سه شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰ - ساعت ۰۰:۳۰

علما مثل امام رضا به میدان بیایند

میلاد امام رضا(ع)-31خرداد1400: انقلاب اسلامی از همین «لا اله الا الله» شکل گرفت؛ اثبات توحید و نفی الوهیت غیرخدا؛ نه به ظلم، نه به پهلوی و غرب و شرق. این همان فریاد 1400 سال پیش امام رضا علیه السلام است که امروز جواب داده. علمای ما میخواهند مثل امام رضا علیه السلام به میدان بیایند یا نه؟! اگر نیایند مغضوب خدا خواهند بود؛ که امامی داشته باشند اما به او اقتدا نکنند.

مراسم جشن میلاد امام رضا علیه السلام در هیئت محبین اهلبیت علیهم السلام قم دوشنبه 31 خرداد 1400 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مجتمع یاوران مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برگزار شد.

به حداقل ها راضی نشویم

ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ(تکاثر 8). در روایات هست این نعمت، محبت و علقه و ارادت قلبی ما نسبت به ائمه است، که روز قیامت از آن سوال می شود. غالبا ما محبین اهلبیت به کمترین بهره از ائمه قانع میشویم. به صرف ارادت قلبی، لذت معنوی، برآورده شدن حاجات، بخشیده شدن گناهان، تحولات قبلی و روحی قانع میشویم. اما جایگاه امامت خیلی بالاتر از اینهاست. باید ظرفیتمان را بالا ببریم.

امام رضا علیه السلام وقتی به سرزمین ما ایران قدم نهادند، در نیشابور آن اتفاق و تجمع و روایت معروف را قرائت کردند. مردم نیشابور از امام خواستند که شما که ذریه رسول الله صلی الله علیه و آله هستید، یک روایت از حضرت برای ما به جای بگذارید. نگاه مردم به امام اینگونه بود؛ فقط یک روایت از ایشان خواستند. کسی به حضرت به چشم امام جامعه نگاه نمیکند. فضای فرهنگی و فکری جامعه آن روز فضای مسمومی بود.

امروز مشکلاتی که در بخشهای مختلف جامعه داریم را ببینید. خیلی از مردم با جهت دهی و تبلیغات بیرونی مقصر را رهبر جامعه میدانند. گویا قواعد و ضوابط و قوانین و تقسیم مسئولیتها وجود ندارد. همه باید به وظایف خود درست عمل کنند، تا امور جامعه بخوبی و به درستی پیش برود. و الا اگر مردم نخواهند به وظایف خود درست عمل کنند، پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله هم که حاکم باشد، جامعه درست نخواهد شد.

 

«لاا له الا الله» یعنی نفی الوهیت غیرخدا

یک نگاه هم در این مسئله قابل توجه است. مردم متوقعند که همه امور از طرف امام جامعه مدیریت و حل شود. اصل این نگاه یک نگاه قابل پذیرشی است. یعنی همه چیز را از ناحیه امام جامعه متوقع باشیم. اما زمان امام رضا علیه السلام، مردم از امام جامعه توقع ورود به حاکمیت و مدیریت امور جامعه را نداشتند. توقعشان از امام جامعه فقط نقل یک روایت است. إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاه. امام را اینگونه باید دید. امام رضا علیه السلام وقتی از مدینه با زور خارج می شدند، مردم را به جانشان توجه دادند؛ گفتند این سفر بازگشتی نخواهد داشت. یعنی مرا خواهند کشت. امام مردم را به حداقل ها که حفظ جانشان است توجه دادند.

امام رضا علیه السلام در روایت معروف سلسه الذهب در نیشابور، روایت را به اجداد مطهرشان نسبت میدهند تا برسد به پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله. با این کار حضرت از جایگاه ائمه پیشین دفاع کردند و توجه مردم را به جایگاه ولایت هدایت کردند. فرمودند: کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی. توحید به معنای واقعی انسان را حفظ میکند. توحید نه صرفا به این معنا که قبول داشته باشیم خدا هست. لا اله الا الله یعنی نفی الوهیت غیرخدا در جامعه. امروز خیلی ها هنوز متوقعند دشمنان خدا مدیریت جامعه را بدست بگیرند و مشکلات کشور را حل کنند.

