دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ - ساعت ۲۳:۵۱

چرا هیچکس در برابر توهین های به ولایت فریاد نمی زند؟ / آیا حرمت امام جامعه بیشتر از چادر ناموس ما نیست؟!

ورود حضرت معصومه به قم-29مهر1401: تعظیم و تکریم جایگاه ولایت دستور قرآن است. 35 سال است احدی از علما و مراجع ما باندازه رهبرانقلاب به او توهین نشده. این همه اهل منبر چرا در برابر توهین های به ولایت فریاد نمی زنند؟ آیا حرمت امام جامعه بیشتر از چادر بر سر ناموس ما نیست؟! مراقب باشیم توهین به ولایت برایمان کم اهمیت نشود. اصلی ترین مظهر قدرت ما، امام جامعه است.

مراسم سالروز ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر قم در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) جمعه 29 مهر 1401 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) قم برگزار شد.

امیرالمومنین پرچمدار وحدت

وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا(اعراف 180). خدا را با اسماء حسنی بخوانید و طلب کنید. نگاه زیبا و لطیفی است. در روایات ذیل این آیه هست که اسماء حسنی، ما اهلبیت هستیم. کسیکه خدا را می خواهد، مسیرش اهلبیت است. با اهلبیت می شود به خدا رسید. رهبرانقلاب در اربعین گفتند اسلام اهلبیتی. دشمنان مشکلشان با اسلام اهلبیتی است. اسلام های دیگری هم داریم؛ اما اسلام اهلبیتی اسلام جامع و کامل و دقیق و اسلام ناب محمدی است. رهبرانقلاب یکی از مظاهر قدرت اسلام اهلبیتی را پیاده روی اربعین بیان کردند. خدا به کسانی توجه می کند که آنها بواسطه اهلبیت او را می خوانند.

وَذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَائِهِ. کسانیکه اهلبیت را قبول ندارند را رها کنید. رهبرانقلاب در صحبت اخیرشان گفتند ما وحدت اعتقادی نداریم. برخی به رهبرانقلاب دروغ می بندند، که اینها اعتقاداتشان را با اهل تسنن یکی می دانند. اینطور نیست. وحدت در حفظ داشته های اسلام است. در دفع دشمنی ها نسبت به اسلام است. اسلام مشترک: كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ(آل عمران 64). وحدت در برابر دشمن است. این کار را جمهوری اسلامی انجام نداده؛ امیرالمومنین علیه السلام این کار را انجام داد. سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ(اعراف 180). کسانیکه مسیری غیر از اهلبیت برای رسیدن به خدا انتخاب می کنند، جزای عملشان را می بینند. وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ وَأُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ(اعراف 182و183). کسانیکه آیات خدا یعنی اهلبیت را تکذیب می کنند، دچار مکر الهی خواهند شد.

شهر قم هم عشّ آل محمد است، و هم حرم اهلبیت است. شهر قم محور اسماء حسنی است. حضرت معصومه سلام الله علیها با هجرتشان، روح و جان به این مأمن و مرکز شیعیان بخشیدند. از مأموریتی که حضرت رضا علیه السلام به حضرت معصومه سلام الله علیها دادند، انسان به عظمت وجود حضرت معصومه سلام الله علیها پی می برد. قم مقدس بود؛ با ورود حضرت معصومه سلام الله علیها قداست قم اوج گرفت. اصلا راجع به خاک قم روایت داریم که قطعه ای از خاک بهشت است. این اراده الهی است که قم برای مأموریتی بزرگ انتخاب شود: بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ(اسراء 5). خدای متعال قم را از شر سلاطین و اهل فسق در امان نگه داشته. امام صادق علیه السلام این سخنان را راجع به شهر قم وقتی فرمودند که هنوز حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر قم نیامده بودند. این سرزمین، سرزمین مقدسی است. فَعَلَیْکُمْ بِقُمَّ فَإِنَّهُ مَأْوَی الْفَاطِمِیِّینَ. این قم با این عظمت، بشارت داده می شود برای ورود حضرت معصومه سلام الله علیها. این مقام حضرت معصومه سلام الله علیها است. حضرت معصومه سلام الله علیها پل ارتباطی مردم با خداست.

