شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ساعت ۰۵:۵۸

مشکل انقلابی ها، جدایی از ولایت است

در آستانه ماه محرم الحرام و ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام)، جلسه هفتگی هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) جمعه 15 تیرماه 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

در آستانه ماه محرم الحرام و ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام)، جلسه هفتگی هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) جمعه 15 تیرماه 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

توقع رهبر انقلاب در این انتخابات، مشارکت 70درصدی بود

کاش این جوشش مردمی و جهادی، در همه بخش ها شکل بگیرد

وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ(اعراف 42). خدای متعال وسع ما مومنین را در این آیه بیان فرموده. برخی یک قسمت از آیه را انتخاب می کنند «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا» و می گویند هرکس باندازه وسع خودش مکلف است. اما نمی گویند وسع ما چقدر است؟ هر کسی ممکن است این وسع را یک اندازه تعبیر کند. در دولت شهید رئیسی ما چندین ماهواره به فضا فرستادیم، در حالیکه در دولت قبل می گفتند ما توان انجام هیچ کاری را نداریم.

چند روز پیش در جمع خادمین هیئت های مختلف قم در جلسه سالانه قبل از محرم در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، مسئول سازمان تبلیغات اسلامی قم حاج آقای شعبانزاده جمله ای گفتند، که خیلی برای ما عجیب بود، و واقعا حسرت آور بود که چرا زودتر این جمله را نشنیدیم. قبل از شهادت رئیس جمهور شهید، رهبر معظم انقلاب در جلسه ای گفته بودند انتخابات این دوره ریاست جمهوری باید به حدود هفتاد درصد شرکت کننده برسد. این مطلب خیلی بار دارد؛ خیلی معنا دارد. قبل از شهادت رئیس جمهور، ما باید مشارکت را به 70 درصد می رساندیم. این خبر حتی به بیرون درز پیدا نکرد و مردم خبردار نشدند.

در این انتخابات دیدیم که انقلابی ها اگر بخواهند کاری را انجام دهند، خودجوش کارهای جهادی و خلاقانه ای انجام می دهند. این خیلی هم خوب است؛ اما ای کاش برای همه بخش ها بخصوص در اجرای فرامین مقام معظم رهبری این همت و تلاش و جهاد شکل بگیرد.

 

اقامه حق وظیفه همه مردم است، و این وظیفه در توان مردم است

عمل صالح یعنی سختی کشیدن پای امر امام

فاصله زیاد نگاه کاندیدها با اهداف اصلی انقلاب اسلامی

حضور مردم در میدان خیلی مسئله مهمی است. در طول تاریخ اسلام این مسئله اهمیت داشته. امیرالمومنین علیه السلام فرمود یکی از حقوق خدا، تعاون و همکاری مردم در اقامه حق است. اقامه حق وظیفه همه مردم است، نه عده ای خاص. همه مردم وظیفه دارند نسبت به اقامه حق حرکت کنند و در این راه همدیگر را یاری کنند. لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ(حدید 25). خداوند هم می فرماید مردم باید برای اقامه قسط بپا خیزند. پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و ائمه هدی علیهم السلام می خواستند مردم را برای اقامه عدل و قسط به حرکت وادارند. کار مشکلی است، و البته خداوند هم صبرش در این راه زیاد است. مردم 13 معصوم را به قتل رساندند؛ امام زمان ارواحنا فداه را هم خداوند حفظ کرده، وگرنه تا الان به شهادت رسیده بود. هر وقت ما توانستیم امنیت امام زمان ارواحنا فداه را تضمین کنیم، خداوند حضرت را برای ما می فرستد.

اقامه عدل و قسط توسط مردم امری بزرگ است؛ اما خداوند تکلیف بیشتر از توان بر مردم واجب نمی کند: لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا. اقامه عدل و قسط در توان مردم هست، که خداوند این مأموریت و تکلیف را بر مردم واجب کرده. می فرماید: وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا. وسع شما ایمان عمیق و عمل صالح است. عمل صالح در سوره توبه 120 اینگونه تعریف شده: زجر و شکنجه و گرسنگی و تشنگی کشیدن پای امر امام: مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ. همه باید از امر رسول الله صلی الله علیه و آله اطاعت کنند.

