عزت مسئله مهمی است که در همه دورانها باید به آن توجه شود. انسان موجود مکرمی است: لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ(اسراء 70).

اباعبدالله علیه السلام فرمود: إنّ اللّه َعزّوجلّ ذِكْرُهُ ما خَلقَ العِبادَ إلاّ لِيَعرِفوهُ، فإذا عَرفُوهُ عَبَدوهُ، فإذا عَبَدوهُ اسْتَغنَوا بعِبادتِهِ عن عبادةِ ما سِواهُ. هدف خلقت انسان شناخت خداست. وقتی مردم خدا را شناختند، خدا را عبادت می کنند. وقتی خدا را عبادت کردند، از عبادت غیرخدا بی نیاز می شوند. کسیکه عبد خدا شد به عزت می رسد؛ از غیرخدا بی نیاز می شود. کسانی بندگی را ذلت می دانند که خدا را نمی شناسند. خدای متعال پروردگار عزیز است. کسیکه خدای عزیز را عبادت کند، به عزت دو دنیا می رسد. کسی بُرد کرده که بنده خدا شود: فمَن أرادَ عِزَّ الدّارَينِ فَلْيُطِعِ العَزيزَ.

دوستان جوان بصورت ویژه به این موضوع فکر کنند. ما به هیچ قیمتی نباید خودمان را در اختیار قدرتی مادون قدرت خدا قرار دهیم. ما فقط عبد خداییم. این عزتمندترین علت برای خلقت است که خداوند بفرماید تو را برای بندگی خودم آفریدم. يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً(فجر 27و28). به قله که برسی مثل سیدالشهدا علیه السلام، خدا خریدار شما می شود. کسب رضایت و خشنودی خدا نتیجه این بندگی است. اباعبدالله علیه السلام در دقایق آخر عمر شریفشان در قتلگاه عرضه داشت: إلهِى رِضاً بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ. این را فقط یک شهید می تواند بفهمد. أرفع الشهداء درجهً. عالی ترین قله شهادت برای اباعبدالله علیه السلام است. در این اوج بندگی و شهادت، رضایت از آنچه خدا برای ما مقدر کرده، و رضایت خدا از ما در پیش است.

در غزه می توانیم نمونه کوچکی از رضایت به قضای الهی را می بینیم. انسان این ملت مومن را که می بیند، واقعا تعجب می کند. جوانان اروپایی مجذوب این حماسه و عزت مردم غزه شده اند. می گویند در اسلام و قرآن شما چه هست که شما را انقدر عزیز و مقتدر کرده؟

 

ما نمی توانیم تصمیم بگیریم دین خدا را در جامعه پیاده کنیم یا نه

در کربلا عزت مهمترین عنصر است. عزت به شما قدرت می دهد. بعد از 1400 سال ما با نگاه به کربلا انقلاب کردیم. دست تمام قدرتهای جهان را از کشور کوتاه کردیم. عزت اباعبدالله علیه السلام به مردم ما قدرت داد؛ چهل سال است در برابر تمام قدرتهای جهان ایستاده ایم. دفاع مقدس با الگوگیری از قیام اباعبدالله علیه السلام بود. دفاع از حرم با الگوگیری از اباعبدالله علیه السلام بود. دشمن دنبال کمرنگ کردن این عزت است، اما نتوانسته به هدف خود برسد. عزت سرمایه ماست. چرا اباعبدالله علیه السلام به هر قیمتی باید عزت دینی را حفظ کند؟ وَ لَن یجعَلَ اللّهُ لِلکافِرِینَ عَلَی المُؤمِنِینَ سَبِیلًا(نساء 141). من این را قرار نداده ام که کفار بر مسلمانان تلسط پیدا کنند.

