یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ساعت ۰۱:۱۸

اهلبیت در میدان مبارزه با ما کار دارند، نه فقط در مجالس

میلاد امام هادی - ۲۴ تیر ۱۴۰۱: «بِأبى أَنْتُمْ وَ اُمّى وَ أهْلى وَ مالى وَ اُسْرَتى» باید در زندگی ما تحقق عملی پیدا کند. اهلبیت در میدان مبارزه با جان و مال ما کار دارند، نه فقط در مجالس مذهبی. آنجایی که برای احقاق حق امام لازم است مبارزه کنیم و هزینه بدهیم، باید در میدان باشیم. در میدان دشمنی با دشمنان اهلبیت باید هزینه بدهیم. در میدان اثبات ولایت اهلبیت باید بایستیم.

مراسم سالروز ولادت امام هادی علیه السلام در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) جمعه 24 تیر 1401 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد امام حسین(علیه السلام) قم برگزار شد.

مسئله بر سر حاکمیت است؛ دوگانگی همیشگی حاکمیت حق یا کفر

زیارت جامعه دریای ژرف و عمیق معرفت نسبت به امام و حجت حق است. امام زمان ارواحنا فداه در کنار نافله و زیارت عاشورا، به قرائت زیارت جامعه توصیه اکید کرده اند. آخرالزمان مسئله اصلی مسئله حکمرانی است. دولت های کفر و بشریت مدل های حاکمیت مختلفی را در طول سالیان تجربه کرده اند. اما امروز به اسم حکمرانی شبکه ای، برگشته اند به همان مدل حکمرانی تفرعنی. امروز کفر بدنبال یک قدرت متمرکز است برای حاکمیت. دولت قبل اگر چند سال بیشتر ادامه پیدا میکرد، حکمرانی شبکه ای برای مردم ما جا می افتاد! نزدیکان رییس جمهور رسما از حکمرانی شبکه ای سخن می گفتند.

در دولت قبل جریان اصلاحات در مجامع خصوصی شان گفتند به جوانان بگویید بهترین نظام، نظامی است که فرد حکومت نکند. یعنی نفی حکمرانی امام عدل. برگشتیم به صدها هزار سال پیش. بحث بر سر قدرت محوری حق و قدرت محوری باطل است؛ خدا یا شیطان؟ انبیاء یا فرعون ها؟ ائمه معصومین یا خلفای جور اموی و عباسی؟ جانشینان معصومین و علمای مجاهد یا حکومت های کفر و طاغوت؟ این دوگانگی حاکمیت همیشگی بوده و امروز هم هست.

دوران امروز ما شباهت زیادی به زمان امام هادی علیه السلام دارد. شبکه شیعی که امام رضا و امام جواد علیهماالسلام تقویت کرده بودند، امام هادی علیه السلام هم در جهت تقویت و گسترش این شبکه شیعی مجاهدت بسیاری داشتند. این شیعه باید تقویت شود، تا آماده دوران غیبت شود. شیعیان آنطور که باید در زمان ائمه عمل نکردند. خصوصا در زمان امام هادی و امام عسکری علیهماالسلام.

 

اعتراف اکبر گنجی به قدرت نظام اسلامی

وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ(قصص 5). ولادت امام هادی علیه السلام خیلی امام جواد علیه السلام را خوشحال کرد. فرمود با بدنیال آمدن فرزندم علی، از تحقق امر فرج مطمئن شدم. ولادت امام هادی علیه السلام از این نقطه نظر خیلی اهمیت دارد. ما امروز بهتر از گذشتگان می توانیم این اهمیت را درک کنیم. سطح نگاه سیاسی و اجتماعی مردم امروز خیلی بالا آمده.

