دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ساعت ۱۸:۴۲

در روضه باقی نمانیم / روضه وسیله معرفی اهلبیت به مردم دنیاست

شهادت امام سجاد-۱۲شهریور۱۴۰۰: اگر میخواهیم همه مردم عالم را متوجه اباعبدالله علیه السلام کنیم، نباید در روضه بمانیم. روضه وسیله معرفی امام حسین است. باید مدل حاکمیت ولایت فقیه را به دنیا معرفی کنیم. اربعین، روضه و اشک قدم اول است. امام سجاد در کوفه از روضه و قتل اباعبدالله گفتند. اما در این روضه باقی نماندند؛ در شام مقام و جایگاه امامت و ولایت را به مردم معرفی کردند.

مراسم عزاداری شهادت امام سجاد علیه السلام جمعه 12 شهریور 1400 با حضور هیئت محبین اهلبیت علیهم السلام در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

کار سختی که امام سجاد پیش رو داشتند

یاران اباعبدالله علیه السلام در تعداد کم بودند، اما همه ائمه قبل و بعد از ایشان در حسرت همین تعداد یار باوفا و با ایمان بودند. امیرالمومنین علیه السلام فرمود اگر دو نفر مثل حمزه سیدالشهدا و جعفر طیار داشتم، حقم را می گرفتم. این فرصت برای اباعبدالله علیه السلام ایجاد شد، و حضرت با همه امکان و همه یاران و خانواده شان وارد میدان قیام و جهاد و بذل جان در راه خدا شدند. اما ائمه دیگر این فرصت را پیدا نکردند. امام سجاد علیه السلام بدون یار باید راه اباعبدالله علیه السلام را در جامعه زنده نگه دارد. کاری خیلی مشکلی است.

حضرت در پاسخ کوفیان فرمود مَسْاَلَتِی اَنْ لا تَکُونُوا لَنا وَ لا عَلَیْنا. این یعنی ناامیدی کامل از بدنه شیعی و انقلابی جامعه اسلامی. امام سجاد علیه السلام فرمود در مکه و مدینه احدی پیدا نکردم که ما را دوست داشته باشد. خیلی حرف عجیبی است. ظاهرا همه امام و اهلبیت را دوست داشتند. وقتی کاروان اهلبیت از کربلا برگشت و وارد مدینه شد، در مدینه غوغایی بپا شد. اما امام از اهل مدینه و مکه هم ناامیدند. در چنین جامعه ای باید شما خون حسین بن علی علیهماالسلام را زنده نگه دارید. کار مشکلی است.

 

بحث مذاکره آفت تمام دولتهای گذشته

انقلاب اسلامی از نهضت عاشورا الگو گرفت و پیروز شد. در طول این چهل سال یکی از اصلی ترین مسائل در تشکیل دولتها، وجود تفکر سامری در دولتمردان و مسئولین ماست. کسانیکه میگویند جنگ نباشد؛ با دشمن باید مسالمت آمیز برخورد کنیم. در تمام دولتهای گذشته بحث مبارزه با آمریکا یا صلح و مذاکره مطرح بوده است. حتی در دولت به ظاهر انقلابی نهم و دهم بحث تقسیم قدرت با آمریکا بصورت جدی مطرح بود. آن هم در زمانی که آمریکا عراق را اشغال کرده بود، و در طول اشغال عراق حدود 1.5 میلیون مردم عراق را به قتل رساند. رییس جمهور وقت قدرت آمریکا را به رسمیت شناخت، اما میگفت ما هم یک قدرتیم، و در مدیریت منطقه باید سهم داشته باشیم!

امروز که گروههای مقاومت اسلامی در اوج قدرت خود هستند، باز هم مسئله مذاکره و کنار آمدن با آمریکا بصورت جدی مطرح است. رهبرانقلاب گفتند وقتی می بینم پنجاه سال بعد از بعثت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله چه اتفاقی در کربلا افتاد، خواب از چشمانم میرود! یعنی ممکن است ما هم به چنین شرایطی دچار شویم. آیت الله جوادی آملی در خطبه های نمازجمعه میفرمودند وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ(محمد 38). همانطور که قوم برگزیده از عرب به عجم برگشت، ممکن است ما هم دچار چنین آفتی شویم. مسئله جدی است.

