دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ساعت ۱۹:۴۸

بی توجهی به مراسم احیای شبهای قدر

جلسه شانزدهم رمضان ۹۹: رهبرانقلاب در مورد احیای شبهای قدر خطاب به ستاد مبارزه با کرونا اشاره کردند به سوال بی جواب. اینطور برداشت میشود این مطالبه قبلی آقا بوده، اما جوابی داده نشده. به همان میزان که نیازهای مادی بشر مهم است، نیازهای معنوی هم مهم است؛ و حتی مهمتر. این بی توجهی مسئولین به نیاز روحی و معنوی مردم واقعا تأسف آور است.

جلسه شانزدهم مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۹ بصورت مجازی در مقتل الشهدای فاطمیه سلام الله علیها قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.

متقین انسانهای اهل فضیلتند

در خطبه شریف امیرالمومنین علیه السلام خطاب به همام در وصف متقین مرور کردیم که همام خطاب به مولا عرض کرد: صِفْ لِيَ الْمُتَّقِينَ حَتَّى كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْهِمْ. طوری متقین را برای من وصف کن که گویا متقین را مشاهده میکنم. حضرت خواستند پاسخی کوتاه به همام بدهند، و فرمودند:

يَا هَمَّامُ اتَّقِ اللَّهَ وَ أَحْسِنْ فَإِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ الَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ. واقعا انس ما با قرآن یک ضرورت است. ما بارها این مهم را یادآوری کرده ایم. امیرالمومنین علیه السلام را ببینیم، برای اثبات یک موضوع و مطلب از آیات قرآن استفاده میکنند. همه ائمه همینطور بوده اند. این باید تبدیل به ادبیات دینی ما شود. بخصوص در رابطه با حوزه هایی که به معنویت و دیندرای و انسانیت و اخلاقیات و افکار انسانها برمیگردد.

فَلَمْ يَقْنَعْ هَمَّامٌ بِهَذَا الْقَوْلِ. همام با این پاس کوتاه حضرت قانع نشد. حَتَّى عَزَمَ عَلَيْهِ فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ وَ صَلَّى عَلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه وآله ثُمَّ قَال. امیرالمومنین علیه السلام وقتی اصرار و عزم همام را در این باره دیدند، متقین را اینگونه برای همام وصف کردند:‌ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى خَلَقَ الْخَلْقَ حِينَ خَلَقَهُمْ غَنِيّاً عَنْ طَاعَتِهِمْ آمِناً مِنْ مَعْصِيَتِهِمْ. خدای متعال وقتی انسان را آفرید، از عبادتشان بی نیاز بود و هست و از معصیتشان هم متضرر و بیمناک نخوهد شد. لأَنَّهُ لَا تَضُرُّهُ مَعْصِيَةُ مَنْ عَصَاهُ وَ لَا تَنْفَعُهُ طَاعَةُ مَنْ أَطَاعَهُ فَقَسَمَ بَيْنَهُمْ مَعَايِشَهُمْ وَ وَضَعَهُمْ مِنَ الدُّنْيَا مَوَاضِعَهُمْ. هرکسی را خدا جایگاهی برای او قرار داده و روزی مقرر فرموده.

فَالْمُتَّقُونَ فِيهَا هُمْ أَهْلُ الْفَضَائِلِ. متقین اهل فضائلند. انسانهای خیلی خوبند. مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ. منطقشان خیر و صواب است. لغویات نمیگویند. حرف سست نمیزنند. حرف بی پایه و مردد نمیزند. وَ مَلْبَسُهُمُ الِاقْتِصَادُ. لباسشان متعادل است؛ گران نیست؛ مندرس و کهنه هم نیست. وَ مَشْيُهُمُ التَّوَاضُعُ. مشی شان تواضع است. برخی نسبت به مدیر و بالادستشان متواضع هستند، اما نسبت به همطراز و پایین دستشان متواضع نیستند.

 

درک مقام بالای متقین

غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ عَمَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَى الْعِلْمِ النَّافِعِ لَهُمْ. متقین چشمشان را از حرام میپوشانند. گوششان را وقف شنیدن علومی که برایشان نافع است میکنند. شنیدنی ها خیلی موثر است. بسیاری از عروسی ها صرفا بخاطر همین آلودگیهای صوتی،‌ مومنین نمیتوانند شرکت کنند. انواع موسیقی های آنچنانی. این یک موضوع است که از حرام گوشمان را حفظ کنیم. اما گاهی هم شنیدنی حرامی نیست، اما ارزشمند هم نیست. گوشمان را در اختیار یک سری دانستنی هایی قرار میدهیم که نفعی برای ما ندارد.

