پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ساعت ۱۳:۴۶

اسلام دین صلح است، اما نه برای مستکبرین/ صلح امام حسن(ع) یک استثناء بود

شهادت امام حسن(ع) 16 آبان 97: اسلام دین صلح است، برای مردم؛ اما دین شمشیر است برای مستکبرین. امام حسن(ع) فرمود من جنگ با معاویه را واجب میدانم، اما چه کنم که یار ندارم. صلح حدیبیه هم یک استثنا بود برای یک مقطع خاص. عده ای صلح حدیبیه را می بینند، اما 80 جنگ پیغمبر(ص) را نمی بینند.

مراسم عزاداری شام شهادت نبی مکرم اسلام پیغمبراکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع)، و شب شهادت امام علی بن موسی الرضا(ع) هیئت محبین اهلبیت(ع) قم چهارشنبه 16 آبان 97 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در حسینیه سادات رضوی مشهد مقدس برگزار شد.

هر عالمی جانشین پیغمبر(ص) نیست

اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى. از معرفت خدا باید به شناخت و معرفت پیامبر و امام برسیم. شناخت رسول الله(ص) بعد از شناخت خدا، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شناخت حجت خدا، یعنی کسیکه تکلیف امروز ما را مشخص میکند، منوط به شناخت رسول خداست. در هر زمانی حجت وجود دارد. در زمان غیبت هم جانشین امام حجت خدا بر ماست.

هر عالم دینی جانشین پیغمبر(ص) نیست. عالمی جانشین پیغمبر(ص) است که از قیام و جهاد رسول خدا(ص) میگوید و همانند رسول الله(ص) عمل میکند. عالمی که همانند رسول الله(ص) با دشمنان خدا مبارزه نمیکند، نمیتوان پشت سر او حرکت کرد. نمیشود ادعای جانشینی پیغمبر(ص) را داشت، اما به سیره نبوی یعنی جهاد و مبارزه عمل نکند. پیغمبر(ص) فرمود سنت من شمشیر است.

ما راهی جز مبارزه با ظلم و استکبار نداریم. چون تا ما ادعای تشکیل حکومت جهانی داریم، و دشمنان از دشمنی با ما دست برنخواهند داشت: لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَکُمْ حَتَّي يَرُدُّوکُمْ عَنْ دينِکُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا(بقره 217).

 

اسلام دین صلح است، اما نه برای مستکبرین

پیغمبر(ص) فرمود بعثت مرغمتا و مرحمتا. اسلام دینی است که نابودکننده مستکبرین است. بعد از 1400 سال از اسلام، ما نباید به مسئولین کشور بگوییم که برای حل مشکلات کشور نباید سراغ دشمن بروید. رهبرانقلاب گفتند سیاست خارجی ما یک اصل محوری دارد: سیاسیت تعاملی ضد نظالم سلطه. یعنی ارتباط ما با کشورهای دنیا باید در راه نابودی آمریکا و اسراییل باشد.

اسلام دین صلح است، برای مردم؛ اما دین شمشیر است برای مستکبرین. ما باید عرصه را از استیلای کفر و طاغوت پاک کنم، تا آنگاه بتوانیم حاکمیت الهی را در جهان حکمفرما کنیم. اگر ما به این اسلام که داعیه اش نابودی استکبار است افتخار کنیم، قدر و منزلت ما شناخته میشود.

سریع القلم مشاور محبوب رییس جمهور میگوید برای پیشرفت و جبران عقب ماندگی این چهل ساله، باید درها را برای سرمایه گذاری جهان و آمریکا باز کنیم، و به این قدرت وابسته شویم تا اقتصادمان شکوفا شود. این همان بردگی مدرن است. سیاست آمریکا این است که ارزشهای آمریکایی را در جهان گسترش دهند. همه چیز باید طبق این ارزشها شکل بگیرد. آیا کسیکه میگوید باید به این آمریکا دل خوش کنیم و برنامه اش را بپذیریم، احمق نیست؟!

 

چرا ما باید برنامه تربیتی آمریکا را بپذیریم؟

آمریکا میخواهد دانش آموزان را با برنامه آمریکایی خود تربیت کند، تا بتواند در آینده منافع خود را از طریق این تربیت شده های فرهنگ غرب پیگیری کند. لذا سراغ مهدکودک ها میرود. چرا ما باید برنامه تربیتی آمریکا را بپذیریم، و اصول و ارزشهای الهی را رها کنیم؟ خداوند در قرآن میفرماید کسانیکه ادعای تربیت و سرپرستی نسل بشر را دارند، اصلا کی هستند؟ اینها حتی باندازه یک هسته خرما صاحب نیستند. آمریکا اصلا چرا باید برای ما برنامه تربیتی و مدیریتی تدوین کند؟

خداوند خلف وعده نمیکند. دین رسول خدا(ص) پیروز میشود: هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدى وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ(توبه 33). وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ(قصص 5). ما به خدا اعتماد داریم. کسانیکه نمیتوانند به خدا اعتماد کنند، فکری بحال خودشان بکنند. ما یا باید به خدا تکیه کنیم، یا به دشمن خدا اعتماد کنیم. راه سومی وجود ندارد. اگر به دشمن خدا اعتماد کردیم، دشمن با ما چه میکند؟ امام حسن مجتبی(ع) اینگونه پاسخ میدهند:

