سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ساعت ۲۱:۳۴

علی اکبر علیه السلام معیار حق مداری

میلاد علی اکبر علیه السلام - ۱۵ فروردین ۹۹: وای بحال جامعه ای که جوانانش بخاطر منافع از حق کوتاه بیایند؛ چنین جامعه ای از افق تربیت دینی فاصله گرفته است. علی اکبر علیه السلام معیار حق مداری است. جوان یعنی انسان رقیق القلب و در عین حال با تعقل عمیق و حق مداری. جوانان ما ببینند این خصوصیات درون آنها وجود دارد یانه. باید با علی اکبر علیه السلام جوانی خودمان را احیا کنیم.

مراسم جشن میلاد جوان کربلا حضرت علی اکبر علیه السلام در هیئت مجازی محبین اهلبیت علیهم السلام قم جمعه ۱۵ فروردین ۹۹ با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.

جوانی عالی ترین دوره زندگی

تصمیم مسئولین مبنی بر تعطیلی محافل مذهبی به هر علت و صلاحدیدی که بوده، فرصتهای نابی را از جامعه مومنین محروم کرده. جوانان ما نباید به وضع فعلی راضی شوند. انشاالله با سپری شدن مشکلات اخیر، این مجالس پررنگ تر و بهتر از همیشه ادامه پیدا خواهد کرد.

نگاهی که برخی مسئولین در موضوعات اخیر دارند از نظر مردم ما قابل پذیرش نیست. اینکه بخاطر فائق آمدن بر ویروس کرونا سراغ کشورهای غربی برویم، موضع هوشمندانه و قابل پذیرشی نیست. هر مشکلی باید با روحیه جهادی و عزم دینی و ملی برطرف شود. قابل قبول نیست که یک مسئول بگوید نمیتوانیم و نمیشوم. ایجاد رعب و ترس در دل ملت خیانت بزرگی است.

امروز میلاد جوان کربلاست. این میلاد، میلاد بسیاری از فضائل و مکارم است. تعبیر امام حسین علیه السلام که فرمود علی اکبر خلقا و خلقا و منطقا شیبه رسول خداست، خیلی تعبیر دقیق و کاملی است. انتخاب این روز بعنوان روز جوان انتخاب بسیار به جایی است. این بهانه ای است که جوانان ما به جوانی خود بیندیشند. انسان وقتی میخواهد به قله برسد باید در نوجوانی تدارک جوانی را ببیند. جوانی عالی ترین دوره زندگی است. صدراسلام هم دین اسلام بعنوان کاملترین دین توسط جوانان پیش رفت. عمده بار عظیم بعثت و تداوم این حقیقت و نهضت به دوش جوانان بود. در انقلاب اسلامی ما هم همینطور بود و هست. حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف هم عمده یارانشان جوانان هستند. نوجوانان ما باید از الان به فکر دوران جوانی شان باشند. کاش برنامه سازان ما اینقدر که به فکر سرگرمی مردم هستند، از وجود حضرت علی اکبر علیه السلام استمداد کنند و در این زمینه حرکتی جهادی و تبیینی و تربیتی انجام دهند.

جوان کیست؟ جوانی چیست؟ کودکان و نوجوانان ما برای جوانی کردن باید تربیت شوند. همانطور که فطرتا در قلبشان آرزوهای بزرگشان برای دوران جوانی است، و کودک آینده خودش را به شکل آرزو دنبال میکند. پدر و مادر و مدرسه و آموزش هم باید در رسیدن به این آرزوها کودک را یاری و تربیت کنند. مساجد و هیئتها هم همینطور؛ باید زندگی فردای کودک را در کودکی به او نشان دهند.

