یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ساعت ۲۰:۵۹

مقام زینب کبری به دفاع او از حق است

میلاد حضرت زینب-19آذر1400: زینب کبری سلام الله علیها خطاب به عبیدالله فرمود تعجب میکنم از کسیکه امامش را کشته و میداند خدا بواسطه قتل امامش از او انتقام میگیرد، اما دم از شفا میزند. زینب کبری برای اطرافیان و دیگران و آیندگان امر را تبیین میکند. ما با کسانی درگیر هستیم که قتل امام جامعه را شفا میدانند. این یعنی تبیین. این دفاع از حق است که تعالی زینب کبری را نشان میدهد.

مراسم جشن سالروز میلاد عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها در هیئت محبین اهلبیت (علیهم السلام) قم جمعه 19 آذر 1400 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

ارزش شناخته نشده زن

فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ(نور 36). خدای متعال به اهل این خانه دختری عطا فرمود بنام زینب(سلام الله علیها). فرمود اگر خداوند در خانه ای دختری عطا فرماید، هر روز 12 نعمت به آن خانه بخشیده خواهد شد. دختر و زن رسالت عظیم و ویژه ای به دوش اوست. همراهی و همدمی و یاری مردی که با وجود او کامل میشود. کار دشواری است. اما این تکلیف دشوار از عهده زن برمی آید: لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها(بقره 286).

دختران و خانمها باید ارزش وجودی و قدر و منزلت و جایگاه خود را به خوبی بشناسند، و به ثمن بخس دنیا خود را ارزان نفروشند. زن در یک جایگاه نقش دختری و خواهری در خانواده دارد، در یک جایگاه نقش همسری دارد، و در یک جایگاه دیگر نقش مادری را بعهده دارد. هر سه این نقش ها را زن باید و میتواند بخوبی ایفا کند.

کسیکه بیشترین حق را بر گردن زن دارد، همسر و شوهر اوست؛ اما بیشترین حق بر گردن مرد را مادر دارد! فرمول عجیب و زیبایی است. دشمنان اسلام از روز اول اجازه ندادند زنهای ما به ارزش واقعی خود پی ببرند. همینطور مردها غالبا ارزش و جایگاه زن را نمی شناسند. دختر اگر در خانه پدر و مادر آنطور که شایسته است تربیت نشود، در زندگی مشترک دچار مشکلات میشود، و ارزش و جایگاه واقعی خود را نمی شناسد. خیلی از مسئولیتها و مأموریتهای الهی خود را نمی شناسد.

 

مسئولیت های چندگانه زن

اصطلاحی بین برخی خانمها هست که اشتباه است، اما هست؛ اینکه مردها تنوع طلبند و قابل اطمینان نیستند. زنها هم تنوع طلبند، اما از نوعی دیگر. اگر برخی مردان بیماردل بودند، ارتباطی به جنس مرد ندارد و این ملاک نیست. اگر زن نتواند به مرد اعتماد پیدا کند، نمیتواند به این تکیه گاه تکیه کند. برخی مردان خودشان طوری عمل میکنند و حرف میزنند که بر شک و تردید و ترس زن می افزایند. همینطور خانمها ممکن است جایگاه خود را در خانواده تضعیف کنند.

زن در درجه اول انسان است. چیزی کم از مرد ندارد. در رسیدن به عالیترین مقامات معنوی زن و مرد تفاوتی ندارند. نمونه کامل این امر حضرت زهرای مرضیه و زینب کبری سلام الله علیهما هستند. کتاب «ریاحین الشریعه» را زنهای ما حتما مطالعه کنند. بزرگ بانوان جهان اسلام در این کتاب معرفی شده اند. خیلی از مسئولیتهای خانواده بعهده زن است، و بخوبی هم از عهده این مسئولیتها برمی آید. ولادت حضرت زینب سلام الله علیها الهامبخش یک حقیقت محکم الهی است. حضرت زینب سلام الله علیها آینه تمام نمای حضرت صدیقه کبراست.

