سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ساعت ۰۱:۲۱

برنامه ریزی و قدرت، دو شرط لازم حکومت اسلامی

میلاد پیامبراکرم و امام صادق-۳۰مهر۱۴۰۰: دو امر مهم برای تحق اهداف دین اسلام مورد نیاز است. اول برنامه ریزی است؛ تعیین مناسبات اجتماعی. دومین نیاز، ایجاد قدرت است. وجود حکمرانی مطلق. ما در زمینه های مختلف باید قدرتمند شویم. در فضای مجازی چقدر بذر ناامیدی و یأس در دل مردم می پاشند. همه مردم و جوانان در حوزه تبیین باید وارد شوند؛ تواصی به حق.

مراسم جشن میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) و امام جعفر صادق (علیه السلام) در هیئت محبین اهلبیت علیهم السلام قم جمعه 30 مهر 1400 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) قم برگزار شد.

مأموریت پیغمبراکرم قبل از خلقت عالم!

شاید بزرگترین اتفاق در هستی بعد از آفرینش نوری ائمه هدی، ولادت با سعادت اشرف مخلوقین پیغمبر مکرم اسلام محمد مصطفی صلی الله علیه و آله است. همه هستی به یُمن وجود اقدس نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله بوجود آمده، و وجود پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله برای خود خدای متعال آفریده شد. خَلَقَكُمُ اللّهُ أنْوارا فَجَعَلَكُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقينَ حَتّى مَنَّ عَلَيْنا بِكُمْ. خداوند به ما منت نهاد که وجود پیامبراسلام صلی الله علیه و آله را به این دنیا آوردند. شکر این نعمت را به هیچ طریقی نمیتوان بجا آورد. ما نمیتوانیم به کُنه وجود اقدس نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله برسیم، اما باید به هر اندازه که در توانمان است از این موهبت الهی استفاده کنیم. این زادروز ولادت پیغمبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله را باید گرامی بداریم.

در روایتی قدسی که در گذشته بررسی کردیم، خداوند متعال نور اقدس پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله را آفرید، و سپس از نور ایشان نور سایر انبیاء و اوصیاء را آفرید. خدای متعال وقتی این نور مقدس پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله را وصف میکند، میفرماید تو امتی داری که امت برگزیده اند. مأموریت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله در بدو خلقت نوری ایشان مشخص شده است. دقت کنید، هنوز این عالم بوجود نیامده! این یک بنای قدیمی و اراده قطعی خدای متعال است، که رسول الله صلی الله علیه و آله به این دنیا بیایند و دین اسلام را تأسیس کنند و حکومت اسلام را در سرتاسر جهان ایجاد کنند.

«زنجیره تواصی» بحثی است که رهبرانقلاب در عید مبعث مطرح کردند، و گفتند وظیفه همه این است که تواصی به حق و تواصی به صبر کنند. در سازمان تبلیغات اسلامی برای دنبال کردن و اجرایی کردن این دستور رهبرانقلاب در سطح جامعه جلسه ای برگزار شد، مبنی بر اینکه این دستور رهبرانقلاب بین هیئت ها اجرایی شود، و به سطح جامعه و خانواده ها تسری یابد. اما خود این دستور ابتدا نیاز به فهمیدن درست دارد.

 

تلفات فضای مجازی بیشتر از کرونا!
تلفاتی که ما در فضای ولنگار مجازی داریم میدهیم، به مراتب بیشتر و جدی تر از تلفات کروناست. خیلی از والدین نمیدانند یا نمیتوانند فرزندان را طوری بار بیاورند، که نسبت به کسب معارف دینی احساس تکلیف و احساس نیاز کنند. جوانان و نوجوانان و حتی کودکان ما امروز در فضای مجازی با یک سونامی شبهات روبرو هستند.