 

بعد از کرونا هم ایثارگری ها را ادامه دهیم

حضرت علی اکبر علیه السلام یک نمونه کامل جوان به اوج رسیده است. برای اینکه متوجه شویم علی اکبر علیه السلام چطور به این قله رسیده، باید کودکی او را ببینیم. جمله امام حسین علیه السلام در وصف علی اکبر اینجا اهمیت پیدا میکند: اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله. خلق و خوی علی اکبر علیه السلام شبیه کسی است که خداوند در مورد او فرمود: إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيمٍ(قلم 4). پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله برترین فضایل اخلاقی را داشت. صاحب خلق عظیم بود. خداوند برای چه پیغمبرش را به خلق عظیم رساند؟ امام صادق علیه السلام در این مورد فرمود: نَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَّبَ نَبِيَّهُ فَأَحْسَنَ أَدَبَهُ. خداوند بهترین تربیتش را در رسول خدا صلی الله علیه وآله به نمایش گذاشت. برتر از خلق و خوی رسول اکرم صلی الله علیه وآله یافت نمیشود. بعد فرمود إِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظيمٍ. او را در این مقام شریف تثبیت کرد.

برخی از ما در برخی جنبه های زندگی متخلق به اخلاق اسلامی هستیم، اما برخی موارد نه. وقتی با مومنین نشست و برخاست داریم، خوبیم؛ اما وقتی از جمع مومنین جدا شدیم، عوض میشویم. در شرایط کرونا خیلی ها به فکر خیلی از خلقیات خوب و خداپسندانه افتاده اند، و خیلی از خلقیات ناپسند از ما دور شده است. باید سعی کنیم بعد از کرونا هم این روحیات و منش ها را ادامه دهیم.

نمازجمعه های ما در تعطیلی از باقی اجتماعات سبقت گرفت! هنوز خیابانها و ادارات و فروشگاهها باز بودند، اما نمازجمعه ها تعطیل شد. یکی از خطبه خوانهای نماز جمعه در یکی از کشورهای اسلامی امروز گفت: امروز همه به فکر این هستیم که کشته های کرونا را در جهان کم کنیم. بیایید بعد از کرونا کاری کنیم که کشته های همه کشورها در همه کشورها کم شود. بیاییم با ظلم و ظالم مبارزه کنیم، تا کشت و کشتار در دنیا کم شود. به کسی میگویند صاحب خلق عظیم که خوب بودنش همیشگی باشد، نه مقطعی. فقط ایام کرونا ایثارگر نباشد، همیشه ایثارگری داشته باشد.

 

بی ارادگی رییس دولت در مبارزه با کرونا

خدای متعال پیغمبرش را صاحب فضائل اخلاقی کرد، تا امر دین و امت را به او بسپارد: ثُمَّ فَوَّضَ إِلَيْهِ أَمْرَ الدِّينِ وَ الْأُمَّةِ. نجات جامعه بشری لازمه اش صاحب فضائل بودن است. اگر صاحب فضائل نباشی، در طول چهل سال انقلاب بالاخره یکجا کم می آوری و از سنگر انقلاب جدا میشوی. خیلی ها امروز حال و حوصله مبارزه و مقاومت ندارند. رییس جمهور گفت معلوم نیست چه اتفاقی بیفتد، و تا کی این مشکل ادامه پیدا کند. این بی ارادگی ما را نشان میدهد. رهبرانقلاب به جوانان گفتند باید برویم بسمت اینکه کشور را جوانان اداره کنند. اگر دولت جوان سرکار آمد، خودش را در اختیار جریان جاری جامعه قرار نمیدهد. جوان ابتکار عمل و خلاقیت دارد، و تسلیم روزمرگی نمیشود. جوان أَسْرَعُ إِلَى كُلِّ خَيْرٍ است.