دختران زودتر از پسران بالغ میشوند. خدای متعال دختران را زودتر مقید میکند به واجبات شرعی. با اینکه احکام خانمها از آقایان سخت تر است. یک دختر 9 ساله مثل یک خانم مسن باید رعایت دستورات و قواعد الهی را داشته باشد. زن و دختر ابتدا باید ارتباطش با خدا تعریف و حل شود، بعد ارتباطش با همسر تنظیم شود؛ و بعد برای تربیت فرزند آماده شود. دختران ما قبل از 9 سالگی باید واجبات و احکام الهی را آموخته باشند. اینطور نباشد که چون دختران کمتر از خانه بیرون میروند، مراقبت ما از دختران نسبت به پسران کمتر باشد. دختر باید در وقت خود تربیت شود، تا به موقع آماده رفتن به خانه همسر و پذیرفتن مسئولیت بعدی شود. ما نمیتوانیم سرخود ازدواج دختر و پسر را عقب بیندازیم. در روایت هست همین که شخص مومن بود، سخت نگیرید و با ازدواجشان موافقت کنید.

 

مسئولیت های بزرگ نشاندهنده جایگاه بالای زن است

برخی تا کوچکترین مشکلی پیش می آید به مشاوره مراجعه میکنند. این غلط است. باید از عقل خود و بزرگترهای فامیل استفاده کنیم، و مشکلات را حل کنیم. اگر مشکل لاینحل و خاصی بود که به بن بست خوردیم، بعد به مشاوره مراجعه کنیم. آن هم مشاوری که انسان و اسلام را بشناسد، نه هر روانشناسی که علوم ناقص غربی را به خورد ما بدهد. می بینی برای حل مشکلش به چند مشاور مراجعه کرده، اما هنوز هم تردید دارد.

فرمود اگر خدا به کسی یک دختر داد، مومنین باید همکاری کنند تا از عهده تربیت او بر بیاید. اگر دو دختر به یک خانواده داد، باید مسئولین حکومتی هم به این خانواده کمک کنند تا از عهده تربیت او بربیاید. آن هم در این زمان با این شبکه های اجتماعی و وضعیت موجود.

چند روز پیش برخی فعالان فرهنگی تجمعی به راه انداختند. شعارها را که می بینی، اسمش مطالبه حق است، اما شعارها حرف دیگری میزند. الان هم که باب شده، به هر بهانه ای تجمع برگزار میکنند. در اصفهان امروز جمعیت زیادی نماز باران خواندند. این یعنی عقلانیت. این خیلی خوب است، اما ای کاش زودتر این امر صورت میگرفت، تا این مسئله عرصه جولان برخی عناصر ضدانقلاب نشود. مطالبه حق بهانه میشود برای سوءاستفاده برخی افراد معلوم الحال.

دختر بعد از ازدواج، علاوه بر مسئولیت عبد بودن، باید شوهرداری هم بکند. این خودش یک مهارت است. بعد از شوهرداری، مسئولیت مادری و فرزندداری هم افزوده میشود. مسئولیت مادری خیلی دشوار و حساس است. مسئولیتهای بزرگی که خدای متعال به زن می سپارد، نشاندهنده ارزش بالای زن است. و ما هرچه داریم از مادرانمان است.

 

کمک به همسر، ویژگی شهدا و صدیقین

مرد باید احترام مادری همسر خود را در خانه داشته باشد. او را در این مسئولیت یاری دهد. در اسلام به مرد خانه توصیه میشود در کارهای خانه به همسرش کمک کند، و البته طبق روایات این از عهده هرکسی برنمی آید مگر شهدا و صدیقین! این کمک در خانه فقط مربوط به کارهای منزل نیست؛ کمک به همسر در انجام مسئولیت مادری خیلی مهمتر از کمک در کارهای خانه است.

