شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ساعت ۰۱:۴۷

بی بندوباری عزت را از اهل ایمان می گیرد

ششمین روز مراسم عزاداری دهه اول محرم 1403 هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم جمعه 22 تیرماه با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در رواق امام خمینی حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) برگزار شد.

ششمین روز مراسم عزاداری دهه اول محرم 1403 هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم جمعه 22 تیرماه با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در رواق امام خمینی حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) برگزار شد.

عزت اسلام و مسلمین، اولین ثمره حکومت مهدوی

حقوق بشر، گُرزی برای نابودی کرامت بشریت

ازدواج انسان با حیوان، محصول حقوق بشر!

مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَكْرُ أُولَئِكَ هُوَ يَبُور(فاطر 10). مسئله عزت فراگیرتر از واقعه عاشورا و کربلاست. تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ. اولین ویژگی تشکیل حاکمیت الهی در عالم در آخرالزمان، و ثمره حاکمیت دین در عالم، عزت اسلام و مسلمین است. امام سجاد علیه السلام در دعای افتتاح عرضه می دارد: اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ. خدایا، همه میل و اشتیاق و رغبت ما دولت کریمه است. چه عنوان زیبا و کاملی؛ دولت کریمه.

ارزش واقعی انسان در دولت امام عصر ارواحنا فداه شناخته می شود. لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ(اسراء 70). ما فرزند آدم را گرامی داشتیم. این کرامت چطور تحقق پیدا می کند؟ وقتی شرایط امروز جهان را نگاه می کنیم، می بینیم انسان تبدیل به موجودی بی ارزش شده. اعلامیه حقوق بشر شده گُرزی برای نابود کردن عظمت و کرامت بشریت. به شما می گویند باید برجامهای بعدی را بپذیرید، چون در برجامهای بعدی باید ضمانت دهید که حقوق بشر را رعایت کنید. حقوق بشر مدنظر آنها تصریح می کند که ما چهار مدل خانواده داریم: مرد با زن، زن با زن، مرد با مرد، و انسان با حیوان! اینها جزو حقوق بشر است. تبدیل به سند بین المللی می شود، و دولتهای دنیا تعهد می دهند که این سند را به رسمیت بشناسند. این کرامت انسان است؟ در اقتصاد و سایر زمینه ها هم همین است. انسان ابزاری برای کسب منافع قدرتهاست.

این روزها سالگرد فاجعه کشتار مردم در مسجد گوهرشاد توسط رضاخان است. امروز چه بلایی به سر زن آورده اند؟ بعضی جریانهای سیاسی داخلی برای اینکه به مقام و مسئولیت برسند، رسما اعلام کردند که ما به کشف حجاب و بی بندوباری دامن زدیم، و از این مسئله استفاده کردیم برای رأی آوردن و رسیدن به مقصد سیاسی خودمان. در انتخابات اخیر هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی تبلیغ ولنگاری نکردند. البته بعضی نازمزدها سعی کردند مقابله با حجاب را سرکوبگری معرفی کنند و آن را برجسته کنند و اخبار دروغ و راست را تلفیق کنند؛ اما این نبود که از ولنگاری و بی حجابی حمایت کنند. بیش از 95درصد زنهای جامعه اسلامی ما عفیف و نجیبند؛ در دام بی عفتی نیفتادند و فریب نخوردند. لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ. زن محترم است. از دامن زن مرد به معراج می رود. این نگاه انقلاب اسلامی به جایگاه زن است.