خدای متعال از به دنیا آوردن رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و بعثت ایشان و تأسیس دین اسلام، اهداف و مقاصدی را دنبال میکنند. از جمله این اهداف توحید است. اولین و اصلی ترین هدفی که خدای متعال از بعثت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله دنبال میکردند، بنده شدن و عبد شدن انسانهاست. إلَى اللّهِ تَدْعُون وَ عَلَيْهِ تَدُلُّونَ وَ بِهِ تُؤمِنُونَ وَ لَهُ تُسَلِّمونَ. این مأموریت خیلی سختی است. انبیاء فقط معلم نیستند؛ باید عبودیت را محقق کنند. يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ(بقره 257). باید دست مردم را بگیرند و از تاریکی به نور هدایت کنند. خیلی کار دشواری است. درست است دین با فطرت ما عجین است، اما انسان به سادگی به قلب سلیمش دست نمی یابد. یا یک فعل و فکر خراب، قلب انسان هم تحت تأثیر قرار میگیرد و تمایلات و هواهای نفسانی بر انسان چیره میشوند. وَ لَقَدْ بَعَثْنا في‏ کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ(نحل 36). يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ(اعراف 65). راه عبد شدن در دستان رسول الله است.

 

وزیر فقیه بهداشت!
هدف بعدی از ولادت و بعثت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله تعلیم و تزکیه است. وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ(جمعه 2). واسطه بندگی خدا، ولی خداست. بدون امام نمیتوان بندگی کرد، و به تزکیه رسید. وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ. هر کسی نمیتواند قرآن را بفهمد. درک قرآن کار هر کسی نیست. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله نتوانست بین مردم این را جا بیندازد که علی علیه السلام هرچه عمل میکند بر اساس آیات قرآن است.

وزیر بهداشت چند دیدار با مراجع داشته، و بعد از این دیدارها گفته «از لحاظ فقهی واجب است واکسن بزنید»! شما به این سرعت فقیه شدید؟! حکم صادر میکنید؟ اگر این حرف را ایشان زده، که وای به حال این دولت! اگر هم حرف ایشان تقطیع یا تحریف شده، باید رسما و به سرعت انکار کنند. مگر مراحل صدور فتوا به همین سادگی است که با یک دیدار و یک صحبت، به سرعت چنین فتوایی صادر شود؟! بله، مراجع معظم توصیه میکنند، اما حکم دادن که اینگونه نیست. رهبرانقلاب در جایگاه ولایت فقیه هنوز حکمی در این خصوص نداده اند.

برخی مداحان و فضلا در فضایی علمی راجع به همین مناسبتهای اخیر بحث میکردند. بعد از این بحث، مسئله اصلی کشور شد این مسئله، که مثلا فلان مجالس در کشور گرفته شود یا نه. بعد بحثهای آنچنانی در رد و تأیید این مسئله شکل گرفت. معارف اسلامی را نمیتوان به این سادگی درک کرد، و از آن دستورالعملی استخراج کرد.

 

برنامه ریزی، شرط اول حاکمیت اسلامی

لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ(حدید 25). هدف دیگر از ولادت و بعثت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله برقراری قسط و عدل در جامعه است. در همین جمهوری اسلامی عده ای گفتند عدالت جنسی. رهبرانقلاب گفتند منظورتان از این عدالت جنسی اگر همان برابری جنسی مذکور در مفاد سند 2030 است، ما چنین چیزی نداریم. هر برابری که عدالت نیست. اجرای مفاد 2030 در خود آمریکا متوقف شد؛ بس که جامعه با این قواعد به لجن کشیده شد. بدون نبوت و امامت عدل و قسط معنا ندارد. بدون راهبری نمیتوان به عدالت رسید. دنیای امروز را ببینید؛ پرچمدار حقوق بشر و عدالت در دنیا آمریکایی است که کارنامه اش مشخص است. در سنید 2030 میگوید «آموزش در سراسر جهان باید عادلانه اجرا شود». اما منظورش از این حرف چیست؟ میگوید «همه باید آنچه که من میگویم را آموزش بیینند؛ دانش آموزان در تمام دنیا نباید دروس دینی و معارفی را آموزش ببینند».

فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً(نحل 97). یکی از اهداف دیگر نبوت، تحقق حیات طیبه است. رسیدن به عالی ترین مدارج معنوی نیاز به راهبر دارد. این همه فرقه و عرفانهای کاذب را ببینید. حیات طیبه فقط در صورت تحقق امر خدا و رسول و امام در جامعه محقق میشود. دنبال فرق و نحله های مختلف نرویم. برخی اهداف دیگر نبوت عبارتند از: رشد و شکوفایی عقل، بیدارشدن فطرت، امنیت و آسایش دنیوی و اخروی، رشد و تعالی جامعه بشری.

