چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ساعت ۱۷:۱۰

همراهی با امام چشم انسان را به حقایق باز می کند

روز چهارم محرم ۱۴۰۱: با امام همراه باشی، حقایق را می بینی و درک می کنی. چون با امام بودن یعنی حق تقوا را رعایت کردن، و تقوا به انسان قدرت تشخیص درست می دهد. عون و محمد اگر از یزیدیان ناراحتند، بخاطر این است که محکمات قرآن را تغییر دادند؛ بر امام خود طغیان کردند. اباعبدالله امثال محمد و عون بن عبدالله را می خواهد. برای همراهی با امام فرزندانمان را تربیت کنیم.

چهارمین روز مراسم عزاداری دهه اول محرم 1401 هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم سه شنبه 11 مرداد 1401 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

در مسائلی که از دستور خداست جای مشورت نیست

مسئله اساسی در جلسات ماه محرم این است که خون اباعبدالله علیه السلام تدارک شود. امام سجاد علیه السلام از علت قیام مختار پرسید. انگیزه و نیت مهم است. إِنَّمَا اَلْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ. عمل خوب را برای چه انجام می دهیم؟ خدای متعال به حضرت موسی فرمود، عبادتهایی که انجام دادی، بهره اش را بردی. اما، هَل والَيْتَ لِي وَلِيّا ؟ و هَل عَادَيْتَ لِي عَدُوّا. آیا بخاطر من با کسی دشمنی کردی، یا با کسی بخاطر من دوستی کردی؟

مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُم(فتح 29). کسیکه با امامش همراه باشد، نمی تواند با کفر و استکبار خنثی باشد. چون امام اولین کسی است که در برابر قدرتهای استکباری سرسخت و غلیظ است. در طول انقلاب افراد و جریانهای مختلف به حضرت امام و رهبرانقلاب فشار آوردند، که کمی مقابل آمریکا کوتاه بیایید. به امام رضا علیه السلام هم می گفتند انقدر با هارون آشکارا مخالفت مکن. برای امام جامعه خط مشی تعیین می کنند. امام از خدای متعال الهام و دستور می گیرد. امامی که حرف مردم را بشنود، امام نیست.

الان نظام سلطه برای مدیریت دنیا با مردم مشورت و گفتگو می کند؟ نظرخواهی می کند؟ برای حفظ منافعش یک جنگ جهانی بیوسایبرنتیک به راه می اندازد، تا اهداف خودش را پیش ببرد. شش میلیون هم قربانی از مردم دنیا می گیرد. امام در مسائل مربوط به مردم مشورت می گیرد؛ اما در مسائلی که از طرف خدا مأمور است، جای مشورت نیست. أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ(نحل 36). بعث لرفع قوم و وضع آخرین. لیخرج الناس من عبادة العبید الی عبادت اللَّه و من ولایت العبید الی ولایت اللَّه. پیغمبر و دین برای این آمده که حکومت استکبار را کنار بزند، و حکومت الهی در جامعه ایجاد کند.

 

امام ما را بسمت خدا هدایت می کند

تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا. کسانیکه دور و بر طاغوت هستند، تمام سعیشان را می کنند تا رضایت طاغوت را جلب کنند. اما اینطرف کسانیکه با امام هستند، بدنبال جلب رضای خدای متعال هستند. إلَى اللّهِ تَدْعُون وَ عَلَيْهِ تَدُلُّونَ. امام ما را بسمت خدا هدایت می کند. مأموریت اصلی حاکمیت اسلامی همین است؛ تحقق احکام الهی در جامعه.

دوران غیبت بی جهت طولانی نشده. خون سیدالشهدا علیه السلام رفته رفته این بیداری را در جامعه جهانی ایجاد کرده. امروز می توانیم این را ببینیم. مردم ایران امروز را با مردم 70-60 سال پیش نمی توان مقایسه کرد. حتی کودکان امروز هم حاضر به پذیرش ذلت نیستند. سطح معارف دینی خیلی بالا رفته. امروز می توانیم راجع به معیّت با امام زمان ارواحنا فداه و حقوق امام با مردم صحبت کنیم. این مفاهیم امروز بین قاطبه مردم جا افتاده. بیداری یعنی این. لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ. این اثر خون اباعبدالله علیه السلام است.

اگر کسی می خواهد با امامش همراه باشد، باید خودش را به خدا خیلی نزدیک کند. مثل شهدا. اگر به خدا نزدیک شدیم، برای اماممان مفید واقع می شویم. دیگر به سن و سالمان نگاه نمی کنند. مثل نوجوانان حضرت زینب صلی الله علیه و آله. يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا(حشر 8). رضایت خدا را می بینند. در شک و تردید زندگی نمی کنند.

