شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ - ساعت ۰۴:۲۸

موسی بن جعفر علیهماالسلام هم درگیرِ درگیری شیعیان بود

مراسم جشن میلاد امام موسی بن جعفر(علیهماالسلام) در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم جمعه 8 تیرماه 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

مراسم جشن میلاد امام موسی بن جعفر(علیهماالسلام) در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم جمعه 8 تیرماه 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

گناه شیطان این بود که دستور خدا را در سجده کردن به آدم اطاعت نکرد

برای گناهانمان بهانه نیاوریم

انسان جریان انتخابات را که می بیند، عمیقا متوجه می شود که ما خیلی نیاز داریم آیات قرآن را بیشتر مرور، و درباره آنها تدبر کنیم. وَلَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ لَمْ يَكُنْ مِنَ السَّاجِدِينَ(اعراف 11). می فرماید ما شما را آفریدیم، و شکل و شمایل به شما دادیم. به ملائکه دستور دادیم به آدم سجده کنید. خلقت انسان، باعث ایجاد یک کدورت جدی در دستگاه حاکمیت الهی شد! اگر می بینیم در انتخابات کوچکی مثل انتخابات ریاست جمهوری کشور ما، این همه اختلاف و درگیری هست، امر جدیدی نیست. همه ملائکه سجده کردند مگر ابلیس. امام حسین علیه السلام شب عاشورا فرمود علت اینکه ابلیس به آدم سجده نکرد این بود که خدای متعال نور اشباح ما پنج تن را در پشت آدم قرار داد. شیطان این را برنتافت، و دچار کبر و کینه و حسادت شد.

قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ. خداوند فرمود چرا دستور مرا اطاعت نکردی و به آدم سجده نکردی؟ گناه شیطان این بود که دستور خدا را در سجده کردن به آدم اطاعت نکرد؛ نه اینکه صرفا شیطان از این کار خوشش نمی آمد و مایل به انجام آن نبود. قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ(اعراف 12). شیطان گفت من از آتشم و او از خاک؛ من از او برترم. شیطان به خداوند جواب سربالا داد؛ اصلا این مسئله ربطی به اصل دستور خدا نداشت. تو دستور خدا را چرا اطاعت نکردی؟ ما انسانها هم همینطور هستیم؛ بهانه های بی ربط می آوریم. می گوییم خدا در فلان موضوع حاجت مرا نداد، من هم دیگر نماز نمی خوانم!

قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا يَكُونُ لَكَ. خداوند جواب این بهانه تراشی شیطان را اصلا نداد؛ بلافاصله فرمود از عرش خارج شو. أَنْ تَتَكَبَّرَ فِيهَا. تو نسبت به من تکبر ورزیدی. تو با سجده نکردن به آدم، نسبت به من تکبر ورزیدی. فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ(اعراف 13). از عرش خارج شو، تو جزو افراد پست و حقیری. تو کوچکتر از آنی که در برابر فرمان من بایستی.

قَالَ أَنْظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ(اعراف 14). شیطان گفت تا روز قیامت به من مهلت بده. قَالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ(اعراف 15). خداوند فرمود به تو مهلت می دهم. قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ(اعراف 16). شیطان گفت بخاطر اینکه مرا از درگاهت راندی، فرزندان آدم را از راه مستقیم گمراه می کنم. مراقب باشیم جواب خدا را سر بالا ندهیم! اگر هم گناهی کردیم، اشتباهمان را بپذیریم و توبه کنیم. عذر و بهانه برای گناهمان نیاوریم.

 

انتخابات نشان داد دلهای انقلابی ها خیلی از هم فاصله دارد

درگیریهای انتخابات، اعتماد بین مومنین را از بین برده

اگر کسی در مصداق نظرش با ما متفاوت بود، او را تکفیر نکنیم!

بعضی ها خودشان را باخته اند؛ از چه می ترسید؟

انتخابات یک مسئله گذراست. اگر کسی در مصداق نظرش با ما متفاوت بود، او را تکفیر نکنیم! برخی چنان خود را باخته اند، گویا اگر دولت سوم روحانی روی کار بیاید، بناست چه شود. اینها یک عده مرده سیاسی هستند؛ از چه می ترسید؟ مگر قبلا چه کردند که الان بخواهند چه کنند؟ بخاطر جمع کردن رأی به طرفدارانشان می گویند چادر بپوشید، چون الان کاندید ما نهج البلاغه می خواند و از قرآن حرف می زند! اینها می خواهند برای ما تهدید باشند؟

کسانیکه می گفتند آقای قالیباف و خانواده اش فاسد هستند، امروز می گویند الان مصلحت این است که آقای قالیباف به نفع آقای جلیلی کنار برود، تا هم دولت انقلابی باشد و هم مجلس! پس چه شد؟ قالیباف که فاسد بود! اگر قالیباف فاسد است و برای ریاست جمهوری مناسب نیست، برای مجلس هم مناسب نیست. رهبر معظم انقلاب گفتند انتخابات یک آزمون است. برای یک آزمون چرا انقدر خود و دیگران را به زحمت می اندازید؟ اعتماد بین مومنین از بین رفته. هیچکس به حرف دیگری اعتماد ندارد.

بعضی ها خودشان را باخته اند، به تهمت و دروغ و تخریب روی آورده اند. عده ای خودشان را باخته اند، ناامید شده اند. رهبر معظم انقلاب امروز گفتند انتخابات یعنی شوق و شور. رهبر معظم انقلاب این نگرانی ها را ندارد. كَلَّا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ(شعراء 62). او خاطرش آرام است؛ چرا خاطر ما انقلابی ها آرام نیست؟ ما انقلابی ها چقدر با رهبرمان فاصله داریم.

