شب سوم ایام فاطمیه(به روایت ۹۵روز)-۲۷دی۹۹: حضرت زهرا سلام الله علیها خطاب به کسانیکه هیزم پشت در آورده بودند فرمود: ما هذه الجرأة علی اللَّه و علی رسوله؟ جرأت پیداکردن جریان نفاق مسئله اصلی در فاطمیه است. حضرت زهرا سلام الله علیها این آسیب را برجسته میکند. جرأت یافتن نفاق و انسانهای حقیر مسئله و آسیب بزرگی است در جامعه اسلامی که باید مراقب آن بود.
مراسم عزاداری شب سوم ایام فاطمیه به روایت 9۵ روز در هیئت محبین اهلبیت علیهم السلام قم شنبه 27 دی 99 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.
حق نصرت امام، حق نادیده گرفته شده
ما در مورد محبت اهلبیت زیاد شنیده ایم. اما در مورد حق طاعت و بخصوص حق نصرت امام کمتر شنیده ایم. تفاوت حق نصرت امام با حق اطاعت امام و حق محبت امام این است که شما میتوانید به اهلبیت محبت داشته باشید و این محبت را هم ابراز کنید، اما با این محبت اقدامی برای اهلبیت انجام ندهید: ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ(تکاثر 8). محبت سرمایه خدادای ماست. اما با این محبت چقدر اقدام کردیم برای احقاق حقوق ائمه؟ این مهم است.
اُنصروالله و أبنه نبیکم. این کلام حضرت زهراست. کسانیکه حق را تنها گذاشتند و امام حق را مهجور گذاشتند، کسانی نبودند که به اهلبیت محبت نداشته باشند. محبت داشتند، اهلبیت را هم میشناختند. مردم مدینه جزو یاران و مجاهدان پای رکاب پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله بودند. فاطمیه بحث بر سر اثبات ولایت و حقانیت امیرالمومنین علیه السلام نیست. همانهایی که حق علی علیه السلام را غصب کردند، تردید در حقانیت ایشان نداشتند. مسئله فاطمیه اثبات حق علی علیه السلام نیست. فاطمه زهرا سلام الله علیها برای اثبات حق امیرالمومنین علیه السلام به شهادت نرسید.
پس مسئله چه بود؟ مسئله بر سر احقاق حق علی علیه السلام است، نه اثبات حق ایشان. فاطمه سلام الله علیها برای احقاق حق علی علیه السلام برخاست، و به مردم گفت به کمک من بیایید. حضرت امام رحمت الله علیه گفتند: بعد از پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله جبرائیل بر هیچ امام بزرگواری نازل نشد، اما روایات محکم شیعی نقل میکند حدود 75 روز جبرائیل امین بر صدیقه کبری سلام الله علیها وارد میشد و با ایشان سخن میگفت. وقتی جبرائیل از آنچه پیش خواهد آمد تا قیامت بر شیعیان به حضرت زهرا سلام الله علیها میگفت، امیرالمومنین علیه السلام مکتوب میکردند. فاطمه مرضیه سلام الله علیها شخصیت کمی نبود. بعد از امیرالمومنین علیه السلام بالاتر از مقام حضرت زهرا سلام الله علیها مقامی نبود.
از فاطمه (سلام الله علیها) مبارزه و استقامت را بیاموزیم
این فاطمه میفرماید خدا و دختر رسولتان را یاری کنید. این سخن شأن و جایگاه فاطمه مرضیه سلام الله علیها را نشان میدهد. تاریخ شخصیتی مثل حضرت زهرا سلام الله علیها سراغ ندارد. امام حسن عسکری علیه السلام فرمود نَحْنُ حُجَجُ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ وَ فاطمةُ حُجةٌ عَليَنا. بعد از رسول الله صلی الله علیه و آله فاطمه اطهر سلام الله علیها حجت خدا بر ائمه میشود. ما باید از فاطمه سلام الله علیها مبارزه و استقامت را بیاموزیم.
همه مهاجر و انصار آیات قرآن کریم را شنیده اند و میدانند که باید فاطمه سلام الله علیها را یاری کنند و حق علی علیه السلام را استیفا کنند. بعد از رحلت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله ابتدا سعد بن عباده را جانشین ایشان قرار دادند. بعد مهاجرین گفتند شما انصار رزمندگان اسلامید، هزینه داده اید برای دین، مالتان را انفاق کردید، به ما مهاجرین امان و مکان دادید؛ اما آیا ما زودتر به پیغمبر صلی الله علیه و آله پیوستیم و هجرت کردیم یا شما؟ انصار گفتند شما. مهاجرین گفتند پس جانشین پیغمبر صلی الله علیه و آله باید از ما انتخاب شود. هیچکس در این جمع نگفت مقدم بر شما امیرالمومنین علیه السلام و خدای متعال است. این جایگاه را که خدا به رأی نگذاشته. کجای دین گفته هرکس زودتر آمد حق با اوست؛ که البته علی علیه السلام از همه زودتر به پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله ایمان آورد و او را یاری کرد.