یکی از کارهای بزرگ سردار سلیمانی همین قدرت یافتن امروز نیروهای مقاومت در منطقه است. هم در میدان جنگ سخت و هم میدان جنگ نرم و دیپلماسی. از تهدید داعش بعنوان یک فرصت استفاده کرد. امروز ما میتوانیم برای پدیده ای مثل طالبان که گذشته اش روشن است، حد و مرز و شرط برای آنها بگذاریم، و آنها هم مجبور باشند شرایط ما را بپذیرند. رهبرانقلاب در صحبت اخیر توجه دادند که ما همراه مردم افغانستان هستیم. در رابطه با داعش رهبرانقلاب گفتند ما اینها را دشمن اصلی نمیدانیم. اینها فریب خورده اند. ما دشمن اصلی را می شناسیم.

 

حکمرانی اخلاق می خواهد

هفته گذشته یک تذکر به وزیر بهداشت دادیم، ببینید برخی خبرگزاریها چه کردند. گفتند «شما به جنگ با دولت برخاستید»! اگر کسی در بیان مطلبی خطا کرد و روز اول مسئولیتش مردم را تهدید کرد، و مورد سوال و مواخذه قرار گرفت، این میشود مخالفت با دولت؟ گفتند «اینها با واکسیناسیون مخالفند؛ با دولت درگیر شده اند». این چه حرفهایی است؟ از بیل گیتس دفاع میکنند. بیل گیتس را هرکس نمی شناسد، پرونده اش را خواند. بیل گیتس کسی است که شما بعنوان خبرگزاری منتسب به دولت و انقلاب از او دفاع کنید؟ پرونده بیل گیتس را بخوانید. آنجا هم که ما از واکسن برکت ما دفاع کردیم، سعی میکنند این دفاع را مخدوش کنند. واکسن هراسی، مخالفت با دولت، و تهمتهایی که به ما زدند. ما گفتیم ابتدا امکان واکسیناسیون عمومی با واکسن برکت و واکسن های وارداتی مطمئن را فراهم کنید، بعد مردم را ترغیب و اجبار به واکسن زدن کنید. کسی با دولت مشکل ندارد. انقلابی باید مسائل را عمیق و درست ببیند. مسائل را شخصی نکنید. بحث شفافیت در عملکرد و رعایت شأن مردم لازم است.

شما روز اول هنوز نیامده مردم را تهدید میکنید، آن هم قبل از آماده کردن مقدمات؛ این اشتباه است. حکمرانی اخلاق لازم دارد. اگر یک طلبه را بخاطر یک نقد درست تخطئه کنید و به او انگ ضد انقلابی گری بزنید، این دور از اخلاق است. إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَّبَ نَبِيَّهُ فَأَحْسَنَ أَدَبَهُ فَلَمَّا أَكْمَلَ لَهُ الْأَدَبَ قَالَ- إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيمٍ‏ ثُمَّ فَوَّضَ إِلَيْهِ أَمْرَ الدِّينِ وَ الْأُمَّةِ لِيَسُوسَ‏ عِبَادَهُ‏. تا اخلاق نباشد، حکمرانی معنا ندارد. وقتی پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله به مقام والای اخلاقی رسید، آنگاه امر دین و امت به ایشان سپرده شد. کدام واکسن هراسی؟ اگر درخواست شفافیت در خصوص واکسن های وارداتی داشتیم، دشمن دولت هستیم؟ واکسن هراسی میکنیم؟ متخصصین پزشکی هم امروز از عدم شفافیت در برخی میدانها گله مندند.

 

احیای خون اباعبدالله نیازمند احیای ایمان مردم است

امام سجاد علیه السلام باید راه اباعبدالله علیه السلام را بدون یار ادامه دهد. همان سبقه جهادی و انقلابی را در پیش بگیرند. مُصِیبَهٍ مَا أَعْظَمَهَا وَ أَعْظَمَ رَزِیَّتَهَا فِی الْإِسْلَامِ وَ فِی جَمِیعِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض‌. بعد از تحمل چنین مصیبتی، و در هیئت اسیر، و بدون یار باید راه اباعبدالله علیه السلام را ادامه دهد. اگر نگاه ما به امام سجاد علیه السلام مثل همان نگاه به اباعبدالله علیه السلام بود، وهابیت خبیث جرأت نمیکرد دو مرتبه حرم امام ما را با خاک یکسان کند.امام سجاد علیه السلام در لباس اسارت مبارزه و جهاد را کنار نگذاشتند. انقدر در کاخ یزید اصرار کرد تا یزید مجبور شد قبول کند امام سخن بگوید؛ و ببینید چه خطبه ای امام بیان کرد. بعد از بازگشت به مدینه هم امام از مردم مدینه دوری کردند. ببیند همین دوری امام چه معنا و نتیجه ای داشت.