 

تربیت زن حساس است، چون جنس زن اعلاست

پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله معصوم بود، عالِم دهر بود؛ اما برای رهبری امت اسلامی چهل سال مورد تربیت خدای متعال قرار گرفت: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَّبَ نَبِيَّهُ فَأَحْسَنَ أَدَبَهُ فَلَمَّا أَكْمَلَ لَهُ الْأَدَبَ قَالَ- إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيمٍ‏ ثُمَّ فَوَّضَ إِلَيْهِ أَمْرَ الدِّينِ وَ الْأُمَّةِ لِيَسُوسَ‏ عِبَادَهُ‏. هرچه ارزش فرد بالاتر باشد، نیاز به تربیت و خودسازی بیشتر است. جنس زن اینگونه است. زن محترم است، و تربیت زن و دختر هم امری بسیار خطیر و مهم است. چون جنس زن جنس اعلایی است. إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ. نسل رسول خدا صلی الله علیه و آله با فاطمه اطهر سلام الله علیها ادامه یافت. ارزش زن این است. عرضه داشت پدر، زن های مکه پشت سر مادرم خدیجه حرف می زنند. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود أین مثلُ خدیجه. مقام خدیجه کبری سلام الله علیها مقامی است که خداوند در این ظرف وجودی، جریان امامت امت را قرار داده؛ از دامن خدیجه کبری و فاطمه اطهر علیهماالسلام.

برخی جریانهای حقیر سیاسی ذوق زده شدند، فکر کردند می توانند روی این موج بی حجابی و بی بندوباری سوار شوند؛ اما نتوانستند. در دولت شهید رئیسی که برخی سعی کردند انقدر مردم را از آن بترسانند، اصلا قانون حجابی که موجود بود اجرایی نشد. در مناظرات اخیر باز بعضی نامزدها سعی کردند از برخی بگیر و ببند و برخوردها برای رأی آوردن استفاده کنند، اما خیلی به نتیجه نرسیدند. چون حرفهایشان مصداق خارجی نداشت.

امیرالمومنین علیه السلام فرمود دو نفر مثل حمزه و جعفر نداشتم، و الا اجازه نمی دادم حقم را بگیرند. به حضرت گفتند چرا امر خلافت را واگذار کردید؟ فرمود اگر واگذار نمی کردم، فاطمه را می کشتند. حضرت هیچکس را نداشت از فاطمه سلام الله علیها محافظت کند؛ لذا ولایت و حاکمیت را سپرد، برای اینکه فاطمه سلام الله علیها زنده بماند. دومی گفت همه اهل خانه را آتش می زنم. علی علیه السلام باید از همه چیز بگذرد، تا فاطمه سلام الله علیها و حسنین علیهماالسلام زنده بمانند. تا کوثر بماند.

اباعبدالله علیه السلام در کربلا فرمود: هاهُنا وَاللّهِ سَفْکُ دِمائِنا، وَ هاهُنا وَاللّهِ هَتْکُ حَریمِنا. اینجا حرمت ناموس ما را می شکنند. در قتلگاه فرمود اول کار مرا را یکسره کنید، بعد به خیمه ها حمله کنید. حسین، فرزند همان علی است. شمر گفت حسین درست می گوید؛ او طاقت ندارد مقابل چشمش به خیمه هایش حمله شود. اول کار حسین را یکسره کنید، بعد به خیمه ها حمله کنید.

 

بی بندوباری عزت را از اهل ایمان می گیرد

از حکم خدا محکم دفاع کنیم

اسلامِ علی علیه السلام اسلام عزیز است

اسلام خیلی عزیز است. اینکه آمریکایی ها گفتند مشکل ما با جمهوری اسلامی، اسلامِ علی بن ابیطالب (علیه السلام) است، چون اسلامِ علی علیه السلام اسلام عزیز است. چرا ما با بی بندوباری مشکل داریم؟ چون بی بندوباری عزت را از دین و اهل ایمان می گیرد. چشم طمّاع دلهای مریض وقتی دنبال ناموس مردم می رود، زندگی یک زندگی ذلت بار می شود. حجاب عزت آفرین و کرامت بخش است. قرآن را ببینید. می فرماید علامت زن مومن حجابش است. برای اینکه دیگران به او به چشم کنیز نگاه نکنند. بدانند این زن، زن مسلمان و غیور و آزاده و محترم و مکرم است. این نگاه قرآن به زن و حجاب است. قبل از اسلام کنیزها حجاب نداشتند. به کنیزها به چشم حقارت نگاه می شد.