نحن حزب الله الغالبون و عترة رسوله الأقربون. شرایط صلح امام حسن(ع) یک شرایط استثنایی بود که به ایشان تحمیل شد. امام وقتی صلح کرد که فرمود 14 نفر هم ندارم. چاره دیگری نداشت. صلح امام حسن(ع) بمعنای دوستی با معاویه نبود. در مذاکرات هسته ای در روزنامه ها پر کردند که تابوی مذاکرات با آمریکا شکست، و دشمنی ما با آمریکا تبدیل به دوستی خواهد شد.

 

صلح حدیبیه یک استثناء بود

برجام اگر جواب میداد که نداد، 20 درصد مشکلات کشور را حل میکرد. این دولت 5 سال کشور را معطل این مذاکرات کرد، در حالیکه هدف برخی مسئله هسته ای نبود. اینها به بهانه مذاکرات هسته ای، دنبال عادی کردن روابط ایران و آمریکا بودند؛ و این کار را هم به پای امام حسن(ع) مینویسند. مشکل ما با شخص ترامپ نیست. اوباما با چهره موجهش جنایاتی کرد که هنوز ترامپ انجام نداده. داعش را اوباما ایجاد و تجهیز کرد.

امام حسن(ع) فرمود من جنگ با معاویه را واجب میدانم، اما چه کنم که یار ندارم. ما در اسلام صلح با دشمن بمعنای دوستی نداریم. صلح حدیبیه هم یک استثنا بود برای یک مقطع خاص. بعد از 80 جنگ با دشمن، یک صلح با شرایط خاص اتفاق افتاد. شما فقط صلح حدیبیه را می بینید، و 80 جنگ پیغمبر را نمی بینید؟ صلح حدیبیه جنگ را یکسال عقب انداخت، آن هم بخاطر حفظ جان کسانی بود که در مکه پنهانی ایمان آورده بودند.

بعد از صلح امام حسن(ع)، خداوند زمینه قیام امام حسین(ع) را مهیا کرد، با کمتر از 100 نفر یار. امروزه که ما در کثرت و قدرت هستیم، باید حسینی عمل کنیم، یا با دشمن صلح کنیم؟ امروز میلیونها نفر مطیع امر ولایت در جهان اسلام وجود دارد. راهپیمایی 13 آبان امسال بی نظیر بود. اقشار مختلف مردم در راهپیمایی حضور پرشور داشتند. ما امروز جایی که آمریکا شمشیر کشیده، باید شمشیر بکشیم. سوریه، یمن، عراق، و هرجای دیگری که دشمن در جنگ با ماست. رهبرانقلاب گفتند ما همه جوره از مقاومت اسلامی حمایت میکنیم.

 

غلط می کنی قانون را قبول نداری

شنیده ام رییس مجلس نامه نوشته به شورای نگهبان که ما این نظر را قبول نداریم. مگر میتوانید قبول نداشته باشید؟ مگر مجلس رییس شورای نگهبان است که اینگونه سخن میگویید؟ شما کی هستید که بخواهید مشروعیت شورای نگهبان را زیر سوال ببرید؟ مگر میتوانید نپذیرید؟ اگر نپذیرید مشروعیت نمایندگی این مردم را ندارید. ممکن است کسی برعلیه آمریکا سخن هم بگوید، اما در عمل طبق خواسته آمریکا عمل کند. به این میگویند نفاق.

کسانیکه به امام حسن(ع) گفتند مایه ذلت و سرافکندگی مسلمانان شدی، چرا بین مردم کار نکردند که امام حسن(ع) اینگونه تنها نماند؟ چرا شما مدعیان در زمان امیرالمومنین(ع) بین مردم کار نکردید، که کار به تنهایی و صلح امام حسن(ع) رسید؟ معاویه اکثر سرداران سپاه امام حسن(ع) را با پول خرید.

نحن حزب الله الغالبون و عترة رسوله الأقربون، و أهل بیته الطیبون الطاهرون، و أحد الثقلین اللذین خلفهما رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فی امته، و التالی کتاب الله فیه تفصیل کل شی‌ء، لا یأتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه؛ فالمعول علینا فی تفسیره لا نتظنی تأویله بل نتیقنن حقائقه. میفرماید ما ائمه وقتی از قرآن حرف میزنیم حدس و گمان نمیکنیم، بلکه به آن ایمان داریم. مکتب آمریکا را ببینید چه نظراتی دارد. طبق سند 2030 باید درسهای مذهبی و قرآن از کتب درسی حذف شود.

