پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ساعت ۰۰:۱۷

آیا صرف کثرت جمعیت زائرین، ظهور را محقق میسازد؟

اربعین ۹۷ شب سوم: پیاده روی اربعین حماسه عظیمی است. این توجه شیعیان به امام حسین(ع) باید همراه شود با عمل به عهد و میثاق زائرین نسبت به امام. آنگاه است که فرج محقق میشود. ای کاش این نگاه و این ادبیات در رسانه های ما حاکم شود.

مراسم عزاداری شب سوم اربعین هیئت محبین اهلبیت(ع) قم یکشنبه ۶ آبان ۹۷ با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(س) برگزار شد.

انگیزه واقعی ما از زیارت

زیارت برای این اهمیت دارد که عهد ما با اهلبیت را زنده میکند و یک حرکت و جوشش در زائرین نسبت به حق ائمه ایجاد میکند. بله، در زیارت حال معنوی انسان هم خوب میشود، اما این علت و انگیزه زیارت نیست، بلکه یکی از آثار زیارت است. بخشودگی گناهان و نزدیک شدن به خدا و شاد شدن رسول خدا(ص) و عصبانی شدن دشمن جزو آثار زیارت هستند. اما هدف و انگیزه و علت زیارت اینها نیستند.

وقتی حکومت جهانی مهدوی ایجاد شود، امنیت و آسایش در جهان گسترده میشود. اما هدف از ظهور و تشکیل حکومت مهدوی این نیست؛ این جزو آثار حکومت مهدوی است. هدف این است که حضرت حجت(عج) که خلیفه خدا در زمین است در جهان حاکم شوند و احکام الهی را در جهان بگسترانند. مثل مردم کوفه نباشیم که به (ع)امیرالمومنین گفتند بیا خلیفه شو، چون ما از خلفای دیگر به ستوه آمده ایم! ما را از این وضعیت نجات بده.

امام صادق(ع) ‌در ادامه حدیثی که شبهای قبل مرور کردیم میفرمایند: ‌إِنَّمَا اَلسَّلاَمُ عَلَيْهِ تَذْكِرَةُ نَفْسِ اَلْمِيثَاقِ وَ تَجْدِيدٌ لَهُ عَلَى اَللَّهِ لَعَلَّهُ أَنْ يُعَجِّلَهُ جَلَّ وَ عَزَّ وَ يُعَجِّلَ اَلسَّلاَمَ لَكُمْ بِجَمِيعِ مَا فِيهِ .سلام و زیارت یعنی یادآوری تجدید میثاق بین ما و خدا، بلکه خدای متعال فرج و گشایش ایجاد کند. اگر ۲۵ میلیون زائر اربعین به این توجه کردند که میثاقی بین ما و ائمه وجود دارد و به آن وفادار بمانیم و در عمل به آن وفادار بمانیم، این زیارت منتج به فرج خواهد شد انشاالله، و لاغیر.

 

آیا صرف کثرت جمعیت زائرین، ظهور را محقق میسازد؟

وَ أَنْ يَكُونَ لَهُمْ فِيهَا مَا يُحِبُّونَ. خداوند وعده داده اگر به وعده خود عمل کنید، آنچه میخواهید در جامعه برقرار خواهد شد. شما به دیدار امامتان بروید تا تکلیفتان به امام را یادآورد شوید، آنگاه به این تکلیف عمل کنید، بلکه فرج محقق شود. کسی نگفته ۳۰ میلیون زائر اربعین فرج را محقق می کند. وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ(مائده ۵۶). وقتی تولای خدا و رسول و ائمه تحقق پیدا کرد، آنگاه حزب الله پیروز میشود. برای فرج تربیت این انسانها لازم است.

پیاده روی اربعین حماسه عظیمی است. این توجه شیعیان به امام حسین(ع) باید همراه شود با عمل به عهد و میثاق زائرین نسبت به امام. آنگاه است که فرج محقق میشود، و زمین از خصومت دشمنان خدا خلاصی می یابد، و خوف مومنین برطرف میشود. ای کاش این نگاه و این ادبیات در رسانه های ما حاکم شود، و نگاه به اربعین چنین نگاهی شود.

 

حسینی باید عاشق هدایت مردم باشد

اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَراتِ اَللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ الْفاَّئِزُ بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ بِطیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَقآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَذآئِداً مِنْ الْذادَةِ وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاْنْبِیاَّءِ وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاَّءِ.

یزید تهمت خروج بر خلیفه مسلمین به امام حسین(ع) میزد، و به این بهانه امام را به شهادت رساند. امام هادی(ع) در این زیارت با ذکر فضائل امام حسین(ع) و اجداد طاهرینشان، بر این فکر خط بطلان میکشند. بدنیا آمدن اباعبدالله(ع) ویژه و همراه با طهارت و پاکی بود.

فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ. امام حسین(ع) از سر دلسوزی برای مردم قیام کرد. خیلی ها وارد عرصه سیاست میشوند، قیام به حق هم انجام میدهند، اما نیتشان خیرخواهی مردم نیست، دنبال قدرت هستند. مبنای حرکت امام حسین(ع) دلسوزی و دعوت مردم به حق بود. تا به هدایت و سعادت جامعه علاقه مند نباشد، برای تحقق این هدف جانش را تقدیم نمیکند. حرکت حسینی کردن دل حسینی میخواهد که عاشق هدایت مردم باشد. و الا بعد از انقلاب، دنبال سهم خواهی از انقلاب خواهیم بود.