رهبرانقلاب فرمودند قیامهای توابین و مختار را اربعین کلید زد. اربعین را امام سجاد علیه السلام و زینب کبری سلام الله علیها ایجاد کردند. تب خونخواهی اباعبدالله علیه السلام بعد از اربعین شکل گرفت. چهل سال از دفاع مقدس ما گذشته؛ ما هنوز در فکر انتقام خون شهیدانمان نبوده و نیستیم! قاتلین شهدای ما در دنیا آزاد هستند. ما از آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان و سایر کشورها خونخواهی نکردیم. کار ساده ای نبود که یک سال و نیم بعد از عاشورا قیام توابین شکل بگیرد، و بعد از سه سال قیام مختار برپا شود، و انتقام قاتلین اباعبدالله علیه السلام گرفته شود؛ آن هم در جامعه ای که دین داری و سنت ها در آن جامعه مرده. احیای خون اباعبدالله علیه السلام نیازمند احیای ایمان مردم است.

رهبرانقلاب گفتند ما بعد از دفاع مقدس باید مثل امام سجاد علیه السلام و زینب کبری سلام الله علیها عمل کنیم. ما به این سمت رفتیم؟ مشکل همه دولتهای این بوده که با آمریکا صلح کنیم یا نه؟ انتقام به کنار! شما در سیره امام سجاد علیه السلام یک ذره کرنش و نرمش در برابر عبیدالله و یزید می بینید؟

 

از انتقاد برآشفته نشوید!

خطبه امام سجاد علیه السلام در شام را مرور کنیم: فرمود هرکس مرا نمیشناسد، بشناسد: أَيُّهَا النَّاسُ أُعْطِينَا سِتّاً وَ فُضِّلْنَا بِسَبْعٍ. أُعْطِينَا الْعِلْمَ وَ الْحِلْمَ وَ السَّمَاحَةَ وَ الْفَصَاحَةَ وَ الشَّجَاعَةَ وَ الْمَحَبَّةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ. کسانیکه مرا نمی شناسند بشناسند. امام حسین علیه السلام فرمود مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ، وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ، فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا. جان دادن برای امام. آغاز حرکت و خطبه امام سجاد علیه السلام احیای همین اصل بود. رفت سراغ مطلب اصلی، یعنی ولایت و امامت. فرمود خدا شش فضیلت و برتری به ما داده. علم، حلم، بزرگواری، فصاحت بیان، شجاعت، و محبت در قلوب مومنین. لازمه حکمرانی محبوبیت در دلهای مومنین است. ناراحت نشوید از انتقاد. این قاعده حکمرانی اسلامی است.

وَ فُضِّلْنَا بِأَنَّ مِنَّا النَّبِيَّ الْمُخْتَارَ مُحَمَّداً وَ مِنَّا الصِّدِّيقُ وَ مِنَّا الطَّيَّارُ وَ مِنَّا أَسَدُ اللَّهِ وَ أَسَدُ رَسُولِهِ وَ مِنَّا سِبْطَا هَذِهِ الْأُمَّةِ. یکی از فضائل این است که رسول الله صلی الله علیه و آله، حمزه سیدالشهدا، جعفر طیار، امیرالمومنین علیه السلام، فاطمه زهرا سلام الله علیها، و حسنین علیهماالسلام از ما هستند. مَنْ عَرَفَنِي فَقَدْ عَرَفَنِي وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْنِي أَنْبَأْتُهُ بِحَسَبِي وَ نَسَبِي. هرکس مرا نمیشناسد حسب و نسبم را بگویم. أَيُّهَا النَّاسُ أَنَا ابْنُ مَكَّةَ وَ مِنَى أَنَا ابْنُ زَمْزَمَ وَ الصَّفَا. أَنَا ابْنُ مَنْ حَمَلَ الرُّكْنَ بِأَطْرَافِ الرِّدَا. أَنَا ابْنُ خَيْرِ مَنِ ائْتَزَرَ وَ ارْتَدَى. أَنَا ابْنُ خَيْرِ مَنِ انْتَعَلَ وَ احْتَفَى. أَنَا ابْنُ خَيْرِ مَنْ طَافَ وَ سَعَى. أَنَا ابْنُ خَيْرِ مَنْ حَجَّ وَ لَبَّى. أَنَا ابْنُ مَنْ حُمِلَ عَلَى الْبُرَاقِ فِي الْهَوَاءِ. أَنَا ابْنُ مَنْ أُسْرِيَ بِهِ مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى. أَنَا ابْنُ مَنْ بَلَغَ بِهِ جَبْرَئِيلُ إِلَى سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى. أَنَا ابْنُ مَنْ دَنا فَتَدَلَّى فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏.أَنَا ابْنُ مَنْ صَلَّى بِمَلَائِكَةِ السَّمَاءِ. أَنَا ابْنُ مَنْ أَوْحَى إِلَيْهِ الْجَلِيلُ مَا أَوْحَى. أَنَا ابْنُ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى. اینجا جایگاه معرفی فضیلتهای پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله است، در میدان جهاد و مبارزه و در هیئت اسیر. توجه به امامت و ولایت. همان مدل مبارزه اباعبدالله علیه السلام. احقاق حق امام.

