چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ساعت ۱۹:۲۱

مومن از کار برای خدا خسته نمی شود

رییس جمهور گفته باید دغدغه های رهبری را درباره سند 2030 دنبال کنیم. مقام معظم رهبری گفتند اصل سند 2030 و تصویب و اجرای آن غلط است و باید متوقف شود. اشکالات این سند اصولی است و با رفع چند بند آن مشکل این سند حل نمی شود. این سند سندی صد در صد آمریکایی است.

پنجمین شب مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) سه شنبه 0 خرداد 96 در آستان امامزاده ابراهیم(ع) قم با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان برگزار شد.

 

مومن به سرزنش دیگران اهمیت نمی دهد

 

برخی خصوصیات مومن از درون او نشأت میگیرد، اکتسابی نیست. باید ویژگیهای اهل ایمان را بشناسیم، و هر کدام را که در خود دیدیدم حفظ و تقویت کنیم، و هرکدام را که در خود ندیدیم بدنبال کسب آن باشیم و ایرادات مربوط به آن را از خودمان برطرف کنیم. منابع و آیات و روایات زیادی هم در هر زمینه وجود دارد که به ما کمک میکنند.

پیامبر اسلام(ص) فرمود سه ویژگی در هرکس باشد ایمانش کامل است: مردی که سرزنش دیگران او را در راه خدا متزلزل نکند. مومن چون به راهش ایمان دارد، هیچ چیزی او را از راه حق بازنمیدارد.

دومین ویژگی این است که مومن در کارهایش ریاکاری نمی کند. فقط برای رضای خدا عمل انجام میدهد. در حدیثی هست اخلاص آن است که کسی کاری را انجام دهد و توقع نداشته باشد کسی از او تشکر کند.

سومین ویژگی مومن این است که اگر دو کار برایش پیش آمد، آن کاری را برمیگزیند که برای آخرتش نفع دارد نه برای دنیایش. مومن دنیا به او روی می آورد، اما او از دنیا رو میگرداند. کسانی که همه تلاششان بدست آوردن دنیاست، اتفاقا بیشتر در مضیقه و سختی زندگی میکنند.

 

از دنیا لذت و بهره زیاد نبریم

 

میل به دنیاطلبی را باید با تمرین در خود کنترل کنیم و از بین ببریم. بخصوص در دوران نوجوانی اگر تمرین کنیم از دنیا لذت نبریم، حب دنیا در درونمان کم میشود و از بین میرود. امام صادق(ع) فرمود مثل الدنیا کمثل ماء البحر کلما شرب منه العطشان ازداد عطشا حتی یقتله. کسیکه از دنیا بهره و لذت برد، سیر نمیشود. مثل تشنه ای که هرچقدر بیشتر از آب دریا بنوشد، بیشتر تشنه میشود. دنیا مثل باتلاقیست که هرچقدر بیشتر در آن دست و پا بزنیم، بیشتر در آن فرو میرویم.

بعضی وقتها ما از ترس اینکه فرصتی که از دنیا برایمان بوجود آمده از دستمان برود، از دنیا نمیگذریم. در حالیکه روزی دهنده خداست. کسانیکه در جوانی به قناعت عادت نکنند، وقتی به پست و مسئولیتی میرسند و بیت المال در اختیار آنها قرار میگیرد، نمیتوانند تقوا رعایت کنند و به حق خود قانع باشند، و به بیت المال دست درازی می کنند.

دنیا را نباید تحویل بگیریم، و از دنیا نباید لذت ببریم. از از دست رفتن فرصتهای دنیایی نترسیم. برای دنیا کار کنیم، اما از آن لذت و بهره نبریم. مثل امیرالمومنین(ع) که برای دنیا کار میکرد و باغ ها را آباد میکرد، اما آنها را در راه خدا انفاق میکرد و به فقرا و نیازمندان میداد. خودش از دنیا لذت و بهره نمی برد.