 

ایمان و توکل، لازمه قدرت

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفَالِ قُلِ الْأَنْفَالُ لِلَّهِ وَالرَّسُولِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ(انفال 1و2). مومنین کسانی هستند که وقتی ذکر خدا می شود قلوبشان می لرزد. وقتی آیات خدا تلاوت می شود، بر ایمانشان افزوده می شود. شنیدن قرآن مهم است. برای لذت بردن از قرآن انسان باید به خدا انقدر نزدیک شود که از شنیدن آیات خدا دلش بلرزد. چنین کسی با خواندن آیات قرآن بر ایمانش افزوده می شود.

وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ. ثمره عملی ایمان، افزایش توکل است. ایمان حداقلی در زندگی به کار ما نمی آید. ایمان ما باید به درجات بالا برسد، تا بتوانیم اهل توکل باشیم. کسانیکه اهل توکل هستند تصمیمات بزرگ می گیرند و اقدامات بزرگ انجام می دهند. انسانهای قدرتمند اهل ایمان و توکل هستند. دشمن باید از قدرت ما بترسد. قدرت ما با چه افزایش می یابد؟ با ایمان و توکل. رهبرانقلاب گفتند کسیکه استعداد و قدرت علمی اش را در خدمت دشمن بکار می بندد، این نخبگی نیست. نخبه کسی است که علم و توانش را در راه خدمت به اسلام و کشور به کار می بندد. هرکسی نمی تواند اینگونه سخن بگوید. اینطور حرف زدن جرأت می خواهد. شما از هیچ کسی جز رهبرانقلاب نمی توانید این سخنان را بشنوید.

اگر ایمان ما افزایش پیدا نکند، اهل توکل نمی شویم. اگر اهل توکل نشویم، قدرتمند نمی شویم. هرجا باشیم انسان ضعیفی هستیم؛ در منزل، محل کار، اجتماع، بازار، و... 35 سال است احدی از علما و مراجع ما باندازه رهبرانقلاب به او توهین نشد. ترس از اینکه نکند یک روزی عده ای از ما ناراحت شوند، باعث سکوت خیلی ها شده. اصلاح طلبان به قول خودشان ادبیاتشان را در جامعه تعمیم دادند. حجاریان رسما گفت این آشوبها را ما طراحی نکردیم، اما از این فرصت استفاده کردیم و ادبیاتمان را در کشور تثبیت کردیم. ادبیات شما چیست؟ توهین به ولایت؟ جایگاه ولایت نزد مردم خفیف و خوار شود. حضرت امام هیچگاه اینگونه مورد توهین و هجمه قرار نگرفت.

زمان آن نرسیده عده ای از جایگاه و حرمت ولایت دفاع کنند؟ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ(اعراف 157). تعظیم و تکریم جایگاه ولایت دستور قرآن است. این فقط برای شخص رسول الله صلی الله علیه و آله که نیست. علما، مبلغین، نخبه ها، حزب اللهی ها، چرا اجازه می دهید فضا به سمت توهین به جایگاه ولایت پیش برود؟ کسی در جامعه ما نباید جرأت این را پیدا کند که به کسیکه عامل حفظ عزت و شرف و کرامت و تمامیت ارضی مملکت اسلامی است، یعنی امام جامعه توهین کند. در جریانهای مختلف در طول این انقلاب ما این واقعیت را دیده ایم که ولایت از عزت و شرف و تمامیت ارضی این کشور دفاع کرده و آن را حفظ کرده. کی وقت این می رسد نخبگان ما از جایگاه و حرمت رهبر جامعه دفاع کنند؟

 

چرا هیچکس در برابر توهین های به ولایت فریاد نمی زند؟! / آیا حرمت امام جامعه بیشتر از چادر ناموس ما نیست؟!