وَلَا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ(توبه 120). در این دو مرحله انتخابات، بحث های کاندیدها اصلا سمت اهداف اصلی انقلاب نرفت. یکی از این اهداف، همین مسئله ای است که در این آیه بیان شده. هدف رسول خدا صلی الله علیه و آله این است که مردم همه عالم تحت حکومت انقلاب اسلامی قرار بگیرند.

حضرت امام فرمودند دولت ها موظف هستند معیشت و اقتصاد و زندگی مردم را تأمین کنند، اما باید مراقب باشند از اهداف اصلی انقلاب فاصله نگیرند. در این انتخابات، کسی از کاندیدها نپرسید که شما نسبت به جهانی شدن حکومت اسلامی نظرتان چیست؟ اصلا این سوال مطرح نشد. مسئله کاندیدها سر مذاکره با آمریکاست. همه کاندیدها هم این مذاکره را پذیرفته اند؛ فقط بعضی می گویند مذاکره میدان مبارزه است؛ برخی هم می گویند مذاکره برای مذاکره است. دیگر راجع به تمدن عظیم اسلامی اصلا بحث نمی شود.

 

وسع امت اسلام این است که تمام عالم را تحت حاکمیت اسلامی در بیاورند

تحریم ها را باید خنثی کرد

حق ندارید دلبخواهی خود را بر خواسته رسول خدا صلی الله علیه و آله ترجیح دهید

وسع امت اسلام این است که تمام عالم را تحت حاکمیت اسلامی در بیاورند. لیخرج الناس من عبادة العبید الی عبادت اللَّه. شما تا حکومت جهانی نداشته باشید، نمی توانید مردم جهان را بنده خدا کنید. تا قدرت نداشته باشید، نمی توانید اسلام را در جهان پیاده کنید. زمان پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله، مسلمانان برای تحقق این هدف در میدان مبارزه می جنگیدند و کشته می شدند. هنوز رهبر معظم انقلاب مردم ما را برای این هدف به میدان مبارزه دعوت نکرده اند. هنوز وارد عرصه جهاد فی سبیل الله برای اقامه امر حق در عالم نشده ایم. دفاع مقدس و جنگ با داعش هم برای دفاع از حریم دین و انقلاب و کشور بود؛ تهاجمی نبود. خداوند می فرماید وسع شما ایمان و عمل صالح است. یعنی قدرت های باطل را در سراسر عالم از بین ببرید، و حکومت اسلامی را در جهان برپا کنید.

وَلَا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ. حق ندارید دلبخواهی خود را بر خواسته رسول الله صلی الله علیه و آله ترجیح دهید. ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ. باید سختی و مشکلات را در راه خدا تحمل کنید؛ و دقیقا در سنگر و موقعیتی قرار بگیرید که کفار را عصبانی کند. کاندید انتخابات رسما می گوید «می خواهیم مردم راحت زندگی کنند، یا می خواهیم تا همیشه در سختی و مشکلات باشند؟ اگر می خواهیم مردم نفس راحتی بکشند، باید مذاکره کنیم تا تحریم ها برطرف شود». رسما خلاف آیه قرآن حرف می زند.

از بین بردن تحریم که با شما نیست، با تحریم کننده است. ما از ابتدای انقلاب بلکه از زمان طاغوت تحریم بوده ایم. تحریم ها را که ما نمی توانیم برداریم. دشمن هم که تحریم را برنمیدارد، چون دشمن است: وَ كَذلِكَ جَعَلْنا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكابِرَ مُجْرِمِيها لِيَمْكُرُوا فِيها(انعام 123). دشمن همیشه هست و دست از دشمنی هم برنمیدارد. این قاعده الهی است. رهبر معظم انقلاب گفتند باید تحریم ها را خنثی کنیم.

وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ. در دلتان نباید تمایل به چیزی داشته باشید که دشمن هم همان را می خواهد. دشمن می خواست مشارکت پایین باشد. کسانیکه در انتخابات مشارکت نکردند، باید پاسخگو باشند. برای ترک عمل صالح کردن و ترک عصبانی کردن دشمن، قیامت باید جوابگو باشند. وقتی می گوییم اسلام، یعنی حضور مردم در اجرای احکام اسلامی. اگر 60 درصد به هر دلیل و عنوانی در انتخابات شرکت نکردند، خداوند از این مسئله کوتاه نمی آید.

 

حجم تخریب های اخیر، در طول انقلاب اسلامی بی سابقه بود!

انقلابی ها فردا چطور می خواهند در یک جبهه علیه اسراییل بجنگند؟!

از کنار امر خدا نمی توان به راحتی گذشت

وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا. خدا را جدی بگیریم. اگر به راحتی می شد از کنار امر خدا گذشت، حسین بن علی علیهماالسلام به کربلا نمی رفت. نمی شود گفت تا بحال علی بن ابیطالب علیه السلام حاکم جامعه اسلامی بود، الان معاویه و یزید حاکم باشند. این نمی شود؛ چون خدا چنین اجازه ای نمی دهد.

امروز ما یک حکومت شیعی 45 ساله هستیم، اما آیا می توانیم مثل امام حسین علیه السلام علیه یزید زمان لشکر بکشیم؟ از داخلی ها می ترسیم. طرف می خواهد رئیس جمهور شود، برای اینکه رأی بیاورد می گوید «تا کی باید بخاطر تحریم ها فلاکت و بدبختی و بیچارگی بکشیم؟ برویم با آمریکا مذاکره کنیم». امام حسین علیه السلام با اینکه می دانست مردم او را همراهی نمی کنند، حرکت کرد. از مدینه کسی او را همراهی نکرد. از مکه هم عده ای ایشان را همراهی کردند، اما بعد از شهادت مسلم بن عقیل برگشتند. امام حسین علیه السلام به 72 یارش اکتفا کرد و به حرکتش ادامه داد. امام حسین علیه السلام با تکیه بر یاری این یارانش، برای از بین بردن نظام سلطه قیام کرد. یک مقدار مشکلات پیش آمده، 60 درصد مردم در انتخابات مشارکت نمی کنند؛ شانه خالی می کنند؛ خودشان را کنار می کشند. رهبر معظم انقلاب توقع مشارکت 75درصدی داشتند. با وجود خون شهید رئیسی، ما هنوز هم تا این حد مشارکت فاصله داریم.

عمل صالح یعنی فرمانبرداری از امام در اقامه امر حق در جامعه، با وجود همه مشکلاتی که هست. أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ(اعراف 42). این افراد اهل بهشت هستند. کسانیکه در میدان جهاد و مبارزه سختی می کشند پای امر امام. کسیکه برای جهانی شدن اسلام مجاهدت کرده.

وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ. خداوند می فرماید من از سینه پاک این انسانها، حسد و کینه و بخل و سایر پلیدی ها را پاک می کنم. در این انتخابات سوالی برای ما پیش آمد؛ سابقه نداشت در طول انقلاب، انقلابی ها انقدر شدید همدیگر را تخریب کنند. این را آمارهای مراکز امنیتی می گوید. طرفداران یک کاندید انقلابی، هشتاد درصد به تخریب سایر انقلابی ها روی آورده اند. در طول انقلاب اسلامی، چنین مسئله ای را ندیده بودیم. چند بار هم رهبر معظم انقلاب تذکر دادند که تخریب نکنید، اما ادامه دادند. برای ما نوشته «چون برای فلان کاندید تبلیغ نکردی، از جبهه انقلاب خارجی! حق نداری راجع به انقلاب اسلامی حرف بزنی»! چون با رأی و نظر آنها موافق نیستید، شما را از دایره انقلاب خارج می کنند. چطور می شود که انقلابی ها انقدر نسبت به هم بیرحمانه می تازند؟ دو روز دیگر انتخابات تمام می شود. بفرموده رهبر معظم انقلاب، انتخابات ریاست جمهوری با همه حساسیتش، جزو امور زودبازده است. ما هنوز خیلی کار داریم؛ انتخابات می گذرد. این نیروهای انقلابی فردا چطور می خواهند در یک جبهه علیه اسراییل بجنگند؟!

