سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ساعت ۱۸:۰۱

حرف از صلح، این بار در ایام محرم؛ اثر خون سیدالشهدا را کمرنگ نکنیم

روز عاشورا محرم ۱۴۰۱: رهبرانقلاب گفتند صلح در اسلام یک استثناست، نه یک روال جاری. امام حسن فرمود اگر چهارده یار داشتم صلح نمی کردم. اینکه بگوییم ما دو راه داریم، یا بجنگیم یا صلح کنیم، این غلط است. امام حسین بطلان این حرف را ثابت کرد؛ فرمود وَهَیهاتَ مِنّا الذِلَّةُ. عاشورا راه را تا قیامت برای ما مشخص کرده. محال است کسی حسینی باشد، اما زندگی اش جهادی و سرتاسر مبارزه نباشد.

مراسم عزاداری عاشورای حسینی در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم دوشنبه 17 مرداد 1401 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

حرف از صلح، این بار در ایام محرم

أَنِ اخْرُجْ بِقَوْمٍ إِلَى الشَّهَادَةِ فَلَا شَهَادَةَ لَهُمْ إِلَّا مَعَكَ وَ اشْرِ نَفْسَكَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. در همین سه جمله، مأموریت امام حسین علیه السلام بیان و تعیین شده است. به همراه یارانت قیام کن برای شهادت؛ شهادتی برای یاران تو نیست مگر در معیّت و همراهی تو؛ و جانت را با خدای متعال معامله کن.

شنیدم یکی از خطبا در دهه محرم گفته اند یکی از راههای کسب موفقیت نبرد و مبارزه است، اما همیشه موفقیت با نبرد و مبارزه نیست، موفقیت با صلح هم بدست می آید. صرف نظر از اینکه محرم و حماسه امام حسین علیه السلام چه ارتباطی با صلح پیدا می کند که موضوع بحث شود، اما آنجا که امام حسن علیه السلام می پذیرند این جام زهر را سر بکشند، شرایط یک شرایط پیروزمندانه و موفقیت آمیزی نیست. شرایط بسیار بدی برای جامعه اسلامی است که امامشان را تنها می گذارند، و امامشان مجبور می شوند برای حفظ عده قلیل یاران و شیعیان صلح کنند. امام حسن علیه السلام فرمود اگر 14 نفر یار داشتم، از مبارزه دست بر نمیداشتم و صلح نمیکردم.

بُعِثْتُ بِالْجِهَادِ وَ لَمْ أُبْعَثْ بِالزُّرَّاعِ. بعثت مرغمة ومرحمة. بُعِثتُ لرَفعِ قَومٍ و وَضعِ آخَرينَ. اینها تعبیرات رسول خداست. من مبعوث شدم برای درگیر شدن. کربلا تحقق تام و تمام اسلام محمدی است. فرمود أسِيرُ بِسيرَةِ جَدّي وَ أبي عَليِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السّلام. این سیره رسول الله صلی الله علیه و آله است. این شیوه مختص اباعبدالله علیه السلام نبود که بگوییم سایر ائمه شیوه دیگری داشتند. از ابتدا مشخص بود که قیام اباعبدالله علیه السلام ختم به شهادت است. در مکه فرمود مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ، وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ، فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا.

این سالها خیلی ها سعی کردند بگوید امام حسین علیه السلام اصلا قیام نکرد. بدتر از این نمی شود قیام عاشورا را تحریف کرد. خاصیت و اصل قیام عاشورا را از آن بگیریم. بله، امام در روز عاشورا به مردم کوفه و لشکریان فرمود اگر نمی خواهید من حاضرم برگردم. این خطاب به مردم بود، و برای اتمام حجت با آنها بود؛ نه اینکه امام خطاب به یزید این سخن را بفرمایند. حتی به عمر سعد و سران لشکر کوفه هم این سخن را نگفتند. اگر هم امام از کربلا برمیگشتند، بنای صلح و سازش با یزید را نداشتند. جهاد و مبارزه مأموریت امام حسین علیه السلام است: أَنِ اخْرُجْ بِقَوْمٍ إِلَى الشَّهَادَةِ. اثر خون سیدالشهدا علیه السلام را کمرنگ و خنثی نکنیم. هر از چندگاهی آن هم در ایام محرم یک زمزمه برای صلح بلند شود.

 

صلح در اسلام استثناست، نه روال جاری

اباعبدالله علیه السلام فرمود لکم فی أسوة. امام حسین علیه السلام و قیام عاشورا الگوی ماست. مبارزه باید ادامه پیدا کند. فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ(شرح 8). قدم بعدی را در مسیر جهاد و مبارزه محکمتر از گذشته باید برداریم. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود مهدی ما به سنت من قیام می کند، یعنی شمشیر و مبارزه.