تمام تحلیل های این آشوب و فتنه را که نگاه می کنیم، هیچکس اشاره ای به توهین های به ولایت نمی کند؛ کأن اشکالی ندارد. ﻣﺎ ﻫﺬِﻩِ ﺍﻟﺠُﺮْﺃَﺓُ ﻋَﻠﻲَ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪِ ﻭَ ﻋَﻠﻲ ﺭَﺳُﻮﻟِﻪِ؟ کسی نه در برابر خدا و نه در برابر جایگاه ولایت نباید جرأت توهین و جسارت پیدا کند. این همه اهل منبر چرا فریاد نمی زنند؟ آیا حرمت امام جامعه بیشتر از چادر بر سر ناموس ما نیست؟ آیا ولایت فقیه ادامه ولایت انبیاء نیست؟ هزار سال پیش این مسئله به اثبات رسیده. ولایت اصل شجره طیبه اسلام را حفظ کرده. انقدر ولایت اهمیت دارد که علی بن موسی الرضا علیهماالسلام برای حفظ شأن و جایگاه و ولایت، یک مأموریت عظیم به حضرت معصومه سلام الله علیها می دهد، و حضرت معصومه سلام الله علیها و اهلبیت همراهش در این راه به شهادت می رسند. شب عاشورا مسئله بر سر شخص اباعبدالله علیه السلام بود. شب عاشورا گفتند یا حسین، ما بخاطر تو هزار بار جان می دهیم.

قوه قضاییه و مسئولین امنیتی تا کی می خواهند دست کسانی را باز بگذارند که با حربه توهین پیش می آیند؟ وقتی به پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله سنگ می زدند، این علی علیه السلام بود که سنگ ها را به پرتاب کنندگان باز می گرداند. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله هم جلو علی علیه السلام را نگرفتند. علی علیه السلام باید وظیفه اش را در کنار پیغمبر صلی الله علیه و آله بداند. فاطمه سلام الله علیها باید در مقابل هتک حرمت علی علیه السلام وظیفه اش را به انجام رساند. حرمت خانه علی علیه السلام باید حفظ شود. من ندیدم هیچ جریان سیاسی و انقلابی در این اغتشاشات به این مسئله بپردازد. انقدر صریح و روشن حرمت اماممان را بشکنند؟ هزار نفر از ما را بکُشند، اما یک شعار روی دیوار علیه رهبر جامعه ننویسند. کسیکه از جایگاه ولایت دفاع نکند، نامرد روزگار است! مراقب باشیم توهین به ولایت برایمان عادی و کم اهمیت نشود.

ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُوا إِلَّا بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَحَبْلٍ مِنَ النَّاسِ وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ(آل عمران 112). کسانیکه حرمت انبیاء را شکستند، ذلت و خواری نصیبشان می شود. هسته ای، سلولهای بنیادی، پزشکی، دفاعی، اینها همه مظاهر قدرت است. اما اصلی ترین مظهر قدرت ما امام جامعه است. این را باید فراموش کنیم؟ کجایند حزب اللهی هایی که شعار «انرژی هسته ای حق مسلم ماست» را در کشور پُر کردند؟ منتظرید رهبرانقلاب به ما بگویند اجازه ندهید به ولایت توهین کنند؟! منتظرید صداوسیما و دانشگاه ها و حوزه علمیه از این جایگاه دفاع کنند؟ یک بیانیه در این باره دیده اید؟ مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ. این کلام امیرالمومنین علیه السلام است. این اسلام ناب اهلبیتی است.

