دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ساعت ۰۱:۱۷

آدمهای ساده لوح مشکل همیشگی جامعه اسلامی

روز پنجم محرم 97: عده ای سست ایمان و ساده لوح میگویند ادبیاتمام را با دشمن عوض کنیم تا کمتر صدمه و آسیب ببینیم. رهبرانقلاب گفتند هزینه کنارآمدن با دشمن خیلی بیشتر از کنار نیامدن با آنهاست. این مشکل از صدر اسلام تا امروز ادامه داشته و هنوز حل نشده است.

پنجمین روز مراسم عزداری دهه اول محرم 97 هیئت محبین اهلبیت(ع) قم با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان شنبه ۲۴ شهریور 97 در سالن 9دی ناحیه بسیج امام رضا(ع) برگزار شد.

حضور فعال خدا در زندگی ما

ما در دینمان یک سری مبانی داریم که تا قیامت پابرجاست. نقشه راه و مسیر و جهت روشن است. مسئله و مشکل در دل کندن از دنیا و متعلقات است، که همیشه پای مومنین اینجا میلغزد. ان ربی معی سیهدین... وقتی رهبرانقلاب میگویند خدا با ماست و ما را تنها نخواهد گذاشت و پیروزی قطعا از آن ماست، برگرفته از سنت قطعی الهی است. حضرت امام(ره) به راهی که در پیش گرفت مطمئن بود. ان الذین یبایعونک انما یبایعون الله... بیعت با پیغمبر(ص) همان بیعت با خداست. حضرت امام(ره) فرمود بیعت با انقلاب اسلامی همان بیعت با خداست.

کسیکه با این همه دلیل و برهان روشن از ولایت اطاعت نمیکند، مستحق عذاب الهی است. این کفران نعمت ولایت است. ما 1400 سال بعد از صدراسلام فرصت داشته ایم مفاهیم دینی از جمله مبحث امامت و ولایت و اتصال به امام را بشناسیم و آنرا تبیین کنیم، و به این مفاهیم و سنت ها پایبند باشیم.

ما در تمام لحظات و مراحل زندگی باید با خدا و سنتهای خدا زندگی کنیم. نقش امام این است که ما را به خدا برساند. خدای متعال حضورش در زندگی ما فعال است. برای نشان دادن این فعالیت و پویایی، از ولایت استفاده میکند. این بهترین مدل مدیریت در عالم است. برخی حتی حزب اللهی ها فکر میکنند ولایت و امامت فقط برای جنبه های معنوی زندگی است. این اشتباه است. درست است مقدس ترین بخش مقدسات ما ولایت است، اما این بمعنی محدودکردن امر ولایت و خدا در جوانب دیگر زندگی نیست.

 

ندانستن بهانه برخی برای سرپیچی از ولایت

در فرهنگ قرآن و اهلبیت در کنار امر ولایت، بحث بخشودگی و مغفرت هم زیاد مطرح میشود: کفر عنهم سیئاتهم و اصلح بالهم... شاید یک جنبه اش این است که گنهکاران در اثر گناه و اشتباهاشان از ولایت جدا نشوند. ما هرچقدر هم گنهکار باشیم، نباید از اهلبیت جدا شویم. همین ولایتمداری یک جایی ما را نجات خواهد داد.

در روایات از ولایتمداری به همان اقامه ذکر خدا یاد شده. امیرالمومنین(ع) فرمود اقامه صلاه یعنی ولایت من. ارتباط ذکر خدا و ولایتمداری چیستْ و چرا کسیکه از ولایت خارج شد خسرالدنیا و آلاخره میشود؟ پیغمبراکرم(ص) روز غدیر فرمود خداوند فرموده اگر کسی به بخشی از آنچه من گفتم شک کند، به کفر جاهلیت بازگشته است.