 

در روضه باقی نمانیم / روضه وسیله معرفی اهلبیت به مردم دنیاست

أَنَا ابْنُ عَلِيٍّ الْمُرْتَضَى. أَنَا ابْنُ مَنْ ضَرَبَ خَرَاطِيمَ الْخَلْقِ حَتَّى قَالُوا لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ. بعد امام سجاد امیرالمومنین علیه السلام را معرفی میکنند، آن هم در شام. اولین ویژگی و فضلیت امیرالمومنین علیه السلام را شمشیر و مبارزه ایشان بیان میکند. کأن امام فاتح میدان جنگ است، نه اسیر! أَنَا ابْنُ مَنْ ضَرَبَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ بِسَيْفَيْنِ وَ طَعَنَ بِرُمْحَيْنِ وَ هَاجَرَ الْهِجْرَتَيْنِ وَ بَايَعَ الْبَيْعَتَيْنِ وَ قَاتَلَ بِبَدْرٍ وَ حُنَيْنٍ وَ لَمْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ طَرْفَةَ عَيْنٍ أَنَا ابْنُ صَالِحِ الْمُؤْمِنِينَ وَ وَارِثِ النَّبِيِّينَ وَ قَامِعِ الْمُلْحِدِينَ وَ يَعْسُوبِ الْمُسْلِمِينَ وَ نُورِ الْمُجَاهِدِينَ وَ زَيْنِ الْعَابِدِينَ وَ تَاجِ الْبَكَّائِينَ وَ أَصْبَرِ الصَّابِرِينَ وَ أَفْضَلِ الْقَائِمِينَ مِنْ آلِ يَاسِينَ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِينَ. أَنَا ابْنُ الْمُؤَيَّدِ بِجَبْرَئِيلَ الْمَنْصُورِ بِمِيكَائِيلَ أَنَا ابْنُ الْمُحَامِي عَنْ حَرَمِ الْمُسْلِمِينَ وَ قَاتِلِ الْمَارِقِينَ وَ النَّاكِثِينَ وَ الْقَاسِطِينَ. وَ الْمُجَاهِدِ أَعْدَاءَهُ النَّاصِبِينَ وَ أَفْخَرِ مَنْ مَشَى مِنْ قُرَيْشٍ أَجْمَعِينَ وَ أَوَّلِ مَنْ أَجَابَ وَ اسْتَجَابَ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَوَّلِ السَّابِقِينَ وَ قَاصِمِ الْمُعْتَدِينَ وَ مُبِيدِ الْمُشْرِكِينَ وَ سَهْمٍ مِنْ مَرَامِي اللَّهِ عَلَى الْمُنَافِقِينَ وَ لِسَانِ حِكْمَةِ الْعَابِدِينَ وَ نَاصِرِ دِينِ اللَّهِ وَ وَلِيِّ أَمْرِ اللَّهِ وَ بُسْتَانِ حِكْمَةِ اللَّهِ وَ عَيْبَةِ عِلْمِهِ. سَمِحٌ سَخِيٌّ بَهِيٌّ بُهْلُولٌ زَكِيٌّ أَبْطَحِيٌّ رَضِيٌّ مِقْدَامٌ هُمَامٌ صَابِرٌ صَوَّامٌ مُهَذَّبٌ قَوَّامٌ قَاطِعُ الْأَصْلَابِ وَ مُفَرِّقُ الْأَحْزَابِ. أَرْبَطُهُمْ عِنَاناً وَ أَثْبَتُهُمْ جَنَاناً وَ أَمْضَاهُمْ عَزِيمَةً وَ أَشَدُّهُمْ شَكِيمَةً أَسَدٌ بَاسِلٌ يَطْحَنُهُمْ فِي الْحُرُوبِ إِذَا ازْدَلَفَتِ الْأَسِنَّةُ وَ قَرُبَتِ الْأَعِنَّةُ طَحْنَ الرَّحَى وَ يَذْرُوهُمْ فِيهَا ذَرْوَ الرِّيحِ الْهَشِيمِ. لَيْثُ الْحِجَازِ وَ كَبْشُ الْعِرَاقِ مَكِّيٌّ مَدَنِيٌّ خَيْفِيٌّ عَقَبِيٌّ بَدْرِيٌّ أُحُدِيٌّ شَجَرِيٌّ مُهَاجِرِيٌّ. مِنَ الْعَرَبِ سَيِّدُهَا وَ مِنَ الْوَغَى لَيْثُهَا وَارِثُ الْمَشْعَرَيْنِ وَ أَبُو السِّبْطَيْنِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ. ذَاكَ جَدِّي عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ.

