یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ساعت ۱۱:۵۳

بخش دوم مصاحبه حجت الاسلام احمد پناهیان با سایت وارث: جنگ را هیئت اداره کرد/ ایمان مستمع مان را بالا ببریم / مدیر هیئت نباید اجازه بدهد مداح و منبری هر جور که میخواهد مستمع اش را بار بیاورد

حجت الاسلام حاج شیخ احمد پناهیان ، با حضور در دفتر وارث ضمن گفتگو با خبرنگار وارث ، از روند اجرایی فعالیت های سایت دیدن کرد.

حجت الاسلام حاج شیخ احمد پناهیان، از جمله وعاظ نام آشنا، بخصوص در هیئات دانشجویی و دانش آموزی و هیئات رزمندگان کشور می باشد.

ایشان دارای سالها تجربه در هر سه حوزه: تأسیس هیئات مذهبی و مدیریت اجرایی آن؛ منبر و خطابه؛ و همچنین روضه خوانی و مداحی هستند.وی که اکنون 44 سال دارد، مداحی را از سن 8 سالگی و منبر را از 18 سالگی شروع کرده است و البته بیش از آنکه خود را یک منبری بنامد، مفتخر است به روضه خوان بودن در آستان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام.

همچنین ایشان از 13 سالگی در جبهه های جنوب و غرب کشور علاوه بر رسته های رزمی مثل تخریب، ادوات و تک تیرانداز، در این عرصه ها نیز فعال بوده و همرزمانش در قرارگاه صراط، جندالله بوکان و گردانهای حبیب و ابوذر و مالک هنوز صدای او را در خاطر دارند.

بخش اول این گفتگو چندی پیش منتشر گردید.

وی در نخستین بخش این گفتگو از تعریف واژه هیئت ، مدیریت هیئت و اینکه چرا بایستی یک هیئت انقلابی باشد سخن گفت که متن کامل این گفتگو را می توانید در ایـــنـــجـــــا بخوانید:

آنچه در ادامه می خوانید مشروح بخش دوم این گفتگوست:

قسمت دوم احمد پناهیان

در آخرین دیدار حضرت آقا با ذاکرین در سال گذشته،نکته ای فرمودند: که این نکته خیلی دقیق است. من ندیده ام بعد از صحبت آقا هیچ کس به این نکته اشاره کند! ایشان فرمودند: "باید روضه هم به روز خوانده شود." یک وقتی است که شما می گویید: اشعار را به روز بخوانید. اما روضه را چطور می توان به روز خواند؟ اکنون برخی از دوستان ما زمانی که روضه را انقلابی می خوانند کاملاً از فضای اهل بیت علیهم السلام خارج می شوند. فوقش گوشواره یاحسین مظلوم به آخرش اضافه می کنند،که نمی چسبد و نمی خواند! این ها باید با یک حلقه ای به هم بخورد. 

من تقاضا می کنم شما روی این موضوع در حوزه رسانه کار کنید. مجموعه هایی که بحث مداحی را غنی سازی می کنند واقعا به این فکر کنند و جلسات کارشناسی بگذارند، که " روضه را به روز خواندن به چه معنا است ". مثلاً حضرت علی اکبر علیه السلام که امام حسین علیه السلام به ایشان فرمودند: منادی دنبال کاروان ندا داده که اجل منزل به منزل دنبال این کاروان می رود، امام حسین علیه السلام منقلب بودند و "انا لله و انا الیه راجعون" بر زبان جاری می کردند، حضرت علی اکبر علیه السلام یک جمله ای گفتند و عرض کردند: ألسنا على الحق؟ قال: " بلى ، والذي إليه مرجع العباد " قال : " يا أبت ، إذن لا نبالي نموت محقين " فقال له : " جزاك الله من ولد خير ما جزى ولدا عن والده " ما بر حق مگر نیستیم؟ امام حسین علیه السلام فرمودند: بله ، حضرت فرمودند: اگر ما بر حق هستیم پس بگذار عجل بیاید!

شهادت سعادت است ، مشخص است که همه تشنه اند. فرمودند: اگر ما در این مسیر بمیریم هم مسئله ای نیست، چون بر حق هستیم.