إِنَّ هَذَا الْإِسْلَامَ دِينُ اللَّهِ الَّذِي اصْطَفَاهُ لِنَفْسِهِ وَ اصْطَنَعَهُ عَلَى عَيْنِهِ. دین اسلام از آنِ خداست. ما نمی توانیم تصمیم بگیریم دین خدا را در جامعه پیاده کنیم یا نه. وَ وَضَعَ الْمِلَلَ بِرَفْعِهِ. اسلام همه امتها را یک امت واحده می کند. برخی همه مدارکشان تحصیلی شان را از آمریکا و اروپا گرفته اند، و بعضی چیزها در شاکله وجودیشان نیست. در دانشگاه در تهران نظریه اش را ارائه می دهد؛ بعد می گوید «یعنی چه شما پیشگویی می کنید؟ وقتی کسی می خواهد مذاکره کند، پیشگویی نباید بکند. مذاکره ای که پیشگویی داشته باشد به نتیجه نمی رسد». رهبر معظم انقلاب گفتند آمریکایی ها عهدشکن هستند؛ به آنها اعتماد نکنید. این نظر قرآن است: إِنَّهُم لا أَيمانَ لَهُم(توبه 12). دشمنان خدا هیچوقت بر پیمانشان نمی ایستند. این دین ماست. ما فکر می کنیم دین فقط برای عبادات فردی است. بعد بگوییم سیاست دنیا اینچنین است که باید با همه مذاکره و سازش کنیم. دیپلماسی موفق را شهید حاج قاسم در اوج خطر به اجرا گذاشت. دین یعنی این: هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ(توبه 33). دین یعنی سیطره و قدرت جهانی حاکمیت خدا.

وَ أَهَانَ أَعْدَاءَهُ بِكَرَامَتِهِ. اسلام از بس عزیز و بزرگ و محترم و شریف است، دشمنانش را به ذلت و خواری می کشاند. نور خورشید تاریکی را از بین می برد. وَ خَذَلَ مُحَادِّيهِ بِنَصْرِهِ. اسلام به نصرت و یاری سپاه حق می آید برای جنگ با سپاه باطل. آنچه که به حسین بن علی می دهد اسلام است. آنچه به علی بن ابیطالب قدرت می دهد در فتح خیبر، اسلام است. آنچه به امام عصر قدرت می دهد اسلام است. قیام عاشورا این اسلام را زنده کرد. و الا نماز را که لشکر کوفیان هم می خواندند.

 

اسلام بوسیله عزتِ امام، هیمنه ائمه کفر را از بین می برد

امام زمان ارواحنا فداه اگر امروز بود، فدای جمهوری اسلامی می شد

وَ هَدَمَ أَرْكَانَ الضَّلَالَةِ بِرُكْنِهِ. اسلام بوسیله عزت و اقتدار و عظمت امام، هیمنه امامت کفر را از بین می برد. حسین علیه السلام آمد که یزید ذلیل شد. لعنت به آن نفس نفرین شده ای که چند سال پیش مثل نفس شیطان در فضای مجازی پخش کرد که «به جوانها بگویید نظام بهینه و حاکمیت درست، نظامی است که فرد در آن حکومت نکند». گفتند «به جوانها این را القا کنید که دنیا را شبکه ها اداره خواهند کرد». لعنت به این شرک.

هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ. خدا یک نفر را مبعوث کرده. لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ. آن یک نفر عالم را پر از حاکمیت عدل می کند. آن یک نفر محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله است. و بعد از او ائمه هدی علیهم السلام یک به یک، تا برسد به امام عصر ارواحنا فداه که کار را تمام کند.

اُخرج بقوم إلى الشهادة. اباعبدالله علیه السلام همراه یارانش مامور به قیام است. چه اسلامی است که امامش مامور به قربانی شدن است؟ اتفاقا همین قربانی شدنِ امام، یعنی قدرت و عزت و عظمت اسلام. حضرت امام فرمود: امام زمان ارواحنا فداه اگر امروز بود، فدای جمهوری اسلامی می شد. حضرت امام از جمهوری اسلامی چه می بیند؟ همانطور که ائمه هدی علیهم السلام خود را فدای اسلام کردند تا اسلام باقی بماند، اگر امام زمان ارواحنا فداه هم امروز بود، خود را فدای جمهوری اسلامی می کرد. اباعبدالله علیه السلام فرمود: نفسی مع انفسکم و اهلی مع اهلیکم. من جانم را آورده ام؛ اهلبیتم را هم آورده ام. شما هم جان خود و اهلبیت خود را بیاورید. شجره طیبه اسلام به این خون های ناب نیاز دارد.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

دهه اول محرم
 
با سخنرانی حجت الاسلام
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از یکشنبه ۱۷ تیر به مدت ۱۰ روز
ساعت ۱۶
مکان:
شبستان امام حرم مطهر
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است