جمعه ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ساعت ۰۰:۲۱

استقامت و خستگی ناپذیری، درس بزرگ امام رضا(ع)

شهادت امام رضا(ع) 17 آبان 97: دشمن 80 سال کار کرد، تا جایی که مردم برای کسب ثواب، روی منبرها لعن اهلبیت میکردند. امام رضا(ع) به تنهایی به این روند غلط 80ساله پایان داد. ما حاضریم اگر در چنین جامعه و فضایی قرار گرفتیم، برای تغییر اوضاع و اصلاح مردم کار کنیم؟ این درس امام رضا(ع) به ماست.

مراسم عزاداری شام شهادت امام علی بن موسی الرضا(ع) هیئت محبین اهلبیت(ع) قم پنجشنبه 17 آبان 97 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در حسینیه سادات رضوی مشهد مقدس برگزار شد.

برنامه دشمن حذف رسول الله(ص) از جامعه

الحمد لله الذي حفظ منا ما ضيع الناس و رفع منا ما وضعوه حتى لقد لعنا على منابر الكفر ثمانين عاما و كتمت فضائلنا و بذلت الأموال في الكذب علينا و الله تعالى يأبى لنا إلا أن يعلي ذكرنا و يبين فضلنا . امام رضا(ع) فرمود 80 سال روی منبرها ما اهلبیت را لعن میکردند و فضائل ما کتمان میشد، و برای دروغ بستن به ما چه پولهایی خرج شد. اما خواست خدا این بود که از ما ائمه به عظمت یاد شود، و فضیلت ما آشکار شود. این اراده خداست که بعد از 1400 سال هنوز فضائل ائمه(ع) ذکر منبرهاست.

و الله ما هذا بنا و إنما هو برسول الله (ص) و قرابتنا منه. میفرماید به ما دروغ نبستند و فضیلت ما را کتمان نکردند مگر بخاطر رسول الله(ص). برنامه دشمن حذف رسول الله(ص) از جامعه بشری است. چون ماموریت رسول الله(ص) بیداری عالم و تشکیل حکومت جهانی اسلام است. وظیفه ما این است در این راه رسول الله(ص) را یاری کنیم. عمر و جوانی مان را جای دیگری هزینه نکنیم. افق نگاه و سقف پروازمان را بالا ببریم. در غرب ارزش انسان انقدر پایین آمده که خود را همردیف حیوانات می بینند، و با حیوانات ازدواج میکنند. در ایران خودمان هم برخی باصطلاح سلبریتی ها خود را پدر و مادر توله سگ میخوانند و به آن افتخار میکنند!

حتى صار أمرنا و ما نروي عنه أنه سيكون بعدنا من أعظم آياته و دلالات نبوته . میفرماید ما بخاطر رسول الله(ص) مورد طعن و نفرین دشمنان و مردم قرار گرفتیم، چون ما جز کلمات رسول الله(ص) حرف دیگری نمیزدیم. کربلا مسئله اش رسول الله(ص) بود. تمام ائمه(ع) خود را وقف رسول الله(ص) کردند. میفرماید گفتگوی ما از رسول الله(ص) بهترین حجت و دلیل حقانیت رسول الله(ص) است. حال ما چقدر باید از رسول الله(ص) بدانیم، تا بتوانیم پرچم رسول الله(ص) را بلند کنیم؟

 

درس بزرگ امام رضا(ع)

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقينَ(توبه 119). امام صادق(ع) در خصوص این آیه فرمود صادقین ما ائمه هستیم. ما در چهار جبهه مشغول مبارزه هستیم، و شیعیان هم باید در این چهار جبهه پیرو و همراه ما باشند: مبارزه با دشمن، بذل جان برای تشکیل حکومت اسلام، نصرت پیغمبر، عزت دین.

از امام رضا(ع) این ویژگی را یادگار داشته باشیم: 80 سال دشمن کار کرد، تا جایی که مردم برای ثواب روی منبرها لعن اهلبیت میکردند. ما حاضریم اگر در چنین جامعه و فضایی قرار گرفتیم، برای تغییر اوضاع و اصلاح مردم کار کنیم؟ این درس امام رضا(ع) به ماست. در هر فضا و موقعیتی هستیم برای احیای امر اهلبیت تلاش کنیم.

در ایام دوم خرداد شهر قم طلاب و مردم حزب الله فعال بودند و تقریبا هر هفته فریاد و راهپیمایی داشتند. اما تهران و سایر شهرستانها خبر خاصی نبود. الان نتیجه اش را داریم می بینیم. وضعیت مجلس و شورای شهر تهران را داریم می بینیم. امروز اصلاحات میگوید اگر حرف ما شنیده نشود، نظام باید آماده معارضه باشد. بسم الله، ما آماده ایم! شما مگر که و چه هستید؟ ایراد از مدیریت خودتان است، و خودتان هم به این اذعان دارید، آنگاه نظام اسلامی را تهدید میکنید؟ اندازه شما را از طرفدارانتان میتوان شناخت. ما به نابودی صهیونیست فکر میکنیم که دنیا را اسیر خواسته های نامشروع خود کرده اند. شما در حد و اندازه حریف ما نیستید.

 

ماجرای دفن مخفیانه امام رضا(ع)

امام رضا(ع) انقدر جایگاه و مقام داشت، که شیعیان بعد از شهادت ایشان راه افتادند و فریاد زدند کشته شد فرزند زهرا(س). مأمون گفت به مردم بگویید بدن امام رضا(ع) فردا تشییع میشود، بروید و فردا بیایید. آنگاه نیمه شب مخفیانه بدن امام را به خاک سپردند. اما شیعیان یقه مامون را نگرفتند. مامونی که بخاطر کشتن برادرش، مرکز حکومتش را به مرو آورده بود. مامون قدرتی نداشت. بهمین خاطر هم مجبور شد امام رضا(ع) را نزد خودش بیاورد؛ چون از قدرت و نفوذ امام در مدینه میترسید. مأمون با سیاست کار خود را پیش می برد، نه با قدرت و زور. حتی قدرت حکومت مامون هم در دستان ذو الریاستین بود.

امام رضا(ع) مامون را نصیحت کرد برای نجات مسلمین به بغداد برود و مردم مورد ظلم را از دست عمال حکومت نجات دهد. هنگام حرکت لشکریان حرکت نکردند، چون قدرتشان دست ذوالریاستین بود. او با رفتن به بغداد مخالفت بود، چون عوامل ذوالریاستین در بغداد مردم را مورد ظلم و چپاول قرار میدادند. مامون چنین موقعیت ضعیفی داشت. اگر شیعیان یک قدم در زمان حیات امام رضا(ع) برمیداشتند، کار تمام بود. در زمان حیات امام قدم برنداشتید، لااقل بعد از شهادت امام کار را تمام میکردید.

شیعیانی که پای امام رضای قدرتمند و بانفوذ نایستاد، باید به امام جواد 9 ساله امتحان شود. سه مشکل در جامعه امام رضا(ع) وجود داشت: تظاهر اهل باطل، دولت اهل ضلال، شک در دلهای مردم. امام حسین(ع) مظلومانه کشته شد، اما زینب کبری(س) داشت که مقتدرانه از نهضت عاشورا دفاع کرد. اما خواهر امام رضا(ع) را قبل از شهادتشان در میانه راه کشتند. مصیبت امام حسین(ع) روشن است و همه مردم آن را درک میکنند؛ اما جنس غربت امام رضا(ع) مثل غربت امیرالمومنین(ع) است و واضح و آشکار نیست.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است