اصل این ماجرا روضه است، به داخل این روضه بروید. بعد امام حسین علیه السلام او را به آغوش می گیرد که امام حسین علیه السلام برترین جزای یک پدر نسبت به فرزندش را به تو عطا کند. در آغوشش می گیرد و قلب امام حسین علیه السلام را شاد می کند. قلب امام حسین علیه السلام را چطور شاد می کند؟ این طور شاد می کند که امام حسین علیه السلام می فرمایند: ما بر حق هستیم در همان جا می شود گریز زد. این روضه، روضه حضرت علی اکبر علیه السلام است و این قافله به مرگ دارد می رود و می شود اینجا گریز زد. امروز کسانی که در بحرین و عراق می جنگند ! رزمندگان ما چرا جانشان را در کف اسلام گذاشته اند و بی باک فداکاری می کنند؟همه شان می گویند :چون ما بر حق هستیم و چون بر حق هستیم و حق را پرچمی می دانند که روح الله(ره) بلند کرده استو حق را همان پرچمی می دانند که در انقلاب اسلامی بلند کرده است ، پس هر کس برای آرمان های انقلاب اسلامی کشته شود در راه حضرت علی اکبر علیه السلام کشته شده است. ببینید از وسط دل روضه، مطلب را آوردید ، این را حالا با آهنگ بگویید. چه اشکالی دارد؟

قسمت دوم احمد پناهیان

حضرت اباالفضل العباس علیه السلام در لحظه آخر ؛این روضه و مقتل است- به امام حسین علیه السلام عرض کرد که من سینه ام تنگی می کند. اجازه بده من به میدان بروم. چرا سینه حضرت اباالفضل العباس علیه السلام تنگی می کرد؟ چرا؟ خیلی مهم است! به خاطر اینکه دلش برای امیرالمومنین علی علیه السلام تنگ شده بود!؟ نه؛ خود حضرت اباالفضل العباس علیه السلام بعد ادامه می دهد و اینها در روضه و در مقتل است. عرض کرد که: فَقَالَ الْعَبَّاسُ: قَدْ ضَاقَ صَدْرِی وَ سَئِمْتُ مِنَ الْحَيَاةِ وَ أُرِيدُ أَنْ أَطْلُبَ ثَأْرِی مِنْ هَؤُلَاءِ الْمُنَافِقِينَ. حضرت عباس عليه السلام گفت: سينه ‏ام تنگ شده و از زندگى خسته شده‏ ام. ميخواهم از اين گروه ستم كش خونخواهى كنم. من می خواهم از این منافقین انتقام بگیرم، ببینید، سینه ام تنگی می کند از شدت ظلمی که منافقین به اسلام می کنند! من دیگه تاب تحمل ندارم و می خواهم انتقام بگیرم. امام حسین علیه السلام به خاطر این اراده حضرت اباالفضل العباس علیه السلام به ایشان اجازه میدان داد نه به خاطر آب!

بعد امروز به ما می گویند شما نگاهتان به آمریکا نگاه انتقام جویانه نباشد! اصلا باید خصومت ها را برطرف کنیم! اصلا شما به آمریکا اعتناء نکنید، من اگر به آمریکا اعتناء نکنم یعنی پا گذاشته ام روی خون حضرت اباالفضل العباس علیه السلام! ببینید من از دل روضه این را درآوردم! این باید در اشعار ما آورده شود.

اکنون بالای نود درصد اشعار ما، اشعار معاشقه است. من چقدر ایشان را دوست دارم و نوکرم و میمیرم برایشان و فدایشان بشوم و بیشتر مناجات است.

وارث: افراط و تفریط است یعنی از یک طرف اینچنین و از طرف دیگر آنقدر ورود به قضیه های دیگر پیدا شده که یک سری ها را واقعا، زذه می کند و می گویند ، شما دیگه خیلی از امام حسین علیه السلام هم دور شده اید!

" روضه به روز " یعنی این که شما روضه را بخوانید، به قول حضرت امام(ره) روضه بخوانید زیاد هم روضه بخوانید! روضه بخوانید و از دل روضه حقائق را بیرون درآورید و حقائقی که امروز نیاز است، به عنوان مثال آنچه که موجب شد حضرت اباالفضل العباس علیه السلام زمانی که امان نامه آوردند پایشان نلغزد، ایمان ایشان بود. از این استفاده کنیم و ایمان مستمع مان را بالا ببریم در عوض اینکه تنها مستمع را تحریک کنیم به اینکه زیبایی جمال حضرت اباالفضل العباس علیه السلام را که تا کنون هیچکس ندیده است، چرا به آن بپر دازیم؟، "ماه بنی هاشم" امّا از او عبور کنیم. روی آن چیزی که نقطه مشترک است و می شود آن را زیاد کرد " ایمان حضرت عباس علیه السلام " می باشد.

در هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام، بیست و پنج سال است این را امتحان کرده ام! اشک را کم نمی کند. برخی می گویند اگر ما بخواهیم محتوایی روضه بخوانیم اشک را کم می کند که این اشتباه است.

مستمع را مداح و منبری بار می آورد ، مدیر هیئت نباید اجازه بدهد مداح و منبری هر جور که دوست داشت مستمع اش را بار بیاورد ، این مدیر نقشش خیلی مهم است. چرا مدیر هیئت اجازه می دهد یک مداح به خاطر اینکه مجلس اش از جهت سنفونی زیباتر بشود، چند لایه می کند مجلس را؟ تو اکنون اینگونه سینه بزن ، تو ضرب چهار بزن و تو این جوری میکروفن دوم را بگیر ، یک سنفونی اجرا می کند!چرا مدیر هیئت این اجازه را می دهد، تا با مجلس امام حسین علیه السلام بازی شود؟

وارث: در صورتی که مجلس مدیر داشته باشد اگر مدیر مجلس خود مداح باشد و مسئولیت با خود مداح یا سخنران باشد چطور؟

مسئول است! اینها که آمدند دارند شکل می گیرند! اگر من مدیر هیئت یا منبری و یا هر کس دیگری که دارد کار را اداره می کند، کاری کردم که جوانی که در هیئت من آمد نتوانست در خلوت خود روضه بخواند و گریه کند، چون آن جاذبه ها دیگر نیست و نتوانست پای یک منبری ساده ، کوچه محله ای که خانه به خانه می رود و روضه می خواند نتوانست گریه کند من به مستمع خیانت کرده ام! من به قلب مستمع ام خیانت کرده ام و او را طور دیگری تعریف کرده ام!

امام حسین علیه السلام را برای او طور دیگری تعریف کرده ام، این امام حسین علیه السلام را تنها با جاذبه گرفته است { نمی گویم جاذبه ها نباشد باید باشد ، منتهی جاذبه ها آنقدر پر رنگ نباشد که اصل ارتباط با امام حسین علیه السلام تحت الشعاع قرار بگیرد} بچه ها واقعا برای اشک و سوز به هیئت بروند ، بعد هم از هیئت بیرون آمدند نگویند : آخی یک سینه سیر زدیم تمام شد و رفت! زمانی که از هیئت بیرون آمد تازه بگوید من بروم و چه کار کنم؟ خالی نشود! تازه انرژی پیدا کند و کاری انجام دهد!

حضرت زینب کبری سلام‌الله‌ علیها از کربلا خارج شدند! می توانستند بگویند من دیگر با این افراد ارتباط ام را قطع می کنم. اینها حسین علیه السلام من را کشته اند! شما می بینید حضرت زینب کبری سلام‌الله‌ علیها بعد از کربلا انرژی شان برای مبارزه با طاغوت ده برابر شده است.

قسمت دوم احمد پناهیان

چرا می گویی ده برابر شده است؟! چون با امام حسین علیه السلام بود ، آنقدر که وقتی بی امام حسین علیه السلام می جنگید و خطبه می خواند، آنقدر نیاز به حضور و بروز پیدا نمی کرد ، چون امام حسین علیه السلام بود. بعدش نشان داد، حضرت زینبی که هیچ کس باور نمی کرد پس از امام حسین علیه السلام بتواند زندگی کند رو در روی یزید بگوید آن چه را که در خطبه اش فرموده است! لذا مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی در دو سال گذشته به فرماندهان بسیج فرمودند:" شما الگوتان حضرت زینب کبری سلام‌الله‌ علیها است؛ چه چیزی از حضرت زینب کبری(س)؟ ما مداحان و منبری ها حضرت زینب سلام‌الله‌ علیها را چگونه معرفی کرده ایم؟ فرمودند: صدق حضرت زینب کبری سلام‌الله‌ علیها ، یعنی کفر ستیزی حضرت زینب کبری سلام‌الله‌ علیها ، پشت نکردن به دشمن حضرت زینب کبری سلام‌الله‌ علیها ، صدق یعنی این ، عهدی که با خدا بسته است. حضرت زینب سلام الله علیها چه عهدی را بسته است؟ پشت به دشمن نکند!