اگر با این تشویش اذهان عمومی توسیط منافقین و نفوذیهای دستگاه حکوت، امر بر کسی مشتبه بود، با به میدان آمدن فاطمه اطهر سلام الله علیها حجت بر همه تمام شد. اُنصروالله و أبنه نبیکم. یاری منِ زهرا هم ردیف یاری خداست. این کلام محدثه است. بیانات حضرت زهرا سلام الله علیها باید ترجیع بند گفتمان جریان ولایی ما شود.
مسئله فاطمیه، جرأت یافتن جریان نفاق است
الَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ(اعراف 157). بعد از ایمان باید جایگاه ولایت را تعظیم کرد و امام حق را یاری کرد. مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ. اگر از یاری امام غفلت کنیم با لگد دشمن بیدار میشویم. فقط گریه بر مصائب فاطمه سلام الله علیها کافی نیست. چه بسیار مجالس ما که حق ابلاغ پیام حماسه و شهادت فاطمه سلام الله علیها هم ادا نمیشود. چقدر کلمات فاطمه اطهر سلام الله علیها گفتمان ما شیعیان شده در مجالس؟ الْمُسْرِعَةِ إلی قيلِ الْباطِلِ. أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا(محمد 24). این کلمات فاطمه سلام الله علیها چقدر بین نوجوانان و جوانان ما رایج است؟ ما هذه الجرأة علي اللَّه و علي رسوله؟ جرأت پیداکردن جریان نفاق مسئله اصلی در حماسه فاطمیه است. حضرت زهرا سلام الله علیها این آسیب را برجسته میکند.
جرأت یافتن نفاق و انسانهای حقیر مسئله و آسیب بزرگی است در جامعه اسلامی. همانطور که در زمان پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله نفاق جرأت ابراز وجود نداشت. نفاق بین مسلمین بود که پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله روز غدیرخم از خدا خواست ایشان را از اعلام جانشین علی علیه السلام معاف دارد. همه در حج گفتند لبیک اللهم لبیک، اما بعد از حج به ندا و دستور خدا در جانشینی امیرالمومنین علیه السلام لبیک نگفتند.
أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ(بقره 5). کسیکه ولی خدا را نصرت دهد رستگار میشود. کسانیکه میخواهند از فاطمیه دعوای شیعه و سنی درست کنند، به چند واسطه توسط دشمنان مدیریت میشوند. مسئله فاطمیه آیات قرآن است. أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا(محمد 24). چرا در قرآن تدبر نمیکنید؟ قلبتان قفل خورده؟
وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ لَمَا آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ(آل عمران 81). خدای متعال بعد از ایمان، تأکید بر نصرت امام دارد. برخی از ما فکر میکنیم هرگاه گرهی به زندگی ما خورد باید در خانه اهلبیت برویم و حاجاتمان را بگیریم، بعد سراغ ادامه زندگی خود برویم. پس «لتنصرنه» چه میشود؟ چرا آنجا که باید ولی خدا را نصرت کنیم جای ما خالیست؟ امروز علمدار احقاق حق امام یعنی صدیقه شهیده کجا و در چه میدانی ندای «هَل مِن ناصر یَنصُرُنی» اش بلند است؟ اگر بقیه الله ارواحنا فداه به حق خود رسیده که هیچ، اما اگر نرسیده، فاطمه اطهر سلام الله علیها الان کجا برای احقاق حق او پرچم بلند کرده؟ باید آنجا برویم.