بعد از معرفی امیرالمومنین علیه السلام امام ادامه داد: قَالَ:أَنَا ابْنُ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ أَنَا ابْنُ سَيِّدَةِ النِّسَاءِ انا ابنُ خَدیجهَ الکبری فَلَمْ يَزَلْ يَقُولُ أَنَا أَنَا حَتَّى ضَجَّ النَّاسُ بِالْبُكَاءِ وَ النَّحِيبِ. امام با خطبه اش کاخ یزید را بر سرش فرو ریخت! یزید برای قطع کردن سخن امام به موذن دستور داد اذان بگوید. وَ خَشِيَ يَزِيدُ لَعَنَهُ اللَّهُ أَنْ يَكُونَ فِتْنَةٌ. فَأَمَرَ الْمُؤَذِّنَ فَقَطَعَ عَلَيْهِ الْكَلَامَ. فَلَمَّا قَالَ الْمُؤَذِّنُ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ قَالَ عَلِيٌّ لَا شَيْ‏ءَ أَكْبَرُ مِنَ اللَّهِ. فَلَمَّا قَالَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ شَهِدَ بِهَا شَعْرِي وَ بَشَرِي وَ لَحْمِي وَ دَمِي. وقتی موذن گفت أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ، امام سجاد علیه السلام خطاب به یزید فرمود: الْتَفَتَ مِنْ فَوْقِ الْمِنْبَرِ إِلَى يَزِيدَ فَقَالَ مُحَمَّدٌ هَذَا جَدِّي أَمْ جَدُّكَ يَا يَزِيدُ فَإِنْ زَعَمْتَ أَنَّهُ جَدُّكَ فَقَدْ كَذَبْتَ وَ كَفَرْتَ وَ إِنْ زَعَمْتَ أَنَّهُ جَدِّي فَلِمَ قَتَلْتَ عِتْرَتَهُ. کار یزید را تمام کرد! تمام روضه امام سجاد علیه السلام در شام همین است. صدای ضجه و ناله مردم شام بلند شد.

اگر ما میخواهیم همه مردم عالم را متوجه حسین بن علی علیهماالسلام کنیم، نباید در روضه بمانیم. روضه وسیله معرفی حسین علیه السلام است. این مظالم و مصیبتها بستر معرفی امام در جامعه بشری است. این جایگاه را باید در بستر عاشورا به مردم جهان معرفی کنیم. ما امروز باید الگوی امامت و رهبری در دنیا را به مردم نشان دهیم. مدل حکومت اسلامی و انقلاب اسلامی و ولایت فقیه را باید به مردم دنیا معرفی کنیم. مردم دنیا باید مدل حاکمیت اسلامی را به چشم ببینند، تا به حاکمیت حضرت بقیه الله ارواحنا فداه هدایت شوند. اربعین، روضه، اشک، قدم اول است. امام سجاد علیه السلام در کوفه از روضه و قتل اباعبدالله علیه السلام گفتند. اما در این روضه باقی نماندند. در شام مقام و جایگاه امامت و ولایت را به مردم معرفی کردند.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است