سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ساعت ۱۹:۴۳

اشرافی گری و دنیاطلبی قدرت تشخیص را از انسان می گیرد

کسانیکه دست از مبارزه میکشند تقوا ندارند، و کسانیکه تقوا نداشته باشند مسائل را نمی فهمند. این موضوع باید برای همه مردم ما جابیفتد. کسیکه دست از مبارزه میکشد، مسائل را درست درک و تحلیل نمیکند، و نمیتواند تدبیر جامعه اسلامی را درست برعهده بگیرد.

چهارمین شب مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) دوشنبه 8 خرداد 96 در آستان امامزاده ابراهیم(ع) قم با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان برگزار شد.

 

تقوای فردی به تنهایی کافی نیست

 

 إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً. تقوا قدرت تشخیص انسان را بالا میبرد. اما چه تقوایی؟ آیا هرکس فقط تقوای فردی را رعایت کرد، در مسائل سیاسی هم قدرت تشخیص خواهد داشت؟ قطعا اینطور نیست. همانطور که تقوای فردی لازم است، تقوای سیاسی و اجتماعی هم لازم است.

إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ  / انفال 22. کسانیکه در میدان مبارزه دست از مبارزه و جنگ برمیدارند، بفرموده قرآن گنگ و لال هستند و نمی فهمند. این افراد در هر زمانی بوده و خواهند بود. ما باید فرمول رو قاعده قرآن را در دست داشته باشیم، و در هر زمان بر مبنای آن حرف حق و راه حق را تشخیص دهیم و به دیگران هم معرفی کنیم.

کسانیکه دست از مبارزه میکشند تقوا ندارند، و کسانیکه تقوا نداشته باشند مسائل را نمی فهمند. این موضوع باید برای همه مردم ما جابیفتد. کسیکه دست از مبارزه میکشد، مسائل را درست درک و تحلیل نمیکند، و نمیتواند تدبیر جامعه اسلامی را درست برعهده بگیرد.

 

اشرافی گری و دنیاطلبی قدرت تشخیص را از انسان می گیرد

 

تقوا باعث فهم و درک عمیق میشود. کدام تقوا؟ تقوای در میدان مبارزه. یعنی خالی نکردن میدان مبارزه. جامعه ای که انقلابی نباشد، جامعه نفهم و کج فهمی هم میشود. اجابت نکردن دعوت خدا و رسول خدا در پیوستن به میدان مبارزه، انسان را نادان میکند. می بینی نوجوان 13 ساله جبهه حق و باطل را تشخیص میدهد، اما یک عالم جبهه حق و باطل را تشخیص نمی دهد. چون خدا قدرت درک و فهم را به کسی میدهد که وسط میدان مبارزه است. اشرافی گری و دنیاطلبی قدرت تشخیص و فهم آدم را می گیرد.

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً وَ يُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَيِّئاتِکُمْ وَ يَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظيمِ / انفال 29. ایمان و جهاد هم قدرت تشخیص انسان را بالا میبرد، هم گناهان و خطاهای گذشته و اثر آن گناهان را هم از بین می برد. بعضی توبه ها اثر گناه را از بین نمی برد و انسان بعد از مدتی دوباره به گناهان برمیگردد. اما بعضی توبه ها هم گناه را از بین میبرد و هم اثر گناه را. بازگشت به میدان مبارزه چنین اثری دارد. ملتی که در مبارزه استقامت کند اثر گناهان گذشته اش از بین میرود، و پاک میشود. مثل ملت ایران که بعد از انقلاب و ایستادگی در میدان مبارزه، حکومت طواغیت کفر تبدیل به حکومت اسلامی شد. ان الله ذو فضل عظیم، خدا با رزمندگان و مجاهدانش با تفضل برخورد میکند. ملتی که شامل تفضل خدا شود عاقبتش به خیر ختم میشود.

 

ایمان راسخ ترس را از انسان دور میکند

 

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إيماناً وَ عَلي‏ رَبِّهِمْ يَتَوَکَّلُونَ / انفال 2. وَ إِذا ما أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ أَيُّکُمْ زادَتْهُ هذِهِ إيماناً فَأَمَّا الَّذينَ آمَنُوا فَزادَتْهُمْ إيماناً وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ / توبه 124.

وقتی آیات قرآن برای مومن تلاوت میشود، بر ایمانش افزوده میشود. ایمان سرمایه حفظ انسان است. ایمان راسخ ترس را از انسان دور میکند. کسیکه میخواهد در میدان مبارزه استقامت کند نیاز به ایمان عمیق دارد. لذا باید ایمان و ابعاد و زمینه هایش را کامل بشناسیم. ما یا مومن هستیم، و باید ایمانمان را افزایش بدهیم. یا ایمان ناقصی داریم که باید ایمانمان را کامل کنیم.

 

ایمان عمیق نیاز جامعه امروز ما

 

رسول الله(ص): ثلاث خصال من كن فيه استكمل خصال الايمان: الذي اذا رضي لم يدخله رضاه في اثم و لا باطل، و اذا غضب لم يخرجه الغضب من الحق، و اذا قدر لم يتعاط ما ليس له. سه ویژگی اگر در مومن باشد ویژگیهای ایمان در او کامل شده است:

اول اینکه وقتی خوشحال است این خوشحالی باعث نمیشود یاد خدا را فراموش کند، و معصیت نمی کند. دوم اینکه مومن وقتی عصبانی است، این عصبانیت او را از حق خارج نمیکند. سوم اینکه وقتی به توانایی و قدرتی میرسد، دیگران را فراموش نمیکند. مسئولی که مومن نباشد، به فکر قشر ضعیف مردم نخواهد بود.

ما در این زمان بیشتر از هر چیز دیگری به ایمان عمیق نیاز داریم. خیلی مدعیان حزب اللهی ما در مقوله ایمان پایشان لنگ میزند. در نوجوانی باید ایمان خود را کامل کنیم و بدیهای خود را کاهش دهیم، و الا در سنین بالاتر نمیتوانیم در میدان مبارزه استقامت داشته باشیم. ماه رمضان بهترین فرصت برای تمرین و تقویت ایمان و ترک گناهان است.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است