الحمدلله در این انتخابات با هدایت الهی بیداری بین مردم ایجاد شد. ما حزب اللهی ها که کاری نکردیم! همین شهر قم پنجاه درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند. بین این همه اهل علم. این یعنی ما بین مردم کار نکرده ایم. محبت امام رضا علیه السلام را یدک میکشیم، اما مثل امام رضا علیه السلام حاضر نیستیم اعتبار اجتماعی مان را خرج هدایت مردم کنیم. برخی علما اصلا کاری به مردم ندارند. اگر شما قائل به حقانیت نظام اسلامی و ضرورت حضور مردم در تقویت بنیان حاکمیت اسلامی هستید، باید به میدان بیایید. سالهاست سکوت کرده اید؛ دلیلش چیست؟

 

هشدار میزان مشارکت؛ حوزه علیمه باید احساس خطر کند

گاها دیده شده یک امام جمعه یا یک عالم در یک شهر کوچک چنان نقطه اثر است و تحول ایجاد کرده، که خیلی از علمای طراز اول این تأثیر را ندارند. حوزه علمیه باید احساس خطر کند؛ باید احساس گناه کند. چرا درست مبانی دین را تببین نکرده؟ حق را برای ولی نعمتان خودش حتی در شهر قم تبیین نکرده. نهادهای حوزوی باید عملکرد خودشان را مرور جدی کنند. همه دشمنان ماهها تلاش کردند که مردم رأی ندهند. لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ. عمل صالح یعنی کاری که دشمن را عصبانی کند. این که امر روشنی است. چرا برای مردم تبیین نکردید؟

برای همین مسئله روشن ما بین مردم کار نکردیم، که پنجاه درصد مردم قم در انتخابات شرکت نکردند. ما عمامه سرمان گذاشته ایم که حقی را احقاق کنیم، و ظلمی را فریاد کنیم. مسئولیت یک روحانی خیلی مسئولیت سنگینی است؛ احقاق حق و ابطال باطل. با هر میزان علم و تقوا و عرفان و سیر و سلوک که داریم و خوب هم هست، در هر حال این وظیفه ماست. دشمن از مشارکت پایین این دوره خیلی خوشحال شد. از زمینه جهل مردم خوب استفاده کرد و میکند. از بی مسئولیتی برخی مردم نسبت به وظیفه شان؛ از گذشتن مردم از حقشان.

امام رضا علیه السلام فقط خداییِ خدا را اثبات نکرد؛ مهمتر از شعار توحید، نفی شرک بود بر اساس توحید؛ نفی الوهیت غیرخدا. در جامعه ای که حق امامت را درست نمی شناسند، امام رضا علیه السلام راجع به نفی شرک حدیث میخوانند. قدرت هم دست ایشان نیست. امروز که قدرت دست ماست، برخی علما اِبا دارند از نفی شرک.

 

علما مثل امام رضا به میدان بیایند

بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها. شرط توحید و نفی شرک، ولایت است. امروز برخی از ولی فقیه شاکی هستند برای رفع مشکلات کشور. همه باید به مسئولیتشان عمل کنند؛ هم مردم و هم مسئولین. بشرطی که جریانهای انقلابی در انتخابات با حرص و طمع و ولع شرکت نکنند. امیرالمومنین علیه السلام فرمود من به طلحه و زبیر مسئولیت و پست ندادم، به این دلیل که خودشان آمدند و درخواست مسئولیت و مقام کردند!