نُزِّلَتْ أَنْفُسُهُمْ مِنْهُمْ فِي الْبَلَاءِ كَالَّتِي نُزِّلَتْ فِي الرَّخَاءِ. روح بزرگی میخواهد که یک انسان وقتی در بلا گرفتار است با وقتی که در راحتی است،‌ روحیاتش تغییر نکند. خیلی مقدمات لازم دارد این حالت. دقت کنیم این بیانات امیرالمومنین علیه السلام توصیه نیست؛‌ توصیف است. متقین به چنین مقامهایی میرسند. متقین بخاطر قدرتی که روحشان پیدا کرده، این اتفاقات برایشان سهل و سبک است و براحتی اتفاق می افتد. هَوَّنَ عَلَىَّ ما نَزَلَ بي أَنَّهُ بِعَيْنِ اللّهِ. شهادت علی اصغر علیه السلام خیلی تکاندهنده بود، اما امام حسین علیه السلام اینگونه با این واقعه مواجه میشود. میفرماید بر من سهل و آسان است، چون خدا دارد می بیند. همینقدر که متقی میداند هرچه هست تحت اراده خداست، تحمل سخت ترین مشکلات را بر انسان آسان میکند. متقین انسانهای قوی هستند با روح قوی.

وَ لَوْ لَا الْأَجَلُ الَّذِي كَتَبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ لَمْ تَسْتَقِرَّ أَرْوَاحُهُمْ فِي أَجْسَادِهِمْ طَرْفَةَ عَيْنٍ شَوْقاً إِلَى الثَّوَابِ وَ خَوْفاً مِنَ الْعِقَابِ. متقین کسانی هستند که اگر برایشان عجل تعیین نشده بود، روح در بدنشان قرار نداشت، از شوق ثواب الهی و از ترس عقاب الهی. رزمنده سیزده ساله نوجوان دفاع مقدس در نماز گریه میکرد، از ترس اینکه مبادا تا ۱۷-۱۸ سالگی عمر کند، و حال معنوی و ارتباط عمیقش با خدا کمرنگ شود! متقین روح با عظمتی دارند که دیگران بعضا حتی از تصور آن عاجزند.

 

کرونا آبرویی برای غرب باقی نگذاشته

عظُمَ الْخَالِقُ فِي أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مَا دُونَهُ فِي أَعْيُنِهِمْ. متقین چقدر قدرتمند هستند. خدای متعال در نظر آنها بزرگ است، و غیرخدا در نظرشان خوار و کوچک است؛ هرچه و هرکس که میخواهد باشد. رزمندگان دفاع مقدس در مجالس و منبرها وقتی این جملات خطبه همام را می شنیدند، کلمه به کلمه آنرا در اعماق وجودشان هضم میکردند، و بلافاصله این جملات و حالات را در زندگیشان پیاده میکردند.

قلب متقین را که نگاه کنید، خداوند در این قلوب عظمت دارد. در چشم متقین غیرخدا کوچک است. ثروت و پست و مقام و مسئولیت به چشمشان نمی آید. چهل سال پیش که آمریکا ابرقدرت بود، و مثل امروز پوسیده و رو به اضمحلال نبود، حضرت امام رحمت الله علیه فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.

امروز رهبرانقلاب در بیاناتشان با اعضای ستاد کرونا، به شکست فلسفه اخلاق و مدیریت اجتماعی در غرب اشاره کردند. با این وضعیتی که بخاطر کرونا پیش آمده چیزی از آبروی غرب و آمریکا باقی نماند. اما در کشور ما با اینکه مسئولین مفصل با قضیه غسل و کفن اموات کرونایی مخالفت کردند، رهبرانقلاب در این جلسه تصریح کردند که عده ای جوان با وجود خطر، بدنهای بیماران کرونایی را غسل و کفن کردند. یک جمله دقیق و عمیق و کاملا درست هم رهبرانقلاب داشتند که گفتند این اتفاق را فقط خدا ایجاد کرد. غسل و کفن، احترام به انسانیت است. در غرب انسانهای زنده هم احترام ندارند، چه برسد به مرده ها. این شکست تمدن غرب است. آن موقع که غرب و آمریکا آقایی میکرد در دنیا، حضرت امام رحمت الله علیه فرمود آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. این یعنی عظُمَ الْخَالِقُ فِي أَنْفُسِهِمْ. قوای نظامی آمریکا به چشم امام نمی آید.

 

متقین قدرتمندترین انسانهای روی زمین

متقین قدرتمندترین انسانها روی زمین هستند؛ چون خدای متعال با تمام عظمتش در قلب متقین سکنی دارد: القَلْبُ حَرَمُ اللهِ فَلا تُسْكِنْ فِي حَرَمِ الله غيَرَ الله. خدای متعال در حدیثی قدسی میفرماید کسانیکه از من با عظمت یاد کنند، قلبشان را با عشقم آرام میکنم. قدرت عشق قدرتی بی نظیر است. خاطرات رزمندگان دفاع مقدس یک یک این جملات را برای ما تداعی میکند. اگر کسانی مدعی هستند که مسیری غیر از مسیر دین مبین اسلام چنین گوهرهای ارزشمندی دارد، به ما نشان دهند.