همین الان ببینید قاطبه کسانیکه معابر را ضدعفونی میکنند چه کسانی و در چه سنینی هستند. یا کسانیکه بدنهای کشته شدگان کرونا را غسل میدهند. در برخی استانها متأسفانه هنوز این امر واجب انجام نمیشود. این بخاطر ضعف مسئولین استانها و جوانان حزب اللهی آنجاست. غسل اموات واجب کفایی است، و ربطی به امر حاکمیت هم ندارد. اگر مسئولین انجام ندادند، جوانان طبق فتوای رهبرانقلاب باید نسبت به انجام آن همت بگمارند. در تهران هنوز هم این دستور اجرا نشده. حکم و پاسخ استفتا مشخص و محکم است. کسانی هستند که این زحمت را در برخی استانها میکشند، و موفق به خدمت در سایر زمینه ها هم هستند. مثل طلاب خوب جامعه المصطفی که اقدام به توزیع عسل در بیمارستانها و بین مردم کردند؛ ایرانی هم نیستند.

قاطبه عزیزانی که مشغول و موفق به حرکتهای جهادی هستند، غالبا جوان هستند. چون جوان أَسْرَعُ إِلَى كُلِّ خَيْرٍ است. بزرگترها که پا به سن گذاشته اند، مصلحت اندیشی میکنند؛ منتظر حرکت مسئولین می مانند. ما بزرگترها اهل معامله شده ایم؛ اما جوان اهل معامله نیست. إِنَّ اللَّهَ اشتَرى مِنَ المُؤمِنينَ أَنفُسَهُم وَأَموالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ(توبه 111). جوان اهل معامله با خداست، نه معامله با نفس و دنیا.

 

برخی مسئولین برای نابودی روحیه مردم از کرونا مرگبارترند!

خیلی از بخشها هنوز آسیب پذیرند. هنوز نیاز به فعالیت مسئولین و گروههای جهادی محسوس است؛ وسعت کار زیاد است. برخی محله ها و مناطقی که تعداد کشته های کرونایی بالایی هم دارند، هنوز گروههای جهادی اقدام به پاکسازی کوچه پس کوچه های محله ها بصورت کامل نکرده اند.

همین طلاب گروه جهادی ربیون قم که به استان البرز رفتند و غسل و کفن و دفن کشته های کرونایی را انجام دادند، و الحمد الله حرکت توسط گروههای جهادی استان البرز ادامه پیدا کرد. وقتی دولت جوان باشد همه مشکلات کشور با سرعت حل خواهد شد. مثل دولت رسول خدا صلی الله علیه وآله در صدر اسلام. پس از فتح مکه جوانی 19 ساله را رأس حکومت مکه قرار داد. ما به بزرگترها و تجربه و دانش آنها هم نیاز داریم، اما بزرگترها باید به میادین جوانان وارد شوند، و منتظر دعوتنامه نباشند! وقتی میشود از تجربیات بزرگترها استفاده کرد که بزرگترها در میدان باشند و ملاحظات دست و پاگیر را کنار بگذارند. علی اکبر علیه السلام وقتی وارد میدان جهاد و مبارزه شد، خیلی از بزرگان مدینه نشسته بودند.

جوانی ارزشی است که در جامعه بشری همتا ندارد. اینکه رهبرانقلاب همیشه به جوانان تأکید دارند بخاطر این است. در همین بیماری کرونا، چقدر مردم باید جان بدهند تا وزارت بهداشت بگوید راهی باز کنیم که درمانگران طب سنتی وارد عرصه مداوا شوند. وقتی هم بصورت محدود اطبای طب سنتی وارد شدند، درصد بهبودی بسیار بالایی داشتند. رهبرانقلاب مدتهاست توصیه به گسترش طب اسلامی و سنتی دارند.

برخی مسئولین برای نابودکردن روحیه مردم از کرونا مرگبارترند! همین که بگویی ما نمیتوانیم و اجازه نداریم واکسن کرونا بسازیم؛ همین که مسئولی بگوید بدون نفت نمیتوانیم اقتصاد را مدیریت کنیم. اصلا دیگر کرونا لازم نیست، این مسئول با این روحیه برای کشتن آمال و آرزوهای یک ملت کافیست. وقتی کسی مقابل یک نسیم مرگبار گذرا مثل کرونا خودش را بازنده نشان دهد، این مرگبارتر است.