زینب کبری سلام الله علیها دختر بود در مقام اعلی، خواهر بود در مقام اعلی، همسر بود در مقام اعلی، مادر هم بود در مقام اعلی. این عظمت وجود زینب کبری سلام الله علیها را میرساند. نوع رضایت امیرالمومنین علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها از دخترشان را ببینید. حضرت زهرا سلام الله علیها در بدو دخترش زینب کبری سلام الله علیها در نوزادی او فرمود: جعل اللّه فیک الخیر یا زینب، و فی أبنائک البررة الأتقیاء. خدا در تو خیر قرار دهد، و در فرزندان نیکو و باتقوای تو. هم برای دوران دختری زینب دعا میکند، هم برای دوران مادری او. مادر یعنی این.

و کأنّی یا ابنتی أنظر إلیک و أنت تدافعین عن الحقّ المهضوم، بمنطق فصیح و لسان عربیّ مبین. بعد از دعا برای مسئولیت دختری و مادری زینب، اشاره به مسئولیت اجتماعی و دفاع از حق زینب سلام الله علیها میکند، و رضایت کامل خود را نسبت به دخترش اعلام میدارد. تو زمانی از حق دفاع میکنی که چیزی از حق باقی نمانده. خطاب به ابن زیاد فرمود روزگار مرا در این موقعیت قرار داده، و الا تو خیلی حقیرتر از این هستی که من حتی با تو همکلام شوم. فرمود مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا. تو نمیدانی و نمی فهمی خدای متعال چه کرد با این عرصه بروز و ظهور ایمان ما.

 

مقام زینب کبری به دفاع او از حق است

لَقَدْ قَتَلْتَ كَهْلِي وَ أَبَرْتَ أَهْلِي وَ قَطَعْتَ فَرْعِي وَ اِجْتَثَثْتَ أَصْلِي فَإِنْ تَشَفَّيْتَ بِهَذَا فَقَدِ اِشْتَفَيْتَ. عبیدالله خطاب به زینب کبری سلام الله علیها گفت من با کشتن برادرت شفا پیدا کردم. زینب کبری سلام الله علیها پاسخ داد «تو بزرگ من را کشتی، ریشه من را خشک کردی، اصل و شاخه مرا بریدی، بعد میگویی شفا پیدا کردم؟ اگر شفا به این است، بله تو شفا پیدا کردی». انی لاعجب ممن یشتفی بقتل ائمته و یعلم انهم منتقمون منه فی آخرته. «تعجب میکنم از کسیکه امامش را کشته و میداند خدا بواسطه قتل امامش از او انتقام میگیرد، اما دم از شفا میزند». زینب کبری سلام الله علیها این سخنان را خطاب به عبیدالله نمیگوید؛ او که عقل و دلش مُهر شده است از پذیرفتن حق. زینب کبری سلام الله علیها برای اطرافیان و دیگران و آیندگان امر را تبیین میکند. ما با کسانی درگیر هستیم که قتل امام جامعه را شفا میدانند. این یعنی تبیین. موضوع را شرح میدهد. مقام زینب کبری سلام الله علیها فقط مقام مادری شهید نیست؛ زینب سلام الله علیها مادر شهیدی است که تا آخرین نفس از حق دفاع میکند. ما پدر و مادر شهید داریم که سکوت میکنند در میدان دفاع از حق. کم هستند، اما هستند.

حضرت زینب سلام الله علیها در خطبه شان خطاب به مردم کوفه این آیه قرآن را تلاوت کردند: اِنَّمَا مَثَلُكُمْ كَمَثَلِ الَّتیِ نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْكَاثاً، تَتَّخِذُونَ أَیْمَانَكُمْ دَخَلاً بَیْنَكُمْ. کسیکه داغ هجده عزیز را به چشم دیده و این همه مصیبت دیده، چگونه با بیان و کلام فصیح و محکم از حق دفاع میکند. أَلَا سَاءَ مَا قَدَّمَتْ لَكُم أَنْفُسِكُمْ أَنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَیْكُمْ وَ فِی الْعَذَابِ أَنْتُمْ خَالِدوُنَ. این دفاع از حق است که تعالی زینب کبری سلام الله علیها را نشان میدهد. با استفاده از آیات قرآن جهاد تبیین میکند.