 

وظیفه دو چندان زائرین کربلا

حضرت امام(ره) فرمود من را به ترکیه تبعید کردند چون بر علیه آمریکا صحبت کردم. حضرت امام(ره) انگیزه اش حسینی بود، اما برخی انقلابیون بعد از اینکه قطار انقلاب با سرعت به حرکت درآمد، به انقلاب پیوستند، برای سهم خواهی. شهید مطهری برخی از این گروه ها را معرفی کرد.

امام حسین(ع) برای مردمی دلسوزی میکرد که حق پدر و برادرش را غصب کردند. ايها الامة التي خدعت فانخدعت. مردمی که فریبشان دادند، و این را فهمیدند و باز فریب خوردند. امام حسین(ع) باید چنین مردمی را از ذلت حاکمیت یزید نجات بدهد.

در زیارت اربعین باید به این توجه کنیم که امام حسین(ع) برای مردمی جان داد که اصلا قدر ایشان را نمیدانستند. توجه به این موضوع برای ما زائرین مشخص میکند که بعد از زیارت باید جامعه اطراف خود را هم حسینی کنیم. لذا بعد از زیارت تازه اقدام شروع میشود.

زائر اربعین باید برای هدایت نوع بشر دلسوزانه تلاش کند. این یعنی تجدید عهد و میثاق با حسین بن علی(ع). زائر امام حسین(ع) سرش فقط به زندگی خودش گرم نیست. ۲میلیون زائر اربعین در ۸۰ میلیون جمعیت کشور، خوب است اما قابل قبول نیست. این ۲میلیون نسبت به باقی مردم وظیفه دارند. نمایندگانی که FATF را تصویب کردند، خودشان هم میدانند که این یک خیانت محض بود؛ لذا حاضر نشدند اسمشان اعلام شود.

 

ما اهل کوفه نیستیم

زیارت برای این است که برای هدایت عموم مردم دل بسوزانیم و اقدام کنید، هرچند قدرشناس نباشند. هرچند مردم ایران و عراق و سایر کشورهای اسلامی نسبت به امر ولایت قدرشناس هستند. اگر ائمه اطهار(ع) عده ای از رزمندگان امروز جبهه مقاومت را در اختیار داشتند، بنی امیه و بنی عباس نمیتوانستند بر جامعه مسلمین حکومت کنند. آمریکا مبالغ هنگفتی برای ایجاد و تقویت داعش خرج کرده است، اما در برابر مقاومت رزمندگان اسلام کار به جایی نبرد. این در اثر مقاومت نیروهای مقاومت مردمی عراق است، که با هدایت رهبرانقلاب صورت گرفته است.

امام حسین(ع) وظیفه نداشت برای هدایت مردم حرکت کند؛ مردم باید گرد امام جمع می آمدند. اما وقتی مردم نیامدند، امام حسین(ع) به مکه رفت و آنجا چندماه به هدایت و روشنگری حجاج پرداخت. آنجا تهدید جانی شد و کسی از ایشان دفاع نکرد. لذا امام بسمت کوفه حرکت کرد. میانه راه هم کوفیان خیانت کردند، هم مردم مدینه و مکه ایشان را تنها گذاشتند. مردم ما هیچگاه چنین مردمی نبوده اند. چه در جنگ تحمیلی، چه در دفاع از حرم ائمه در سوریه، همیشه حاضر بوده و هستند.

امام سجاد(ع) برای مرزداران حکومت اموی دعا میکرد، چون نگهبانان امنیت جامعه اسلامی هستند. آنگاه در دهه شصت نمازگزاران حرم حضرت معصومه(س) از دعا برای رزمندگان اسلام ممانعت میکردند. حتی کسانیکه حکومت را قبول نداشته باشند، باید برای رزمندگان اسلام دعا کنند.

 

حسینی بودن یعنی ایجاد بیداری در جامعه

پس از پذیرش قطعنامه، اکثر رزمندگان به شهرهای خود برگشته بودند. وقتی صدام دوباره تا نزدیکی اهواز پیش آمد، همین عده کمی که هنوز در مناطق مانده بودند صدام را به عقب راندند. مردم ما در طول تاریخ بی نظیر بوده اند. البته انحراف و اشکال هم هست.

امام حسین(ع) دلسوزانه خونش را در راه خدا داد، برای بیدارکردن مردم از خواب غفلت و جهالت. زائر اربعین باید به تکلیف حسینی عمل کردن خود فکر کند. حسینی عمل کردن فقط به شمشیر و جنگ نیست. حسینی بودن یعنی ایجاد بیداری در جامعه: لیستنقذ عبادک من الجهاله. اگر مبانی دین و انقلاب را برای مردم روشن کنیم، به این سادگی کار به شمشیر نمیرسد.

اربعین برای تجدید میثاق با اهلبیت است، در صبر فردی و اجتماعی پای امر ولایت. پس از زیارت باید به ویژگیهای امام حسین(ع) توجه کنیم، و همانند ایشان در راه تحقق احکام الهی دلسوزانه و با نیت الهی در جامعه تلاش کنیم. نیروهای انقلابی که در ایام انتخابات کار میکنند، اما بعد از رأی نیاوردن یا پست نگرفتن، چهار سال به خواب فرو میروند و جامعه را رها میکنند، حسینی نیستند.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است