پس مدیر نقش اول را دارد ، حالا یک وقت یک جایی مدیر تنها یک جوان مخلصی است ، آمده و دارد مدیریت می کند و کار دستش است. منبری می تواند مدیر را هم هدایت کند و اینجا کار منبری است که باید مدیر را کنار بکشد و توجیه اش کند و راه و چاه را برایش مشخص کند. مقصد این است! اگر قربه الی الله دارید خدمت می کنید!

شما زمانی مقرب به خدا می شوید که بتوانید مستمعین را با امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و نائب امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) امروز همراه کنید ، نه همدل ! اکنون برخی از آقایان مداحان که حرف های خیلی ناجوری هم پشت مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی می زدند و یا رفتار های ناشایستی هم داشتند، امروز می بینیم برای حضرت آقا شعر هم می خوانند و فکر می کنند ما مشکل مان این است که شما چرا اظهار ارادت به حضرت آقا نمی کنید. نه! ما مشکل مان این نیست! ما مسئله مان این است که شما باید همراهی با ولی بکنید نه همدلی؛ ما در زیارت عاشورا داریم: " أنْ یَجْعَلَنی مَعَكُمْ فی الدُّنْیا وَالآخِرَةِ " در زیارت جامعه داریم:" و معکم معکم لامع غیرکم " در قرآن کریم داریم:" كُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ" باائمه باشید. ما انتظار داریم مداح ما با امام باشد ، نه اینکه بگوید: به خاطر اینکه مجلس فاطمیه برگزار می کند، من قبولش دارم و باید به او احترام بگذاریم! چون سید است، من قبول اش دارم و احترام می گذارد! چون اهل گریه بر امام حسین علیه السلام هست من قبول اش دارم! یک جاهایی هم که حضرت آقا دارند کنترل می کنند، آنجا یا سکوت می کنند یا عملا مقابله می کنند. می گویند همیشه " شعبان یکبار هم رمضان " همیشه ما با شما هستیم، حالا یک بار هم اینجا دیگر خودمان هستیم! ما این حرف ها را گاهی اوقات از مداحانِ خوب هم می شنویم. این نشان دهنده این است که اینها نفهمیدند قصه اهل بیت علیهم السلام چیست و نفهمیدند ولایت فقیه، اینکه امام راحل(ره) فرمودند: ولایت فقیه همان ولایت رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله است! این را نفهمیدند همان ولایت حسین ابن علی علیه السلام است! و فکر می کنند ولایت فقیه همان جایگاه سیاسی امروز است و هیچ ربطی به امام حسین علیه السلام ندارد. خوبانِ ما ، این را متوجه نشدند. خیلی متشکرم که برای حضرت آقا می خوانند و ما از آنها تشکر می کنیم اما برای ما مهم این است که شما همراهی کنید! مانند شهید مداح غلامعلی رجبی ؛ همراه بود و در جبهه جنگ بود.

قسمت دوم احمد پناهیانمداحی که هشت سال دفاع مقدس جبهه را درک نکرده چطور می تواند از امام حسین علیه السلام بخواند، من نمی دانم! یا اگر در دوران دفاع مقدس تنها آمده و چند جلسه مداحی کرده و برگشته چطور می تواند از شهدا بخواند. من نمی دانم! مانند این می ماند که شما بگویید: " طرماح " تو چه می گوییتو که با امام حسین علیه‌السلام بودی چرا رفتی و برگشتی و دیر رسیدی؟ تو دیگر نباید درباره امام حسین علیه‌السلام حرف بزنی تو که با امام حسین علیه‌السلام بودی و رفتی و بازگشتی دیدی امام حسین علیه‌السلام کشته شده است، تو خجالت نمی کشی از امام حسین علیه‌السلام بخونی؟ تو که همراه نبودی ؟ ما " طرماح " نمی خواهیم امروز خیلی ها می‌ خواهند " طرماح " باشند. همراهی نکنند، اما دم بزنند و اشک بگیرند! " طرماح " نمی خواهیم. ما حضرت زینب سلام‌الله‌علیها می‌ خواهیم که اگر از مردم کوفه اشک می‌ گیرد با امام حسین علیه‌السلام همراهی کرده و تازیانه خورده و اسیری رفته است!