در مناظرات علمی، با اینکه مناظرات توسط مأمون تشکیل میشد برای محکوم کردن امام رضا علیه السلام، اما نهایتا با اعتراف به علم امام، حق را به حضرت میدادند. فردی گفت: فقالت العلماء: هذا الشرح وهذا البیان لا یوجد إلا عندکم معشر أهل بیت رسول الله صلى الله علیه واله. این بیان و علم فقط نزد خاندان رسول الله صلی الله علیه و آله یافت میشود. امام رضا علیه السلام پاسخ داد: و من ینکر لنا ذلک. حرف درستی زدی، کسی منکر این نیست. و رسول الله صلى الله علیه واله یقول: أنا مدینة العلم وعلی بابها فمن أراد مدینة العلم فلیأتها من بابها. دیگران چیزی ندارند. مردم مراقب عالم نماها باشند. ففیما أوضحنا وشرحنا من الفضل والشرف والتقدمة والاصطفاء والطهارة ما لا ینکره إلا معاند. فرمود همه خوبیها از ما نشأت میگیرد و در ما تمام است. کسیکه این را انکار کند معاند است.

امام رضا علیه السلام میفرماید نفی الوهیت غیرخدا انسان را در امان نگه میدارد. درصدی از کسانیکه در انتخابات شرکت نکردند، اگر میدانستند دشمن خدا را با این کار عصبانی میکنند، و دانسته این کار را نکردند، قیامت باید پاسخگو باشند. باید با مردم در مورد مبانی دین و مبانی حق بیشتر صحبت کنیم. امام زمان ارواحنا فداه وقتی می آیند که مقبل به حق زیاد باشد.

انقلاب اسلامی از همین «لا اله الا الله» شکل گرفت: نه به ظلم، نه به زور، نه به پهلوی، نه به غرب و شرق. این همان فریاد علی بن موسی الرضا علیهماالسلام است. بخاطر همین حضرت امام رحمت الله علیه فرمود پایتخت انقلاب اسلامی خراسان است. فریاد 1400 سال پیش امام رضا علیه السلام امروز جواب داده. علمای ما میخواهند مثل امام رضا علیه السلام به میدان بیایند یا نه؟ اگر نیایند مغضوب خدا خواهند بود؛ که امامی داشته باشند اما به او اقتدا نکنند.

 

از امام رضا (علیه السلام) برای کارکردن انرژی و الگو بگیریم!

برخی خیلی منفی به موضوعات نگاه میکنند. مردم را هم ناامید و مأیوس میکنند. برخی از کسانیکه رأی ندادند، بخاطر همین ناامیدی و یأس بود. اگر کشور و انقلاب ما امروز در عالم یک قدرت نیست، چرا شرق و غرب، در خارج و داخل تلاش کردند مردم ما در انتخابات شرکت نکنند. همه این تلاشهای دشمنان خارجی و داخلی یعنی ما قدرت هستیم. غربیها گفتند اگر انقلابی ها دولت ایران را به دست بگیرند، مشکلات اقتصادی ایران حل میشود، و مثل زمینه نظامی ایران تبدیل به قدرت میشود.

امام رضا علیه السلام در حجره دربسته کنج کاخ مأمون، ارتباطش را با شیعیان قطع نکرد. هرطور توانست کار و تلاش کرد. یک مقدار از امام رضا علیه السلام انرژی بگیریم! کار کنیم بین مردم. در این انتخابات مثل سال 84 مردم نظرشان از غرب گراها بسمت جریان انقلابی برگشت.

روحانی امروز میگوید «حال که ما ماسک و واکسن تولید میکنیم، تحریم واکسن و ماسک برداشته شده». تو هنوز متوجه نشدی؟! اینکه غرب میگوید من تحریم واکسن و ماسک را برمیدارم، بخاطر این است که ما واکسن داخلی تولید نکنیم و از واکسن های فایزر استفاده کنیم. فهمیدن این موضوع هم برای شما مشکل است؟!

رهبرانقلاب در طول این هشت سال طوری جامعه را مدیریت کرد که مردم به شعارهای انقلاب دوباره برگشتند. در انتخابات چهار سال بعد باید مردم بیشتر به میدان بیایند. ما باید بین مردم کار کنیم. این اقبال مردم به حق را باید تقویت کنیم. ابطال باطل و نفی الوهیت غیرخدا را باید در مردم تقویت کنیم.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است