فاطمه معصومه سلام الله علیها در قم مکرم داشته شد، چون منتسب به خانواده اهلبیت است. مگر امام رضا علیه السلام نفرمود: الحَمدُ للّه ِ الَّذي حَفِظَ مِنّا ما ضَيَّعَ النّاسُ، ورَفَعَ مِنّا ما وَضَعوهُ، حَتّى لَقَد لُعِنّا عَلى مَنابِرِ الكُفرِ ثَمانينَ عامًا. هفتاد سال بالای منبرها ما اهلبیت مورد لعن بودیم. وكُتِمَت فَضائِلُنا، وبُذِلَتِ الأَموالُ في الكَذِبِ عَلَينا. فضائل ما پنهان می شد. برای دروغ بستن به ما پول خرج می کردند. وَاللّه ُ تَعالى يَأبى لَنا إلاّ أن يُعلِيَ ذِكرَنا، ويُبَيِّنَ فَضلَنا. خدای متعال این بساط را بهم زد. وَاللّه ِ ما هذا بِنا وإنَّما هُوَ بِرَسولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله وقَرابَتِنا مِنهُ. این لعن و جسارت ها نبود مگر بخاطر قرابت ما به رسول الله صلی الله علیه و آله. ولی فقیه اگر مورد هجمه و توهین قرار می گیرد، این نیست مگر بخاطر قرابت به رسول الله صلی الله علیه و آله و اهلبیت و امام زمان ارواحنا فداه.

 

باید حرمت ولایت را نگهداریم، چون او حیات ما را حفظ می کند

كَمَا أَخْرَجَكَ رَبُّكَ مِنْ بَيْتِكَ بِالْحَقِّ وَإِنَّ فَرِيقًا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ لَكَارِهُونَ(انفال 5). عده ای از مومنین در برابر دستور جهاد مقاومت کردند. اهل مبارزه و هجرت و هزینه دادن نیستند. يُجَادِلُونَكَ فِي الْحَقِّ بَعْدَمَا تَبَيَّنَ كَأَنَّمَا يُسَاقُونَ إِلَى الْمَوْتِ وَهُمْ يَنْظُرُونَ(انفال 6). با تو بحث می کنند که از جهاد و مبارزه و هجرت دست بردارد. اینها بخاطر ترس از مرگ فرمان تو را نمی برند. اگر ایمانشان زیاد بود، از مرگ ترس نداشتند. وَيُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَيَقْطَعَ دَابِرَ الْكَافِرِينَ لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ(انفال 7و8). خدا بوسلیه کلمات و منابع قدرتش حق را مستقر و باطل را نابود می کند.

وَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلَّا بُشْرَى وَلِتَطْمَئِنَّ بِهِ قُلُوبُكُمْ وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ(انفال 10).

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ(انفال 20). از رسول الله صلی الله علیه و آله اطاعت کنید و از او رو برنگردانید. وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ قَالُوا سَمِعْنَا وَهُمْ لَا يَسْمَعُونَ(انفال 21). شنیدن به عمل کردن است. مثل کسانی نباشید که گفتند شنیدیم اما نشنیدند. حرف امام را نادیده گرفتند. إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ(انفال 22). بدترین جانور نزد خدا کسی است که امر ولایت را نمی بیند و نمی شنود و عقل ندارد. وَلَوْ عَلِمَ اللَّهُ فِيهِمْ خَيْرًا لَأَسْمَعَهُمْ وَلَوْ أَسْمَعَهُمْ لَتَوَلَّوْا وَهُمْ مُعْرِضُونَ(انفال 23). ذات اینها خراب است. اگر خدا خیری در اینها می دید آنها را هدایت می کرد.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ. چرا باید از ولایت اطاعت کنیم؟ چرا باید حریم امامت را حفظ کنیم؟ چون حیات ما را حفظ می کند. اطاعت از امام به ما حیات می بخشد. وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ(انفال 24). خدا به دل ما نگاه می کند. کسانیکه از ولایت دفاع نمی کنند، مشکل ایمان دارند. هنوز باور ندارند؛ شک دارند. خدا باورهای قلبی ما را می بیند. میزان باور ما نسبت به ولایت را می بیند. صرف حرف زدن از ولایت شرط نیست.