هدف و آرمان شهید نواب صفوی را بشناسیم
سالگرد شهادت شهید شجاع و دلیر شهید سید مجتبی نواب صفوی ست. برخی اهل علم از دنیا هم رفته اند، فقیه و مرجع هم بودند، وقتی این مجاهد فی سبیل الله و فریادگر احقاق حق در دهه 1330 مظلومانه دستگیر میشود و به شهادت میرسد، حضرت امام رحمت الله علیه ناراحت میشوند که چرا علمای طراز اول شیعی از او دفاع نمیکنند؟ از او دفاع نکردند موقع دستگیری و زندان، تا اعدام شد. حرف نواب صفوی چه بود؟ وصیتنامه این شهدی بزگروار را بخوانید، خیلی قابل توجه است:
«شما برای اتمام حجت حق و کسب رضای رحمان و طاعتش و برای نجات و تبرئه خود در پیشگاه عظیم خدای عزیز (و معذره الی ربکم) حق را بگویید و تبلیغ کنید و این بیچارگان را از بیچارگی فردا خبر دهید. و انذار نمایید و عدم رضای خودتان را نسبت به معاصی و نافرمانیها و تبهکاریها و طغیانهای آنها اعلام دارید (اما شاکراً و اما کفوراً) یا هدایت پذیر گردیده و یا کفران میکنند». میگوید مقابل این نظام سلطه بایستید و فریاد بزنید.
«خدای عزیز از طاعتشان بینیاز بوده از معصیت آنها هم حکومت بیزوالش زیانی نبیند و جهنمش وسیع بوده (تقول هل من مزید) میگوید آیا سرکش و عاصی بیشتری هستی؟ و الفاظ و فلسفههای پوچ و مظاهر رنگین و قدرتها و ژستها و لباسهای فریبنده دنیا در آنجا ذلیل و پوسیده گردیده و دردی دوا نمیکند و به کاری نمیخورد. آه از این غیبت طولانی، آه، برادران، من دیدم و دیده هر عاقلی میبیند که محبت خدا از هر محبتی شیرینتر و اطاعت فرمانش از اطاعت شیطان و شهوت و نفس گرامیتر و پرهیز از عذاب آینده جاویدی که انبیاء برای بدکاران وعده کردهاند از پرهیز معصیتهای زودگذر دنیا عاقلانهتر و امید به رحمت و نعمت و لذت الهی حتمی و بیآلام بهشت از امید به ذلت فانی و خیالی احتمالی دنیا پابرجاتر و استوارتر میباشد و گردانیدن عنان وفا و عاطفه و محبت و غیرت بسوی آفریننده عزیز وفا و غیرت و محبت و غیرت نزدیکتر و صحیحتر و به حق و به جا بوده و پروانه شمع محبت او گردیدن و در راهش سوختن و به دریای رحمت و لطفش پیوستن سعادتی است که در زیر آسمان علم و عقل و وجود شهیرش فوق هر عنقا و همایی است که در خاطرها خطور کند و در تصور اندیشه کنندگان بگنجد. آه به راه او خواستم که دنیا را در برابر حقایق اسلام تسلیم نموده اسلام و مسلمین جهان را از چنگال جهل و شهوت و ظلم نجات داده احکام منور اسلام را اجرا نموده حیات نوینی با نشر اشعه معارف اسلام بر پیکر مردگان بشر امروز به یاری او ببخشم». هدف نواب صفوی را ببینید.
این نواب و آرمان نواب صفوی است. پرکردن همه جهان از اشعه تابناک اسلام. حضرت امام رحمت الله علیه ناراحت میشوند که چرا فقیه و مرجعه بزرگوار وقت از ایشان دفاع نکردند. میگویند ما در این مسائل سیاسی وارد نمیشویم! دردناک تر این که این شهید بزرگوار و یارانش را که شهید کردند، برخی گفتند «چرا این شخص با لباس روحانیت به جوخه اعدام رفت؟ برای شأن این لباس خوب نبود که با لباس روحانیت اعدام شود»! عجب! اگر حیثیت مسلمین زیر چکمه های کفر له شود اشکال ندارد، اما اگر یک روحانی در راه مبارزه با ظلم و کفر شهید شود اشکال دارد؟!
نصرت امام آسان نیست!
