چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ساعت ۱۵:۴۰

تکرار کربلا قطعی است، اگر...

روز اول محرم 97: امام حسین(ع) کشته آفت عمیق جامعه اسلامی در دوران رسول الله(ص) شد. شرایط جامعه امروز ما مانند جامعه رسول الله(ص) است. اگر ما آفاتی که امت پیغمبر گرفتار آنها شدند را شناسایی نکنیم و از بین نبریم، تکرار کربلا قطعی است.

اولین روز مراسم عزداری دهه اول محرم 97 هیئت محبین اهلبیت(ع) قم با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان سه شنبه 19 شهریور 97 در سالن 9دی ناحیه بسیج امام رضا(ع) برگزار شد.

جداکردن عاشورا از سیاست

بین برخی حوزویان و غیرحوزویان فکری فراگیر شده، که میگویند امام حسین(ع) و عاشورا فرصتی است برای دورهم جمع شدن مومنین، و باید از این فرصت صرفا برای حل مشکلات اخلاقی و فردی مومنین استفاده کنیم. این اشتباه است.

در کربلا مشکل از کجا بود که کار به اینجا رسید؟ آیا خوردن لقمه حرام این قابلیت را دارد که منجر به وقوع چنین فاجعه عظیمی شود؟ اینطور نیست. حرام خواری یکی از عواملی بود که باعث شکل گیری کربلا شد. ضمن اینکه حرام خواری هم ریشه هایی دارد که باید به آنها هم توجه کرد.

از ابتدای خلقت، آدم ابوالبشر باید به واقعه عاشورا توجه کند و با توسل به اباعبدالله(ع) توبه اش پذیرفته میشود. علت این امر چیست؟ باید به این دقت کنیم و به سادگی از کنار آن عبور نکنیم. وَ إِذِ ابْتَلي‏ إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً(بقره 124). مسئله بر سر امامت امت است که امام برای رسیدن به جایگاه امامت جامعه، نیازمند گذراندن امتحانات اینچنین سخت و دشوار است.

 

عاشورا صرفا یک واقعه تاریخی نیست

ما برای عاشورا باید چکار کنیم؟ ما نسبت به ائمه(ع) یک شناخت اجمالی و کلی داریم. اما باید این شناخت را عمیق تر کنیم، و بفرموده امام صادق(ع) در زیارت عاشورا با امام حسین(ع) همراه شویم: أن یجعلنی معکم فی الدنیا و الآخره. اگر اینطور به کربلا و عاشورا نگاه کنیم، دیگر کربلا را صرفا یک حادثه تاریخی نمی بینیم.

برای شناخت کربلا بهترین وسیله کلمات خود امام حسین(ع) است: انما خرجت لطلب الاصلاح في امة جدي صلي الله عليه و آله اريد ان آمر بالمعروف و انهي عن المنكر و اسير بسيرة جدي و ابي علي بن ابيطالب... الا و ان الدعي بن الدعي قد ركز بين اثنتين بين السلة و الذلة و هيهات منا الذلة. حتی بعضی نویسندگان حزب اللهی این دوراهی را بین مرگ و ذلت عنوان میکنند. این برداشت غلطی است. امام حسین(ع) بین دوراهی مبارزه با شمشیر و پذیرش ذلت، شمشیر و مبارزه را انتخاب کرد.

امام حسین(ع) در جواب نامه کوفیان نوشت: فان کتاب مسلم بن عقیل جاءنى یخبرنى فیه بحسن رأیکم و اجتماع ملأکم على نصرنا و الطلب بحقنا فسألت اللَّه ان یحسن لنا الصنع و ان یثیبکم على ذلک اعظم الاجر و قد شخصت الیکم من مکّه یوم الثلثاً لثمان مضین من ذى الحجّه یوم الترویه فاذا اقدم علیکم رسولى فانکمشوا امرکم و جدّوا فانى قادم علیکم فى ایّامى هذه. مسلم در نامه اش به امام نوشته بود: أن لك هاهنا مائة ألف سيف فلا تتأخر. «در کوفه صدهزار نفر شمشیر بدست آماده یاری شما هستند». این یعنی انتخاب شمشیر و مبارزه توسط امام.

 

قانون جنگل!

رهبرانقلاب به برخی مسئولین فعلی گفتند اگر در موضع عمومی از حرکت شما در برجام دفاع کردم، برای حفظ اتحاد و جلوگیری از دودستگی بود، و الا اقدامات شما قابل دفاع نیست.