عبدالله بن عمر پس از اینکه از همراهی امیرالمومنین(ع) در حرکت به بصره برای جنگ سرباز زد، به امیرالمومنین(ع) گفت «آن چیزی که من نمیفهمم به من تحمیل نکن». عدالله بن عمر میدانست که امیرالمومنین(ع) کسی را مجبور به کاری نمیکند. برخی به بهانه نفهمیدن شانه خالی میکنند. خیلی از اوامر ولایت را ما ممکن است نفهمیم، اما باید به ولی اعتماد کنیم و اطاعت کنیم. اگر ما به امام حی و حاضر اعتماد نکنیم، چطور میخواهیم به خدایی که او را نمی بینیم اعتماد کنیم؟

 

دشمن سفاک است و بدعهد

بعضی ها در اثر طول غفلت و گناه، شیطان در درونشان نفوذ و رسوخ میکند. پس از مدتی حضور و حبوط شیطان در درون او، باعث میشود گوش و چشم و فکر و زبانش همه در اختیار شیطان باشد. حرف که میزند همان حرف شیطان است. عبدالله بن عمر کسی نبود که امیرالمومنین(ع) را نشناسد و جایگاه امامت و ولایت را درک نکند. اما وجودش آلوده با خباثت شیطان شده است. یکی از نقش های هیئت و مجالس روضه برطرف کردن خباثتهای درونی و ایجاد طهارت باطن است.

امیرالمومنین(ع) در جواب عبدالله فرمود مگر شما با من بیعت نبسته اید که از من اطاعت کنید، پس این بهانه ها برای چیست؟ بروید که خدای متعال من را از داشتنن یارانی چون شما بی نیاز خواهد کرد. همین عبدالله بن عمر به امام حسین(ع) توصیه کرد با یزید بیعت کن، و الا کشته میشوی و خیلی ها هم به تبعیت از شما کشته خواهند شد.

امام حسین(ع) در جوابش فرمود: «خبر داری یحیی چطور کشته شد؟ سر او را به یکی از حرامزاده های بنی اسراییل دادند. اینها کسانی هستند که در یک روز بین الطلوعین هفتاد پیغمبر را کشتند، آنگاه به زندگی عادی خود ادامه دادند». دشمن اینگونه است. رهبرانقلاب امروز همین مطلب را به طرق مختلف بیان میکنند. بعد از مذاکرات اولیه هسته ای، زمانی که برخی دم از شکستن تابوی مذاکرات میزدند، صریحا گفتند کسانیکه آنسوی میز نشسته اند دشمن هستند و هیچ فرقی هم بین آمریکا و اروپا نیست.

 

آدمهای ساده لوح مشکل همیشگی جامعه اسلامی

در دوران نوجوانی سعی کنیم به سرچشمه معنویت ناب برسیم، و وقتی رسیدیم به هیچ قیمتی آنرا از دست ندهیم. نه پول، نه دوست، نه مقام و ثروت، نه موبایل و فضای مجازی.

یکی از مشکلات امیرالمومنین(ع) و اباعبدالله(ع) وجود آدمهای سست ایمان و ساده لوح در بین لشکریانشان بود، و مشکل امروز ما هم هست. میگویند ادبیاتمام را با دشمن عوض کنیم تا کمتر صدمه و آسیب ببینیم. رهبرانقلاب گفتند هزینه کنارآمدن با دشمن خیلی بیشتر از کنار نیامدن با آنهاست. این مشکل از صدر اسلام تا امروز ادامه داشته و هنوز حل نشده است.

برای اینکه قدرت نبوی تبدیل نشود به مظلومیت حسینی، اشکالات و آفتهای جامعه اسلامی باید برطرف شود. باید ابتدا خودمان را بسازیم، آنگاه بین مردم روشنگری کنیم. ما زمانی حسینی هستیم که مثل امام حسین(ع) راه بیوفتیم و دست دیگران را بگیریم و حسینی کنیم. منتظر فراهم شدن شرایط و امکانات نباشیم. مگر ما عزیزتر از اباعبدالله(ع) و خانواده ایاشن هستیم که نباید در این راه سختی بکشیم؟

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است