«لَتَنْصُرُنَّهُ» در قلبت اسلام و محبت داشته باشی، اما جایی که باید به میدان بیایی نیایی، فاطمه سلام الله علیها کشته خواهد شد. همیشه فاطمه ای هست: لو لا الحجة لساخت الارض باهلها. حضرت روح الله 70 سال پیش در اعلامیه اش نوشت: قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْني وَ فُرادي (سبأ 46)، اگر این فریاد فاطمه سلام الله علیها نیست، مدعیان دین و شریعت و شرایع فاطمی و حسینی بگویند فریاد امروز فاطمه چیست؟
ادعای تعظیم شعائر فاطمی میکنیم، بعد نامه مینویسیم به انگلستان خبیث دشمن تشیع؟ انگلستانی که صدام را شش سال پرورش داد، و او را مأمور کرد که شیعه را در خاورمیانه نابود کند. وهابیت را چه کسی پرورش داد؟ عربستان سعودی ولد نامشروع همین انگلستان است. چه کسی به نظام سلطه آمریکا مشروعیت بخشید؟ به این انگلستان پناه ببرید و بگویید به ما شیعیان کمک کن؟! حق کجاست، باطل کجاست، تو کجایی؟ أین یتاه بکم؟ أین تذهبون؟ کالأنعام علی وجوهکم. شما را کجا میبرند؟
لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ(حدید 25). خدای متعال انبیاء را فرستاد و به آنها کتاب و قانون داد برای اینکه امتها را برخیزانند تا عدل و قسط را در سرزمینها بگسترانند. و به آنها آهن داد یعنی سلاح. همین موشکها و پهبادهایی که امروز در این رزمایش با موفقیت امتحان شد. آمدن انبیاء، نزول کتابها، تجهیزات وامکانات، همه اینها برای چیست؟ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ. تا مشخص شود چه کسی خدا و رسولان خدا را یاری میکند؟ تا مشخص شود چه کسانی فاطمه اطهر سلام الله علیها را یاری میکنند؟
امام حسین علیه السلام روز عاشورا بالاخره عده ای داشت که ایشان را یاری کنند، اما فاطمه سلام الله علیها هیچکس را نداشت که او را یاری نکرد: ما أجابها أحد. اعتقاد به ولایت امر سختی نیست، معقول و محبوب است: حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ(حجرات 7). پذیرش ولایت آسان است. اما نصرت امام آسان نیست. أَمْ لَمْ يَعْرِفُوا رَسُولَهُمْ فَهُمْ لَهُ مُنْكِرُونَ أَمْ يَقُولُونَ بِهِ جِنَّةٌ بَلْ جَاءَهُمْ بِالْحَقِّ وَأَكْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ كَارِهُونَ(مومنون 69و70). خیلی ها نسبت به نصرت امام حق کراهت دارند. از نصرت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله کراهت داشتند، لذا فاطمه سلام الله علیها را کشتند!
استقامت امت، پیغمبراکرم (صلی الله علیها و آله) را پیر کرد
فَاستَقِم كَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَكَ(هود 112). پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود شَیَّبَتنی سورَةُ هودٍ. استقامت امت، پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله را پیر کرد. تا یک جایی همراه پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله آمدند، اما از یک جایی به بعد پیغمبر صلی الله علیه و آله را یاری نکردند. در زمان پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله نتوانستند صریحا این را بیان کنند. اما بعد از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله، حضرت زهرا سلام الله علیها را تنها گذاشتند و حق علی علیه السلام را پایمال کردند. کسانیکه کفر درونشان پنهان بود، کفر و نفاشقان علنی شد. باید فاطمه سلام الله علیها به میدان بیاید تا منافقین رسوا شوند در یاری نکردن علی علیه السلام و پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله.
هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ(انفال 62). نصرت حق عظیمی است. اگر این را درک کنیم کار تمام است. چون امروز فریاد فاطمه اطهر سلام الله علیها با این انقلاب اسلامی در جهان بلند شده. احقاق حقوق حجت بن الحسن ارواحنا فداه هفتاد سال پیش با فریاد امام بلند شد. فرمود این انقلاب سرآغاز حکومت الله بر سرتاسر جهان است به پرچمداری حجه بن الحسن. این پرچم بلند شده. این انقلاب آیینه تمام نمای حماسه فاطمه اطهر سلام الله علیهاست. کلام و حرکتش همان حرکت است. امام روز اول به شرق و غرب نگاه نکرد؛ حتی به حمایت مردم هم دل خوش نبود. این یعنی قیام فاطمیه. فاطمه اطهر سلام الله علیها همه به دیگران نگاه نکرد. پهلویش شکست، اما در خانه ننشست. خانه به خانه دنبال مهاجر و انصار میرفت و برای یاری علی علیه السلام دعوتشان میکرد.
معاذ در جواب حضرت زهرا سلام الله علیها گفت اگر من یاری ات کنم کسی دیگر هم هست؟ فاطمه سلام الله علیها فرمود نه. معاذ گفت پس چه فایده دارد من شما را یاری کنم؟ فاطمه زهرا سلام الله علیها رفت و گفت والله کلمه ای دیگر با تو سخن نخواهم گفت تا قیامت با پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله روبرو شویم. معاذ به نتیجه حرکتش نگاه میکرد. یکی از ویژگیهای اهل قم در روایات این است که اهل قم فاطمی هستند: كانُوا فاطِمِيّينَ. نگاه نمیکنند که کسی در میدان هست یا نه.
نام
پست الکترونیک
* کد امنیتی
* نظر