 

شیطان به وعده هایش عمل نمیکند

فأطیعونا فان طاعتنا مفروضة، اذ کانت بطاعة الله عزوجل و رسوله مقرونة؛ قال الله عزوجل: «یا ایها الذین آمنوا أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و اولی الأمر منکم فان تنازعتم فی شی‌ء فردوه الی الله و الرسول»، «و لو ردوه الی الرسول و الی اولی الأمر منهم لعلمه الذین یستنبطونه منهم». میفرماید از ما ائمه اطاعت کنید چون خدا اطاعت ما را کنار اطاعت خود و رسولش قرار داده. هرجا اختلاف بود، باید سراغ ائمه برویم. چون درک آنها از قرآن درک کاملی است. جوانان ما مراقب باشند فردا اگر عمامه به سری گفت دین میگوید باید با دشمن رابطه داشته باشیم، این سخنان امام حسن(ع) را فراموش نکنند. اگر کسی بالای منبر پیغمبر(ص) برخلاف دین پیغمبر(ص) سخن گفت، بیدار باشید و او را از منبر پیغمبر(ص) به زیر بکشید. این ظلم به امام حسن(ع) است که کسانی بگویند امام دنبال صلح با معاویه بود.

احذرکم الاصغاء لهتاف الشیطان بکم فانه لکم عدو مبین، فتکونوا کأولیائه الذین قال لهم: «لا غالب لکم الیوم من الناس و انی جار لکم فلما تراءت الفئتان نکص علی عقبیه و قال انی بری‌ء منکم انی أری ما لا ترون. از زمزمه های شیطان برحذر باشید. شیطان در جنگ بدر وقتی نصرت خدا را دید، وعده های خود به مشرکین را زیر پا نهاد و آنها را تنها گذاشت. شیطان پشت دشمنانش را خالی میکند. رهبرانقلاب هم امروز مثل امام حسن(ع) از عدم اعتماد به آمریکا سخن میگویند. امروز عده ای مثل موریانه روی فکر مردم کار میکنند تا در افکار عمومی نسبت به آمریکا اعتماد ایجاد کنند.

فتلقون الی الرماح وزرا، و الی السیوف جزرا، و للعمد حطما، و للسهام غرضا ثم «لا ینفع نفسا ایمانها لم تکن آمنت من قبل أو کسبت فی ایمانها خیرا». میفرماید اگر به این حرفهای شیطانی اعتنا کردید و پشت امام را خالی کردید، طعمه شمشیر و نیزه ها خواهید شد. 1400 سال از صدر اسلام میگذرد؛ چقدر مسلمان کشته شده. داعش 500 هزار نفر فقط در عراق کشت. 2500 نفر از ما کشت. سهم ما در برابر سایر کشورهای اسلامی سهم کمی است. خیلی از این حرفهای شیطانی در مدارس توسط برخی معلمین به دانش آموزان گفته میشود، که باید با دشمن گفتگو و تعامل داشته باشیم. دانش آموزان ما مراقب و هوشیار باشند.

 

جهاد علمی، بزرگترین جهاد امروز

جریان نفاق در آخرالزمان تا جایی رشد خواهد کرد که حتی امام زمان(عج) را هم بخاطر مبارزه اش با استکبار جهانی رد خواهند کرد. چقدر از علما مقابل امام زمان(عج) خواهند ایستاد. الان شاید فقط بگوید من در سیاست دخالت نمیکنم؛ چون نمیتواند فعلا بیش از این بگوید. سیاست یعنی اطاعت از امر ولی خدا. عالمی که میگوید من سیاسی نیستم، یعنی ولایتمدار نیستم. امیرالمومنین(ع) میفرماید: اَلشَّرِيعَةُ سُلْطَانٌ تَجِبُ لَهُ اَلطَّاعَةُ وَ اَلطَّاعَةُ سِيَاسَةٌ. اگر سیاسی نباشی، ولایتمدار نیستی و دین نداری. اگر از ولایت اطاعت نکنیم، مسلمانی ما زیر سوال است.

اگر در محیط درس و کارتان از طرف عوامل نفاق تحت فشار بودید، از زیر بار کار کردن برای ولایت شانه خالی نکنید. این مملکت تحت امر ولایت است. ما باید عرصه را بر نفاق تنگ کنیم، نه اینکه شانه خالی کنیم و محیط را برای نفاق مهیاتر کنیم.

امام حسن مجتبی(ع) دچار فتنه ای شد که ریشه اش به زمان امیرالمومنین(ع) و پیغمبر اکرم(ص) برمیگشت. بسیاری از آیات ما درباره رویارویی مومنین با نفاق است. مرور کردن قرآن برای ما از نان شب واجب تر است. باید آیات قرآن را خوب درک کنیم، تا حق ائمه(ع) را بتوانیم بشناسیم و آن را ادا کنیم. در مدارس و صداوسیما از بیان این حقایق خبری نیست.

اگر معارفمان را قوی نکنیم، فردا در برابر شبهات نمیتوانیم پاسخگو باشیم. یا خودمان به شک می افتیم، یا نمیتوانیم برای آن شبهه پاسخی بیابیم. امروز مسلح شدن به سلاح علم و معارف دینی، بزرگترین جهاد است. امام حسن(ع) فرمود اگر من صلح نمیکردم، اسلام از بین میرفت. امام حسن(ع) با این صلح، اسلام را حفظ کرد و زمینه قیام امام حسین(ع) را فراهم نمود.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است