سرویس های جاسوسی دشمن چرا دستور کارشان را این قرار می دهند که نوجوانان ما به رهبر جامعه توهین کنند؟ دستور کارشان این است. مستقیم اصل را می زنند. چون دشمن می داند حیات ایران اسلامی به این پیوند امت با امام است. جامعه اگر نسبت به امام بی اعتنا شود، جامعه مرده ای خواهد بود. مقدمه بی اعتنایی مردم به امام، در شکستن حرمت امام است. صدراسلام هم همین کار را کردند. گفت ان الرجل لیهجر. این توهین را کرد، اما اطرافیان مقابلش نایستادند. ابتدا شخصیت و جایگاه رسول الله صلی الله علیه و آله را زیر سوال برد، بعد حق امیرالمومنین علیه السلام را غصب کرد.

 

حضرت معصومه با اجابت دعوت امام رضا به قله ایمان رسید

وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ(انفال 25). فتنه وقتی در جامعه برپا شود، و ارتباط شما با امام جامعه قطع شود، و اطاعت از امام جامعه ترک شود، عذاب الهی همه را در بر می گیرد. فقط فتنه گر عذاب نمی شود. مدینه همه کسانیکه علی علیه السلام را باور داشتند اما اباعبدالله علیه السلام را اجابت نکردند، خدای متعال حَجّاج بن یوسف ثقفی را بر آنها مسلط کرد.

وَاذْكُرُوا إِذْ أَنْتُمْ قَلِيلٌ مُسْتَضْعَفُونَ فِي الْأَرْضِ تَخَافُونَ أَنْ يَتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ فَآوَاكُمْ وَأَيَّدَكُمْ بِنَصْرِهِ وَرَزَقَكُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَخُونُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُوا أَمَانَاتِكُمْ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ(انفال 26و27). به یاد آورید زمانی را که هیچ جایگاه و حرمتی نداشتید. ما به تمام معنا برده قدرتهای شرق و غرب بودیم. انقلاب اسلامی و ولایت به ما عزت داد. نوجوانان ما از منبری ها و مبلغین بخواهند از جایگاه ولایت دفاع کنند. اجازه ندهند از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند. فلان عمامه به سر معلوم الحال می گوید سنت علمای قبل بهتر بود، چون علمای قبل نسبت به یک بی حجاب اینگونه موضع گرفتند، و با تساهل و تسامح از کنار این موضوعات می گذشتند.

کسانیکه خود را انقلابی می دانند، اگر این قرآن است، رابطه ما را رسول الله صلی الله علیه و آله و ائمه هدی و ولایت را تعیین کرده. حَسْبُنَا كِتَابُ الله‏. چرا از ولایت دفاع نمی کنید؟ چرا حرفی نمی زنید؟ کم کم مردم به خودشان حق می دهند راجع به رهبر جامعه هرجا توهین کنند. نگذارید این مسئله عادی شود. برای کشتن یک جامعه زنده باید منبع اصلی و کانون قدرت را زد؛ یعنی امام جامعه. به بهانه حجاب ولایت را می زنند. این فکر یک فکر انگلیسی است. دست از ولی جامعه بر نمی دارد.

اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ. حضرت معصومه سلام الله علیها علاوه بر عصمت و پاکی و طهارت و علم، وقتی دعوت امام رضا علیه السلام را اجابت کرد، به قله ایمان رسید. حیات معنوی ابدی پیدا کرد. معنا و مفهوم آمدن حضرت معصومه سلام الله علیها به قم این بود.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

مجالس شب های قدر
با سخنرانی و مناجات خوانی
حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از جمعه تا سه شنبه، از ساعت ۲۱:۳۰
(قرائت قرآن، بیان احکام، سخنرانی، عزاداری، دعای جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتن)
مکان:
مصلی قدس قم
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است