یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ - ساعت ۰۱:۵۶

زندگی راحت طلبانه زندگی قرآنی نیست؛ سه نمادِ اتاق امام کاظم

شهادت امام کاظم - 6 اسفند 1400: حضرت موسی بن جعفر در اتاقشان یک قرآن و یک شمشیر و یک لباس خشن نصب کرده بودند. لباس خشن نشاندهنده سختی کشیدن در راه دین و دوری از راحت طلبی بود. قرآن نشاندهنده راه و مسیر زندگی و مبارزه است. و شمشیر هم نماد مبارزه و جنگ است. زندگی قرآنی و دینی همراه با مشقت و سختی و مبارزه است.

مراسم بزرگداشت شهادت امام موسی بن جعفر علیهماالسلام در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم جمعه 7 اسفندماه1400 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

اوکراین عبرتی برای ما

امروز وضعیت اوکراین جلو چشم ماست. اوکراین زمانی 1700 بمب اتم داشت. صنایع دفاعی اوکراین افسانه ای بود. چه شد؟ در یک چشم بهم زدن شهرهایش را یکی پس از دیگری از دست می دهد. چیزی برای دفاع ندارد. مگر اوکراین هم پیمان آمریکا و ناتو نیست؛ چرا حمایت نمی شود؟ همین بلا را می خواستند سر کشور ما هم بیاورند. چه شد که ما به این سرنوشت دچار نشدیم؟ به مراتب قدرتهای بزرگتر از روسیه قصد داشتند در همین دهه اخیر کشور ما را ببلعند! این قدرت را ما از کجا آورده ایم؟ جز از سازمان بی بدیل قوام یافته شیعه بوسلیه امام؟ تمام جریانهای حزب اللهی و غیر حزب اللهی در مقاطعی راه را اشتباه رفتند. هر دو طیف گفتند با آمریکا صلح کنیم. فقط رهبرانقلاب بود که کشور را بر اساس معتقدات حکمرانی شیعی حفظ کرد.

امام صادق علیه السلام مأمور به قیام و تشکیل حکومت اسلامی بود. در روایتی که قبلا مرور کردیم، امامی که مأمور به قیام و تشکیل حکومت اسلامی بود، امام صادق علیه السلام بود. دشمنان هم این را می دانستند. همه مخالفتها و فشارهای حکومتها نسبت به ائمه، بخاطر همین قیام و مبارزه بود. دشمن بدنبال نابودی شبکه شیعی در سرتاسر بلاد اسلامی بود. اما امام کاظم علیه السلام بعد از پدرش بزرگوارشان اجازه این اتفاق را ندادند.

یکی از کسانیکه برای امام کاظم علیه السلام مسئله ایجاد کرد، یکی از نزدیکان ایشان بودند. امام کاظم علیه السلام شبکه شیعی که در زمان امام باقر و امام صادق علیهماالسلام تشکیل شده بود، حفظ و تقویت کرد. با همه سختیها و فشارها، قیام و مبارزه و شبکه شیعه را هدایت و حفظ کرد. امام کاظم علیه السلام در مقاطعی در تأمین معاش خانواده اش هم مشکل داشت، اما هیچگاه دست از مبارزه برنداشت.

 

زندگی راحت طلبانه زندگی قرآنی نیست؛ سه نمادِ اتاق امام کاظم

امام کاظم علیه السلام از ناحیه شیعیانشان هم دچار مشکل بودند. شیعیان راحت طلب. فرمود شیعه علی بن ابیطالب علیه السلام عملش قولش را تصدیق می کند. شما بر بالشهای گرم تکیه زده اید، و دم از تشیع می زنید؟ امام کاظم علیه السلام در اتاقشان یک قرآن و یک شمشیر و یک لباس خشن و زبر به دیوار نصب کرده بودند. لباس خشن نشاندهنده سختی کشیدن در راه دین و دوری از راحت طلبی بود. قرآن نشاندهنده راه و مسیر زندگی و مبارزه است. و شمشیر هم نماد مبارزه و جهاد و جنگیدن است.

