میلاد امام حسن علیه السلام-ماه رمضان ۱۴۰۰: جاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ(حج 78). این آیه خطاب به ائمه است. جهاد یک دستور و اصل اساسی دین است. میگویند «امام حسین علیه السلام امام جنگ است و امام حسن علیه السلام امام صلح است». یعنی امام حسن قائل به ادای حق الله نیست؟! قرآن میفرماید: وَلا یَزالونَ یُقاتِلونَکُم(بقره 217). یعنی چه ما با دشمن نباید تنش داشته باشیم؟
در شب میلاد کریم اهلبیت امام حسن مجتبی علیه السلام جلسه چهاردهم مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) سه شنبه 7 اردیبهشت 1400 با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مجتمع یاوران مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.
جبهه اصلاحات حرف جدیدی ندارد
کسیکه این مصاحبه کذایی با آقای ظریف را انجام میدهد، میخواهد از این مصاحبه خروجی بگیرد که جامعه را در دوگانگی مذاکره و جنگ قرار دهد. ماههاست سعی دارند این دوگانگی را بین مردم ایجاد کنند. امثال تاجزاده ها خیلی وقت است این فضا را برای مردم میخواهند ترسیم کنند. جبهه اصلاحات حرف جدیدی ندارد.
آقای ظریف برخی مطالب را میگوید که انسان افسوس میخورد که چهل سال سیاست خارجه نظام اسلامی با چه کسانی پیش رفته است. امهات و اصول مسلم نظام اسلامی را هنوز نفهمیده و نپذیرفته. یکی از حقوق مسلم خدا تقواست: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا(آل عمران 102و103). باید به حبل الله متصل شویم. اتصال ما به حبل الله رعایت حق الله است.
بعضی از اصول سیاست نظام اسلامی را نمیداند. روحانی هم پشت سرهم اصرار میکند که تو باید سکان دار سیاست خارجه نظام شوی. مبانی این فرد با مبانی حاکمیت اسلامی متفاوت است. صریحا در مصاحبه میگوید «من معتقدم سیاستهای کلان را نباید یک نفر تعیین کند». شما با این حرف قانون اساسی را زیر پا میگذارید. قانون اساسی میگوید سیاستهای کلان نظام را ولایت فقیه تعیین میکند. بحث فقط بر سر حاج قاسم سلیمانی نیست.
برخی گمان می کنند ما بین انتخاب جنگ و صلح مختاریم
ظریف میگوید ما دو مدیریت داریم، مدیریت میدان و مدیریت دیپلماسی. در جلسه بنیاد باران تصمیم بر این میشود که حاج قاسم مقابل مذاکره معرفی شود. آقای ظریف بر اساس ترسیمی که در آن جلسه مشخص شده برای تهیه این فیلم تبلیغاتی انتخاباتی پیش میرود. در این جلسه میگویند که در مصاحبه رهبرانقلاب را با احترام یاد کنید و عبور کنید. سه ساعت صحبت میشود، یکبار هم بحث رهبری مطرح نمیشود. الان دعوا بین دو مدل رهبری است. رهبری دیپلماسی و رهبری میدان، یا همان رهبری جهادی.
این پروژه ای که مدتی است کلید خورده و حکومت نظامیان را زیر سوال می برد، همه طبق همین سناریو چیده شده. در آن جلسه بین جریان میدان و دیپلماسی یک دوگانگی ساختگی ایجاد میشود، تا مردم فکر کنند جامعه دو جریان دارد، جریان سخت مقاومت و جهادی، و یک جریان نرم دیپلماسی. میگوید دیپلماسی خیلی از خودش خرج کرد، اما میدان برای پیش برد مذاکرات از خودش خرج نکرد.
آقای ظریف با این حرفها ثابت میکند که حاج قاسم کاملا بر اساس امر دین و تحت امر ولی میدان را مدیریت کرد. کاملا عاقلانه و الهی و انسانی عمل میکرده. آقای ظریف ناخودآگاه این مسیر را تایید میکند. اما در عین حال از غفلت مردم استفاده میکند. چون مردم همه جایگاه جهاد را نمیدانند. فکر میکنند ما بین انتخاب جنگ و صلح مختاریم.
امام حسن (علیه السلام) قائل به حق الله نبود؟!