وارث:اگر اجازه بدید یک مقدار فضای بحث رو تغییر دهیم. ارزیابی شما را از وضعیت موجود هیئت ها چیست، حالا در حوزه های مختلف، چه از لحاظ انقلابی و چه از ابعاد دیگر؟

 

ببینید دریافت من این است، چون من در طول سال دائم جلسات و هیئت ها را می روم به عنوان یک ناظر عرض می کنم نه به عنوان یک کارشناس، به عنوان یک بیننده عرض می کنم، من کارشناس هیئت نیستم! و این قابلیت را ندارم که بخواهم نظریه ای داشته باشم اما به عنوان یک ناظر و ببیننده عرض می کنم. هیئت های ما اکنون خط مقدم مبارزه امروز اند، امروزه تمام مبارزه جبهه کفر با اصل محتوا و متن اسلام است. اصل محتوا و متن اسلام قدرت اسلام است و قدرت امامت و ولایت است، هیئت های ما امروز باید از قدرت امامت و ولایت دفاع کنند. اکنون یک نیابت از امام زمان(عج) دارد دنیا را اداره می کند و بیداری اسلامی اداره می کند. هیئت های ما باید بیایند و سنگری شوند در کنار نائب امام زمان (عج) که امام زمان (عج) نماینده امام حسین علیه السلام است ، حضرت مسلمِ امام حسین(علیه السلام) است و باید دفاع کنند، هیئت های ما باید این نقش را داشته باشند، اکنون هیئت های ما از این جهت که فضای معنوی اهل بیت علیهم السلام را در جامعه می پراکنند، از این جهت وجودشان خوب و مفید است. کمی تعدد و اختلاف نظرهای شخصی مسئولین و برخی از مداحان و مدیران، این " من و تویی" که همیشه بوده کمی آزار می دهد، اختلافات بین هیئت ها مقداری در برخی از شهرستان ها خیلی آزار می دهد و هیئت ها حاضر نیستند با هم کنار بیایند، یعنی هوا و هوس خیلی حاکم شده است و دیگر نمی دانند اصل اختلاف در هیئت ها یعنی مقابله با فرهنگ اهل بیت علیهم السلام یعنی تضاد. چون امام صادق علیه السلام فرمودند: هیئت تعطیف قلوب می کند ، یعنی اگر این هیئت موجب اختلاف با دو تا هیئت شود مشخص است اینجا تضاد و مقابله با هیئت است. همراهی با فرهنگ اهل بیت علیهم السلام نیست و یک خطراتی این چنین تهدید می کند، ولی اگر همین هیئت هایی که می باشد با همین حالاتی که می باشد ، سست شود این فرقه های کاذب و خیلی از فرقه هایی که اکنون دارند در کشور ما کار می کنند، به سرعت جوانان ما را می برندلذا وجود همین هیئاتی که اکنون است وجود خیلی مغتنمی است اما باید عمق پیدا کند.

هیئت ها اکنون از حداقل نیرو خود که همان عواطف و احساسات است استفاده می کنند، اگر عمق پیدا کند، خوانندگی و مداحی ما عمق پیدا کند.

ببینید ما تا می گوییم مداحی عمق پیدا کند، به این هم نیست که تنها برویم نزد پیشکسوت های بزرگوارمان و پیشکسوت های بزرگوارمان هم بفرمایند ادب را شما رعایت کنید ، ما فقط مشکل مان در رعایت نکردن ادب مداحان نیست من خیلی از همایش ها شرکت می کنم بزرگتر های ما بیشترین تذکری که می دهند در حوزه ادب است ، که البته این هم یک آسیب جدی است و ما اکنون مجبوریم به خیلی ها بگوییم آقا شما - چون من خودم مداح هستم می گویم- استفاده از مداح کنید امّا دورادور نزدیک نشوید چون اگر نزدیک شوید چیز هایی می بینید، آنهایی که می بینید باعث می شود که نگاه شما بعضا نسبت به امام حسین علیه السلام عوض شود. البته بعضاً! خیلی نزدیک نشوید و از دور استفاده تان را کنید و سرتان را پایین بیاندازید و بروید خب این می باشد.