الإسلامُ یَعْلو و لایُعْلی عَلَیه. اسلام انقدر عزیز است که کسی مثل فاطمه اطهر سلام الله علیها برای اقامه اسلام جانش را می دهد. کسی مثل حسین بن علی علیهماالسلام برای احقاق حق اسلام اینگونه جانش را تقدیم می کند. اباعبدالله علیه السلام برای دولت کریمه ای جانش را داد که اسلام و مسلمین را عزیز می کند. حرمت دین را رها نکنید. وقتی امر به معروف و نهی از منکر می کنید، بدانید که این منکر حرام الهی است. حفظ حجاب واجب الهی است. محکم از حکم دین دفاع کنیم. هرجا حکم اسلام را دیدیم، محکم بایستیم.

در معاهدات بین المللی، محکم پای حاکمیت اسلام بایستیم. صهیونیست ها برای ما قانون بنویسند؟ پس اسلام را چه کنیم؟ الإسلامُ یَعْلو و لایُعْلی عَلَیه. اسلام دست برتر است.  وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ(فصص 5). هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدى وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ(توبه 33). این اسلام عزیز است. حرام خدا تا قیامت حرام است. دشمنان از اسلام عزیز می ترسند. اسلام ذلیل برای آنها گاو شیرده است.

 

نوجوانان با الگوگرفتن از حضرت قاسم می توانند به قله ایمان برسند

خط قرمزمان دین خدا باشد

امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: إنّ هذا الإسلامَ دِينُ اللّهِ. اسلام دین خداست. دین ما نیست که از آن بگذریم. دین خدا را حفظ کنیم. خط قرمزمان دین خدا باشد. الذي اصطَفاهُ لِنفسِهِ. خدای متعال اسلام را برای خودش وضع کرد. و اصطَنَعَهُ على عَينِهِ. با نظر و عنایت خاصه حضرت حق این اسلام شکل گرفت. و أصفاهُ خِيَرَةَ خَلقِهِ. خدای متعال برای اقامه اسلام بهترین ها را انتخاب کرد. و أقامَ دَعائمَهُ على مَحَبَّتِهِ. ستون های این اسلام بر محبت و عشق بنا گذاشته شده.

شب عاشورا اباعبدالله علیه السلام جایگاه یارانش در بهشت را به آنها نشان داد. در جبهه زیاد دیدیم که شهدا زمان و مکان شهادتشان را می دانستند. جایگاهشان بعد از شهادت را هم می دانستند. إِنَّ اللَّهَ اشتَرى مِنَ المُؤمِنينَ أَنفُسَهُم وَأَموالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ(توبه 111). خداوند وقتی عاشق کسی شود، مشتری جان او می شود. قاسم بن حسن علیه السلام سیزده ساله است؛ عرضه داشت عمو من هم شهید می شوم؟ اباعبدالله علیه السلام باید قاسم را به همه معرفی کند. قاسم در قله است؛ همه نوجوانان و جوانان باید با الگوگرفتن از قاسم به این قله برسند. پرسید شهادت نزد تو چگونه است؟ پاسخ داد أحلی من العسل. قاسم جواب اعتقادی و حماسی نداد؛ حرف دل و اعتقاد قلبی اش را گفت؛ شهادت نزد من از عسل شیرین تر است. قیمت قاسم را نمی شود بیان کرد. این نوجوانِ عاشق خدا خیلی قیمتی است.

دوره 12-11 سالگی تا 21-20 سالگی اوج دوران عشق و محبت است. اگر در این سن توانستیم خودمان را عاشق خدا کنیم، بُرد کرده ایم. و الا هرچه جلوتر برویم کار سخت تر می شود. تعلقات و درگیری هایمان روز به روز بیشتر می شود. دیگر با خدا عاشقانه نجوا نمی کنیم. برای خدایی نماز می خوانیم که فقط در فکر و ذهنمان است. از نماز خواندن لذت نمی بریم.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

دهه اول محرم
 
با سخنرانی حجت الاسلام
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از یکشنبه ۱۷ تیر به مدت ۱۰ روز
ساعت ۱۶
مکان:
شبستان امام حرم مطهر
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است