 

مشکل انقلابی ها، جدایی از ولایت است

اگر عاشقانه امر امام را نمی پذیریم، لااقل بخاطر موضع حقش امر او را اطاعت کنیم

وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ. مشکل حزب اللهی ها این است که از ولایت جدا هستند. در سینه هایشان غش و کینه و کدورت نسبت به مومنین هست؛ اینها هدایت شده به ولایت نیستند. دوری از ولایت چنین اثری دارد. خداوند می فرماید اگر تو با اتصال به امامت در عمل صالح هدایت شوی، من قلب و سینه تو را از غل و غش و کینه و کدورت و حسد پاک می کنم. اگر قلب و سینه ای از کینه و کدورت و حسد پاک نبود، یعنی این شخص ولایتمدار نیست. در طول این سالها، اصلاح طلب ها انقدر ما را مورد هجمه قرار نداده بودند، که انقلابی ها در این دوره به ما هجمه بردند و ناسزا گفتند! هر کسی تشخیصی دارد و به کاندیدی رأی می دهد؛ همین که پای صندوق رأی آمده، خیلی خوب است. طوری نباشد که ما نسبت به کسانیکه به کاندید موردنظر ما رأی نداده اند، اینگونه موضع سخت بگیریم و نسبت به آنها بغض وکینه داشته باشیم. این نشانه خوبی نیست.

بزرگتر انقلابی ها خداست. خاک بر سر انقلابی های که بزرگترشان خدا نیست! لَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ. این ولایتمدارها می گویند انبیاء ما را به حق هدایت کردند. ما اگر الان در بهشتیم، بخاطر این است که موضع امام، حق است. اگر عاشقانه امر امام را قبول نمی کنیم، لااقل بخاطر موضع حقش امر او را اطاعت کنیم. چه کسانی بعنوان جریان انقلابی، موضع حق امام جامعه را قبول نکردند؟ برخی موضع حق امام جامعه را قبول ندارند. اگر مثل شهدا عاشق رهبر جامعه نیستید، لااقل موضع حق او را بپذیرید. وقتی می گوید در انتخابات تخریب نکنید، این موضع حق است. اگر هم از این حرف خوشت نمی آید، بخاطر حق بودنش آن را بپذیر.

وَنُودُوا أَنْ تِلْكُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ(اعراف 43). می فرماید این بهشتی که به ولایتمداران می دهم، بخاطر عملشان است. به آنها ندا داده می شود که این بهشت به شما ارث رسیده بخاطر آن عمل صالحی که انجام داده اید. ولایتمداری در عمل محقق می شود، نه در حرف. منتظری هم کتاب ولایت فقیه نوشت. ولایتمداران حقیقی اهل عمل هستند. کربلا یعنی عمل. ما نمی توانیم مثل امام حسین علیه السلام باشیم. می دانیم امام زمان ارواحنا فداه تنهاست، اما زندگی خودمان برایمان مهمتر است. نکند امام از مدینه حرکت کند، اما ما آماده نباشیم. نکند فریاد «مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ، مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ، وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ مَعَنَا» امام بلند شود، ما هنوز آماده بذل جان نباشیم. اگر می خواهیم کربلا دوباره تکرار نشود، به امام زمان ارواحنا فداه بگویید صبر کند! ما هنوز آماده یاری امام نیستیم. یک محرم دیگر بی امام زمان ارواحنا فداه هم رسید.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

دهه اول محرم
 
با سخنرانی حجت الاسلام
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از یکشنبه ۱۷ تیر به مدت ۱۰ روز
ساعت ۱۶
مکان:
شبستان امام حرم مطهر
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است