یا گاهی اوقات آدم می بیند در برخی از برنامه ها حتی بی ادبی و جسارت ، در خود هیئت خیلی روشن است اما مشکل ما تنها این نیست که ارتباط ما با پیشکسوتان قطع شده ، مشکل ما این جا است که مداحان ما و حتی برخی از منبری های ما دارند مستمعین ما را به حداقل ها قانع می کنند یعنی کار عمق ندارد اگر جلسات ما به عمق اش نرسد اتفاقی که باید بیافتد و به وسیله اهل بیت علیهم السلام این مستمعین به خدا نزدیک شوند اتفاق نخواهد افتاد.

مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی چند وقت پیش فرمودند: مداح باید ایمان را تعمیق کند! یک مداح سوال نکرد و در این کشور یک جا بحث نشد، من دارم در جمع های مختلف مداحان کشور اخبار را دنبال می کنم یک جا راجع به این بحث نشد! " آقا من به عنوان مداح چگونه ایمان را تعمیق کنم؟ " خب این را کارشناسی کنم، اکنون تکلیف من است، خب چگونه این کار را بکنم؟ مجموعه های بزرگ باید میدان داری کنند و کلاس های آموزشی و نشست های تخصصی و کمیته های تخصصیرا تشکیل دهند. دشمنان ما برای مبارزه با جمهوری اسلامی واحد درسی می گذارند! در دانشگاه آریزونای آمریکا و دکترین شان نابودی جمهوری اسلامی است و زمانی به کسی دکتری می دهند که پایان نامه جمهوری اسلامی داشته باشد. آن وقت زمانی که ما می خواهیم برای اصلی ترین مأموریت مان در هیئت یعنی تعمیق باور ایمانی و اعتقادی دردل جوانان می خواهیم حرف بزنیم حتی یک دوره آموزشی نداشته باشیم؟!

مجموعه هایی مثل قرارگاه خاتم، که یک تعدادی از هیئت ها را سازماندهی می کند و هیئات دانشجویی ما که یک لژنه هایی دارند برای آموزش، سازمان تبلیغات ، مجمع ذاکرین ها ، جامعه مداح ها ، بسیج مداحان و هیئات رزمندگان است، اکنون مجموعه های مختلفی تربیت آموزش سخنران ها و مادحین کشور را سکان داری می کنند، واقعا نیاز به این است که تمام مجموعه ها به قول مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی فرمودند: "در کار فرهنگی باید جبهه ای عمل کرد" ما یک ستاد فرمانده ای کل می خواهیم برای هیئت که این را نداریم.

قسمت دوم احمد پناهیان

ستاد فرماندهی کل یعنی باید این گردان ها و گروهان ها و این مجموعه ها همگی بیایند و تحت فرماندهی یک فکر و آن هم مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی، چرا که ایشان هم هیئت را می شناسند و هم منبر را می شناسند، هم روضه را می شناسند و هم شعر و ادب و هنر را می شناسند.

یادم است یک بار ایشان به قاریان قرآن می فرمودند: شما برای اینکه قرآن خواندن تان تاثیر بگذارد مانند مداحان آن اصول مداحی را در قرائت تان رعایت کنید که با تمام وجودشان زمانی که می خواهند معنی یک کلمه را جا بیاندازند چگونه از آهنگ استفاده می کنند.

این نشان می دهد مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی فهمیده است که در اوج چه می کند. ضمن این که ایشان رهبر جامعه هستند و این هایی که در جلسات ایشان می نشینند رعیت این مولی هستند و ما حق نداریم رهبری کنیم من گاهی اوقات می بینم برخی از مداحان و برخی از منبری ها رهبری می کنند! آقا باید چنین کنیم . بایدها را تو نباید بگویی! مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی باید بگوید اکنون وضعیت ما این چنین است که ما آن ستاد فرماندهی کل را کم داریم، این یک جبهه است و واقعا هیئات مذهبی یک جریان مبارزه است. نشانه اش هم اینکه " جفری هالدرسون " یک متفکر آمریکایی، سال 89 گفت: " اکنون اگر شما بخواهید جمهوری اسلامی را زمین بزنید، تنها راهش این است که مردم را بر علیه جمهوری اسلامی بشورانید. گفت مردم را چطور بشورانید! آمد و نسخه هیئتی داد و گفت " یک کاری کنید مردم جمهوری اسلامی را یزید ببینند، برای اینکه مردم جمهوری اسلامی را یزید ببینند بیایید و آن را با حکومت امویان مقایسه کنید" (اکنون مقاله اش بروی سایت ها است )