 

علی اکبر علیه السلام معیار حق مداری

حق مداری آنقدر مقام رفیعی است که اگر علی اکبر علیه السلام صاحب خلق کریم هم در این راه قربانی شود، باکی نیست: اِذا لانُبالي بِالْمَوْتِ. خیلی ها در جریان انقلاب تا جایی که به منافعشان آسیب نرسد حق مدارند. وقتی ببینند منافعشان در خطر است، دم از مذاکره میزنند. در جنگ تحمیلی هدف رزمندگان این بود: وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ (بقره 193). مگر حضرت امام رحمت الله علیه نفرمود راه قدس از کربلا میگذرد؟ مگر نتیجه دفاع مقدس را حضرت امام رحمت الله علیه نابودی اسراییل بیان نکرده بودند؟ چه شد که نیمه راه منصرف شدیم؟ بعد بین مردم پخش شد که اگر جنگ را ادمه بدهیم و آمریکا مستقیما با ما روبرو شود، ما توان مقابله با آمریکا را نداریم، پس چنگ را باید تمام کنیم. رهبرانقلاب آن روز گفتند اینکه گفتند امام رحمت الله علیه بخاطر هیمنه آمریکا قطعنامه را پذیرفت، غلط است؛ این نگاه مسئولین بود نه حضرت امام. حضرت امام رحمت الله علیه از هدف و آرمانش هیچگاه برنگشت.

وای بحال جامعه ای که جوانانش بخاطر منافعشان از حق کوتاه بیایند؛ چنین جامعه ای از افق تربیت دینی فاصله گرفته است. علی اکبر علیه السلام معیار حق مداری است. جوان یعنی یک انسان رقیق القلب و احساساتی، و در عین حال با تعقل عمیق و حق مداری. جوانان ما جوانی شان را بازیابی کنند، ببینند این خصوصیات درون آنها وجود دارد یانه. باید با علی اکبر علیه السلام جوانی خودمان را احیا کنیم.

إِنَّ اللهَ اصْطَفى آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمينَ(آل عمران 33). امام حسین علیه السلام این آیه را هنگام رفتن علی اکبر به میدان قرائت کرد. این آیه مخصوص انبیا و اوصیا است. علی اکبر علیه السلام جوان که نه امام است و نه پیغبمر، در دامن تربیت دینی تمام قابلیتهای درونی خودش را شکوفا کرده. تمام استعدادهایش رابه قله رسانده. تمام داشته هایش را در میدان جهاد فدا کرده. این یعنی جوان.

پدران و مادران برای اینکه جوانان ما جوانی کنند، به داد ایام کودکی آنها برسند. از قبل از تولد به فکر جوانی فرزندانمان باشیم. برخی فضائل از کودکی باید در درون انسان پرورش پیدا کند، تا در جوانی به قله برسد. رسالت والدین، رسانه های جمعی، آموزش و پرورش، حوزه علمیه و سایر نهادها در این زمینه خیلی سنگین است. رهبرانقلاب گفتند مظلومترین قشر ما کودکان و نوجوانان هستند. ظلم به کودکان در دوران جوانی خودش را نشان میدهد. اگر کودکان را از ارتباط عمیق با خدا محروم کردیم، خیانت کرده ایم.

 

برنامه سازان عشق جوان به خدا را نمایش دهند

یکی از ویژگیهای برجسته علی اکبر علیه السلام که بشدت شبیه امیرالمومنین علیه السلام بود، آن ویژگی بود که پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله فرمود: علیٌ مَمسُوس فی ذاتِ الله. ای کاش میشد ممسوس فی ذات الله را به فارسی ترجمه کرد؛ نمیشود! فانی، متصل، غرق خدا، عاشقی که همه پیکره وجودی اش معشوقش است؛ ممسوس فی ذات الله یعنی این. لذا وقتی به پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله نسبت به خشونت علی علیه السلام در برابر دشمنان شکایت کردند، ایشان فرمود خَشِنٌ فی ذاتِ الله. خشونت علی علیه السلام نسبت به دشمنان عین خشونت خدا نسبت به دشمنان دین است.