 

همراهی با امام چشم ما را به حقایق باز می کند

عون بن عبدالله بن جعفر هنگام ورود به میدان اینگونه رجز خواند: ان تنکرونی فأنا ابن جعفر. خودش را با جعفر طیار صدیق معرفی می کند. عرصه کربلا عرصه فرماندهی همچون جعفرطیارهایی است. شهید صدق فی الجنان ازهر. کسیکه بگویند من حسینی هستم، اما در برهه ای از مبارزه خسته شود، این ادعایی بیش نیست. حسین علیه السلام امثال عون بن عبدالله را می خواهد. يطير فيها بجناح اخضر کفی بهذا شرفأ فی المحشر. فرزند جعفر طیار بودن برای افتخار من بس است. ما به چه افتخار می کنیم؟ برای افتخار کردن در قیامت چه داریم؟ قیامت سرمان با چه بلند است؟ انتخاب کنیم.

راه رسیدن به چنین درکی باز است. یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم... غصه و تأسف نخوریم. این راه تعالی و رشد باز است. منتظر نباشیم آموزش و پرورش و حوزه چنین فرزندانی تربیت کنند. خودمان باید همت کنیم. پدر و مادرها تلاش کنند. برای همراهی با امام فرزندانمان را تربیت کنیم.

محمد بن عبدالله اینگونه رجز خواند: أشْکو إِلَی الله مِنَ العُدْوانِ • فِعالَ قَومٍ فی الرَّدی عِمیانِ‌ قَدْ بَدَّلوا مَعالِمَ القُرآنِ • وَ مُحکمِ التَّنزیلِ و التَّبیان‌ وَ أَظهَروا الکفرَ مَعَ الطُّغیانِ. یک نوجوان انقدر عمیق ببیند!؟ با امام باشی، حقایق را می بینی و درک می کنی. چون با امام بودن یعنی حق تقوا را رعایت کردن، و تقوا به انسان تشخیص درست می دهد: مَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً(طلاق 3). اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ(آل عمران 102). وقتی تو با امامت همراه باشی و حقیقت تقوا اتفاق بیفتد، به یقین می رسی، که تبدیل و تغییری ندارد.

 

مسئله اصلی کربلا همراهی با امام است

أشْکو إِلَی الله مِنَ العُدْوانِ. از دشمنان به خدا شکایت می کنم. فِعالَ قَومٍ فی الرَّدی عِمیانِ‌. دشمنانی که کوردل هستند. قَدْ بَدَّلوا مَعالِمَ القُرآنِ وَ مُحکمِ التَّنزیلِ و التَّبیان‌. قواعد و اصول محکم قرآن را عوض کردند. بجای اینکه مطیع ولی خدا باشند، از کفر و استکبار تبعیت می کنند. بجای آنکه آمر به معروف و ناهی از منکر باشند، خودشان عامل به منکر هستند. این درک یک نوجوان است. معیّت با امام انسان را به این نقطه می رساند. هر جریان یا شخصیت سیاسی اگر قواعد اصلی قرآن را تغییر داد، نوجوانان و جوانان باید مقابلش بایستند. هرکس دم از توافق و معامله با کفر و استکبار زد، با توجه به قواعد قرآن مقابل او بایستید: فَلا تَهِنوا وَ تَدعوا اِلَی السَّلمِ وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ(محمد 35).

وَ أَظهَروا الکفرَ مَعَ الطُّغیانِ. اینها کفر خودشان را علنی کردند و از حدود الهی طغیان کردند. جبهه مقابل امروز ما غیر از این است؟ آمریکا و اسراییل غیر از این عمل می کنند؟ طغیان کردند که 160 کشور را بسیج کردند برای تشکیل داعش؛ به قصد سیطره بر حرم ائمه.

عون و محمد اگر از یزیدیان ناراحتند، علتش چیست؟ چون آب را بستند؟ چون از صبح عاشورا اهلبیت و یاران امام را به قتل رساندند؟ یا بخاطر اینکه محکمات قران را تغییر دادند؟ یا بخاطر اینکه بر امام خود طغیان کردند. مسئله اصلی کربلا همراهی با امام است. با امام همراه شویم، تا درکمان از معارف دینی مثل فرزندان زینب کبری صلی الله علیه و آله باشد. مسئله این نوجوانان خدا و دین بود.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است