بعد مسئله دیگری مطرح کرده است " اگر اکنون می خواهید کربلایی را به پا کنید ( چرا که مردم ایران کربلایی عمل می کنند ) خب یک امام حسین علیه السلام می خواهد حتی مدل امام حسین علیه السلام هم می دهد! امام حسین شان را هم " فلان مرجع " کنید، به اینها شبکه بدهید و کنگره بیاید و دفاع کند! شبکه های ماهواره ای بدهید و آنها را تقویت کنید! سال 89 پیشنهاد می کند! اینها دیدند اگر بخواهند جمهوری اسلامی را زمین بزنند با هیئت می توانند زمین بزنند!

ما اکنون جمهوری اسلامی را باید با هیئت بلند کنیم چون آنها فهمیده اند جمهوری اسلامی را هیئت بلند کرد و پانزده خرداد کار هیئت امام حسین علیه السلام تشکیل داد و جنگ را هیئت اداره کرد.

من 12 ، 13 ساله بودم جنگ رفتم و 18 ساله بودم بازگشتم. من و حاج علی قربانی در گردان حبیب می خواندیم. آقای حاج محمدرضا { طاهری } می آمد در گردان ما، یکی از این بچه هایی بودند که زیارت عاشورای چادرهای ما را می خواندند، یا دوستان دیگری که جبهه می آمدند، خود آقا سعید { حدادیان } حالا برخی از دوستان دیگر بودند که تنها سر می زدند. این ها رزمنده جبهه بودند!

ما اگر هیئت امام حسین علیه السلام نبود در هیچ عملیاتی نمی توانستیم موفق شویم،صبح زیارت عاشورا می خواندیم، گریه می کردیم و سینه می زدیم. ظهر پس از نماز، اخوی ما (شیخ علیرضا پناهیان) که امام جماعت گردان حبیب بود، در کرخه صحبت می کردند و روضه می خواند و دوباره غروب من نوار و مناجات می گذاشتم و شب عزاداری و توسل در نماز خانه! هر روز نه در ماه محرم و صفر، بچه ها که می رفتند در چادرها جلسات توسل بود و اصلا روحیه ای که بچه ها می گرفتند از مجالس ذکر بود.

انقلاب ما با هیئت ها شکل گرفت و پیروز شد و با هیئت ها و توسل جنگ اداره شد. امروز هم باید با هیئت ها این چنین شود!

این فاجعه است که یک عده بتوانند به جوانان ما بگویند؛ هیئت را باید از سیاست جدا کرد؛ امروز باید این بخش تعمیق شود و آن ستاد کل فرماندهی تشکیل شود تا هر کس در این میدان راه نیافتد به سلیقه و ذوق خودش هر چیزی را تغییر دهد.

وارث: پیشنهاد شما برای تشکیل این جبهه مشترک چیست؟ یک موقع است یکی می گوید اگر که یک سازمان و یک جریان و ارگانی بخواهد بیاد و این را تشکیل بدهد، فضا کار دولتی و سازمانی می شود از دستگاه امام حسین علیه السلام به دور است. آیا به نظر شما خود هیئتی ها می توانند یک مجموعه ای را تشکیل بدهند؟ می تواند بیاید و همه این ها را یک جا جمع کند؟

قسمت دوم احمد پناهیانببینید این مجموعه ها همه عِرق مذهبی و معنوی دارند. ببینید الان هیئت رزمندگان اسلام به نظر من به خاطر انتصاب اش به رزمندگان اسلام و حکومتی نبودن، یک روندی را اخیرا این عزیزان پیش گرفته اند که ما در بحث نوجوانان و جوانان عاشورایی یک نوعی همکاری هم با این دوستان داریم، اکنون دارد به این سمت می رود که این وابستگی به سپاه هم، قطع شود و مستقلاً " هیئت " باشد و تنها به فرهنگ جبهه و جنگ و جهاد و شهادت متصل بشود.

هیئت رزمندگان می تواند این کار را بکند ، چرا که اعتبار ملی و معنوی دارد و مورد اعتماد ولی فقیه هم می باشد و می تواند بیاید این کار را انجام بدهد به شرطی که مجموعه های دیگر به قول معروف نگاه صنفی نکنند! اینگونه باشد که خودشان دارند اداره می کنند.

