یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ساعت ۰۰:۳۱

معیّت با امام مهم است، اما ابزار معیّت با امام مهمتر است

جلسه هفتگی-۴شهریور۱۴۰۱: معیّت با امام مهم است، اما ابزار معیّت با امام مهمتر است. تا این ابزار نباشد، معیّت اتفاق نمی افتد. امام سجاد فرمود: التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاکِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ. إِذَا رَأَیْنَا هَؤُلَاءِ اَلَّذِینَ هَذِهِ صِفَتُهُمْ فَالْجِهَادُ مَعَهُمْ أَفْضَلُ مِنَ الْحَجِّ. وقتی امام چنین یارانی داشته باشد، جهاد با آنها افضل است.

در ایام عزاداری سالار شهیدان و اسارت خاندان عصمت و طهارت، جلسه هفتگی هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم جمعه 4 شهریورماه 1401 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

اگر حاکمیت طاغوت نباشد، فساد هم خیلی گسترش پیدا نمی کند

مردم کوفه امام حسین علیه السلام را به قتل رساندند؛ اما بدی و پلیدی و زشتی کار مردم کوفه فقط بخاطر قتل اباعبدالله علیه السلام نبود. این مردم اگر امام حسین علیه السلام را هم نمی کشتند، جامعه شان یک جامعه فاسد و فاسق بود. صرف همراهی با امام کافی نیست. همراه امام باید متخلق به فضائل و خصوصیاتی شود، تا همراهی اش با امام ارزشمند باشد.

کسانیکه به ماجراهای پیرامونشان و به تاریخ نگاه سطحی داشته باشند، اشتباهات بزرگی مرتکب می شوند. اگر حاکمیت طاغوت نباشد، فساد هم انقدر گسترش پیدا نمی کند. اباعبدالله علیه السلام فرمود اگر حکمرانی طاغوت و باطل باشد، فساد و فسق در جامعه گسترش پیدا می کند. و الا فساد انقدر گسترش پیدا نمی کند. چون حاکمیت طاغوت با برنامه فساد را گسترش می دهد. لازمه سیاست کفر گسترش فساد است.

ابتذال در تاریخ زیاد است. ابتذال اخلاقی، ابتذال فکری، عقیدتی و... . کسیکه تاریخ را به بررسی می کند و به تصویر می کشد، باید حقیقت تاریخ و ماجراهای تاریخی را بفهمد. اگر جامعه ای بنده دنیا شود، امامش را به قتل می رساند. باید دقیق و جامع تاریخ را ببینیم. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَّبَ نَبِيَّهُ فَأَحْسَنَ أَدَبَهُ فَلَمَّا أَكْمَلَ لَهُ الْأَدَبَ قَالَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيمٍ‏. اگر فقط این قسمت از بیان حضرت را دیدیم و گفتیم همه چیز اخلاق است، اما باقی مسئله را ندیدیم، در حق پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله جفا کرده ایم. در ادامه این حدیث می فرماید: ثُمَّ فَوَّضَ إِلَيْهِ أَمْرَ الدِّينِ وَ الْأُمَّةِ لِيَسُوسَ‏ عِبَادَهُ‏. بعد از اینکه پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله صاحب خلق عظیم شد، محصول این تخلق و تربیت، مدیریت و حاکمیت دینی است. چقدر جاهل است کسیکه بگوید اخلاق به سیاست مرتبط نیست.

 

تأکید آیت الله ناصری بر توجه مردم به امام عصر

آیت الله ناصری از جمله علما و عرفایی بودند که جایشان پر نخواهد شد. در دیدار تعدادی از مداحان، ایشان می گفتند «امام زمان ارواحنا فداه نماینده خداوند در همه عوالم هستند. این عالم یک خورشید دارد و یک ماه». و اصرار داشتند که بگویند «ما الان عوالمی داریم که مثلا سی چهل خورشید و سی چهل ماه دارد؛ و امام زمان ارواحنا فداه الان نماینده خدا در حکمرانی این عالم هستند». و بر گفتن این مسئله هم اصرار داشتند. تأکید بر این مسئله داشتند که مردم را متوجه امام زمان ارواحنا فداه کنید. هرجا که کارشان به مشکل خورد، به امام عصر ارواحنا فداه توسل پیدا کنند. همه کارهایشان را با امام زمان ارواحنا فداه راه بیندازند. جز این راه دیگری نیست. رزمندگان دفاع مقدس همین کار را می کردند. کارشان را با امام زمان ارواحنا فداه راه انداختند.

وقتی این آیت الله ناصری با این توجه و تضرع و اصرار، توجه مردم را به امام زمان ارواحنا فداه که نماینده تام الاختیار خداوند در همه عوالم هستند جلب می کنند، بعد که ایشان می گویند رهبرانقلاب نماینده و جانشین امام زمان ارواحنا فداه هستند، انسان به حقیقت و اهمیت ماجرا پی می برد. نه مثل لیدر حزب اللهی که می گوید ما باید به رهبرانقلاب بگوییم که باید چکار کنند!

امام سجاد علیه السلام می فرماید مومنینی که با امام همراه هستند، این معیّت باید تحقق پیدا کند. این معیّت و همراهی با گفتن تنها صورت نمی پذیرد. اینکه صرفا بگوییم ما اهل کوفه نیستیم، کافی نیست. معیّت با امام مهم است، اما ابزار معیّت با امام مهمتر است. تا این ابزار نباشد، معیّت اتفاق نمی افتد. مردم کوفه به امام سجاد علیه السلام گفتند ما آماده ایم با شما قیام کنیم؛ امام فرمود مَسْأَلَتِي أَنْ لا تَكُونُوا لَنا وَ لاعَلَيْنا. شما اهل همراهی با امام نیستید. معیّت امام لوازمی نیاز دارد که شما حائز این شرایط و لوازم نیستید.