اکبر گنجی می گوید «تمام این دروغهایی که ما می گوییم، نسبت های ناروایی که در کلیپ ها و توئیت ها و عکس نوشته ها می دهیم، یک عده احمق این حرفهای ما را باور می کنند. باور می کنند که این نظام به بن بست رسیده و حکومت دینی به انتها رسیده. باید بیایند بیرون ایران و قدرت نظام اسلامی ایران را ببینند. امثال تاجزاده هم اشتباه می کنند مستقیم با نظام در می افتند. این ها فکر می کنند که مردم تغییر کرده اند. ایام اصلاحات مردم کمتر از امروز حقایق را می فهمیدند». این حرف یک حقیقت است. سطح درک و بیداری مردم کشورهای اسلامی منطقه و حتی جهان را ببینید.

درک خیلی از حقایق امروزه برای مردم ما ساده تر است. اما در زمان ائمه این درک سخت بود. مردم ائمه را دوست داشتند. وقتی امام هادی علیه السلام به سامرا تبعید شد، مردم ضجه می زدند! مأمورین عباسی از محبوبیت امام هادی علیه السلام در مدینه تعجب کردند. محبوبیت زیاد است، اما اینکه این محبین امام هادی علیه السلام برای امامشان قدم بردارند و مقابل حکومت جور بایستند، نه. مثل خیلی مردم امروز؛ برای ائمه عزاداری می کنند و مجلس می گیرند و محبت دارند، اما آیا هَلْ عَادَيْتَ لِي عَدُوّا هستند؟ ائمه در تمام طول زندگی شان با ائمه کفر درگیر بودند. ما عزیزتر از امامانمان هستیم؟ برخی که هیچ درگیری و مشکلی در زندگی شان با دشمنان اهلبیت ندارند، کمی به این نوع شیعه گری شان فکر کنند. چطور می شود ائمه دشمن داشته باشند، اما ما شیعیان ائمه دشمن و مخالف نداشته باشیم؟

 

عالمانی که حضرت عیسی و داود آنها را لعنت می کردند!

لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ. حضرت داود و عیسی برخی را لعنت می کردند؛ حتی از نخبگان و علما. ذَلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ(مائده 78). اینها تجاوز کردند. از چه چیزی؟ كانُوا لا يَتَناهَوْنَ عَنْ مُنكَرٍ فَعَلُوهُ. اینها مردم را از منکر، یعنی اطاعت از طاغوت زمان نهی نمی کردند. مگر می شود به ائمه کفر کاری نداشته باشیم؟ امیرالمومنین و امام حسین علیهماالسلام از همین آیات استفاده کردند، برای نهی مردم از تبعیت از معاویه و یزید. هرکسی به نفی حاکمیت یزید زمان نپردازند، جزو ملعونین است. خطبه منای اباعبدالله علیه السلام را بخوانید، ببینید امام خطاب به چه کسانی این خطبه را خواندند؟ اکثرا جزو علما و نخبگان و سران قبائل بودند.

امام هادی علیه السلام در زمانی زیارت جامعه را به ما معرفی کردند، که از طرف حکومت کفر به شدت تحت فشار بودند. همین امام هادی علیه السلام که می فرمود إِنَّ تَارِکَ التَّقِیَّةِ کَتَارِکِ الصَّلَاةِ، روز عید غدیر در حرم امیرالمومنین علیه السلام ایشان را زیارت می کنند. عبارت های این زیارت را ببینید، چه تعابیری است. آیت الله بهجت به مردم توصیه می کردند روز عید غدیر، امیرالمومنین علیه السلام را با این زیارت امام هادی علیه السلام زیارت کنند. امام هادی علیه السلام در این زیارت بیش از هر چیزی از صلابت شمشیر و مبارزه و مجاهده امیرالمومنین علیه السلام می گویند. خیلی ها سعی می کنند امیرالمومنینی را معرفی کنند، که هیچ معونه ای برایشان نداشته باشد. امیرالمومنینی که اهل مبارزه است را معرفی نمی کنند. فقط از رسیدگی به ایتام حضرت می گویند. نَقَمُوا مِنْهُ وَ اللهِ نَکِیرَ سَیْفِهِ. مشکل مهاجر و انصار هم با شمشیر و مبارزه علی علیه السلام بود، و الا مهربانی و کرم امیرالمومنین علیه السلام که برای همه پذیرفته بود.

