یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ساعت ۲۲:۲۰

رعایت حق الله جامعه را ایمن میکند

جلسه چهارم ماه رمضان ۱۴۰۰: حق الله وقتی رعایت شود، شما داری حرز و سپر میشوید. اگر جامعه ای عرصه ضربه های مهلک شد، نشان از بی تقوایی است. ما از ناحیه فضای مجازی چقدر داریم ضربه میخوریم؟ یک نسل با این فضای مجازی دارد تباه میشود. چرا حق الله نادیده گرفته میشود؟ ظاهر امر مسئولین که نشان میدهد مومن و اهل رعایت هستند؛ پس مشکل کجاست؟

جلسه چهارم مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) شنبه 28 فروردین 1400 با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مجتمع یاوران مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.

راه امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) یکی است

امیرالمومنین علیه السلام به امام حسن و امام حسین علیهماالسلام هر دو فرمود کونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ‌ عَونا. فرقی بین زندگی امام حسن و امام حسین علیهماالسلام نیست. اینطور نبود که امام حسن علیه السلام راه صلح را در پیش گرفته باشد، و امام حسین علیه السلام راه جنگ. اینگونه نیست که امروز عده ای بگویند ما راه امام حسن علیه السلام را می رویم که همانا صلح و گفتگو با دشمن است.

سفارش امیرالمومینن علیه السلام به هر دو فرزندش مبارزه با ظالم و یاری مظلوم است. در آیات قرآن و کلام ائمه، به تمام بخشها و جوانب موضوع و کلام دقت کنیم. هم خدا حکیم است و هم ائمه معصومین. کلمهم به کلمه با دقت و ظرافت و حساب چیده شده.

عِبَادَاللّهِ! أُوصِیکُمْ بِتَقْوَى اللّهِ فَإِنَّهَا حَقُّ اللّهِ عَلَیْکُمْ، وَ الْمُوجِبَةُ عَلَى اللّهِ حَقَّکُمْ، وَ أَنْ تَسْتَعِینُوا عَلَیْهَا بِاللّهِ، وَ تَسْتَعِینُوا بِهَا عَلَى اللّهِ. امیرالمومنین علیه السلام فرمود تقوای الهی پیشه کنید. از خدای متعال بخواهید که کمکتان کند با تقوا باشید، و بوسیله همین تقوا که خدا به شما کرامت کرده، طاعات الهی را بجای آورید.

 

تقوا قوی ترین حرز است

فَإِنَّ التَّقْوَى فِی الْیَوْمِ الْحِرْزُ وَ الْجُنَّةُ. تقوا در دنیا حرز و سپر شماست. جامعه ای که متقی باشد، آفات و بلایا از آن جامعه دفع میشود. امروزه شیطان و نیروهایش بسیار قوی در انحرافات مختلف وارد شده اند. همانطور که ما حس میکنیم هرچه جلوتر میرویم قدرت حق و اهل حق بیشتر میشود، شیطان هم این خطر را بیش از پیش احساس میکند. یک زمانی اسراییل در کشور ما همه کاره بود، اما امروز اینطور نیست. یک حرکت تروریستی هم اگر انجام میدهند، میترسند مسئولیت آن را بعهده بگیرند.

انسان در زندگی نیاز به حرز دارد. علمای ما سفارش به حرز امام جواد علیه السلام کرده اند، و واقعا هم مورد نیاز است. اگر حرز نباشد، انسان از شر شیاطین در امان نخواهند بود. تقوا بهترین و قوی ترین حرز است. ما اگر حق خدا را ادا کنیم، خدا هم از ما مراقبت میکند. من‏ كان‏ لله‏ كان الله له. هرکس برای خدا باشد، خدا هم با اوست. کسیکه در زندگی اش برای حق الله حساب باز کرد، خدا هم برای او حرز و حصار قرار میدهد در برابر مشکلات و اتفاقات و خطرات مختلف جنی و انسی.

اگر بنای جامعه ای این باشد که حق الله را ادا کند، آن جامعه در برابر مشکلات حفظ میشود. مشکلات امروز جامعه ما بعضا بخاطر این است که زندگیهای ما از خدا خالی است یا حضور خدا در زندگیهای ما کمرنگ است. غالب مومنینی که اهل رعایت تقوا هستند، عموما سلامت هستند، چه جسمی چه روحی و اخلاقی و فکری. اجتماعات مذهبی غالبا مشکلات خاصی برای مومنین ایجاد نمیکند.

 

رعایت حق الله جامعه را ایمن میکند

رییس جمهور میگوید دولت وظیفه ای در قبال بهشت و جهنم مردم ندارد. مگر میشود دولت اسلامی به تقوا و ایمان مردم کاری نداشته باشد؟ پس اجرای قوانین الهی در جامعه چه معنایی پیدا میکند؟ اگر کسی در چنین جایگاهی بی تقوایی را فریاد بزند، در بدنه مسئولین و جامعه دیگر تکلیف مشخص است. در دستگاه های مختلف جاسوس و اختلاسگر و... پیدا میشود.

نظارت وحشتناک بر امورات هسته ای کشور مان را پذیرفته ایم، اما از این طرف حادثه نطنز اتفاق می افتد. از آن طرف معاون قوه قضاییه در این سطح دچار فساد میشود. اقدامات خیلی خوبی در دوره ریاست جدید قوه قضاییه انجام شده، اما چنین سیستمی که در این سطح دچار مشکل است، قطعا در کوتاه مدت اصلاح نخواهد شد.

حق الله وقتی رعایت شود، شما داری حرز و سپر میشوید. اگر جامعه ای عرصه ضربه های مهلک شد، نشان از بی تقوایی است. ما از ناحیه فضای مجازی چقدر داریم ضربه میخوریم؟ وزیر ارتباطات هشت سال است دستورات رهبرانقلاب را انجام نمیدهد. یک نسل با این فضای مجازی دارد تباه میشود. ظاهر امر مئسولین نشان میدهد مومن و اهل رعایت هستند؛ پس مشکل کجاست؟ حق الله چرا نادیده گرفته میشود؟

 

تقوا چراغ هدایت به بهشت

وَ فِی غَد الطَّرِیقُ إِلَى الْجَنَّةِ. امیرالمومنین علیه السلام میفرماید تقوا در روز قیامت راهنمای ما بسمت بهشت است. وقتی به عالم ابدی سفر کردیم، این جمله برایمان معنا و مفهوم پیدا میکند. در آن عوالم و مواقف هولناک، تقوا نقش خودش را نشان میدهد. پیدا کردن راه بهشت مهمترین موضوع عالم قیامت است؛ و تقوا چراغ راهنمای انسان بسمت بهشت است. اگر حق الله را رعایت کردیم، روز قیامت به بهشت میرسیم.

اگر در این دنیا حق الله را ادا کردیم، آن عالم راه بهشت را پیدا میکنیم؛ و الا متحیر و سرگردان خواهیم بود. کسی هم نیست که بتوانیم از او یاری بطلبیم. دنیا نیست که مجلس روضه و توسل به کمکمان بیاید. توسل به ائمه معصومین علیهم السلام و مناجات را جزو لاینفک زندگیمان قرار دهیم.

عالم برزخ عالمی است که حقیقت اعمال ما نشان داده میشود. اگر در این دنیا اهل دعا و مناجات و روضه شدیم، آن دنیا به کمکمان خواهد آمد. نافِسو فِی المَکارِمِ وَ سارِعوا فِی المَغانِمِ. اباعبدالله علیه السلام فرمود در بهره برداری از غنیمت ها شتاب کنید. مجالس ذکر نصرت و یاری خدا به شماست.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است