لیلاز میگوید «رابطه ما با آمریکا باید رابطه رقابتی باشد، چون ما بالاخره باهم دشمنیم. اما نباید بجنگیم». سعی دارد این حرف را به ظریف بقبولاند. ظریف هم میگوید «ما باید رابطه مان طوری باشد که باهم درگیر نشویم، و الا ما با آمریکا دوست نیستیم. باید کاری کنیم هزینه ها را کاهش دهیم». میگوید هرکس به دین خود. خب، جمهوری اسلامی بر اساس چه اصلی تشکیل شده؟ بر اساس بعثت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله که فرمود: بعثتُ بِالجَهاد. اصل اولیه تأسیس جمهوری اسلامی را قبول ندارد. بعد وقتی میخواهند این حرف غلط خود را برای مردم جا بیندازند، سراغ صلح امام حسن علیه السلام میروند! اوج فاجعه اینجاست.
میگویند امام حسین علیه السلام امام جنگ و مبارزه است، و امام حسن علیه السلام امام صلح است. یعنی امام حسن علیه السلام قائل به حق الله نیست؟ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ(حج 78). این آیه خطاب به ائمه است. باید جهاد کنید، آنچنان که حق جهاد است. این یک دستور و اصل اساسی دین است. قرآن میگوید: وَلا يَزالونَ يُقاتِلونَكُم حَتّى يَرُدّوكُم عَن دينِكُم إِنِ استَطاعوا(بقره 217). یعنی چه ما با دشمن نباید تنش داشته باشیم؟
آقای ظریف میگوید «دیدید آقای روحانی چه آیه های زیبایی خواند؟ آنجا که پیغمبر صلی الله علیه و آله با کفار عهد می بست و آنها عهد می شکستند، و دوباره پیامبر عهد می بست». چنین تفکری در این سطح مسئولین ما جاری است. رهبرانقلاب فرمود ما داعیه محو نظام سلطه را داریم. اینها از این طرف این حرفها را میزنند. ما مشکل مبنایی داریم با این جبهه.
صلح امام حسن (علیه السلام) یک امر تحمیلی بود
آقای ظریف میگوید «حاج قاسم میگفت اگر 2 درصد پرواز هما امن هست، و با استفاده نکردن از پروازهای هما، دیپلماسی ما 200 درصد ضرر میکند، این 2 درصد به آن 200 درصد ضرر می ارزد». میگوید «تمام طول این چهل سال اکثر پرسنل وزارت خارجه ما شخصیتهای امنیتی هستند، چون ما همیشه مسئله داریم». پس وزارت خارجه ما باید معنای جنگ و درگیری و امنیت را خوب بفهمد. بعد ظریف گله میکند که حاج قاسم به فکر دیپلماسی نبود. چرا میدان را از دیپلماسی تفکیک میکنید؟
جهاد یک اصل است. خدای متعال به ائمه میفرماید جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ(حج 78). جهاد را در حد خدای متعال بجا آورید، نه در حد توان خودتان. در آیات دیگر هست جهاد و مبارزه را سختی نپندارید. مَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ وَفِي هَذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِيرُ(حج 78). اصلا ائمه بخاطر جهاد شهید بر امت هستند. بعد چطور میشود ما قائل به جهاد و مبارزه و میدان نباشیم؟ آیات و روایات در باب جهاد و مبارزه خیلی زیاد است، که در بحثهای سالهای گذشته تا حدودی مرور کرده ایم.