روز عاشورا اهل حرم علی اکبر علیه السلام را احاطه کرده بودند، و اجازه به میدان رفتن به او نمیدادند. علی اکبر علیه السلام أَسْرَعُ إِلَى كُلِّ خَيْرٍ است. وَ سارِعُوا إِلي‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ(آل عمران 133). علی اکبر علیه السلام وجودش مملو از آیات الهی است. اباعبدالله الحسین علیه السلام به اهل حرم فرمود علی را رها کنید، مگر نمی بینید مَمسوسٌ فِی الله وَ مَقتولٌ فی سَبیلِ الله: است. علی اکبر در اوج اشتیاق نسبت به وصل به معشوقش است. بگذارید علی رها شود.

جوانی کردن یعنی رسیدن به قله عشق و اتصال به خدا. چقدر حقیرند برنامه سازانی که براحتی اجازه میدهند برخی سلبریتی ها، نویسندگان، و کارگردانان در برنامه های خود نقشهایی را بیافرینند که براحتی در عشقهای پست حقیر نامشروع جولان دهند، که قلب جوان را نابود میکند. این عشقهای کاذب و دروغین طراوت روح جوان را از بین میبرد. هنر دارید، عشق یک جوان به خدا را به نمایش بکشید، نه اینکه در فیلمها و سریالها در عشقهای حقیر خیابانی مسابقه دهید. بیشتر این عشق ها منجر به تشکیل خانواده های بی ریشه و بدون دوام میشود.

عشق جوان به خدا را به جوانان نشان دهیم؛ مثل عشق علی واعظی به خدا. یک شب قبل از شهادت فراز دعای شعبانیه را چگونه میخواند: لَهِی هَبْ لِی کَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَیْکَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِیَاءِ نَظَرِهَا إِلَیْکَ حَتَّى تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَهِ. وقتی این فرازها را میخواند بدون اینکه حتی ترجمه اش را بداند، در قلبش احساس وجلت میکند. وقتی معنی این جملات را از روحانی گردان پرسید و فهیمد که انسان میتواند به این مقام والا یعنی وصل به خدا برسد، یک شبه به این آرزویش رسید! فردای آن روز در عملیات به شهادت رسید و به وصل معشوقش نائل شد. برنامه سازان ما این عشق را به تصویر بکشند؛ عشق حقیقی سرشار از عظمت وشرف و اقتدار و سرشار از نشاط و زندگی .

علی اکبر علیه السلام وقتی شمشیر میزند، اینگونه رجز میخواند: اَنا عَلِيُّ بنُ الحُسينُ بنُ عَلِيٍّ نَحنُ و بيتُ اللهِ اَولي بالنَّبِيِّ مِن شَبَثٍ و شَمَرٍ ذاكَ الدَّنِيّ اَضرِبُكُم بِالسَّيفِ حَتّي يَنثَني ضَربُ غُلامٍ هاشِميٍّ عَلَوِيٍّ و لا اَزالُ الـيومَ اَحـمي اَبي. این اقتدار و قدرت برآمده از قلب انسان عاشق و واصل است. انقدر میجنگم که سلاحم خم شود و سلاحی برای مبارزه نداشته باشیم. تااللهِ لا يَحكُمُ فينا اِبنُ الدَّعِيّ. انسانی که عاشق خداست تمام همتش مبارزه با ظلم و استکبار میشود.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

مجالس شب های قدر
با سخنرانی و مناجات خوانی
حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از جمعه تا سه شنبه، از ساعت ۲۱:۳۰
(قرائت قرآن، بیان احکام، سخنرانی، عزاداری، دعای جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتن)
مکان:
مصلی قدس قم
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است