وزیر بهداشت گفته «فعلاً مدیریت همین است، شما مردم رأی داده‌اید و انتخاب کردید، پس بی‌خود اعصاب، روح و روان همدیگر را آزار ندهیم»! این چه قانونی است؟ مگر اینجا جنگل است؟ کاش شما در کنار دکترای پزشکی، دکترای جامعه شناسی و روانشناسی هم داشتید. این بزرگترین توهین به شعور یک ملت است. حتی در غرب هم چنین برخوردی با مردم وجود ندارد. شما به چه حقی چنین توهینی به این ملت میکنید؟ شما گمان کرده اید پولهای میلیاردی برای شما قدرت می آورد؟ صبر کنید تا بفهمید شما و اربابتان آمریکا هیچ کاری از پیش نخواهید برد.

انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی. امام حسین(ع) چه چیزی را میخواست اصلاح کند؟ آن هم با اقدامی انقلابی و جهادی. امام حسین(ع) برای اصلاح در امت پیغمبر(ص) قیام کرد. اصلاح هم با شمشیر صورت میگیرد؛ همانطور گه پیغمبر(ص) با شمشیر قیام کرد؛ یک جهاد مسلحانه. بدون شمشیر نمیشود گردن کلفت ها و مفسدان جامعه را سر جایشان نشاند.

 

هم داستانی اصلاح طلبان و شیرازی ها

جریان فکری اصلاح طلب که همیشه با مبارزه و استکبارستیزی مخالف بود، امروز میگوید اتفاقا دین و سیاست از هم جدا نیست. میگویند امام حسین(ع) با ظلم مبارزه کرد، و امروز ما هم باید با ظلم نظام اسلامی که عامل و منشأش ولایت فقیه است مبارزه کنیم. این روشنفکر مآبهای کوته فکر همان تفکر جفری هالورسون را نوشخار میکنند، که گفت ما باید حسین را تغییر دهیم و آدرس اشتباهی به مردم بدهیم. باید جای حسین و یزید را عوض کنیم. تا کنون جریان شیرازی در این جهت حرکت میکرد، اما الان لیدرهای اصلاح طلب هم همین حرفها را میزنند.

اینها همان کسانی هستند که بیست سال پیش میگفتند امام حسین(ع) عصمت هم ندارد. حال امروز میگویند امام حسین(ع) باید الگوی مبارزه ما باشد. این امر از جهتی نشاندهنده رشد جامعه است که دیگر اینها نمیتوانند آن حرفها را تکرار کنند.

امام حسین(ع) با صدهزار شمشیر بدست کوفی میخواهد چه اصلاحی در امت ایجاد کند؟ اگر این صدهزارنفر در بیعت خود با امام می ماندند، حتی بعنوان سیاهی لشکر، اصلا کربلا ایجاد نمیشد. یزید هم که لشکری نداشت به کوفه بفرستد. امام حسین(ع) حتی بدون جنگ میتوانست کوفه را بگیرد.

 

تکرار کربلا قطعی است، اگر...

شرایط ما مانند زمان امام حسین(ع) نیست. امروز حاکمیت در دست یزید نیست. پس ما چه نیازی داریم درسهای عاشورا را فرا بگیریم؟ امروز که ولی فقیه مثل امام حسین(ع) تنها نیست. پاسخ این است که امام حسین(ع) در زمان خودش کشته نشد. امام صادق(ع) فرمود إِذَا كُتِبَ الْكِتَابُ قُتِلَ الْحُسَیْنُ علیه السلام. امام حسین(ع) کشته آفت عمیق جامعه اسلامی در دوران رسول الله(ص) شد.

جامعه زمان امام حسین(ع) دچار همان آفتهای جامعه زمان رسول الله(ص) بودند. فتنه ای که کربلا را ایجاد کرد، پس از رحلت رسول الله(ص) شکل گرفت. معضلات جامعه رسول الله(ص) در زمان پیغمبر(ص) و امیرالمومنین(ع) و امام حسن(ع) حل نشد. ما اگر بخواهیم ریشه حادثه کربلا را درک کنیم، باید تاریخ رسول الله(ص) و امیرالمومنین(ع) و امام حسن(ع) و کلمات ایشان را بررسی کنیم.

شرایط جامعه امروز ما مانند جامعه رسول الله(ص) است. ما امروز در قدرتیم. اگر ما آفاتی که امت پیغمبر گرفتار آنها شدند را شناسایی نکنیم و از بین نبریم، تکرار کربلا قطعی است. لیستنقذ عبادک من الجهاله. خون امام حسین(ع) جامعه اسلامی را بیدار و هوشیار میکند تا دوباره کربلا ایجاد نشود.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است