اینطور نیست که با گفتگو با کفر بتوان مشکلات را حل کرد! بعد از 1400 سال هنوز دین را نفهمیده اید؟ امام کاظم علیه السلام یک نفر بود؛ یار نداشت؛ در مضیقه و مشقت بود؛ خانواده اش تحت فشار بودند؛ شیعیان علوی را می کشتند. با همه این اوضاع و احوال سخت، امام دست از مبارزه برنداشت.

زندگی قرآنی، زندگی همراه با مشقت و سختی و مبارزه است. زندگی راحت طلبانه زندگی قرآنی نیست. امروز اسلام را جز خون شهدا حفظ کرده؟ اگر تا قیامت در حوزه علمیه قال الباقر و قال الصادق می گفتیم، داعش منطق ما را گوش می کرد و می فهمید و می پذیرفت؟ مگر اصلاح طلبهای احمق نگفتند با داعش مذاکره کنیم؟ سوریه و عراق را ندیدند که داعش نسبت به ایزدیها چه کرد؟ مسلمانان و تشیع که جای خود. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود: الْخَیْرُ کُلُّهُ‏ فِی‏ السَّیْفِ‏ وَ تَحْتَ ظِلِّ السَّیْفِ. تمام خیر زیر سایه شمشیر و مبارزه است.

 

حرف و عمل باهم لازم است

قَالَ يَا مُوسَى إِنِّي اصْطَفَيْتُكَ عَلَى النَّاسِ بِرِسَالَاتِي وَ بِكَلَامِي. خداوند خطاب به حضرت موسی می فرماید من تو را برای مردم برگزیدم، هم با کلام و وحیم، و هم با رسالت و مأموریتی که به تو دادم. امام فقط حرف نمی زند، باید به آنچه می گوید عمل کند. خیلی روحانیون در مقام درس و بحث و علم خوب حرف می زنند، اما در میدان اجرای احکام الهی در جامعه، حاضر به هزینه کردن نیستند. امام فقط خوب و بد را نشان مردم نمی دهد؛ برای تحقق خوبی و از بین بردن بدی در جامعه حرکت می کند.

فَخُذْ مَا آتَيْتُكَ وَكُنْ مِنَ الشَّاكِرِين(اعراف 44). کلام و مأموریت مرا محکم بگیر و شکر آن را بجای آور. وَكَتَبْنَا لَهُ فِي الْأَلْوَاحِ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ. لوح هایی را برای موسی قرار دادیم و همه چیز را برای او نوشتیم. امام باید عالم به همه امور باشد. جاهلی با ژست علمی می گوید اسلام سیاست و اقتصاد ندارد. پس این آیه چیست؟ مَوْعِظَةً وَتَفْصِيلًا لِكُلِّ شَيْءٍ. تفصیل همه چیز در مأموریت امام هست؛ یک منبع غنی. فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ. آنچه به تو دادیم را با قوت و توان بگیر. وَأْمُرْ قَوْمَكَ يَأْخُذُوا بِأَحْسَنِهَا. هم خودت با قوت تحقق خواسته های الهی را دنبال کن، و هم به قوم و مردمت بگو. این ادبیاتی است که امروز ما باید با جوانان دنیا صحبت کنیم.

سَأُرِيكُمْ دَارَ الْفَاسِقِينَ(اعراف 45). می فرماید علیه فرعون قیام کنید، منِ خدا دارالفاسقین را به شما نشان می دهم و معرفی می کنم. قرآن کتابی سیاسی است. فقط از معنویت و تقوا و علم و عمل صالح نمی گوید. با کاخ مستکبرین چکار دارد؟ انتخاب موسی بن جعفر علیهماالسلام چنین انتخابی است. در مواجهه با هارون الرشید ببینید چه آیه ای را انتخاب می کند. نگاه موسی بن جعفر علیهماالسلام را ببینید چه نگاهی است. در هیئت اسارت در کاخ هارون الرشید، این آیه قرآن را انتخاب می کند. کاخ هارون را دارالفاسقین می خواند. امام موسی بن جعفر علیهماالسلام سرش درد می کند با هارون اینگونه سخن می گوید؟! به امام رضا علیه السلام هم همین حرف را می زدند؛ می گفتند هنوز از شمشیر هارون خون پدر شما می چکد؛ دست از مبارزه و افشاگری علیه حکومت بردارید، و الا به شما هم آسیب می رسانند.