نکته ظریفی در این جمله امیرالمومنین علیه السلام هست که فرمود: فَصَغُرَ مَا دُونَهُ فِي أَعْيُنِهِمْ. متقین چون عظمت خدا در وجودشان هست، لذا غیرخدا در نظر آنها کوچک است. تا وجود خدا در کسی عظمت پیدا نکند، ‌غیرخدا در چشمش کوچک نمیشود. این قاعده است.

فَهُمْ وَ الْجَنَّةُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا فَهُمْ فِيهَا مُنَعَّمُونَ وَ هُمْ وَ النَّارُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا فَهُمْ فِيهَا مُعَذَّبُونَ. این انسان با تقوا انقدر قدرت دارد که خودش را مسلط بر عالم می بیند. بهشت و جهنمش را می بیند. کأن بهشت و نعماتش را در وقت طاعت می بیند. لذت عملش را می چشد. هنوز قیامت نشده. وقتی ذکر میگوید، از این شراب عشق می نوشد.

 

بلاتکلیفی مراسم احیای شبهای قدر

رهبرانقلاب امروز در جلسه با ستاد مبارزه با کرونا اشاره ای کردند به سوال بی جواب. اینطور برداشت میشود که سوال بی جواب یعنی این مطالبه قبلی آقا بوده، اما جوابی داده نشده. آخرین نکته بیانات ایشان همین مطلب بود. به همان میزان که نیازهای مادی بشر مهم است، نیازهای معنوی هم مهم است؛ و گاهی نیازهای معنوی از نیازهای مادی مهمتر است. شبهای قدر پیش روست و وقتی باقی نمانده. باید تصمیمی بگیریم. این بی توجهی مسئولین به نیاز روحی و معنوی مردم واقعا تأسف آور است.

به برخی مسئولین گفتیم شهر قم امروز نمیتواند قرمز باشد؛ چرا اصرار دارید بگویید وضعیت قرمز است؟ بروید بیمارستانها را ببینید. میزان ورودی بیمارستانها و تعداد بستریهای کرونایی قم را ببینید. نمیدانیم مسئولین ما چرا اصراری دارند که بگویند وضعیت قم قرمز است. وای که اگر این اصرار بخاطر ایجاد محدودیت برای مجالس معنوی باشد؛ که آنگاه خدا از آنها نخواهد گذشت. وضعیت قرمزی که واقعیت خارجی ندارد. شب قدر در طول سال تکرار نمیشود. ما در قم واقعا بی سرپرستیم؛ به معنای واقعی کلمه بی پناهیم. هرکجا مراجعه میکنیم، هیچکس موافقتی با برگزاری مراسم احیا نمیکند. میگویند وضعیت قرمز است.

رهبرانقلاب اشاره کردند مسجدی های ما بیشتر از دیگران مراعات میکنند. البته ما امر شما مسئولین را به خدا واگذار میکنیم، اما اطاعت میکنیم. این نگاه ظلم به جامعه معنوی مامت. اگر بر اساس منطق و قاعده و قانون است، دلیل وضعیت قرمزی قم را به مردم شرح بدهید. یک شب تا شبهای احیا بیشتر باقی نمانده. نمیگوییم با وسعت و آزادی سالهای قبل مراسم احیا برگزار کنیم. نه، محدودیتهای معقول و منطقی را اعمال کنید.

واقعا ما در قم رنج می بریم. گله مندیم. بعضی از عزیران منبری و موثر ما که نفوذ کلمه بیشتری دارند، ‌المحمدلله جلسات مجازی شان را دارند، شبکه های تلویزیونی هم در اختیارشان است؛ اما به فکر معنویت جامعه و مراسمات مذهبی مردم نیستند. کاش منبری های ما خودشان خادم هیئت ها هم بودند. مردم به این محافل و جلسات نیاز دارند.

کاش کسی بتواند آه غربت مردم قم را به امام مسلمین برساند. اگر وضعیت قم قرمز نیست، چرا باید قرمز اعلام شود؟ مردم دارند می بینند. فرزندان و برادران و خواهران خودمان در بیمارستانها مشغول کارند. شب قدر هم آمد، ما هنوز بلاتکلیفیم. اگر عظُمَ الْخَالِقُ فِي أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مَا دُونَهُ فِي أَعْيُنِهِمْ بود، برای مسئولین ما شب قدر شب حیاتی بود. رهبرانقلاب جمله دقیقی گفتند، فرمودند تصمیمات معنوی را کسانی بگیرد که عمیقا معنای دعا و اشک و انابه را متوجه میشوند. گفتند من و همه مردم در این صورت اطاعت میکنیم. یک شب قبل از شبهای قدر، رهبرانقلاب و مردم هنوز بلاتکلیف هستند نسبت به مراسم شبهای قدر. چون نسبت به مراسم احیای شبهای قدر، هنور مسئولین با کارشناسان مذهبی و دلسوزان مشورت نکرده اند.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است