 

تا انسان عبد نشود، نمی تواند به خدا اعتماد کند

امام سجاد علیه السلام در پاسخ عباد بصری که به امام عرض کرد جهاد را رها کرده اید و به حج می پردازید، فرمود: التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ. إِذَا رَأَيْنَا هَؤُلَاءِ اَلَّذِينَ هَذِهِ صِفَتُهُمْ فَالْجِهَادُ مَعَهُمْ أَفْضَلُ مِنَ الْحَجِّ. وقتی امام این یاران و همراهان با این ویژگی ها را داشته باشد، جهاد با این یاران افضل است. امام زمان علیه السلام هم دنبال این یاران هستند. جامعه ای که عبد دنیا شده، فقط نیازمند یک تحول معنوی است و لاغیر. امام سجاد علیه السلام بخاطر اینکه کاری از ایشان بر نمی آمد، رو به دعا نیاورند. این تنها راه درمان جامعه آن روز بود. باید جامعه را بسمت معنویت برگردانند.

هیچوقت فریب جریان های سیاسی انقلابی، اشخاص انقلابی، و لیدرهای انقلابی که از معنویت خالص فاصله دارند را نخورید. اولا اینها یک جاهایی به خطا می روند، و متوجه هم نمی شوند. چون تقوا ندارند که متوجه خطایشان شوند. ما در هر دولت انقلابی که نقدی کردیم، عده ای به ما ایراد گرفتند. اخیراً آمریکا گفت من حاضر نیستم اجازه دهم شما راستی آزمایی کنید. می گویند «ما جواب آمریکا را بررسی می کنیم»! رهبرانقلاب گفتند باید تحریم ها را بردارند، و ما هم راستی آزمایی کنیم. آمریکا از برداشتن تحریمها که حرف نمی زند. چون اگر بگوید تحریمها را برنمیدارم، بساط مذاکره برچیده می شود. راجع به برداشتن تحریمها که چیزی نمی گوید؛ می گوید من راستی آزمایی را قبول ندارم. ما را چه فرض کرده؟! تو اول بگو تحریم را برمیداری یا نه؟ جوابی نمی دهد. قدم دوم که راستی آزمایی است را رد می کند.

کسانیکه گفتند «اگر آمریکا واقع گرا و منطقی باشد، می توانیم به نتایج خوبی برسیم»، الان چه حرفی برای گفتن دارند؟! در مذاکرات می خواهند چه بگویند؟ همان موقع که آمریکا این حرف را زد، باید محکم جوابشان را می دادید. فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ(محمد 35). طرف مقابل محکم حرف می زند، شما هم محکم جوابشان را بدهید؛ کوتاه نیایید. تا معنویت خالص حاصل نشود، تا انسان عبد نشود، نمی تواند به خدا اعتماد کند. خداوند می فرماید مقابل کفر کوتاه نیایید، اینها می گویند بگذارید ببینیم می توانیم با آمریکا گفتگوی منطقی داشته باشیم یا نه؟!

 

باید داراییهای انقلاب اسلامی را به رخ مردم دنیا بکشیم

رهبرانقلاب به کسانیکه فرمودند نرمش قهرمانانه، به همانها فرمودند سیاست خارجی ما سیاست ضدتعامل با نظام سلطه است. حرف اول را می گیریم، حرف دوم را رها می کنیم! شما بخواهید در مذاکرات نتیجه بگیرید، باید محکم باشید. راه رسیدن به نتیجه همین است. نمی توانند به خدا اعتماد کنند. مردم برخی لیدرها و جریانهای انقلابی را می بینند که مقابل آمریکا کوتاه می آیند، گمان می کنند سیاست انقلابی یعنی همین.

خطبه امام سجاد علیه السلام در شام با خطبه کوفه متفاوت است. چهل سال معاویه در شام حکومت کرده. با مردم شام نباید مثل مردم کوفه سخن گفت. امام سجاد علیه السلام در خطبه شان از محمد و آل محمد محکم سخن می گویند. در جهاد تبیین باید دارایی های انقلاب اسلامی را به رخ عالم بکشیم. فرزندان ما باید فضائل ولایت فقیه و انقلاب اسلامی را کامل بدانند. مردم شام می خواستند امام سجاد علیه السلام در هیأت اسیر سخن بگوید، تا خفت و خواری او و خاندان اهلبیت را ببینند و خرسند شوند. اما امام سجاد علیه السلام به گونه ای خطبه خواند که همین مردم ظرف چند دقیقه صدای ضجه و ناله شان بلند شد! این در اثر قدرت معنوی و قدرت اصیل امامت امام بود.

امام سجاد علیه السلام را با خطبه شان در کاخ یزید بشناسیم، نه به اسم عابد بیمار! رهبرانقلاب طی 37 جلسه با آقایان ذاکر مدام بگویند نسبت به اهلبیت معرفت عمیق ایجاد کنید. کسی از یک عابد بیمار الگو نمی گیرد. همین می شود که 96 سال است کسی به فکر ساختن حرم با خاک یکسان امام نیست!

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

مجالس شب های قدر
با سخنرانی و مناجات خوانی
حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از جمعه تا سه شنبه، از ساعت ۲۱:۳۰
(قرائت قرآن، بیان احکام، سخنرانی، عزاداری، دعای جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتن)
مکان:
مصلی قدس قم
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است