کلام خدا با مأموریت خدا دو مقوله مجزا هستند. کلام خدا قرآن و وحی است. و رسالت خدا یعنی عمل به مأموریتها و کلام الهی. هم باید برای مردم از خدا و قرآن و اهلبیت بگوییم، و هم برای تحقق خواسته خدا و قرآن و اهلبیت در جامعه تلاش و مبارزه کنیم.

 

این حوزه علمیه نیاز به تحول دارد

هارون الرشید گفت یعنی من فاسقم؟ امام این آیه را تلاوت فرمود: سَأَصْرِفُ عَنْ آيَاتِيَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ. فرعون حق حکومت بر مردم را ندارد. چرا باید قواعد حاکمیت را لابی های صهیونیستی تعیین کنند؟ چرا حوزه علمیه نباید اقتصاد اسلامی را بعد از چهل سال تعریف کند؟ این حوزه علمیه نیاز به تحول دارد. قواعد زندگی را حوزه باید تعریف کند، نه یونیسف و یونیسکو. با سند 2030 ارزشهای آمریکایی را در دنیا پیاده کنند.

وَإِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لَا يُؤْمِنُوا بِهَا. با فرعون نمی شود کنار آمد. وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الرُّشْدِ لَا يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا. فرعون هدایت را نمی پذیرد. برنامه خدا را نمی پذیرد. و وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الْغَيِّ يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا. راه جنایت و ظلم را هارون الرشید می پذیرد، همانطور که فرعون می پذیرفت. ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا عَنْهَا غَافِلِينَ(اعراف 146).

هارون به امام کاظم علیه السلام گفت می خواهم فدک را به شما برگردانم؛ حدود فدک را به من بگو. نگاه امام را ببینید. فرمود: أن حددتها لم تردها. اگر حدود فدک را بگویم، فدک را به من بازنمیگردانی. هارون گفتم به جدت رسول الله خواهم داد. امام فرمود: أما الحد الأول فعدن، فتغير وجه الرشيد. حد اول فدک عدن است. چهره هارون برافروخته شد! قال: و الحد الثانی سمرقند، فاربد وجهه. چهره هارون سرخ شد! و الحد الثالث أفريقية، فاسود وجهه. چهره هارون سیاه شد! قال: و الرابع سيف البحر مما يلی الخزر و أرمينية. خزر و ارمنستان و آفریقا همه حدود فدک هستند. بعد امام فرمود: قد أعلمتک أنی أن حددتها لم تردها . نگفتم اگر حدود فدک را بگویم به ما نخواهی داد؟ فعند ذلک عزم على قتله. طبق نقل ها بعد از همین گفتگو و تبیین حدود فدک، امام را به شهادت رساندند. اگر امام کاظم علیه السلام فقط اهل عبادت بود، چکار داشت هارون را عصبانی کند؟ انقدر هارون عصبانی شد که تصمیم به قتل امام گرفت.

امام موسی بن جعفر علیهماالسلام لشکر و یار ندارد، شمشیر به کمر نبسته، اما در اتاقش شمشیر آویزان کرده. امام بخاطر استقامت به یک باور کشته شد. باور به اینکه باید حق را از شکم باطل بیرون کشید، و عرصه جهانی را برای حکمرانی امام عدل آماده کرد. همه ائمه ما برای این هدف عالی یعنی هدم و نابودی حکمرانی طاغوت و تحقق حکمرانی الهی کشته شدند، اگر شیعه ای برای تحقق این هدف تلاش و مبارزه نکند، این شیعه آدم است؟!

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است