وَ مِنْ كلِّ وَليجَةٍ دُونَكُمْ. امام هادی علیه السلام مردم را از هر قدرتی جز اهلبیت نهی می کنند. زیارت جامعه یک زیارت خطرناک است! فرازهای عجیبی دارد. اما عده ای اینطور نیستند. مثل امام جماعت حرمین مکه و مدینه. نامه نوشت به متوکل، گفت علی بن محمد (علیهماالسلام) را رها کرده ای، و او مردم را به سمت خودش علیه حکومت شما دعوت می کند. نه تنها نهی از منکر نمی کند، به حکومت کفر کمک هم می کند. إِنْ كَانَ لَكَ فِي اَلْحَرَمَيْنِ حَاجَةٌ فَأَخْرِجْ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ مِنْهَا فَإِنَّهُ قَدْ دَعَا اَلنَّاسَ إِلَى نَفْسِهِ وَ اِتَّبَعَهُ خَلْقٌ كَثِيرٌ. اگر می خواهی مکه و مدینه برای تو باشد، علی بن محمد (علیهماالسلام) را از مدینه خارج کن، او جماعت زیادی را دور خود جمع کرده.

 

اهلبیت در میدان مبارزه با ما کار دارند، نه فقط در مجالس

در زمان امام هادی علیه السلام شرایط خاصی بود. حکام عباسی خودشان در تهدید بودند. متوکل غلامان و افسران و نیروهای ترک را وارد دستگاه حاکمیت اسلامی کرد و به آنها قدرت داد. سمت ها و پست ها را گرفتند. بخاطر اینکه عباسی ها در درون خود اختلاف داشتند و با کشتن یکدیگر به حکومت می رسیدند. لذا متوکل ترک ها را وارد حکومت کرد، تا از طرف اقوام و عباسی ها در امان باشد. حتی چندبار متوکل خواست امام را به دست همین ترک ها به قتل برساند، که امام به خواست خدا و به کمک نیروها و قدرتهای الهی و ملائکه الله از شر آنها در امان ماند.

امام هادی علیه السلام نمی تواند روی شیعیانش بعنوان یار حساب کند. این شیعیان باید رشد پیدا کنند. شبکه شیعی باید تقویت شود. خیلی از ما برای رسیدن به نتیجه عجله داریم. می خواهیم انقلاب زود به نتیجه برسد و امورات و مشکلات حل شود. کار ساده ای نیست. اگر بود ائمه مستحق تر بودند که به نتیجه نهایی برسند.

تاجزاده دستگیر شده، اما شبکه های اجتماعی او هنوز فعال است. حرفهایی که قبل از دستگیری اش منتشر نمی شد، الان منتشر می شود. این زن معلوم الحال صدر تا ذیل نظام را تهدید می کند. رهبرانقلاب را مخاطب قرار می دهد، جسارت می کند، می گوید بیایید مرا دستگیر کنید. مگر تو که هستی؟ در این شبکه رسانه ای روز و شب کار می کنند، پشت سر هم پست ها و مطالب علیه ولایت و نظام منتشر می کنند.

امام هادی علیه السلام شبکه شیعی را طوری تقویت کرد، که بعد از بیش از هزار سال از این شبکه شیعی عالمی قیام می کند و مردم را به حق دعوت می کند، و انقلاب اسلامی آخرالزمان را شکل می دهد. آیت الله بهاءالدینی به منتظری گفت ولایت فقیه نوشتنی نیست، شدنی است! شما تا قیامت هم زیارت جامعه را فقط قرائت کنید، اتفاقی نمی افتد. بِأبى أَنْتُمْ وَ اُمّى وَ أهْلى وَ مالى وَ اُسْرَتى. باید در زندگی ما تحقق عملی پیدا کند. برخی در عزای اهلبیت سنگ تمام می گذارند، اما وقتی بخاطر اهلبیت بناست از منافع و موقعیتشان بگذرند، اهلبیت را فراموش می کنند! خود و خانواده و مال و جان خود را باید در راه اهلبیت تقدیم کنیم. امام حسین علیه السلام فرمود نَفْسی مَعَ أَنْفُسِکُمْ، وَ أَهْلی مَعَ أَهْلیکُمْ. اهلبیت در میدان مبارزه با جان و مال ما کار دارند، نه فقط در مجالس عزاداری. آنجایی که برای احقاق حق امام لازم است مبارزه کنیم و هزینه بدهیم، باید در میدان باشیم. در میدان دشمنی با دشمنان اهلبیت باید هزینه بدهیم. در میدان اثبات ولایت اهلبیت باید بایستیم.