مسئله بعدی این است که ببینیم برای رسیدن به این اهداف چه لوازم و شرایطی مورد نیاز است؟ دو امر مهم و اصلی برای تحق این اهداف مورد نیاز است. اول برنامه ریزی است. تعیین مناسبات اجتماعی. برقراری عدالت در جامعه نیازمند حکومت اسلامی است. اجرای احکام الهی در جامعه نیازمند حکومت و قدرت و مناسبات اجتماعی و قانون اسلامی است.

 

مناسبات حکمرانی را باید بدانیم

آقای نیک زاد گفته «من دنبال معاون اولی بودم، که محقق نشد؛ لذا وزارت را نپذیرفتم؛ و بخاطر اینکه یک وزیر آذری زبان در دولت داشته باشیم، آقای عین اللهی را دقیقه 90 برای وزارت بهداشت به رئیس جمهور معرفی کردم». سازوکار انتخاب مسئولین این است؟! اگر این حرف درست باشد، آقای رئیسی و آقای نیک زاد عندالله باید پاسخگو باشند. یکی از اصلی ترین پستهای مدیریتی کشور در این شرایط جنگ بیوسایبرنتیک اینگونه باید انتخاب شود؟ آقای رئیسی در مصاحبه شان گفته «برخی آقایان را دوستان به ما معرفی کردند؛ ما با برخی از این افراد ارتباط و آشنایی نداشتیم». حکمرانی مناسبات دارد، قاعده دارد، راه و روش دارد. مگر سازوکار تعیین مسئول آن هم در سطح وزیر به پیشنهاد دیگران مربوط میشود؟ خیلی عمیق تر باید به این جایگاه نگاه کرد.

رهبرانقلاب در اولین دیدار با هیئت دولت فعلی گفتند نقل و انتقالها سریع صورت بگیرد، و مسئولین انقلابی بر سر کار بیایند. مسئول استاتژیک دفتر ریاست جمهوری آقای ربیعی است. فردی بسیار خطرناک، که آقای روحانی ایشان را تأیید کرده. وابستگی ها و گرایشهای فکری و اعتقادی این فرد را ببینید. این نقل و انتقالات خیلی سریع تر باید صورت بگیرد. آقای ربیعی جزو افراد شاخص جبهه مقابل است. اولین توصیه امیرالمومنین علیه السلام به مالک اشتر این است که مسئولی بر مناصب بگمار که منِ علی و ولایت و امامت را قبول داشته باشد. آزمون و خطا جایی ندارد. رهبرانقلاب گفتند اولین چیزی که پیامبراکرم صلی الله علیه و آله برای مدیریت نیاز دارد، برنامه ریزی و مناسبات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و نظامی و... است. رهبرانقلاب در زمینه های مختلف سندها و مناسبات مختلف را با همکاری نخبگان تهیه و تدوین کرده اند. اگر دولتها عمل نمیکنند، ایراد از آنهاست.

 

امکان دیدار حضوری با رهبرانقلاب مطالبه جدی ماست

دومین چیزی که پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله نیاز دارد برای رسیدن به اهداف دین، ایجاد قدرت است. وجود حکمرانی مطلق. امام زمان ارواحنا فداه این حکمرانی مطلق را در سرتاسر جهان برقرار میکنند. در پدیده کرونا رهبرانقلاب گفتند این وضعیت از عهده امام معصوم و قدرتمند بر می آید. این همه دعوا بر سر عمل کردن یا نکردن پروتکل های who بخاطر این است که به حرف رهبرانقلاب توجه نکردیم. رهبرانقلاب گفتند شائبه جنگ بیولوژیک وجود دارد. مسئولین دولت قبل اصلا توجهی نکردند. این واقعا خسارت است که رهبرانقلاب دو سال در حصر است. کسی هم توضیح نمیدهد. با رعایت موازین منطقی و عقلایی بهداشتی، نمیتوان به این حصر پایان داد؟ همانطور که مراسمات مذهبی در کشور با رعایت این دستورالعملها برگزار میشود. مطالبه جدی ما دیدار حضوری با مقام معظم رهبری است. ما نیاز داریم. جریانهای انقلابی مطالبه کنند. دیدارهای مردمی و عمومی رهبرانقلاب نیاز و مورد مطالبه ماست. با رعایت فاصله و استفاده از ماسک، میتوان دیدارهای عمومی را انجام داد.