صلح امام حسن علیه السلام یک امر تحمیلی بر امام بود. آیات جهاد برای امام حسین علیه السلام بود، اما برای امام حسن علیه السلام نبود؟ امام حسن علیه السلام پس از پذیرش صلح بالای منبر خطاب به مردم فرمود: نَحْنُ حِزْبُ اللَّهِ الْغالِبوُنَ، وَ عِتْرَةُ رَسوُلِهِ الْاَقْرَبوُنَ، وَ اَهْلُ بَيْتِهِ الطَّيِّبوُنَ، وَ اَحَدُ الثِّقْلَيْنِ الَّذَيْنِ جَعَلَنا رَسوُلُ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ الِهِّ ثاني کِتابِ اللَّهِ تَبارَکَ وَ تَعالي، الَّذي فيهِ تَفْصيلُ کُلِّ شَيْ ءٍ، لا يَأْتيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ،فَالْمُعَوَّلُ عَلَيْنا في تَفْسيرِهِ، وَ لا يُبْطِئُنا تَأْويلُهُ، بَلْ نَتَّبِعُ حَقائِقَهُ اَطيعوُنا، فَاِنَّ طاعَتَنا مَفْروُضَةٌ، اِذْ کانَتْ بِطاعَةِ اللَّهِ وَ رَسوُلِهِ مَقْروُنَةٌ، قالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «اَطيعوُا اللَّهَ وَ اَطيعوُا الرَّسوُلَ وَ اوُلِي الْاَمْرِ مِنْکُمْ فَاِنْ تَنازَعْتُمْ في شَيْ ءٍ فَرُدُّوهُ اِلَي اللَّهِ وَ الرَّسوُلِ». هرجا اختلاف کردید امر را به خدا و رسولش واگذار کنید. تمام درد اهل نفاق همین است، که میخواهند عرصه جهاد و مبارزه نباشد. یک وقتی شما میگویید جهاد لازم است و باید دشمن دفع شود. اما دفع دشمن یک حرف است، لزوم جهاد فراتر از بحث دفع دشمن است. شما برای اقامه حق در جامعه و برای اجتناب از طاغوت باید درگیر شوید. این امری مسلم است. اگر اینطور نگاه کنیم، دنبال میدان مبارزه خودمان میگردیم، نه اینکه راه دیپلماسی و سازش را در پیش بگیریم.
به مردم بگوییم جهاد حق الله است
ما بگوییم باید تأسی به امام حسن علیه السلام کنیم چون تکلیف ما تنش زدایی با جبهه کفر است؟ این حرفها را بین مردم تکرار کنید، تا آگاه شوند. چرا جبهه اصلاحات به فکر این دوگانگی افتاده؟ اینها روی این فکر کرده اند. کیهان نوشته «ظریف خودکشی کرد». این خودکشی نبود. تاریخ شفاهی خنده دارترین اسمی است که روی این مصاحبه میتوان گذاشت! لیلاز میگوید «شما محبوبترین وزیر دولت هستید». جلوتر میگوید «شما الان آمادگی دارید رییس جمهور شوید»؟ این تاریخ شفاهی است؟! میگوید «همه روی شما اجماع دارند». اینها قائل به خودکشی نیستند. با جرأت حرفشان را میزنند. برای ما درز این خبر در رسانه های خارجی فاجعه است، اما برای اینها اصلا مهم نیست. اینها قائلند با همه دنیا باید رفاقت داشت. میگوید «متاسفانه مردم ما قهرمان پرور و قهرمان دوست هستند». این را یک نکته منفی می بینند.
بارها و بارها رییس جمهوری که مثلا اصلاح طلب نبوده، میگوید خط مشی ما این است که با آمریکا صلح کنیم، و شاهد مثال از قرآن و سیره ائمه هم می آورد. در جامعه و حوزه علمیه هم اتفاق خاصی نمی افتد. این یعنی مردم ما امام حسن علیه السلام را خوب نشناخته اند. به مردم بگوییم جهاد حق الله است، و ما حق ندرایم از حق الله سرپیچی کنیم و کوتاه بیاییم. و امام حسن علیه السلام این حق الله را کنار نمیگذارد! از موسسه امام خمینی رحمت الله علیه مقاله ای در جهان نیوز منتشر میشود راجع به صلح حدیبیه. شما دیگر چرا؟!
امام حسن علیه السلام فرمود: «ایها الناس ان معاویه زعم انى رایته للخلافه اهلا، و لم ار نفسى لها اهلا، و کذب معاویه انا اولى الناس بالناس فى کتاب الله و على لسان نبى الله، فاقسم بالله لو ان الناس بایعونى و اطاعونى و نصرونى لاعطتهم السماء قطرها، و الارض برکتها، و لما طمعت فیها یا معاویه، و قد قال رسول الله صلى الله علیه وآله : ما ولت امه امرها رجلا قط و فیهم من هو اعلم منه الا لم یزل امرهم یذهب سفالا، حتى یرجعوا الى مله عبده العجل...». این صحبتهای امام حسن علیه السلام با معاویه است. از کجای این صحبتها صلح بیرون می آید؟ میفرماید حق ما را نادیده گرفتند. ائمه مردم را هدایت میکنند به حق الله؛ و جهاد یکی از حقوق خداست. مسلمان باید با حقوق خدا آشنا باشد و ملزم به حقوق الله باشد.