رهبرانقلاب در ماجرای صلح امام حسن علیه السلام گفتند: صلح در اسلام یک استثناست، نه یک روال جاری. اینکه بگوییم ما دو راه داریم، یا بجنگیم یا صلح کنیم، این غلط است. امام حسین علیه السلام بطلان این حرف را ثابت کردند. فرمود: إنَّ الدَّعيَّ ابنَ الدَّعيِّ قَد رَكَّزَ بَينَ اثنَتينِ بَينَ السُلَّهِ وَالذِلَّةِ. صلح و سازش یک راه نیست. راه مشخص است: وَهَيهاتَ مِنّا الذِلَّةُ. عاشورا راه را تا قیامت برای ما مشخص کرده. در این سالها، برخی که اعتبار ملی هم داشتند، تصریح می کردند که اباعبدالله علیه السلام اصلا روز تاسوعا رفت که مذاکره کند و با میانجی گری قضیه حل و فصل شود. گفت امروز ما باید مشی و روش امام حسن علیه السلام در صلح را در پیش بگیریم. امام حسن علیه السلام هم اگر یاران و شرایط اباعبدالله علیه السلام را داشت، حتما قیام می کرد؛ تردید نکنیم.

وَهَيهاتَ مِنّا الذِلَّةُ. ذلت یعنی ترک مبارزه و قیام و رویارویی با کفر و استکبار. در این سالها خیلی ها سعی کردند مردم ما را از ادامه انقلاب اسلامی منصرف کنند، اما نتوانستند. چون خدای متعال بنا دارد در آخرالزمان پرچم اباعبدالله علیه السلام را بلند کند. فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ. این خواست خداست؛ حال عده ای باور نکنند. مهم این است که ما پیام عاشورا را همانطور که هست دریافت کنیم و بفهمیم، و به نسل های بعد منتقل کنیم.

محال است کسی حسینی باشد، اما زندگی اش جهادی و سرتاسر مبارزه نباشد. کسیکه اینگونه زندگی کند حسینی نیست. عاشورا سرنوشت زندگی ما را تعیین کرد. عاشورا درس چگونه مردن نیست، درس چگونه زندگی کردن است. عاشورا حیات ماست. لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ. حضرت زهرا سلام الله علیها پشت در فرمود: أَيُّهَا الضَّالُّونَ الْمُكَذِّبُونَ. ضلالت یعنی ایستادن مقابل امام.

 

ولایتمداری بدون همراهی با امام معنا ندارد

اباعبدالله علیه السلام ما را از دوری نسبت به امام، متوجه معیّت با امام کرد. صِدْق عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ. باید با حسین علیه السلام هم قدم شویم. ولایتمداری صادقانه در معیّت ما با امام ثابت می شود. اگر حسین علیه السلام در کربلا باشد و ما در خانه نشسته باشیم، این ولایتمداری نیست. ولایت یعنی پیوند و اتصال. ولایتمداری بدون همراهی با امام معنا ندارد.

در غدیر علی بن ابیطالب علیه السلام معرفی شد، اما همراهی و اتصال با امام رخ نداد. اِرْتَدَّ اَلنَّاسُ بَعْدَ اَلنَّبِيِّ. غدیر در عاشورا تحقق پیدا کرد. معیّت و اتصال به امام در کربلا رخ داد. رابطه غدیر و عاشورا یک رابطه درونی است. روز غدیر رسول خدا صلی الله علیه و آله هم به خدای متعال عرض کرد مردم پذیرش جانشینی و حاکمیت امیرالمومنین علیه السلام را ندارند.

برای مجلس خبرگان آینده که کمتر از یکسال است، یزیدیان داخلی طرح و برنامه بسیار گسترده ای دارند. مراقب باشید. رسما اعلام کرده اند که افرادی را معرفی می کنیم، اگر صلاحیتشان را نپذیرند، انتخابات را باطل اعلام می کنیم. رسما می گویند نظر خود را تحمیل می کنیم. مگر خون امام حسین علیه السلام به شما اجازه می دهد؟ مگر پیوند عمیق مردم با امامشان به شما اجازه تحمیل می دهد. می خواهند کسانی وارد مجلس خبرگان شوند که حاکمیت ولی فقیه را تغییر دهند. جمع و شورا بجای فرد تصمیم بگیرد. می گویند در دنیا حکمرانی شبکه ای وجود دارد، ما برای رسیدن به این حکمرانی شبکه ای، ابتدا قدرت مطلقه ولی فقیه را از او بگیریم. چون او بر اساس احکام اسلام حکومت می کند، و اسلام اساسا توانایی حکومت ندارد. پس حسین علیه السلام چرا مدعی حکومت بود؟

جوانها بیدار باشند. جهاد تبیین برای وقتی است که حمله ی از سمت دشمن برای تحریف عقاید و آرمانها و هویت دینی ماست. عاشورا امسال با عاشورای سال قبل متفاوت است. اباعبدالله علیه السلام فرمود من مستحق تر هستم نسبت به تغییر حاکمیت یزید. از این روشن تر؟ نگذارید این فوج عظیم جریان رسانه ای ذهن و فکر و قلب مردم را منحرف کند. حقیقت کربلا را به مردم نشان دهیم، راه مشخص می شود.