 

ایرادات سند 2030 اساسی است

 

معارف الهی در درون انسانها قرار داده شده. دین و اسلام این خصوصیات درونی را بروز و ظهور میدهد و رشد میدهد؛ نه اینکه ما بخواهیم در فرزندانمان این ویژگیها را بوجود بیاوریم. طبق سند 2030 دانش آموزان و فرزندان ما نباید آموزه های دینی داشته باشند. این برخلاف فطرت و آموزه های درونی انسان است. انسان طوری آفریده شده که به معارف الهی نیازمند است، و این خصوصیات را در درون خود دارد.

رییس جمهور گفته باید دغدغه های رهبری را درباره سند 2030 دنبال کنیم. مقام معظم رهبری گفتند اصل سند 2030 و تصویب و اجرای آن غلط است و باید متوقف شود. اشکالات این سند اصولی است و با رفع چند بند آن مشکل این سند حل نمی شود. این سند سندی صد در صد آمریکایی است.

 

103 ویژگی مومن در بیان پیامبر اسلام(ص)

 

(التمحیص) رُوِی أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) قَالَ: لا یکْمُلُ الْمُؤْمِنُ إِیمَانُهُ حَتَّى یحْتَوِی عَلَى مِائَةٍ وَ ثَلَاثِ خِصَالٍ فِعْلٍ وَ عَمَلٍ وَ نِیةٍ وَ ظَاهِرٍ وَ بَاطِنٍ فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع) یا رَسُولَ اللَّهِ مَا یکُونُ الْمِائَةُ وَ ثَلَاثُ خِصَالٍ فَقَالَ یا عَلِی مِنْ صِفَاتِ الْمُؤْمِنِ أَنْ یکُونَ جَوَّالَ الْفِکْرِ... مومن فکر پویا و پرتحرکی دارد. یکی از چیزهایی که فکر آدم را محدود و محصور میکند، نفس و هوای نفس است. یکی دیگر از چیزهایی که خیلی روی فکر تأثیر دارد چشم است. اگر میخواهیم فکر آزاد و پرتحرک داشته باشیم، باید چشممان را کنترل کنیم، چون هرچیزی را که می بینیم، برای ما دغدغه و درگیری فکری می آورد. مومن آزاد اندیش است، احساساتی نیست و نسنجیده تصمیم نمی گیرد.

جوهری الذکر... مومن عمیقا به یاد خداست. پیچ و خم زندگی او را از یاد خدا غافل نمیکند. ملتی که مومن است با سختیها و مشکلات به بیگانه وابستگی پیدا نمیکند. مومن هم فکر فعالی دارد، هم قلب فعال. قلبش همیشه بیاد خداست. این ذکر قلبی، در ظاهر مومن هم آرامش و اطمینان می آورد.

 

مومن از کار برای خدا خسته نمی شود

 

کثیرا عمله... عمل مومن زیاد است. به حداقل قانع نیست. چون دنیا مزرعه آخرت است، لذا مومن همیشه در حال عمل و فعالیت برای خداست. اتفاقا مومن وقتی خسته میشود، تلاشش برای خدا بیشتر میشود. فإذا فرغت فانصب، دستور قرآن هم این است که بلافاصله بعد از یک عمل، کار بعدی را شروع کن. مومن از کار برای خدا خسته نمی شود. کسیکه فکر جوالی دارد و درباره موضوعات مضر زیاد فکر میکند، باید برنامه و وقتش را با عمل زیاد پر کند تا فرصت فکر کردن به افکار منفی را نداشته باشد.

عظیما حلمه... مومن همانطور که فعال و پرکار است، صبور هم هست. چون در طی این فعالیتها، مسائل و مشکلات زیادی پیش می آید و باید صبر پیشه کند.

جمیل المنازعه... مومن در منازعات و بگو مگوها زیبا و خوشایند عمل میکند. برخی بحثهایی که در مناظرات انتخاباتی پیش آمد مردم ما را نارحت کرد. بحثها و منازعات زیبایی نبود. مومن در بحثها از کوره در نمیرود، و از عدالت خارج نمیشود.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است