سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ساعت ۰۲:۱۰

ستاد کرونا گفته مساجد اذان هم پخش نکنند؟!

جلسه هفدهم رمضان ۹۹: برخی از ما در بیانات ولایت میگردیم ببینیم کدامش با میل ما سازگار است، همان را عمل میکنیم. رهبرانقلاب یک جمله گفتند دستورات ستاد ملی کرونا لازم الاجراست؛ همه مساجد را بستیم، اذان هم از مسجدها پخش نمیشود. ستاد کرونا گفت اذان هم در مساجد پخش نشود؟ ستاد گفت نمازجماعت و اجتماع در مساجد نباشد؛ مردم نماز فرادی هم در مساجد نخوانند؟

در آستانه لیالی قدر جلسه هفدهم مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۹ بصورت مجازی در مقتل الشهدای فاطمیه سلام الله علیها قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.

حزن مومن بخاطر اسارت دنیاست

عَظُمَ الْخَالِقُ فِي أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مَا دُونَهُ فِي أَعْيُنِهِمْ. خدای متعال در نظر متقین بزرگ و باعظمت است. قُلُوبُهُمْ مَحْزُونَةٌ. قلب مومنین محزون است، اما افسرده و منفعل نیستند. لبخند و شادی در چهره و ظاهرشان آشکار است؛ اما ترس از خدا و حزن در باطل و قلب مومنین است. مانند شهدا. یکی از دلایلی که مومنین قلبشان محزون است این است که در زندان دنیا هستند. هر لحظه شوق دیدار با خداوند را دارند. وَ شُرُورُهُمْ مَأْمُونَةٌ. هیچ انسانی از جانب مومنین آسب و ضرر نمی بیند. مومنین طوری زندگی میکنند که هیچکس از آنها آسیب نبیند. وَ حَاجَاتُهُمْ خَفِيفَةٌ. مومنین کسانی هستند که به کم راضی هستند و زیاده خواه نیستند.

صَبَرُوا أَيَّاماً قَصِيرَةً أَعْقَبَتْهُمْ رَاحَةً طَوِيلَةً. انسان متقی مدتی کوتاه در دنیا اذیت میشود، اما عاقبتی بسیار طولانی خوش و خرم زندگی میکند. پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله فرمود شب معراج خداوند پرسید میخواهی بدانی زندگی شیرین و گوارا و ماندگار روزی چه کسی میشود؟ کسانی به این راحتی طولانی و عیش ماندگار میرسند، که دنیا در نظرشان کوچک است؛ خدای متعال در نظرشان بزرگ است؛ جز برای رضایت خدا قدم بر نمیدارند؛ خواسته خدا را بر هوا و میل خودشان ترجیح میدهند؛ اینها زندگی راحت طولانی در پیش خواهند داشت.

تِجَارَةٌ مُرْبِحَةٌ يَسَّرَهَا لَهُمْ رَبُّهُمْ. این تجارت پرسودی است، که خداوند آن را بر انسانهای متقی راحت کرده است. چندسال اذیت شوی، اما مدتی طولانی راحت زندگی کنی. صبر بر مشکلات دنیا نسبت به راحتی ابدی واقعا هیچ است.

 

انسان زبون و ذلیل اسیر دنیا میشود

مومنی که حزنش در قلبش است، و بشر و نشاطش در چهره اش است، چینن شخصی یک انسان فعال اجتماعی و قدرتمند است. انسانی که قادر است صبر کند، قدرتمند است. انسانی که زودرنج است و صبور نیست، در زندگی اذیت میشود و آسیب پذیر و ضعیف است. از مشکلات نباید فرار کنیم؛ باید برای حل مشکلات برنامه بریزیم و صبر و تحمل داشته باشیم تا مشکل را مدیریت کنیم. اینگونه قوی بار می آییم.

کسیکه اهل صبر نیست و اهل زجر است، سراغ هر کاری میرود، نیمه کاره رهایش میکند. این بخاطر ضعف اوست. در مقابل، کسیکه اهل صبر است قدرتمند است. أشجَعُ النّاسِ مَن غَلَبَ هَواهُ. غلبه بر هوا با صبر صورت میگیرد.

أَرَادَتْهُمُ الدُّنْيَا فَلَمْ يُرِيدُوهَا. قدرت انسان باتقوا آنجا مشخص میشود که دنیا به آنها روی می آورد، اما اینها به دنیا توجهی نمیکنند. انسانی که وقتی دستش به دنیا میرسد بتواند دنیا را پس بزند، خیلی قدرتمند است. انسان زبون و ذلیل اسیر دنیا میشود. چون خودش را به چیزی پست تر از خودش فروخته. فإنّ الدنيا خُلِقَت لَكُم و أنتُم خُلِقتُم لِلآخرةِ. دنیا برای ما آفریده شده، و ما را برای آخریت آفریده. دنیا بزرگتر است یا انسان؟ انسان برتر است. اگر ما اسیر این دنیای پست شویم، انسان حقیری هستیم. وَ أَسَرَتْهُمْ فَفَدَوْا أَنْفُسَهُمْ مِنْهَا. اگر انسان متقی احساس کند دنیا دست و پای او را می بندد، جانش را برای رهایی از اسارت دنیا فدا میکند.

 

ستاد کرونا گفته مساجد اذان هم پخش نکنند؟!

برخی از ما در بیانات ولایت میگردیم ببینیم کدامش با میل ما سازگار است، همان را عمل میکنیم. کرونا امتحان عجیبی بود و هست. رهبرانقلاب یک جمله گفتند دستورات ستاد ملی کرونا لازم الاجراست. تمام شد! همه مساجد را بستیم، اذان هم از مسجدها پخش نمیشود. ستاد کرونا گفت اذان هم در مساجد پخش نشود؟ ستاد کرونا گفت در مسجد را ببندیم؟ ستاد گفت نمازجماعت و اجتماع در مساجد نباشد. مردم نماز فرادی هم در مساجد نخوانند؟

امیرالمومنین علیه السلام میفرماید متقین کسانی هستند که دنیا دست و پای آنها را می بندد؛ اینها نگاه می کنند می بینند این دنیا و جانشان، دست و پاگیر آنهاست، لذا جانشان را رها و فدا میکنند، و میروند بسمت زندگی ابدیت. اباعبدالله الحسین علیه السلام شب عاشورا بیعت را از یارانش برداشت، اما عاشوراییان نرفتند: فَفَدَوْا أَنْفُسَهُمْ مِنْهَا. اگر یاران امام میرفتند، هیچ تکلیف شرعی نداشتند. اما ماندند و جانشان را تقدیم امام کردند.

برخی رزمندگان در لحظه خطر، باختند. شهادت به آنها عرضه شد، اما آنها از خدا خواستند زندگی را به آنها برگرداند تا بتوانند به دین و انقلاب خدمت کنند! من گمان نمیکنم رزمنده ای باشد که در جنگ شرکت کرده باشد، و چند نوبت شهادت به او عرضه نشده باشد. شهید تا رضایت عمیق قلبی نداشته باشد،‌ خداوند او را نزد خود نمی برد. همه شهدا شهادتشان را با اطمینان قلب از خدا خواستند.

رهبرانقلاب به ستاد مدیریت کرونا حرف سنگینی زدند. گفتند اگر میخواهید راجع به مسائل عبادی تصمیم بگیرید، کسانی را برای این امر بگذارید که مناجات و دعا را باور داشته باشند و آن را عمیقا بفهمند. این حرف برای مخاطبینش خیلی سنگین است.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است