ما در زمینه های مختلف باید قدرتمند شویم. کل جریان نظام حاکمه باید قدرتمند شود. در فضای مجازی چقدر بذر ناامیدی در دل مردم می پاشند. در خصوص وارد نشدن واکسن فایزر و مدرنا، چقدر به رهبرانقلاب هجمه کردند که چرا اجازه ندادید واکسن وارد شود، تا مردم جانشان را از دست دادند؟ اینجاست که مردم و جوانان باید وارد شوند؛ تواصی به حق.

 

کشتار قندهار باید بصورت جدی محکوم شود

کشتار قندهار خیلی مسئله جدی است. این جنایت نیاز به فریاد عمومی امت اسلام دارد. آمریکا بوسیله داعش در دولت طالبان در قندهار، در مسجد شیعیان این کشتار را انجام داد. این دلیل و معنا دارد. یک جهتش سنجش قدرت و واکنش ما مسلمانان است. در همین قم چند مسجد و مجموعه و برنامه مردمی شکل گرفت در محکومیت این حمله و جنایت؟

رهبرانقلاب در خصوص این واقعه از طالبان مطالبه جدی کردند. این مسئله باید یک مطالبه عمومی بین مسلمین جهان شود. 1400 سال قبل خدای متعال فرمود اگر با این کفار نجنگید، مساجد شما را ویران میکنند. امروز مساجد ما را اینگونه ویران میکنند، چون قدرت دارند و قدرت نمایی میکنند، و واکنش ما مسلمین را میخواهند بسنجند. آمریکا برای پوشش شکست خودش در افغانستان، شیعیان را اینگونه میکشد. جریانهای انقلابی و حزب اللهی منتظر چه و که هستند؟ چرا ایستاده اند و نگاه میکنند؟!

هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ(انفال 62). یکی از نشانه های قدرت، مردم هستند. رهبرانقلاب زنجیره تواصی را بعهده مردم گذاشتند. بعد از نصرت خدا، قدرت مومنین و امت اسلامی است که کار را پیش می برد. چرا اسراییل باید امروز حزب الله را درگیر مسائل جزئی لبنان کند؟ افغانستان و عراق و سوریه و لبنان و ایران، هرکدام را مشغول مسائل داخلی خودشان کند.

 

بصیرت و صبر؛ دو لازمه زندگی مومنانه

راهکاری که خدای متعال تعیین کرده برای اینکه پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله بتواند رهبری کند و اسلام قدرتش را بروز دهد، دو مسئله است: لَا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ. اول بصیرت و عمیق دیدن دین است. تکلیف جوانان امروز خیلی سنگین و مهم است. خودمان را دست کم نگیریم. مسئله و راه حل دوم دوم صبر و استقامت در این مسیر حق است.

پرچمدار سبک زندگی اسلامی رهبرانقلاب هستند. اما الان دو دسته هستند که دم از سبک زندگی اسلامی و طب اسلامی میزنند. عده ای هستند که امروز ولایت را مانع اصلی این مسئله میدانند! عده ای حزب اللهی و انقلابی، طوری حرف میزنند که گویا امام جامعه هستند! غیرمستقیم ولایت را هم زیر سوال می برند.

توصیه به حق و توصیه به صبر نیاز به پیش نیازهایی دارد. صبر در مبارزه با زنجیره تواصی به حق و تواصی به صبر حفظ میشود. همه آحاد مردم در این مسیر یکدیگر را یاری کنند. وَ الْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسانَ لَفی خُسْر إِلاَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ. اگر این اتفاق نیفتاد، یأس و ناامیدی و دلسردی در جامعه شکل میگیرد. اهداف و آرمانهای بلند انقلاب واسلام فراموش میشود. همه مشغول زندگی خودشان میشوند. نعمت وجود پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله اینگونه شکرگزاری میشود. إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي. رهبرانقلاب برای تبیین حق از آیات الهی و سیره ائمه استفاده میکنند. این عالی ترین مدل حکومت است.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

مجالس شب های قدر
با سخنرانی و مناجات خوانی
حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از جمعه تا سه شنبه، از ساعت ۲۱:۳۰
(قرائت قرآن، بیان احکام، سخنرانی، عزاداری، دعای جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتن)
مکان:
مصلی قدس قم
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است