أَلَا سَاءَ مَا قَدَّمَتْ لَكُم أَنْفُسِكُمْ أَنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَیْكُمْ وَ فِی الْعَذَابِ أَنْتُمْ خَالِدوُنَ. شما در جهنم تا ابد خواهید بود. مُهر کفر بر پیشانی همه کوفیان میزند، آن هم در لباس و هیئت اسارت. این بینش و شجاعت عمیقی میخواهد. این علم و یقین یک علم و یقین معمولی نیست. حقیقت شنیدنی و خواندنی نیست. طلاب ما باید حقایق را ببینند و درک کنند. اگر کتاب ولایت فقیه نوشتی، دلیل بر حقانیت تو نیست.

 

زینب کبری پرچمدار قیام آخرالزمان

برای اینکه حقایق دین را بفهمیم، متوسل به حضرت زینب کبری سلام الله علیها شویم. این بارگاه، بارگاه علم و یقین است. ما مداحان و منبری ها گاهی طوری راجع به حضرت زینب سلام الله علیها حرف میزنیم و شعر و نوحه میخوانیم، که حقیقت وجودی شخصیت زینب کبری سلام الله علیها دیده نمیشود. فقط در فضای احساسی واقعه عاشورا خلاصه میکنیم. زینب کبری سلام الله علیها فقط این نیست. پنجاه سال قبل از عاشورا، و بعد از واقعه عاشورا هم زینب کبری سلام الله علیها را ببینیم.

ما به درک مقام و جایگاه زینب کبری سلام الله علیها نیاز داریم. برای رسیدن به این درک باید در خانه خدا ضجه بزنیم و التماس کنیم. سطح خواسته ها و توسلاتمان را بالا ببریم. بدانیم از زینب کبری سلام الله علیها چه بخواهیم. آخرالزمان عرصه میشود عرصه حضرت زینب سلام الله علیها. «مدافعین حرم» یک کلمه نیست؛ یک واقعه و برش از تاریخ نیست؛ یک حقیقت منکشف در آخرالزمان است. 1400 سال اولیاء خدا حسرت چنین اتفاقی را میکشند. محور اتحاد دلهای شیعیان جهان شد زینب کبری سلام الله علیها. هشت لشکر برای ولایت ایجاد شد، در سایه مدیریت زینب کبری سلام الله علیها. حضرت زینب سلام الله علیها قاسم سلیمانی درست کرد.

محور این بیداری آخرالزمان در جریان شیعه زینب کبراست. هنوز هم که هنوز است خیلی از حتی خواص ما این مسئله را درک نکرده اند. ما میگوییم دفاع از حرم، اما مسئله خیلی بالاتر از اینها بود. با کمترین نیرو، بیشترین پیروزیها بدست آمد. حاج قاسم با چه پیروز شد؟ چند درصد پیروزی جبهه مقاومت بکارگیری سلاح بود، چند درصد تبیین و جهاد کبیر بود؟ همین عراق را ببینید، حاج قاسم چکار کرد. چطور بین گروههای شیعیان اتحاد ایجاد کرد. نیروی قدس باید به مردم ما توضیح بدهد که حاج قاسم چطور در این میدان جنگ پیچیده به این موفقیتها رسید. حاج قاسم بیشتر از جنگ نظامی در نبرد دیپلماسی و جهاد تبیین پیروز شد. برای ملتهای مختلف اسلامی موضوع را جا انداخت. تغییرات قابل توجه در گروههای مختلف مردمی و شیعی و اسلامی ایجاد شد در منطقه. حاج قاسم زبان حق شد در این نبرد. محور این حرکت عظیم و میدان دار این میدان زینب کبراست. زینب کبری سلام الله علیها مسئولیت دختری و همسری و مادری را در حد اعلا بجا آورد؛ و بعد مسئولیت مسلمانی و دینی و اجتماعی خود را در دفاع از حق به تمامه انجام داد.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است