 

ابلیس هم با حکمرانی ائمه مشکل داشت

امام حسین علیه السلام شب عاشورا به یارانش فرمود حقیقتی را برای شما باز کنم تا این نبرد و جانفشانی برای شما آسان شود. قَالَ : إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى لَمَّا خَلَقَ آدَمَ ، وَ سَوَّاهُ، وَ عَلَّمَهُ أَسْمَاءَ كُلِّ شَيْءٍ وَ عَرَضَهُمْ عَلَى اَلْمَلائِكَةِ، جَعَلَ مُحَمَّداً وَ عَلِيّاً وَ فَاطِمَةَ وَ اَلْحَسَنَ وَ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ أَشْبَاحاً خَمْسَةً فِي ظَهْرِ آدَمَ. خدا وقتی آدم را خلق کرد، نور ما ائمه را در او قرار داد. وَ كَانَتْ أَنْوَارُهُمْ تُضِيءُ فِي اَلْآفَاقِ مِنَ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْحُجُبِ وَ اَلْجِنَانِ وَ اَلْكُرْسِيِّ وَ اَلْعَرْشِ. این نور همه عالم را گرفت. فَأَمَرَ اَللَّهُ تَعَالَى اَلْمَلاَئِكَةَ بِالسُّجُودِ لِآدَمَ تَعْظِيماً لَهُ. سپس به ملائکه دستور سجده و تکریم آدم را داد. أَنَّهُ قَدْ فَضَّلَهُ بِأَنْ جَعَلَهُ وِعَاءً لِتِلْكَ اَلْأَشْبَاحِ اَلَّتِي قَدْ عَمَّ أَنْوَارُهَا اَلْآفَاقَ. آدم را گرامی داشت بخاطر عظمت اولیاء خدا؛ یعنی حکمرانهای عالم! بخاطر امامت و رهبری عالم. بخاطر ولایت.

فَسَجَدُوا  إِلاّ إِبْلِيسَ أَبى أَنْ يَتَوَاضَعَ لِجَلاَلِ عَظَمَةِ اَللَّهِ، وَ أَنْ يَتَوَاضَعَ لِأَنْوَارِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ وَ قَدْ تَوَاضَعَتْ لَهَا اَلْمَلاَئِكَةُ كُلُّهَا وَ اِسْتَكْبَرَ وَ تَرَفَّعَ وَ كانَ بِإِبَائِهِ ذَلِكَ وَ تَكَبُّرِهِ مِنَ اَلْكافِرِينَ. شیطان سجده نکرد، چون نخواست عظمت خدا را تعظیم کند، و انوار ما اهلبیت را تعظیم کند. شیطان با حکمرانی اهلبیت مشکل داشت. امروز همه عالم با ولایت فقیه مشکل دارد. این کابوس امروز کفر و استکبار است.

ابلیس های امروز را بشناسید. چه کسانی حاضر نیستند در برابر حاکمیت امام عادل تواضع کنند. قدرت ولایت در این اتصال عمیق مومنین به امام عادل است. این قدرت را کجا می توان پیدا کرد؟ کربلا می خواهد این حقیقت را آشکار کند. خرمشهر و پاوه، با یک پیام حضرت امام آزاد شدند.

اگر امروز شما جوانها از حق امامتان بگذرید، چوبی که ما می خوریم از چوب کسانیکه اباعبدالله علیه السلام را تنها گذاشتند محکم تر خواهد بود. 1400 سال حقیقت عاشورا برای ما تبیین شده. شرایط ما با گذشته خیلی متفاوت است. اگر فریب بخوریم، جایگاهمان در جبهه کفر است؛ هرچقدر هم نمازخوان و گریه کن و سینه زن و باسواد باشیم. اگر از حکمرانی مطلق بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه در عالم عقب بنشینیم و از باور عمیق مقدمه سازی قیام آخرالزمان در انقلاب اسلامی منصرف شویم، وارد جاده کفر شده ایم. فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ غَیْرِکُمْ.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است