این انتخابات نشان داد ما انقلابی ها ظاهرا در یک جبهه ایم، اما دلهایمان خیلی از هم فاصله دارد. مشخص است که تیم ها و گروههایی در هر دو طیف، برای طیف مقابل مطلب دروغ تولید می کنند، تا بین انقلابیها اختلاف و درگیری ایجاد کنند. شیطان قسم خورده که شما را گمراه می کند: قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ(اعراف 16). کاری می کنم که بندگانت سراغ ولایت نروند. شیطان کارش را خوب بلد است. باور مردم نسبت به ولایت را تغییر می دهد.

 

کارِ ولی فقیه حفظ صراط مستقیم نظام است

شیطان از گمراه و فریب دادن مردم خسته نمی شود

ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ(اعراف 17). از همه طرف به آنها هجمه می برم. اگر از یک طرف راه به جایی نبرد، از سمت دیگر وارد می شود. شیطان از گمراه کردن و فریب دادن مردم خسته نمی شود. از هر دری وارد می شود. انسان زاهد را با عبادتش فریب می دهد. انسان اشرافی را با تجمل گرایی منحرف می کند.

رهبر معظم انقلاب گفتند به مردم بگویید کارِ ولی فقیه حفظ صراط مستقیم نظام است. این حرف همین آیه قرآن است. ولی فقیه باید کاری کند، مکتب اطاعت از ولایت زنده بماند. این عقیده و باور که ولی جامعه باید حرف اول و آخر را بزند، و همه باید از او اطاعت کنند، بین همه مردم مورد قبول و پذیرش باشد.

قَالَ اخْرُجْ مِنْهَا مَذْءُومًا مَدْحُورًا لَمَنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكُمْ أَجْمَعِينَ(اعراف 18). خداوند جهنم را از شیطان و تابعینش پر می کند. دشمن انتخابات را تبدیل می کند به عرصه سلب اعتماد مومنین نسبت به هم! انگلستان کارش را خوب بلد است. در فضای مجازی لشکریانش خوب دارند بین مومنین و انقلابی ها اختلاف و کدورت ایجاد می کنند. بعد از انتخابات هر دولت انقلابی هم که روی کار بیاید، ما انقلابی ها دیگر نمی توانیم باهم کار کنیم. انتخابات را برداریم، یا رفتمارمان را درست کنیم؟!

رهبر معظم انقلاب گفتند مردم رییس جمهور را با رأی بالا انتخاب کنند؛ چون رأی بالا در دنیا تأثیرگذار است. بعد عده ای انقلابی می گویند وحدت تله است؛ وحدت نکنید چون اگر مشارکت بالا برود و مردم پای صندوق ها بیایند، کاندید ما رأی نمی آورد! این کوته فکران سیاسی کجا را می بینند، رهبر انقلاب کجا را می بینند. ما بنی صدر را دیده ایم، که از سیا حقوق می گرفت. اگر بنا بود بترسیم، باید از خاتمی می ترسیدیم که می گفت علیه قرآن تظاهرات کنید. پزشکیان که چپ و راست آیه قرآن می خواند! ما اصلا نگران نیستیم.

 

موسی بن جعفر علیهماالسلام هم درگیرِ درگیری شیعیان بود

زمان امام موسی بن جعفر علیهماالسلام هم مومنین باهم درگیر بودند. همدیگر را تکفیر می کردند. امام موسی بن جعفر علیهماالسلام تنها مانده بود، حرفش زمین مانده بود، درگیر بدترین خلفای عباسی بود؛ منصور و هارون الرشید. چهارده سال حضرت را از این زندان به زندان دیگر می بردند.

ما مبارزه سیاسی را از ائمه ای می توانیم بیاموزیم که اصلا عده و یار نداشتند. زمان موسی بن جعفر علیهماالسلام هرکس علوی بود، او را می کشتند. علویون و شیعیان را در فقر و فلاکت مطلق نگه می داشتند؛ طوری که اعضای خانواده برای نماز خواندن فقط یک دست لباس داشتند!

هارون به امام گفت می خواهیم فدک را به شما برگردانم. امام فرمود نمی دهی؛ اگر بخواهی بدهی، باید فدک را با حدودش به ما برگردانی. هارون گفت حدودش چیست؟ فرمود: أمّا الحَدُّ الأوّلُ فعَدَن وَ الحَدُّ الثّانیِ سَمَرقنَد وَ الحَدُّ الثّالثُ إفرِیقِیَه وَ الرّابعِ سِیفُ البَحر  مِمّا یلَیِ الجُزُرَ وَ إرمِینیَه. هارون این حرف را که شنید رنگش سرخ و سیاه شد! گفت پس برای ما چه می ماند؟ تمام جغرافیای اسلام را از من خواستی! امام فرمود قدَ أعلمَتُکَ أننّیِ إن حَدَّدتهُا لمَ ترُدَّها. گفتم اگر حدش را بگویم، به ما برنمی گردانی. امام زمان ارواحنا فداه امروز تمام جهان را می خواهد؛ و این مأموریت را به ما شیعیان سپرده.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

ورودیه حضرت معصومه علیهاسلام
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۶ مهرماه از ساعت ۱۹
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، مدیحه سرائی)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است