بنیاد خاتم الاوصیاء هم فعالیت دارد، اما آن سابقه و کسوت هیئت رزمندگان اسلام را ندارد و اخیراً فعال شده است. آنها بیایند و این را بپذیرند و یا مجموعه هیئات مذهبی که در سازمان تبلیغات است و به طور سازمانی نمی تواند این بار عظیم را بردارد، بیاید تحت این لوا قرار بگیرد، یعنی مجموعه شکل بگیرد اعم از مجموعه های تشکیلاتی و حکومتی و خود جوش. نگاه کنیم و ببینیم چه کسی در این عرصه فعال تر است واین هایی که فعال تر هستند بیایند و یک مجموعه ای را تشکیل بدهند و یک سازمانی را شکل بدهند و این مجموعه ها بشوند ستاد کل و سمت و جهت را مانند مجموعه های دیگر نگیرند که حالا این جامعه هدف ما چه می گوید ما همین را انجام بدهیم، نه! بیایند و خط مشی و نقشه راه را از مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی بگیرند و یک عده ای کارشناسان آن را مهندسی کنند و تبدیل به ضابطه و برنامه کنند بعد هم همه موظف باشند آن را رعایت کنند.

مردم ما مردم مخلصی هستند که اگر از یک جا نوای حق بشنوند که مخلصانه باشد پیروی می کنند. این طوری هم نیست که منیت ها همه جا حرف اول را بزند. این سازمان تشکیل بشود، این ستاد کل فرماندهی فکری تشکیل بشود و بعد در آن جا تعریف بشود ، منبر هیئت یعنی چه؟ محتوا یعنی چه؟مداحی یعنی چه؟ و در آنجا تبیین بشود و مداحی تعریف شود، دوستان جوانمان که اکنون می آیند صرفاً با چهار تا دستگاه موسیقی که یاد بگیرند، که اکنون هم دیگر خیلی خارج از دستگاه های خودمان دیده می شود، متاسفانه فقط همین را یاد می گیرد و کپی می کند و بعد یک شکاف عمیقی ایجاد شده بین نسل قبل امام حسینی های ما و نسل امروز امام حسینی های ما! این خطر است و ما نباید بگوییم آقا آنها خودشان را هماهنگ کنند اینها جوان هستند و اقتضای دیگری دارند، نه! این خطر است!

می بینم خیلی از جاها منبر که تمام می شود مردهای مسن تر بلند می شوند و می روند، دو هزار نفر جمعیت نشسته است برای عزاداری تبدیل می شود به پنجاه نفر، صد نفر، دویست نفر این یعنی آسیب و این یعنی مشکل که باید حل شود. ما باید مجلس را طوری هدایت کنیم که از ابتدا تا انتها، هر دو هزار نفر را بتوانیم نگه داریم، نه اینکه آن شخصی که آمده پای مداحی و پای منبر همه حواسش به این باشد که این سخنرانی کی تمام می شود!

من فکر می کنم این ستاد باید تشکیل بشود تا همه ما به یک وحدت کلمه برسیم بعد یک جایی داشته باشیم تا حرف هایمان را با هم بزنیم. اکنون طیف مدیران هیئت رزمندگان در حلقه خودشان حرف هایشان را با هم می زنند، طیف قرارگاهی ها، هیئت ها و مجموعه های خود جوش؛ اینها حرف هایشان را با هم حتی نمی زنند! یعنی ما هیچ جلسات مشترکی بین تمام این ها نداریم. این را باید بزرگان این مجموعه ها بنشینند و این شدنی است. بنشینند و به یک اتفاقی برسند. امیدواریم که ان شالله به این ضرورت برسند و این کار را انجام دهند.

 

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

نظرات کاربران

ا.ح
سه شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ - ساعت ۰۰:۵۹

سلام.خداوند ایشان را حفظ کند و امثال ایشان را زیاد نماید.

AliAhmad
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ساعت ۰۰:۵۰

بسیارممنون... صحبتهای حاج آقامثل همیشه عالیست... ممنون که درسایت قراردادید. چرا خود( شما)مجموعه سایت هیات چنین مصاحبه هایی رو با حاج آقا ترتیب نمیدید؟ بایدیک بخش سایت رو اختصاص بدید به بخش مصاحبه مصاحبه های بروز با حاج اقا که ماهم بتونیم مثل این مصاحبه اونها رو کپی کرده ودرشبکه مجازی قراربدیم...

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است