 

مهمترین موضوع روز غدیر، تبیین ولایت امیرالمومنین است

مُوالٍ لَكُمْ وَلِأَوْلِيائِكُمْ. خیلی ها در طول انقلاب پای ولایت فقیه نایستادند. مُبْغِضٌ لِأَعْدائِكُمْ وَمُعادٍ لَهُمْ. باید نسبت به دشمنان امروز اهلبیت بغض داشته باشیم و با آنها دشمنی کنیم. اگر اینگونه نباشیم، ولایتی و اهلبیتی نیستیم. سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ ، وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ. باز امام تکرار می کنند. باید با دشمنان اهلبیت بجنگیم. دفاع مقدس بالای 90 درصد کسانیکه می توانستند به جبهه نرفتند. در خاطرات صدام ذکر شده که از طرف انگلستان مأموریت داشت ریشه شیعیان را در منطقه بکند. شما چرا با دشمن شیعه و اهلبیت دشمنی ندارید؟ قیامتی هم هست!

مُحَقِّقٌ لِما حَقَّقْتُمْ ، مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ. برای تحقق حکومت شیعی عده ای باید راه بیفتند و مبارزه کنند و جانشان را در این راه تقدیم کنند. برخی انگیزه اقدام و مجاهده ندارند، چون می گویند نتیجه بخش نیست. نتیجه اش را که حتما نباید شما امروز ببینید. اگر شهدای دوران انقلاب نبودند، امروز ما سر این سفره ننشسته بودیم. آنها نتیجه مبارزه شان را آن روز ندیدند. شهدای دفاع مقدس هم آن روز نتیجه مجاهدتشان را ندیدند. قطعنامه امضا شد توسط دولتمردان. برخی در راه خدا صبر و استقامت ندارند.

امروز اصل امامت و ولایت را زیر سوال می برند. جریان اصلاحات شمشیر را از رو بسته. می گویند ما از روز اول اشتباه کردیم به ولایت فقیه قدرت دادیم، چون او بدنبال اجرای احکام اسلام است. امروز روز جهاد تبیین است. روز غدیر مهمتر از هر کاری، صحبت از ولایت امیرالمومنین علیه السلام است. تبیین امر ولایت و حاکمیت اسلامی است. نظام اسلامی را زیر سوال ببرید، کاری هم به کارتان نداشته باشند؟ جریانات و افراد مختلف سیاسی صحبت می کنند و پیام می دهند که تاجزاده را آزاد کنید. چند جریان سیاسی اینطرف از قوه قضاییه بابت این اقدام تشکر کردند؟ غدیر تحقق امامت است. ولادت ولایت عید قربان است. برای تحقق نهایی ولایت امیرالمومنین علیه السلام که بدست امام زمان ارواحنا فداه اتفاق خواهد افتاد تلاش کنیم. هرکس می تواند در این زمینه کار کند. برای تحقق آرمان غدیر باید قدم برداشت.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

یادواره ۱۸شهید روضه فاطمیه قم
 
با سخنرانی حجت الاسلام
حاج احمد پـنــاهـیــان
با مرثیه سرایی
حاج عباس حیدرزاده
زمان:
جمعه ۲ آذرماه ۱۴۰۳
همراه با نماز مغرب و عشاء
مکان:
حرم‌مطهر حضرت‌معصومه(سلام‌الله‌علیها)
شبستان امام خمینی(قدس سرّه)
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است