امام حسن (علیه السلام) به اجبار صلح کرد، چون کسی را نداشت
وَ قَد خَذَلَتنِی الاُمَّةُ وَ بایَعَتکَ یا ابنَ حَربٍ، وَ لَو وَجَدتُ عَلَیکَ اَعواناً یَخلُصُونَ ما بایَعتُکَ و قد جعل الله عزوجل هارون فی سعه حین استضعفوا قومه و هادوا. میفرماید من همان کاری را کردم که رسول الله صلی الله علیه و آله کرد. هارون با سامری درگیر نشد، چون مستضعف واقع شد. پدرم امیرالمومنین علیه السلام مستضعف واقع شد. من هم به این دلیل است که امر را به معاویه واگذار میکنم. و لم یجد اعوانا و کذلک ابی و انا فیسعة من الله حین خذلتنا هذه الامة و بایعوک یا معاویة و انما هی السنن و الامثال یتبع بعضها بعضا ایها الناس انکم لو التمستم فیما بین المشرق و المغرب ان تجدوا رجلا ولده نبی غیری و اخی لم تجدوا و انی قد بایعت هذا و انْ ادْرِی لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَکُمْ و مَتاعٌ الی حِینٍ. اگر من با توی معاویه بیعت کردم، چون کسی را نداشتم.
یک مملکت را دچار چالش کرده اند با دوگانگی مبارزه و مذاکره. میگوید اسلحه داران و نظامیان نباید رأس دولت قرار گیرند. با این دوگانگی حاج قاسم را میزنند؛ و ما فکر میکنیم مسئله شخصی است. مسئله یک شخص نیست. ما جنگیدیم، چون جنگ حق الله است؛ باید از این حق خدا دفاع کنیم.
اصل حرف این است، امام حسن علیه السلام همان امام حسین علیه السلام و همان امیرالمومنین علیه السلام و همان رسول الله صلی الله علیه و آله است، در درعایت حقوق خدا. و ما هم باید به ائمه در این میدان اقتدا کنیم. کسیکه داعیه مسلمانی دارد، باید حق الله را رعایت کند. چون حاکمیت خدا در زمین بدون جهاد میسر نیست. وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ(قصص 5). امام زمان چطور وارث خدا در زمین میشود؟ با سنت پیغمبر، یعنی شمشیر و مبارزه.
مسئله اینها حذف تفکر جهادی است
لابی های صهیونیستی که پشت این برنامه ها هستند، درست طراحی میکنند. مسئله اینها نظامی بودن برخی کاندیداها نیست؛ مسله اینها رییس جمهور شدن یک نظامی نیست؛ مسئله اینها حذف تفکر جهادی است. چون شما اگر با تفکر جهادی زندگی کنید، دائم باید با دشمن درگیر باشید، و منافع اینها در این درگیری نیست. میخواهند دولت بعد هم دولتی باشد که دفتر استراتژیک رییس جمهوری با شبکه های خارجی ندار باشد! مثل شبکه های داخلی باشد.
لیلاز میگوید «این چه حرفی است، چرچیل این را قبول ندارد؛ چرچیل در فلان جا این حرف را زده. چرا برخی در داخل نظرات چرچیل را قبول ندارند»؟ لیلاز کسی است که تمام جبهه اصلاحات به این نتیجه رسیده اند که این پروژه رسانه ای را او مدیریت کند. میگوید «چرچیل گفته دیپلماسی خیلی مهمتر از نظامی گری است». اینها میخواهند این تفکر حاکم باشد بین مردم.
امام حسن علیه السلام چند دلیل آورد برای صلح اجباری با معاویه. و انا فیسعة من الله حین خذلتنا هذه الامة. من چون چاره ندارم صلح کردم، و الا اصل در مبارزه و جهاد است. هذه الامة و بایعوک یا معاویة و انما هی السنن و الامثال یتبع بعضها بعضا. امام حسن علیه السلام در این دو دهه واقعا مظلوم واقع شد. هم احمدی نژاد به امام ظلم مفرط کرد هم روحانی.
نام
پست الکترونیک
* کد امنیتی
* نظر